2025. július 22.
Türkinfo Blog Oldal 884

Flesch István: Három asszonyportré – a háttérben nagymecsettel és iszlám egyetemmel

Írásunkban három olyan asszonyról ejtünk szót, akikben az a közös, hogy mindenkor bátran kiálltak vélt igazságuk mellett, amelyet sokan durván leszóltak vagy gyűlölködően vitattak, s akik talán éppen ezért gyakran kerültek újságok címoldalára.

            Egyikük Ayşe Hür történész, aki doktori értekezését 2004-ben a Boğaziçi (Boszporusz) Egyetem Atatürk Intézetében védte meg az alábbi címmel: Miképpen egyezteti össze az Európai Unió politikáját a történelmi múlttal és az örménykérdéssel? Az apai ágon balkáni pomákok, vagyis bolgár ajkú muzulmánok sarja, Isztambulban gyorsan nagy tekintélyt szerzett cikkeivel, amelyek elsősorban baloldali napilapokban láttak napvilágot a török történelem, főként a köztársasági korszak kevéssé ismert, máig vitatott eseményeiről. Olvasói számára valóságos eseményszámba ment az isztambuli Taraf, a Radikal, a törökül és örményül megjelenő Agos című hetilap, valamint a kelet-trákiai regionális Birikim által közölt cikkeinek megjelenése.

            A Taraf és a Radikal, amely viszonylag kis példányszáma ellenére is a török értelmiség kedvenc lapjai közé tartozott, s pezsdítően hatott szellemi életére, a tavalyi puccskísérlet után kénytelen volt beszüntetni működését. Az egyik tönkrement, a másikat betiltották. Hiányuk erősen leszűkítette a kiváló történésznő publikációs lehetőségeit. Ezenkívül azonban még valami más is.

            Ő, a tudományban is szókimondó, sohasem fogta vissza tollát, amikor feltárhatott régi, de titokban maradt vagy egyenesen elleplezett múltbéli igazságokat. Ez alkalommal sem óvatoskodott.

            Különben is a hatalomnak már régtől fogva nem volt kedves, enyhén szólva nem állt közel a szívéhez. Hiszen külföldön is ismert volt kritikus szellemiségéről. Világlapok idézték. Például amikor 2013-ban a Taksim téri Gezi park környezetvédőit kegyetlenül lerohanta a rendőrség, amiért szenvedélyes és zajos tüntetéseken tiltakoztak a zöldövezet eltüntetése, a kormány üzletközpont-építési és egy oszmán laktanya felújítási tervei ellen, Recep Tayyip Erdoğan miniszterelnökként még az országossá terebélyesedő tiltakozási hullám napjaiban is újra szóba hozta a törökországi iszlámbarátok régi elképzelését egy ottani nagymecset építéséről.

            Erről a Taksim térre tervezett istentiszteleti építményről a The New York Times szerint Ayşe Hür akkor kijelentette: „Tudjuk, hogy a kormány mennyire csodálja az oszmán múltat, és mennyire viszolyog a köztársaság történelmétől. Azok viszont, akik ellenzik a Taksim téri mecsetállítást vagy az oszmán laktanya helyreállítását, úgy érzékelik, hogy itt kísérlet folyik a világi szemléletű hivatalos történelem átírására.”

            Hogy mennyire előrehaladott vállalkozásról volt szó, mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy a tekintélyes amerikai újság közölte Ahmet Vefik Alp híres török építész fényképét az általa megálmodott dzsámi makettjével, amelyről a mester mintegy két héttel a Taksim téri tömegtüntetések kirobbanása előtt egy diavetítés keretében már be is számolt az Egyesült Államokban.

            Nem is akárhol, hanem az amerikai műépítészek intézetének közgyűlésén, amelyet az előkelő dél-kaliforniai Sunnylands üdülőhelyén tartottak, ahol nemritkán magas rangú külföldi állami vezetők számára is biztosítanak zavartalan pihenést. A török vendég itt mutathatta be művét, amellyel hódolatát óhajtja kifejezni hazája muzulmán és oszmán múltjának öröksége iránt. Az impozáns vallási épület a tervek szerint több föld alatti szintet is rejt magában könyvtárral, múzeummal, konferencia-, illetve bankett-teremmel, étteremmel. Ahmed Vefik Alp modern látomását hazájában több pályázaton is kitüntették. Úgy hírlett azonban, hogy a kormányfő vele ellentétben „még jobban hangsúlyozta volna az oszmán elemeket”.

