2025. augusztus 23.
Türkinfo Blog Oldal 688

Érkezik Burak Özcivit sorozata, a Madárka a TV2-re

A napokban számoltunk be arról, hogy az RTL Klub képernyőjén lesz látható idén Kivanc Tatlitug új sorozata, a Carpisma, és úgy tűnik, a TV2 nézői sem maradnak nyáron újdonság nélkül. A TV2 mutatja be ugyanis Burak Özcivit, a Végtelen szerelem sztárjának egyik korábbi sorozatát, a Madárkát.

Az eredetileg Calikusu címet viselő széria Resat Nuri Güntekin török író 1922-ben megjelent regénye alapján készült, a főszerepben egy fiatal és törékeny lány, a Madárkának becézett tanítónő, Feride történetével, akire nehéz sorsa ellenére rátalál a szerelem. A 2013-ben készült sorozat címszereplőjét Fahriye Evcen alakítja, akit a Szerelemben, háborúban című szériában láthattunk már. Szerelmét a Végtelen szerelem és a Szulejmán sztárja, Burak Özcivit alakítja, akivel a való életben is egymásra találtak, 2018-ban kötöttek házasságot. A Madárka az elkövetkező hetekben indul a TV2-n.

Forrás: musorvizio.hu

Ezen a napon: Naciye Suman, az első professzionális muszlim fotósnő

Egy 37 éves nő 1919 elején Isztambul Yıldız kerületében háza elé kiakasztott egy hirdetést: „Török nők fotóstúdiója – Naciye”.

1881. április 23-án született Naciye asszony, a mai Makedónia fővárosában, Szkopjében (Üsküp) egy pasa lányaként.

22 éves korában ment férjhez İsmail Hakkı úrhoz. A Balkán-háború végére már három gyermeke van: Nusret, Fikret és Nedret, a negyedikkel 9 hónapos terhes volt. Az Oszmán Birodalom meggyengült, és közel 500 éves uralom után elveszítette a rumeli területeket. Az ott élő törökök, így Naciye asszony és családja is, menekülni kényszerült Anatólia irányába. Ott szülni nem akart az asszony, így férje az egész családot egy katona barátjára bízta, és Bécsbe indultak. A negyedik gyermek a vonaton, a magyar határon született meg.

Amikor visszatérhettek Törökországba, Isztambulba, ott egy házat vettek ki, a Sait Paşa villát. A férj, İsmail Hakkı, a bécsi évek alatt kitanulta a fotózást. Isztambulba költözésükkor magával hozta eszközeit, és azokkal a villa tetőszintjén rendezte be stúdióját. Mivel akkoriban a házak tetőszintjét mosásra, teregetésre használták, így az körben üveggel volt fedve, mely beengedte a fényt, ezáltal pont alkalmassá tette egy fotóstúdió létrehozására.

Sikeres családi fotós lett belőle, de nem maradhatott sokáig otthonában, mert kitört az I. világháború, és bevonult katonának. A hosszú évekig elhúzódó háború a harcoló férfiak számára is, de a hátramaradott nőknek is nehézségeket okozott. A nők kénytelenek voltak fenntartani magukat. Az egyik ezen erős nők közül Naciye asszony, aki nagy létszámú családját volt kénytelen eltartani.

A nehéz idők miatt kénytelen volt eladni a családi örökségből maradt ezüsttálcát. Ez annyira elszomorította, hogy átgondolta, és rájött nem kell eladnia mindent a gyermeki eltartása érdekében. Az asszony eldöntötte: dolgozni kezd a fotóstúdióban. Minden készen állt ehhez, csak a cégér kiakasztása volt hátra.

Nem volt könnyű dolga, mert azokban az időkben egy egyedülálló nő , egy pasa lánya, anélkül hogy valakitől erre engedélyt kérjen, nem dolgozhatott. Ennek ellenére kiakasztotta cégtábláját: „Török nők fotóstúdiója – Naciye”. Már az első napon 10 vevő tért be.

Szerencsés módon nem ütközött komolyabb akadályokba. Mivel a nők nem szívesen jártak férfi fotósokhoz, így még sikere is volt a női vevők körében. Előtte kényelmesebben, hajukat kibontva, vállukat felfedve pózoltak. A személyes hangulatú fotókat pedig elküldhették férjeiknek a frontra egy levél kíséretében.

Férje, İsmail Hakkı úr csak akkor jutott haza családjához, mikor megsérült. Gyermekei arra emlékeznek, hogy az apjuk időnként hazatért sérülten, majd meggyógyulva ismét visszament a harcterekre. Több sérülése miatt azonban az 1919-ben kezdődő függetlenségi háborúban már nem harcolt. Egész nap a sötétszobában dolgozott a stúdió mögött, hogy a női ügyfelek vele ne találkozzanak, de segítségére legyen feleségének.

Pár évvel később az üzlet forgalma növekedett, a sikeres üzletasszony terjeszkedni kívánt. Beyazıt kerületben, a villamosmegállóban bérelt ki 3 emeletet. A legfelső lett ismét a stúdió, alatta két szint a lakóterük. Sőt, ekkor már asszisztensével együtt esküvőkre is járt fotózni. Egészen 1930-ig végezte tovább munkáját, amikor  Ankarába költözött, hogy többet lehessen együtt unokájával.

Nem tudni, hogy a költözés során vagy később, de az archívuma eltűnt. 1973. július 23-i elhunytát követően képeket nem, csak egy sikeres üzletasszony példaképét  hagyta az utókorra.