            Erdoğan, aki a kilencvenes években Isztambul népszerű főpolgármestere volt, már akkor erősen szorgalmazta egy ilyen muzulmán szent hely létesítését. S amikor 1997-ben a „világi berendezkedés éber őrei”, a török fegyveres erők – némelyek szerint túlzó és megcsontosodott szekularista – tábornokai dübörgő páncélosok fenyegető felvonultatásával lemondásra kényszerítették Necmettin Erbakan iszlámbarát miniszterelnököt, kiderült, hogy ennek az erőszakos intézkedésnek a hátterében egyéb tényezők mellett a mecsetépítési vita is meghúzódott: le akarták fogni az iszlámbarát dzsámitervezők kezét.

            Ayşe Hür történész asszony azonban nemcsak az említett mecsetvitabeli állásfoglalása miatt lett egyre inkább szálka az Erdoğan-korszak hatóságainak szemében. 2015 augusztusában egyszerre vált célpontjává a kormánypárti Yeni Şafak (Új Hajnal) és az Akşam (Az Est) című lapoknak. A délkelet-törökországi Siirt–Pervari közút mentén elrejtett robbanószerkezet működésbe helyezésével ugyanis merénylők megsemmisítettek egy katonai gépjárművet, amelynek következtében nyolc katona életét vesztette. E két lap „hírügynökségi jelentésekre hivatkozva” azt írta, hogy „ezt a hazaáruló támadást a PKK szakadár terrorszervezet hajtotta végre”. A történész asszony erre a közösségi médiában twitterbejegyzést tett közzé, s ebben arra hivatkozott, hogy a „tettes ismeretlen, hiszen a támadást még senki sem vállalta. Különben is a mi nemzedékünk már megtapasztalhatta, hogy gyilkos provokációival kurd területeken milyen ferde megvilágításba került, s vált hírhedtté annak idején a JİTEM csendőrszervezet.” Még azt is hozzáfűzte, hogy a PKK-t az „állam politikája sarkallja erőszakra”.

            Nem is maradt el az azonnali viszontválasz, a történészt a „terroristák gyalázatos pártolásával”, a PKK „szégyentelen kifehérítésével”, szerecsenmosdatással vádolták. Ebből azonban még nem lett „bűnügy”. Egy esztendő múltán azonban lett másból, méghozzá országos botrány kíséretében.

            Törökország nem sokkal a katonai puccskísérlet leverése után, 2016. augusztus 30-án ünnepelte meg a győzelem napját (Zafer Bayramı). Ezt minden évben annak emlékére tartják, hogy a török hadsereg a felszabadító háborúban 1922 augusztusában Mustafa Kemal parancsnokságával Dumlupınarnál ezen a napon aratott döntő győzelmet a területszerző anatóliai hódításra indult görög haderő felett.

            Ebből az alkalomból Ayşe Hür megint twitterezett. Értelemszerűen mintegy azt találta írni, hogy elítélendő – az ő megfogalmazása szerint – „nyomorult” az a társadalom, amely vele barátságban élő országoknak 94 éve azt dörgöli az orra alá, hogy egykor miként győzte le őket. A megállapítás a Cumhuriyet című baloldali napilap egyik főcímére is utalt. Erre a meglehetősen talányos mondatra, amely éppen a nemzeti ünnepen küldetett szét, özönlöttek a válaszok. Többen értetlenségüknek adtak hangot amiatt, hogy ezzel a logikával akkor az amerikai függetlenség napján vagy akár a trafalgári brit haditengerészeti győzelem napján is el lehetne merengeni az ottani társadalom hasonló nyomorultságáról. Szóval nehéz követni ezt a gondolatmenetet. Volt, aki hazafiatlanságnak, súlyos sértésnek vette, s a szerzőt iszlámistákkal helyezte egy sorba. Hatósági oldalról azonban példátlanul kemény, szinte pörölycsapásszerű reagálás érkezett.