Hat fénykép maradt fenn összesen, melyek jelenleg Gülderen Bölük író, gyűjtő  kollekciójában találhatók meg. Itt ebből hármat mutatunk be:

  1. Naciye Hanım portréja (fent)
  1. Családja fényképe: Naciye Hanım, İsmail Hakkı Bey és három gyermekük

3. balról jobbra Sevgi Divitçioğlu (festő, Naciye asszony unokája), – Naciye asszony – Nedret Ekşigil (híres szabó, Naciye asszony lánya)

Forrás: kolektomani.com Gülderen Bölük írása

Erdem Éva – Türkinfo

Itt a tavasz, ami azt jelenti, ideje útra kelni – kirándulás Törökország északnyugati részén

Azoknak, akik most tavasszal vágnak neki Törökországnak, van néhány tuti tippünk, hová látogassanak el.

Ahogy tavasszal éledezik a természet, ideje útnak indulni és élvezni a nyíló virágok illatát, miközben a tavaszi nap cirógatja arcunkat. Ha Törökországba utazunk, érdemes megkóstolni Anatólia ételeit vagy felfedezni az égei partvidék történelmi látnivalóit, vagy mindezt egyben, miközben élvezzük a természet szépségét.

İǧneada, Kırklareli

forrás: sozcu.com.tr

A trák város, Kırklareli, csak kétórás autózásra van Isztambultól. A település természeti kincseiről ismert, de az igazi csoda, ami felfedezésre vár, İğneada. Ez a hely még kevésbé ismert a turisták körében. Érdemes egy hosszú sétát tenni a Longoz erdőben, ahol friss oxigént szívhatunk magunkba és megkóstolhatjuk a térség alkoholmentes, erjesztett italát, a hardaliyét, ami szőlőből készül cukorrépamelasz hozzáadásával. Április a legjobb hónap arra, hogy ide látogassunk, mert ilyenkor már nincs túl hideg, de forróság sincs, így felfedezhetjük ezt a kis várost. Azért egy kabátot nem árt magunkkal vinni a hideg éjszakákra felkészülve.

A szőlőültetvények közel 200 hektáron terülnek el, de lehetőség van nagyokat sétálni és piknikezni is a családdal.

Trákia híres étele a húsgolyó, ezért ha itt járunk, ezt feltétlenül meg kell kóstolni, mondjuk a Kasapar Arası fogadóban.

Több motel is van a városban, ahol megszállhatunk egy-két éjszakára. Annak, aki kényelmesebbre vágyik, foglalhat szobát a Bakucha Hotel&Spaban, mely Hamitabatban található.

Safranbolu, Karabük

forrás: tripadvisor.com

A Fekete-tenger partjára is érdemes ellátogatni, ahol érdemes megnézni Karabük híres történelmi városát, Safranbolut. Az UNESCO Világörökségi Listáján is szereplő település oszmán stílusú házairól ismert, melyeket a 17. században építettek.

A szabadtéri múzeumnak és a védett státuszának köszönhetően Safranbolu igazi kikapcsolódást biztosít a látogatók számára.

A város ikonikus épületei a régi mecset, amelyet templomnak építettek, a régi fürdő és a 13. században épült Szulejmán pasa medresze (vallási iskola), ahol érdemes megcsodálni a naplementét is. Ide is leginkább áprilisban érdemes ellátogatni. Aki a városközponthoz közel szeretne megszállni, annak az Aygür Hotelt, a Zalifre Hotelt és a Safran City Hotel&Spat ajánljuk.

Foça, İzmir

forrás: hu.wikipedia.org

„İzmirben a naplemente csodaszép, de nem olyan gyönyörű, mint Foçában”. Aki még nem járt itt, az nem is tudja, pontosan mit jelent ez a mondás. Foça egyike annak a 12 ión városnak, melyek már az ókorban is léteztek. Az egykor kikötőként működő város olyan, mint egy szabadtéri múzeum. A Kübele-templom az egyik olyan hely, amit mindenképpen fel kell keresnie annak, aki a városba látogat. Ezen kívül lehetőség van hajókiránduláson is részt venni az Égei-tengeren.

Foça lenyűgöző látványt nyújt naplementekor. A kikötőben több, tengeri ételeket kínáló étterem is van, ha napnyugtakor érkezünk ide, az étterem teraszán ülve is élvezhetjük a látványt.

Assos, Çanakkale

forrás: .imagenesmy.com

Behramkale ókori városa, vagy ahogy most hívják, Assos, egy másik olyan hely, ahol a kellemes tavaszi időjárást élvezhetjük. A történelmi emlékeken túl a város kellemes időjárást és friss levegőt kínál az ide érkezőknek. Luxusszállodák itt nincsenek, de a helyiek vendégszeretete mindenért kárpótol minket.

Forrás: Daily Sabah

Kollár Kata – Türkinfo

A Liszt Ferenc Zeneakadémiáról Izmirbe: egy rendkívüli asszony története

Különleges élményben volt részem egy könyvnek köszönhetően. A történet akkor kezdődött, mikor az elektronikus sajtót böngészve rátaláltam egy újdonságként bemutatott könyvre: Rita Ender műve, Madam Amati címmel, alcíme Európából Izmirbe a hegedű ikonja. A cikkek azt emlegették, hogy ez a bizonyos Madam Marta Amati az Osztrák–Magyar Monarchiából származik, magyar mestertől tanult hegedülni. Kerestem, kerestem a további magyar vonatkozású információkat, de részleteket nem találtam.

Itt fel is adtam volna, ha nem látok meg egy meghívót, melyben az érdeklődőket a könyv bemutatójára invitálták az izmiri könyvvásár hetében, egy igazán méltó helyszínre, a történelmi lift (İzmir Tarihi Asansör) közelében található Bet Izrael Zsinagógába. Mikor megtudtam, hogy az írónő is jelen lesz, akitől információkat kaphatok, már eldőlt, hogy ott leszek.

Az egészben a legjobb nem is az írónővel való találkozó volt. Az gyorsan lezajlott. Mikor megtudta, hogy magyar vagyok, örült, és egy személyre szabott dedikációt kaptam tőle: „Madam Amati emlékére származási helyének címezve Rita Ender 2019. április 6”.

Kérdésemre, hogy a könyv tartalmaz-e magyar vonatkozású információkat, az volt a válasza, hogy keveset, mert ott nem tudott olyan részletesen kutatni. Szóban sem volt nagyon közlékeny. Csalódott voltam, míg le nem ültem a zsinagóga padjára és bele nem olvastam a könyvbe. Igenis, sok és részletes információ  szerepel a műben, igaz nem annyi, mint az izmiri emlékekről, ami természetes, hiszen élete nagy részét itt töltötte.

A látogatás és a bemutató, illetve az azt követő beszédek azonban minden csalódottságomat elsöpörték. Hatalmas, szívet melengető, információdús élményben volt részem.

Kezdem a helyszínnel, ahogy a felszólalók is tették. Már a hivatalos rész előtt bejártam a karzatot, ahol egy kis kiállítás található a zsinagóga történetéről, illetve az izmiri izraelita közösségről. Tárgyi emlékek sokasága. Kiemelt helyen egy zongora, melyen Marta Amati fényképe is áll, a mai napra egy szál vörös rózsával is díszítve. Mindezt egy impozáns épület karzatán látva már ezért is megérte a látogatás.

Csak feltételezem, hogy az első felszólaló a közösség vezetője, mert ő beszélt a zsinagóga történetéről, és Marta Amati kapcsolatáról az izmiri zsidó közösséggel. Először elmondta az egész épület központi helyét elfoglaló, óriási üvegcsillár meséjét. A zsinagóga felújítását kezdeményező vagyonos ember árverésen akarta megvásárolni, de az ár olyan magasra szökött, hogy kénytelen volt másnak átengedni. Azonban két napra rá egy névtelen adományozó ideszállíttatta a gyönyörű tárgyat és a zsinagógának ajándékozta.

Elmesélte azt is, hogy a könyv főszereplője, Madam Marta minden egyes itt kötött esküvőn hegedült. Csak szóltak neki, mikor legyen itt és jött is mindig. Felment a karzatra, és várta a jelzést. A teljes násznép elfoglalta a helyét, legutoljára a menyasszony érkezett. Amikor az belekarolt édesapjába, az ügyelő a kapu melletti gomb megnyomásával jelezte a fentieknek, hogy elérkezett az idő, és ekkor megszólalt a nászinduló.

További mesélés után átadta a szót az írónőnek. Így megtudtuk, hogy a könyv megírásának története is pont itt kezdődött: Rita Ender Isztambulban él, turistaként látogatott Izmirbe. Maga is izraelita vallású lévén felkereste a zsinagógát, a karzaton pedig meglátta a zongorát és a képet. Kérdezte izmiri zsidó ismerőseitől, hogy ki is az a Madam Amati, aki itt van hegedűvel a kezében. Mindenhol ugyanazt a választ kapta: ő az, aki az esküvőmön hegedült. Izmirben nagyon jól ismerte mindenki, mint hegedűművészt. Ennél többet azonban senki sem tudott. Így kezdett el kutatni, utánajárni a történetének.

A kutatást az izmiri tanítványainál kezdte, így jutott el az igazi nevéhez: Marta Schwenk. Így már könnyebb volt a gyökereket fellelni. Innen a könyvre hagyatkozom, amiben ez mind-mind szerepel.

1902-ben született, az akkori Osztrák-Magyar Monarchia területén lévő Veldes nevű helyen, mely nem más, mint a mai Szlovénia egyik kedvenc látogatási célpontja, Bled. Tizenkét-tizenhárom évesen került Budapestre a Liszt Ferenc Zeneakadámia tanítványaként, tanára Hubay Jenő volt. A könyvben számtalan napilapból van másolat, melyben a fiatal lány tehetségéről áradoznak, vagy éppen egy-egy koncertjéről, fellépésről írnak. Továbbá dokumentumok is láthatók a zenekakadémiai felvételi lapjáról, és az év végén adott vizsgakoncertjeiről.

Aktív budapesti zenei pályafutását követően Németországban élt és zenélt. Azt nem kell részletesen bemutatnunk, hogy zsidóként miért kellett onnan menekülnie. Nincsenek részletes információk, sem pontos dokumentumok, de a rá emlékezők elmesélése alapján egy török katonával házasodott össze, így került Isztambulba. Egy biztos, hogy 1938-ban már ott lépett fel. 1952-ben is még Isztambulban váltott ki személyi igazolványt.

Egy idő után azonban már Izmirben élt. A neve is más lett: Marta Amati, mely egy választott név. Az biztos, hogy az Izmirben újonnan megnyílt konzervatórium első hegedűtanára volt. Akkoriban sok más tanár is külföldről érkezett. Egészen 1989-ben bekövetkezett haláláig izmiri lakos volt, sőt felejthetetlen alakja a város zenei életének.

Természetesen a könyv részletesebben tárgyalja élettörténetét, nekünk legyen ennyi elég, aki a többi részletre kíváncsi, elolvashatja a könyvben. Azt viszont mindenképpen meg kell osztanom az olvasókkal, bár nagyon nehéz átadni az élményt írásban, hogy az est további részében sorban érkeztek azok a vendégek a mikrofonhoz, akik ismerték Madam Martat Izmirben. Mindannyian zenészek lettek és neki köszönhetik életútjuk megtalálását. A legmeghatóbb egy bizonyos Franz Şloser úrnak a beszámolója volt, aki annak köszönhetően, hogy a hegedűművésznő és az ő édesanyja legjobb barátnők voltak, mellette nőtt fel. Végső kezelésére is ő vitte el Isztambulba. Többször küszködött könnyeivel beszámolója során, egyértelműen szoros szálak fűzték őket össze.