            Az isztambuli ügyvédi kamara egyik tagja, Mert Eryılmaz bejelentette, hogy bűnvádi eljárást indít a történész ellen a „törökség minősített sértegetése” címén. Az ügyvéd ismert Erdoğan-hívő – állítják ellenzéki lapok. Az isztambuli Bakırköy kerületi igazságügyi palotában előterjesztett törvényszéki feljelentése szerint Ayşe Hür elmarasztalható – egy háromsoros tweet alapján! – a nép körében való gyűlöletkeltés, uszítás, felforgatás és a török nemzet kinyilvánított megvetése vétségében. Mint a beadványban olvasható, augusztus 30-a annak a harcnak a végső diadala, amelyet a török nép az imperializmus ellen vívott, s amelynek során a törökség elutasította, hogy a hódítók foglya, zsákmánya legyen. Ez a győzelem, amelyet nyomor, elnyomatás és sok más súlyos nehézség ellenére vívott ki, annak a török nemzetnek a győzelme volt, amely nem hajtott fejet az agresszor megszállók előtt.

            Lehet, hogy a korábbi megjelenési lehetőségeitől megfosztott történész némelykor twitterüzenetekben éli ki politikai szenvedélyét, s az is lehet, hogy esetenként nem üti meg a legmegfelelőbb hangot. Afelől azonban senkinek nem lehet semmi kétsége – sem Törökországban, sem külföldön –, hogy ugyanolyan jó török patrióta és törvénytisztelő muzulmán honleány, mint bárki más. Történészi munkásságával és tweetjeivel pedig soha és semmiféleképpen sem követte el azokat a bűncselekményeket, amelyekkel az ellene irányuló törvényszéki beadványban gyanúsítják. Az ügy folytatását még nem ismerjük.

 

A török nők emancipációja

Sorozatunkban arra vállalkozunk, hogy a magyar sajtó korai oldalairól olyan híreket idézzünk fel, melyek a törököket és Törökországot mutatják be. Az alábbiakban a Tolnai Világlapja képes hetilap 1926. május 12-i számában megjelent újságcikket olvashatunk újra, melynek eredeti címe: „A török nők kellemesnek találják a kiszabadúlást a háremből”.

A cikk a török nők emancipációjának kérdését tárta a korabeli olvasó elé – a szöveghez mellékelt három fotó pedig segítette az olvasottak jobb szemléltetését.

Az első kép a cikkben a török nők öltözetének változását mutatja be a kezdeti időktől egészen az 1920-as évekig, a második kép eredeti képaláírása szerint „Modern török lányok teadélutánon vesznek részt egy Konstantinápolyban horgonyzó amerikai hajó fedélzetén”, a harmadik szerint pedig „Munerie Hanoum”, a török moziszínésznő látható öltözőjében.

Mielőtt más érdekességekről szólnánk, itt kell megjegyezni, hogy a legutolsó képen Münire Eyüp, művésznevén Neyyire Neyir (1902–1943) látható, akiről sorozatunk egyik korábbi részében már olvashattunk: ő játszotta az 1923-ban a Muhsin Ertuğrul által rendezett Ateşten Gömlek című film egyik női főszerepét, ezzel valóban ő volt az egyik első olyan muszlim színésznő, aki filmen is látható volt – később pedig a rendező felesége lett.

A Tolnai Világlapja 1926-os és alább közölt cikkében persze más érdekességek is vannak: az alább bemutatandó cikkből is világosan kiderül, hogy amint más hadviselő országokban az első világháború idején, úgy az Oszmán Birodalom területén is a háborús konjunktúra egyre növekvő mértékben tette szükségesség, hogy a nők hagyományos társadalmi szféráikon túl is aktívan részt vegyenek az össznemzeti munkavállalásban és a háborús erőfeszítésekben. Ez a folyamat aztán a Musztafa Kemal által vezetett modern Törökországban csak még inkább erősödött, s főként a városi lakosság körében a nők egyre több munkakörben jelentek meg aktív szereplőként, ezzel párhuzamosan pedig közülük egyre többen részesülhettek oktatásban is. A modern ruházkodás, mely Musztafa Kemal gondolkodásában amúgy is szimbolikus jelentőséget kapott, a – főként városi – nők öltözködését sem hagyta nyomtalanul.

Az 1926 elején megjelent új török polgári törvénykönyv – ezzel párhuzamosan pedig megszüntették a férj kizárólagos akaratából történő válás intézményét is. A nők az új törvénykönyv értelmében egyenlő arányban részesültek az öröklés terén is; megszűnt a többnejűség.