Ha jól számolom, 4 saját tanítványa szólt még róla. Mind-mind elmondták, milyen odaadással fordult tanítványai felé, milyen egyszerűen élt. Nem főzött, az almát és a répát szerette a legjobban. Még a fülükben szól, ahogy hegedül nekik. És mind így emlékeztek rá: koromfeketére festett haja volt, mindig elegáns ruhát és vörös rúzst viselt.

Hozzá kell tennem, hogy az azóta eltelt napokban a családunk egyik tagja is elmondta: „Ismerem, az osztálytársam tanult tőle zenélni. Szigorú volt, ezért nem nagy örömmel járt hozzá”.

A mesélők között volt még Tuncay Yılmaz hegedűművész, aki ma a neves Arkas Trio tagja. Őt ugyan nem tanította a művésznő, de kétszer is hallotta játék közben, és ezt mondta róla: „Ez a gyerek nagy művész lesz, majd meglátjátok”.  Tuncay Yılmaz elmondta, nagy álma az, hogy Izmirben létrejöjjön egy nemzetközi hírű művészek szereplésével gazdagított hegedűverseny, aminek a neve tervei szerint Madam Amati Hegedűverseny lenne. Számára ez a könyv egy újabb energiát adott ahhoz, hogy felgyorsítsa az ezzel kapcsolatos előkészületeket.

Végül, de nem utolsó sorban meg kell említeni Izmir egy másik jelentős személyét, Yaşar Ürük urat. Bár ő is zenészként kezdte, később az opera és a színház irányába fordult, több évig az Izmiri Állami Színház igazgatója is volt. Leginkább arról híres, hogy Izmirről és környékéről nem kevesebb, mint 17 könyvet jelentetett már meg többek között útikönyveket, városrészeket és történetüket részletesen bemutató könyveket, színháztörténeti könyvet. Továbbá évek óta dolgozik egy Izmir zene- és zenész világát bemutató könyvön is, melyben természetesen külön fejezetet kap Madam Marta Amati és története.

Erdem Éva – Türkinfo

Paskalya çöreği (Húsvéti kalács) – Szegedi Ági

Habár a Húsvét keresztény ünnep, a húsvéti kalács Törökországban is kedvelt péksütemény. Íme a recept:

Hozzávalók:itthoni 1810

½ pohár langyos víz (a pohár 2,5 dl-es)
½ pohár langyos tej
½ cs. friss élesztő
½ pohár kristálycukor
1-2 ek mazsola
2 db kisebb tojás (az egyik sárgája a kenéshez)
12,5 dkg olvasztott vaj v. margarin
4-4,5 pohár liszt
Vágott mogyoró, mandula, dió (a tetejére)
1-2 cs. só
1 cs. vaníliás cukor (opcionális)

A langyos vizet tálba öntjük, elkeverjük a langyos tejjel, majd a cukor egy részével. Belemorzsoljuk az élesztőt, és langyos helyen felfuttatjuk.

A felfutott élesztőhöz öntjük a maradék cukrot (én egy cs. vaníliás cukrot is szórtam bele), egy-két csipet sót, az olvasztott vajat (margarint) és a mazsolát. Az egyik tojást szétválasztjuk, sárgáját félretesszük a kenéshez, a többit – kissé felverve – a tészta alapanyagaihoz keverjük.

A lisztet fokozatosan adagolva hozzá puha, ruganyos tésztát dagasztunk, ezután letakarva, langyos helyen, legalább egy órán át a duplájára kelesztjük.

Lisztezett deszkán a tésztát kissé átgyúrjuk, majd darabokra tépkedjük, aszerint, hogy kisebb, vagy nagyobb kalácsokat szeretnénk. Én 12 db-ra osztottam. Mindegyik darabot további három részre kell felosztani, ezeket hosszúkásra formázzuk, a három tésztacsík végét összeillesztjük, majd, mint a copfot, összefonjuk. A másik végét is összenyomjuk, végül sütőpapírral bélelt tepsibe helyezzük az elkészült kalácskákat.

Tetejüket kenőtoll segítségével lekenjük a tojássárgájával, megszórjuk vágott mogyoróval (vagy ami van itthon). Amíg a másik tepsibe való adagot is elkészítjük, addig meleg helyen tovább kelesztjük, végezetül kb. 220°-ra előmelegített sütőben szép pirosra sütjük.itthoni 1806

itthoni 1812

Afiyet olsun!

Szegedi Ági / Türkinfo

Kilenc pontban Törökország: 9 török festő, akit ismernünk kell

Magyar igazságból három van, miként jókívánságból is, ha kifogjuk az aranyhalat. A cigányzenekar száz tagot számlál, hét mérföldes csizmával indulunk neki a nagyvilágnak, és a sárkánynak is illik mind a hét fejét levágni. A kilences pedig Törökország száma, legalábbis a Türkinfónál.

Sorozatunkban azt vesszük sorra, mi a 9 jó, ismert, ízletes, hazahozni-, hallgatni- vagy kóstolnivaló, sínen gördülő vagy fülbemászó… Összeállításunkban nem az objektivitás, hanem kimondottan az egyéni ízlés vezérelt bennünket. Legyen szó utazásról, irodalomról, gasztronómiáról vagy lakberendezésről, összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat Törökországról – 9 pontban.

Mint oly sok más témánál, itt is nehéz dolgunk van, ha a megannyi tehetséges és híres festő, illetve azok megannyi gyönyörű és sokatmondó képe közül kell válogatnunk. Lássuk tehát a 9 festőt, kinek munkássága felett semmiképp sem lehet említés nélkül átsiklani.

A felsorolást kezdjük Hoca Ali Rıza (1858-1930) festővel, ki ugyan nem az első a tájképeket megörökítő török művészek között, viszont az első, aki kilépett a szerájok kertjeiből és mint egy impresszionista, a vadonban vagy épp a tengerparton alkotott. Alkotás közben nagy precizitással ügyelt a legkisebb részletek kidolgozására, emellett mesterien használta a színeket is, ezzel létrehozva egy sajátságos, „versszerű” stílust, mely nagyban különbözött a korabeli festőkéitől. Legismertebb képe a Göl Kenarı (Tópart). A többi alkotásához hasonlóan ezen a képen is a kék, illetve a zöld szín hangsúlyos. A képeire festett alakokat mércének használta. Hoca Ali Rıza soha nem járt Európában, így az impresszionizmust sem ismerhette, festményein mégis a nyugati stílusjegyek köszönnek vissza.

Şeker Ahmet Paşa (1841-1907) az első török festő, akinek még életében kiállították egy festményét a párizsi Louvre-ban. Különleges perspektívából vizsgálódva alkotott, leginkább csendéleteiről híres. Művei színekben gazdagok, természethűek, már-már lírikusnak nevezhetők. Narlar ve Ayvalar (Gránátalmák és birsalmák) című festménye mely a geometriai alakzatban elhelyezett gyümölcsökkel és egymással alkotott kompozíciójukkal hívja fel magára a figyelmet.

 

Osman Hamdi Bey (1842-1910) kezdeményezte a képzőművészeti iskolák és múzeumok megnyitását, mely nagy előrelépést jelentett a változásellenes nép művészethez való hozzáállásának reformációjában. Olyan intézmények alapítása és vezetése kötődik a nevéhez, mint az 1882-ben alapított Sanay-i Nefise bentlakásos iskola (mai nevén Mimar Sinan Képzőművészeti Főiskola), az Asar-ı Atika Múzeum, vagy a Duyun-u Umumiye (az Oszmán birodalom utolsó éveiben financiális tartozásokkal foglalkozó intézmény). Legismertebb képe a Kaplumbağa Terbiyecisi (Teknősidomító). Ennek a képnek két verziója is készült, az egyik 1906-ban (alább ez a kép látható) – ezen 5 teknőst ábrázolt, míg a másik 1907-ben készült kép csak annyiban különbözik ettől, hogy arra 6 teknőst festett. A kép számos párhuzamot mutat a festő életével és elveivel. Egyes kritikusok szerint, a festő a képen saját magát ábrázolja, mint megfáradt, felvilágosult idomár, aki a visszamaradott társadalmat próbálja modernizálni. Úgy vélik, a teknősök ötlete a Tulipán-korszakban, a Sadabadon (korabeli mulatság) sötétedés után szabadon engedett, páncéljukon gyertyát hordozó állatoktól származik. Ezen vélemények szerint az alárendeltjeit gúnyolja ki, mert nem képesek azonosulni munkájával.

Más vélemények szerint a gondalataiba merülő férfi azt reméli,  hogy a teknősök beidomítását – mely rengeteg türelmet igénylő, fáradságos időtöltés – a kezében lévő ney-jel (nádból készült fúvós hangszer) és a vállára akasztott nakkareval (dobszerű ütős hangszer) sikerül majd véghez vinnie. E vélemények szerint is az idomár ő maga.

İbrahim Çallı (1882-1960) a festő Roben Efenditől tanult és Şeker Ahmet Paşa ajánlására 1906-ban bekerült a Sanay-i Nefise bentlakásos iskolába. A hatéves oktatást három év alatt fejezte be.A török festőművészetben İbrahim Çallı-t és barátait úgy nevezik: az „1914-es nemzedék török festői”, a „török impresszionisták”, illetve a „Çallı nemzedék”.

Çallı a török festészettörténetben meghatározó szerepet játszott  a nyugati szellem felé fordulás korszakának kezdetén. Munkái mind az impresszionizmus jegyében készültek, ám az európai impresszionista művészet szabályait nem alkalmazta teljes mértékben, inkább egy sajátos stílust alakított ki. E stílus a művész kompozícióját alkotó elemek megválasztásában és a képes nyelv megalkotásához való hozzáállásában nyilvánul meg.

Üsküdar című képén a festő professzionális módon használja a palettáján lévő összes színt. Ha a képet nézzük, úgy érezhetjük, a festővel együtt sétálunk a korabeli Üsküdar negyedben.

 

Mahmut Cûda (1904-1987) elenyésző számú aktképének egyike a Sara, melyen a rózsaszínű ruha megfestésének érdekes története van.  1929-ben három aktképet készített a művész, az alább látható Sara című az egyik. A ruha a művész feleségéé, Nazıma asszonyé, aki az akadémiai bálon viselte azt. Cûda ezen a bálon találkozott először későbbi, hőn szeretett feleségével. Ezt az emléket oly módon akarta feledhetetlenné tenni, hogy a képen látható modell meztelen testére festette Nazıma asszony rózsaszín ruháját. No, de ki lehet a képen szereplő Sara? Valószínűleg a korabeli Akadémián dolgozó modellek egyike. Ugyan a művész csendéleteiről  híres, mégis ez a leglenyűgözőbb alkotása.

 

Fikret Mualla (1903-1967) életszeretete összes alkotásán visszatükröződik, ami azért is bámulatra méltó, mert a művész élete tele volt fájdalommal, szomorúsággal, betegséggel és az alkoholizmus nehézségével. Caz Orkestrası (Jazz zenekar) című művén sikerült egy féktelen zenei légkört megmutatnia a közönségnek. Mualla mestere a mintáknak és a megfigyelésnek. Párizsban Henry Matisse színhasználata nagy hatást gyakorolt rá és az expresszionizmus bekebelezte. Művein jól megfigyelhető a szubjektivitás és a valóságtól való elrugaszkodás. Egyik védjegye, hogy temperával festett színes papírra. Rengeteg olyan műve van, melyen jazz-zenekarokat örökít meg. Végeredményben olyan érdekes témák egyike ez, melyben kiderül, hogy a festő egy bizonyos korszakot, várost, stílust mily módon tud visszatükrözni, emlékezetest alkotva.