Ami pedig az alábbi cikkben is taglalt Musztafa Kemal és Latife Hanim (született: Latife Uşakizâde, 1898–1975) közti házasságot illeti, Musztafa Kemal valóban İzmirben ismerte meg leendő és nála jóval fiatalabb feleségét, ám házasságuk még az új polgári törvénykönyv bevezetése előtt, 1925-ben véget is ért.

Olvashatunk mindemellett a cikkben egy konstantinápolyi lábszépségversenyről is – a dolog akkor válik különösen érdekessé, ha tudjuk, hogy néhány évvel később egy bizonyos Keriman Halis (1913–2012) nem csupán a Miss Turkey címet, de a világtörténelemben először a Miss Universe címet is megszerezte.

Álljon itt tehát az alábbiakban az eredeti, 1926-os cikk a Tolnai Világlapja képes hetilapból:

„Azt lehet mondani, a világháború a török nők győzelmével végződött.

Még néhány évvel ezelőtt a török nők maguk sem képzelték, hogy olyan mélyreható változások következzenek be életükben, amelyek a világháború után minden nehézség nélkül, szinte meseszerű gyorsasággal valósultak meg. Volt ugyan Törökországban is néhány feminista török nő, akik külföldön nevelkedtek és hazatérve a török nők egyenjogúságáért küzdöttek s a török nő világtól elzárt háreméletét lealázónak, embertelennek hirdették s a nyugateurópai asszonyok sorsát követelték a török nő számára is. De ezek nem sok eredményt értek el. Pedig voltak közöttük nagy bátorságúak is. Ezek megtették, hogy az évezredes hagyományok által szentesített és minden török nőre kötelező fátyol nélkül jelentek meg a nyílt uccákon. De ők húzták a rövidebbet. Nemcsak hogy kigúnyolták, megverték és kővel dobálták meg őket, hanem sokszor még börtönbe is kerültek.

Évezredes hagyományokat nem lehet könnyen megdönteni. De nagy események orkános vihara elsöpörheti őket.

A török férfi a többnejűség örömein kívül szigorúan megkövetelte azt is, hogy az általa kiválasztott virágok még csak távolról se illatozzanak mások számára is. Sűrű fátyolnak kellett elfedni a nő arcát, nehogy az idegen férfi szeme végig cirógathassa szentségtelen sugaraival. Csak a fátyol keskeny nyílásán át ragyoghattak a háremvirágok sötét szemei a nagyvilágba. Ebből a nagyvilágból azonban nem sokat láthattak, mert a török férfi erről is gondoskodott. Házának az uccára nem volt egyetlen ablaka sem. Az uccára ugyan kimehetett a török nő is, ha valami dolga akadt, de igyekeznie kellett, hogy olyan észrevétlenül tűnjék tova, amennyire az csak lehetséges. Ha egy török asszony vagy lány szóbaállt az uccán egy férfival, ennek nagyon kellemetlen következményei voltak. Nemcsak a legnagyobb erkölcsi megvetésnek tette ki ezzel magát, hanem a testi bántalmaknak is.

A török nők ruházkodásának szemléltetése a Tolnai Világlapja 1926. május 12-i számában – a kezdetektől az 1920-as évekig
A török nők ruházkodásának szemléltetése a Tolnai Világlapja 1926. május 12-i számában – a kezdetektől az 1920-as évekig

Aki ma végig sétál Konstantinápoly uccáin, az úgy érzi magát, mintha Párizsban volna. Az asszonyok, lányok nemcsak hogy fátyol nélkül sétálgatnak divatos európai ruhákban, cifra kalappal vagy turbánszerű sállal a fejükön, vidáman tereferélve udvarlókkal, hanem egyiknek-másiknak már térdig se ér a szoknyája. Vannak már köztük nagyon modernek is.

Az öreg törökök, a régi rend hívei, csak a fejüket csóválják dörmögve: kifordult a világ a tengelyéből.

Már a világháború is meglazította a török nő elzártságát. Sok ezer nő lépett a háború folyamán a Vörös Félhold szolgálatába és ápolták a sebesült katonákat a kórházakban. De a hárem rabbilincsei akkor hulltak le a török nőkről, amikor Kemal pasa a forradalom élére állott, amely lesöpörte a szultánt a trónjáról, de szembeszállt a békét diktáló, győztes európai hatalmakkal is. Kemal pasa mellett ott álltak az európai műveltségű ifjú törökök, akik már évtizedek óta készültek arra, hogy az európai viszonyok meghonosításával meggyógyítsák a beteg Törökországot.

A török nőket Kemal pasa forradalma szabadította fel. A nők a kisujjukat sem mozdították meg. Az ölükbe hullott a szabadság. De a nők nem mutatkoztak érdemtelennek erre a szabadságra. Nemcsak a nyugateurópai divatot kapták fel s az európai nőt utánozták az ő nagyobb szabadságában, hanem nagy buzgósággal fogtak hozzá a tanuláshoz, a nyugateurópai műveltség megszerzéséhez. Nemcsak a cukrászdák telnek meg fagylaltozó és likőröző nőkkel s nemcsak a teniszpályák nyüzsögnek tőlük, hanem az iskolát is valósággal megrohanták a nők.

Modern török lányok a Tolnai Világlapja 1926. május 12-i számában
Modern török lányok a Tolnai Világlapja 1926. május 12-i számában

A szultánok idejében a török nő nem járt iskolába. A hárem fölöslegesnek tartotta a nőben a tudást. Most megnyílt a nők számára a konstantinápolyi egyetem is, ahol sok török lány tanulja már a jogi, orvosi, mérnöki tudományokat. A nők számára emelt amerikai egyetemek is tele vannak török lányokkal. A középiskolák is igen népesek és ezekben a török lányok a fiúkéval megegyező oktatásban részesülnek. A tanítóképzőkben igen sok török lány tanul. Az elemi iskola elvégzése pedig kötelező.

Vannak már török orvosnők és festők. Egy török tárgyú mozidarabban már török moziszínésznő játszotta a főszerepet. Az idei télen pedig olyan dolog történt, ami először történt a török históriában. Egy színtársulat olyan darabot adott elő, amelyben török nők játszottak. Ezzel a török nő a háremtől eljutott a színpadig, ahol az egész világnak mutogatja magát.

Azt lehet mondani, hogy a török nő már jogok tekintetében semmiben sem különbözik európai asszonytársaitól. Csak éppen még a politikai életben nem játszik szerepet. Nincs még szavazati joga. A divat tekintetében hűségesen utánozzák európai társnőiket, éppen csak a mély kivágás a nyakon, a dekoltázs az, amitől még idegenkednek. Még az előkelő nők is párizsi selyemruhákban, de magasan csukott nyakkal jelennek meg az estélyeken, bálokon, ebédeken.

De már a vékony, átlátszó selyemharisnyák annál jobban megnyerték a török nők tetszését. A görögökkel vívott háborúk egyik diadalának az évfordulójára rendezett ünnepélyen az ünnepségek fénypontja a „lábikra” szépségverseny volt. A nagy parkban felállítottak egy színpadot. Az előkészületek befejezése után térdmagasságig legördült a függöny és a függöny mögött vonultak el a főváros legszebb lábú hölgyei. Látni lehetett itt vonom zergebokákat, karcsú ívelésű lábszárakat, ideges, fiús vonalú női lábakat, színes selyemvékonyságokba burkolva. Vígan üvöltözött a jazz-band, az asztaloknál nagy poharakban fogyott a török sör. A műértő publikum nem kímélte a szemét. Egy fekete szépség vitte el a pálmát. Büszkébb volt a diadalára, mint Kemal pasa a győzelmeire. Hiába, akinek a legszebb lába van Konstantinápolyban, az jogosan hordhatja magasan a valószínűleg szintén csinos orrocskáját.

Münire Eyüp öltözőjében – a Tolnai Világlapja 1926. május 12-i számában
Münire Eyüp öltözőjében – a Tolnai Világlapja 1926. május 12-i számában

Különben Kemal pasa nem éppen a legjobb tapasztalatokat szerezte a felszabadított török nő körül. Még a görög háborúk idejében történt, hogy győzelmesen vonult be egyszer Szmirnába. Itt ismerkedett meg a város egyik leggazdagabb polgárának a lányával, Latife Hanoum-mal, aki éppen akkoriban jött meg egy európai nevelőintézetből. Kemal náluk volt beszállásolva. Házasság lett az ismeretségből. S a házasság boldognak mutatkozott, bár 20 év korkülönbség volt a házastársak között, természetesen az asszony javára. Aztán jöttek a nézeteltérések, végül a teljes elhidegülés. Azt mondják, Latife asszonyban feltámadt a nagyravágyás ördöge. Kemal pedig csak köztársasági elnök volt és nem akart szultán lenni, akármennyire is ösztökélte is a szép asszony.