Nuri İyem (1915-2005) Üç Güzeller (A három szépség) című képén szépséges, visszahúzódó, melankolikus, szégyenlős hölgyekkel ejt rabul minket. E női arcok a festő gyermekkorában elvesztett nővérének képzeletbeli másai, ugyanakkor nélkülözhetetlen példája Nuri İyem művészetének, mint egy időtlen, ikonikus szimbólum. A három szépség jelképével már a görög, illetve római mitológiában is találkozhatunk. E három istennő – vidámság, ragyogás és büszkeség néven – a szépséget, a természetet, a bájt, a kreativitást és a termékenységet szimbolizálja. A festményen jól látszódik, hogy a festő milyen áhítatos szemekkel nézett Anatólia asszonyaira.

 

Abidin Dino (1913-1993) a művészet számos ágában megmutatkozó munkáival a kortárs kultúra fejlődéséért nagy erőfeszítéseket tett. Dino kéz- és ujjrajzairól ismert, melyeken egész életében dolgozott és ez egyfajta névjegyévé is vált. Mint ahogy Picasso mondta: Dino egyike azon két embernek, aki a legszebb kezet és ujjat rajzolja.

Az Uzun Yürüyüş 1956 (Hosszú séta) című művéhez Nazım Hikmet is verset írt:

„Eme emberek, Dino,

kezükben fény darabok,

eme sötétségben, Dino,

eme emberek hová mennek?

Te is, én is, Dino,

láttuk a kékséget.”

Utolsóként, de nem utolsó sorban egy hölgy: Hale Asaf (1905-1938). Rövid életében egyfelől betegségekkel küzdött, másfelől festési szenvedélyének köszönhetően Európa és Isztambul között ingázott. Asaf az első festőnők egyikének, Mihri Müşfik unokahúga.

Otoportre (Önarckép) című alkotása a kubizmus stílusjegyeivel készült, melyet párizsi tanítója, Andre Lhote ismertetett meg vele. A kép technikai szépsége mellett nem hagyhatjuk figyelmen kívül annak fontosságát sem, hogy török nőként ábrázolta magát. Ezzel az önarcképpel tükrözte a nőiességüket félretevő, a földön két lábbal álló, magabiztos fiatal török nőket.

Dora Uysal – Türkinfo

Forrás: leblebitozu.com

Kıvanç Tatlıtuğ az RTL képernyőjén tér vissza

A wordscreen.com-on megjelent hír szerint az RTL Magyarország megvásárolta az Ay Yapim által gyártott és a Madd Entertainment által forgalmazott Çarpışma című török sorozatot, melynek forgatását 2018-ban kezdték, és amelynek az abszolút főszereplője Kıvanç Tatlıtuğ .

 

A magyar közönség a 2011 tavaszán szintén az RTL Klubon bemutatott Ezel – Bosszú mindhalálig című sorozatban láthatta először a török színészt, ám az igazi népszerűséget a Tiltott szerelem hozta meg számára hazánkban, amelyben Beren Saat partnereként hódította meg a női szíveket délutánonként a TV2-n. A csatorna kihasználva a főszereplők népszerűségét nem sokkal a váratlan fordulatokban gazdag sorozatzáró epizód után bemutatta a teljesen más hangvételű, és Kıvançtól is komolyabb színészi teljesítményt igénylő Kuzey Güney – Tűz és víz című szériát, amely azóta is folyamatosan felbukkan a TV2 Csoport műsorkínálatában, most éppen az Izaura TV-n látható késő éjjel.

Folytatás >>>

Forrás: musorvizio.hu

Íme egy török, akiben a majdnem diktátor Erdoğan is emberére akadt

Váratlan győzelmet aratott az isztambuli főpolgármester-választáson az ellenzéki Ekrem Imamoğlu, aki ezzel az országot 17 éve irányító Erdoğan elnök komoly riválisa lehet.

A törökországi önkormányzati választás hajrájáig még legfeljebb Isztambulban ismerték Ekrem Imamoğlu ellenzéki főpolgármester-jelöltet. Aztán a 48 éves politikus néhány tízezer szavazattöbblettel megnyerte a versengést, óriási csapást mérve Tayyip Erdoğan elnökre és a várost irányító pártjára. A siker egyszerre ismertté tette őt bel- és külföldön.

Erdoğan „választási maffiáról” kezdett szónokolni, és a voksok újraszámolását, majd a választás megismétlését követelte. A választási bizottság sokáig nem közölte a hivatalos végeredményt, végül csütörtökön Imamoğlu átvehette megbízólevelét, és ezzel véglegessé vált, hogy a 17 éve regnáló Erdoğan a különféle ideológiájú embereket vele szemben egyesíteni képes komoly riválisra lelt.

Imamoğlu a konzervatív északkeleti Trabzon tartomány egyik tengerparti városában született. Középosztálybeli családban nőtt fel, életében nagy szerepet játszott a sport: futballozott és kosárlabdázott. Az Isztambuli Egyetemen szerzett közgazdasági diplomát, majd csatlakozott apja építkezési vállalkozásához. Viszonylag fiatalon, 25 évesen nősült, három gyermeke született.

Aktívan politizálni csak 2008-ban kezdett, és a családi háttere ellenére a világi és szociáldemokrata Köztársasági Néppárthoz (CHP) csatlakozott, melynek elődjét Kemal Atatürk az első törökországi politikai pártként alapította. 2014-ben elnyerte szűkebb otthona, az isztambuli Beylikdüzü kerület polgármesteri székét, az uralmon lévő Igazság és Fejlődés Párttól (AKP) hódítva el a városrész irányítását.

Folytatás >>>

Forrás: hvg.hu

A török gasztronómia 9 Instagram-sztárja

 

A cikk szerzője – Aydan Üstkanat – maga is séf, ételfotós, ételstylist, gasztronómiai cikkek és könyvek írója és recept-szaktanácsadó.

11 éve ír gasztro témájú cikkeket a Star című újság számára, továbbá a La Cucina magazin írója és ételfotósa. Hipoglikémia (alacsony vércukorszint) betegsége miatt az általa nagyon kedvelt csokoládéról és lekvárról le kellett mondania, így a cukormentes konyha témájában alkotott új recepteket, melyeket könyvben is kiadott. 2014-ben a Gourmand – szakácskönyveket díjazó szervezet – a legjobb európai séf-író címet adta neki.
Cikkükben az általa választott 9 legjobb gasztronómiai témájú Instagram oldal tulajdonosairól olvashatnak, illetve a végén egy általa ajánlott lista található, mely további követésre javasolt gasztro oldalakat mutat be.

************************************************************************

Pontosan négy éve, hogy rendszeresen posztoló, képzett, és gasztro témában különlegeset alkotó emberek oldalait követem a közösségi médiában. A főzéssel kapcsolatos tartalmat megosztók száma nő, és az oldalak minősége is napról napra javul, így ezek közül kilencet választani nagy nehézséget okoz.

Száz, vagy inkább ezer személy közül mindössze kilenc név – íme az a kilenc oldal, amelyeket 2018-ban én a legjobbnak tartottam. Természetesen mindegyik témája az étel.

Egy éven keresztül kutatok. Figyelek a közzétett képekhez írt mondatokra és a választott szavakra is. Folyamatosan követem az oldalakat, és jegyzeteket készítek. Az év elején tett észrevételeim év végére megváltozhatnak, mert a közösségi média egy folyamatosan változó platform. A korábbi években választott sztárjaimat is tovább követem.

Az ételek receptjeinek itt nem tudunk helyet adni, most csak a készítőiket mutatom be.

Az olvasók között lehetnek olyanok, akiknek leromboltam az álmait azzal, hogy nem szerepelnek a kilenc között, sőt néhányan talán meg is sértődhettek. Nekik üzenem: ha hiszel abban, hogy jól csinálod, soha ne add fel! A jól végzett munka így vagy úgy felhívja magára a figyelmet.

És most következzen az ezernyi szereplő közül kiválasztottak várva-várt listája…

A legjobb koncepció és ételfotó @yoncamuslubas

Yonca Muslubaş szeret a követőivel új recepteket megosztani, inspiráló üzeneteivel hozzászólásokat begyűjteni, és nem utolsósorban – profi fotós lévén – tökéletes fotókat közzétenni. Az oldala és annak vizuális megjelenése különleges, kedveli a sötét alaptémát, és azon belül egy fényesebb tárgyra történő fókuszálást. Koncepcióját ez a kontraszt teszi különlegessé.

 

A legművészibb @senayilldirim

Az utolsó pillanatban fedeztem fel. A galériája annyira különleges, hogy olyat tettem, amit még soha: az utolsó percben a listára írtam. Felváltva fehér és sötét háttérrel készített képeket tesz közzé. Az általa használt színtónusok és az egész látvány igazán különleges. A fényképek között időnként láthatjuk saját grafikáit is, ami egy újabb érdekesség. Nem közöl recepteket, sőt azt mondanám, nem szereti a szavakat. Amit el kíván mondani a látogatóknak, azt ecsetével és fényképeivel teszi. Jól tenné, ha időnként receptet is közzétenne, meggyőződésem, hogy sok rajongót szerezne.

 

A legédesebb @birtutammutfak

Hacer Alegöz álma egy kávéház alapítása volt, melyet úgy valósított meg, hogy nyitott egy Instagram-fiókot, finom ételeket főz, és azokat megosztja a látogatóival. Akár a padlót is befesti háttérnek, illetve az erkélyét használja fotóstúdióként. Napról-napra egyre nagyobb ismertségre tesz szert. Tortakészítést tanult, és annak ellenére, hogy nem az édességekre helyezi a hangsúlyt közzétételkor, a tortái figyelemfelkeltőek. Nem lehet nem észrevenni az elmúlt hónapokban bekövetkező pozitív változást a fényképei minőségében.

 

A legeredetibb @meralkacamer

Meral Kaçamer valójában egy nagyon elfoglalt üzletasszony, ugyanakkor időt szakít arra, hogy gyakran főzzön, és két éve meg is osztja műveit a közösségi médiában. Nagy jelentőséget tulajdonít a szezonálisan, frissen kapható hozzávalóknak. Érdekes kísérletei és sikeres ételkombinációi vannak. Ez eredeteivé teszi őt a számtalan gasztroblogger között. Arra is törekszik, hogy egyre jobb fényképeket készítsen.

 

A legújítóbb @hamurundavar

Ő profi séf. Az ok, amiért a listámra került az, amilyen amatőr lélekkel és lelkesedéssel rendezgeti Instagram-fiókjának tartalmát. Mély alázattal fordul az ételek felé. Nem hangsúlyozza mindig, hogy ő bizony séf. Természetesen a készített ételei és tálalása mutatja séf voltát, de sikerét a professzionalizmustól történő elszakadása is segíti. Selçuk Ceylan egyéniségét a természetesség, a szellemesség és a színek jellemzik. Véleményem szerint övé az egyik legjobb étel-ital oldal a mai közösségi média világában.

A legfinomabb @yildizdann

A Yıldız Şahinler oldalán látható fotók a másoknál láthatóakhoz képest nem különlegesek. Őszintén megmondom, emiatt haboztam is a listán szerepeltetni, mert versenytársai nagyon jó képeket készítenek. Az ételei azonban igazi „édesanya főztjei”, és azt mind tudjuk, hogy az anyák ételei a legfinomabbak. Az oldalán legtöbbször görög ételek fordulnak elő.