Egyszer Kemal pasa nagy ebédet adott Angora mellett fekvő villájában. Hivatalosak voltak az összes miniszterek. Latife asszony azonban már ebéd előtt összeveszett az urával, mert ő másfajta bort akart feladni, mint amit a pasa megparancsolt. Duzzogva ment fel a szobájába. Egyszer aztán lekiáltott: elmentek-e már azok az emberek? A vendégek éppen akkor készülődtek s Kemal azt válaszolta: most mennek és velük megyek én is. Nem is tért többé vissza. Másnap levelet írt Latifének, amelyben tudatja, hogy megindította a válópört. A válópör gyorsan pergett le, mert még a régi török házassági törvények voltak érvényben, amelynél elég, ha a férfi egyszerűen kijelenti, hogy nem akar tovább együttélni a feleségével. Kemal pasa valószínűleg örült, hogy ezt a régi törvényt még nem törölte el.

Annyi bizonyos, hogy a török nő ma sokkal inkább érzi embernek érzi magát, mint tíz évvel ezelőtt. Igaz, hogy ma még inkább csak a főváros női értékelik a felszabadulást az évezredes iga alól. A vidéki nők legnagyobb része, ma még iskolázatlan, tanulatlan, nem is nagyon akar szakítani a régi, hagyományos szokásokkal. De a nők teljes felszabadítása szerves alkotó részét képezi Kemal pasa és az ifjútörökök nagyszabású terveinek.”

Sorozatunk következő részében a magyar sajtótörténelem törökökkel és Törökországgal kapcsolatos újabb fejezetébe nyerhetünk majd bepillantást.

Horváth Krisztián – Türkinfo

A cikk az Otokoc Hungary Kft. támogatásával készült.

Másfél tonna künefe fogyott el 20 perc alatt!

A hatayi Polgármesteri Hivatal egy 78 méteres, másfél tonnás künefét készíttetett és osztott szét a lakosok között. Így ünnepelték, hogy a város immáron 78 éve Törökország része. Az édesség 20 perc alatt elfogyott.

Hatay Város Polgármesteri Hivatala az ünnepségsorozat részeként az antakyai Atatürk sugárúton egy 78 méter hosszú künefét állított ki és kínált fogyasztásra. Az édesség serbetjét a város elöljárói közösen öntötték a süteményre. Egyikük a kész édességet saját kezűleg megforgatta – a recept kívánalmai szerint -, majd megkínálta a jelenlevőket. Az érdeklődés olyan mértékű volt, hogy tolongás alakult ki, a jelenlevő gyerekeket majdnem eltiporták. A felnőttek sem várakoztak türelmesen a sorukra, hanem az osztást megkerülve kezükkel igyekeztek tépni az édességből, majd evőeszköz híján szintén kézzel ott helyben elfogyasztották a finomságot – mókás jeleneteket szolgáltatva ezzel a bámészkodóknak és a sajtó képviselőinek.

Másfél tonnányi künefe

Az immár hagyománynak számító, minden évben egy méterrel hosszabbra nyúló, idén 78 méteres édesség egy tonna ötszáz kilogrammot nyomott, 600 kg cérnametéltet, 450 kg cukrot, 300 kg sajtot és 200 kg vajat használtak fel az elkészítéséhez.

Forrás: cumhuriyet.com.tr

Kiran Katalin – Türkinfo

ÚTINAPLÓ- Miért jó a Török Riviérán turistának lenni?

Égető nap és meleg, hullámzó tenger, amely türkizkéken csillog… első látásra körülbelül ennyivel tudnánk jellemezni a török tengerpartot. A köret mindezek mellé pedig a pálmafák, a varázslatos hotelek, a medencehegyek és a mosolygós török vendéglátók. A közös történelem lépten-nyomon megérint minket: amint kint megtudják, hogy magyarok vagyunk, a törökök maximumra kapcsolják az egyébként sem elaprózott vendégszeretetüket.

Ennél még van több is, ugye?