 

A legegészségesebb @gurmediyet

Özlem Çakırlar korábban munkabiztonsági szakértőként dolgozott, majd férjével együtt vállalkozásba fogott. Felismerte, hogy a felesleges kilóktól az egészségesebb ételek segítségével tud megszabadulni. Galériájában hétköznapi életét osztja meg, s miközben az egészséges ételek készítését életformává próbálja változtatni, több mint 200 ezer követője iránti felelőssége valószínűleg őt magát is kitartásra ösztönzi. Az általa megosztott tartalmak közül kiemelkedően különleges az, amikor egyszerűen elmagyarázza, hogyan lehet egy turmixgép segítségével pástétomokat készíteni.

 

A legstílusosabb @urnisa

Grúziában született, Moszkvában nőtt fel, majd az ottani tanulmányait befejezve Berlinbe költözött. Már diákévei alatt gasztroblogot kezdett írni, s mikor végzett az egyetemen, elhatározta, hogy ezen a területen szeretne karriert építeni. Urnisa Gahramanova most Isztambulban él, 2016 óta profi fotós. Az általa készített ételek és ételfotók annyira megérintenek, hogy legszívesebben azonnal a villánkért nyúlnánk.

 

A legszorgalmasabb @kitchenart_ist

Beyza Yücel a Bilkent Egyetem pénzügy szakán végzett. Keményen dolgozik családi vállalkozásukban, s emellett rengeteg energiát fordít a közösségi médiában történő szereplésére. Így érdemelte ki nálam a legszorgalmasabb címet. Örömmel készített ételeiről, terített asztalairól időnként blogot is ír. Galériája gyönyörű. Külön meg kell őt dicsérjem azért, mert az általa használt receptek forrását is közzéteszi.

További követésre ajánlott oldalak (ABC sorrendben):

@bakedbyaylin @bergüzarerden @blondiecheff@busraoktr @canxmete@chefandmom@cute_little_fairy @derinlitatlar@ece_tastan@ferahustunel @food_advisor_istanbul @insearchofwonders@iremimecom@kitchendeer@kivirciksef@lisanilezzet@margauxthecook @maya.kitchen @melengec_food_blog@mutfaktamimarvar@mutfakpisikopatları@nilumilu@ozgebegendik @ozgebingol @pastalin @pinarpastry @sercancam_ @sevims_kitchen @sezen.enderoglu @sihirliparmaklar @turkuazkitchen @zuleyha_terzi

Forrás a szerző honlapja: aydanustkanat.com
Érdeklődők a 2017. évi legsikeresebb oldalak listáját is böngészhetik.

 

Fordította: Erdem Éva – Türkinfo

Ezen a napon: Az Anatóliai Civilizációk Múzeuma nyerte el 1997-ben az Év Európai Múzeuma díjat

1997. április 19-én óriási megtiszteltetés érte az 1921-ben alapított Anatóliai Civilizációk Múzeumát. Svájcban, Lausanne-ban választják ki minden évben az Év Európai Múzeuma címet kiérdemlő intézményt. 68 pályázó közül nyerte el a nemes címet.

Ankara első múzeumát Mübarek Galip, kulturális igazgató alapította, ahol római kori emlékeket gyűjtöttek

Atatürk javaslatára kezdték meg egy hettita múzeum előkészítését. A különböző régiókban összegyűjtött hettita emlékek Ankarába szállításának kezdetén kiderült, hogy nagyméretű múzeumépületre lesz szükség.

Akkoriban a textil-és ékszerkészítők, fegyverművesek és ólomöntők által használt történelmi épület javítását és múzeumi használatát javasolták. Az erre létrehozott munkacsoport elfogadta azt a javaslatot, hogy itt helyezzék el az emlékeket. A nagyszabású felújítási munkálatokat 1938-tól, több szakaszban végezték egészen 1968-ig.

Guterbock német archeológus irányításával kezdték elhelyezni a tárgyakat a kiállítótermekben, majd 1943-ban a középső részt megnyitották a látogatók előtt.

Ma már világszerte elismert múzeum, ahol az őskőkorszaktól az oszmán korszak tárgyi emlékeiig időrendi sorrendben tekinthetjük meg a kiállítási tárgyakat.

Az Anatóliai Civilizációk Múzeuma nem csak egy kiállítás. A kezelésébe tartozik 9 már feltárt romváros, és emlék, mint az Ankarában található római fürdő, Augustus temploma, és maga az ankarai vár is. Folyamatosan kutatásokat végeznek további emlékek fellelése érdekében, ezek állapotáról fényképeket, adatokat tesznek közzé honlapjukon. Kutató laboratóriumot, könyvtárat és fénykép archívumot tartanak fent. A Törökország-szerte megvalósított ásatásokról megközelítőleg 50.000 negatívot, 10.000 diát, 100 videófilmet és 100 régi filmfelvételt tekinthetnek meg itt a kutatók.

Virtuális sétát tehetünk a múzeum kertjében és termeiben. Persze nem helyettesíti a látogatást, de mindenképpen jól bemutatja miért is érdemes ellátogatni Ankarában az Anatóliai Civilizációk Múzeumába.

A múzeum török neve: Anadolu Medeniyetleri Müzesi

Címe: Gözcü Sokak No:2 06240 Ulus / ANKARA

Látogatható a hét minden napján.

Amennyiben szeretnének a múzeumban egy virtuális sétát tenni, megtehetik ezen az oldalon.

2014-ben újra török múzeum nyerte el az Év Európai Múzeuma elismerést, az Ártatlanság múzeuma, melynek egyik tárlatát már a Türkinfo is bemutatta.

A díjat nyert múzeumok teljes listáját itt tekinthetik meg az érdeklődők.

Erdem Éva – Türkinfo

16,474FansLike
639FollowersFollow