Azt azért megsúgom, hogy a török tengerpart 5 csillagos szállodái nem adják át az autentikus ázsiai érzést. Amennyiben erre az élményre vágynál, azt javaslom, hogy utazz inkább az ország belsejébe, vagy lesd meg Isztambul nyüzsgő forgatagát. A Riviérán nem egy konkrét kultúrával találkozhatsz, hiszen itt mindenből kaphatsz egy kicsit: Európából, Ázsiából és a Közel Keletből. Úgy turistásan.  A nívós szállodák itt a pihenést, az édes semmittevést szánják a látogatóknak. Ha pedig éppen nem ilyen típus lennél, bátran kipróbálhatod az extrémebb sportokat is. A tevékenységek tárházának csak a kreativitásod szabhat határt! A barátságos török kiszolgálás a lelked mellett a testedre, a pocakodra is gondol. Csupán egy apró bökkenő volt a történetben: az all vagy ultra all inclusive ellátással én bizony bajba kerültem, hiszen mindent megkóstolni és kipróbálni egy hét alatt szinte lehetetlen. Saláták hada, gyümölcsök serege, sajtok regimentje.

Folytatás >>>

Forrás: infoneked.hu

Videó – Pepe már az első meccsén betalált a török bajnokságban

Megszerezte első gólját Pepe, a Real Madrid korábbi labdarúgója új klubjában, a török élvonalbeli Besiktasban. A portugál védő a bajnokság első fordulójában fejjel volt eredményes az Antalyaspor ellen.

videó

Forrás: Nemzeti Sport

Kıbrıs tatlısı (Ciprusi desszert) – Szegedi Ági

Hozzávalók: (2 dl-es pohárral mérve)

½ pohár cukor
3 db tojás
½ pohár étolaj
1 pohár kókuszreszelék
1 pohár őrölt mogyoró
1 pohár zsemlemorzsa
1 cs. vaníliáscukor
1 cs. sütőpor

A sziruphoz:

1,5 pohár cukor
2 pohár víz
1 cs. vaníliáscukor

A krémhez:

1 l tej
½ pohár cukor
1 pohár kókuszreszelék
1 pohár étkezési keményítő
2 cs. vaníliáscukor

Tetejére: kókuszreszelék

Először elkészítjük a szirupot. A vizet a cukorral felforraljuk, majd a forrástól számított 10 perc múlva hozzáadjuk a vaníliáscukrot, elkeverjük, és elzárjuk a tűzhelyet. Félretesszük hűlni.

Egy tálban felverjük a tojásokat a cukorral és a vaníliáscukorral. Amikor már kellőképpen habos, apránként hozzáadjuk az étolajat, azzal is tovább verjük. Beleöntjük a mogyorót és a kókuszreszeléket, alaposan elkeverjük. A legvégén beleforgatjuk a sütőporral elkevert zsemlemorzsát.

A süteményt kikent tepsibe öntjük, 150°-on sütjük, tűpróbáig. Amikor már nem ragad a tűre a tészta, elzárhatjuk a sütőt. Még forrón ráöntjük a hideg szirupot, hagyjuk, hogy teljesen beszívja.

Ez alatt elkészítjük a krémet. Összevegyítjük a keményítőt, a cukrot, a vaníliáscukrot és a kókuszreszeléket, majd – a tejet apránként adagolva hozzá – csomómentesre keverjük. Közepes lángon sűrűsödésig főzzük. A krémet is kihűtjük, végül habverővel pár perc alatt simára keverjük.

A krémet egyenletesen elsimítjuk a sütemény tetején. Éles késsel felkockázzuk, tetejét tetszőlegesen díszítjük, majd tálcára rendezzük.

Afiyet olsun!

Szegedi Ági / Türkinfo

Tíz nap Törökországban, a kebab és baklava földjén

Törökország, jóllehet részben európai állam, de mégiscsak más. Eltérő kultúra, eltérő szokások. Schram Flóra éppen ezért szeretett volna betekinteni ennek az országnak a mindennapjaiba. A szekszárdi fiatal a Rotary Club támogatásával valósította meg tervét.

Félénkséggel biztosan nem lehet megvádolni Flórát: a diáklány elmerészkedett egészen a szír határ közeléig, ugyanis ott, Gaziantep városában landolt repülőgépe. Ötven kilométerrel délebbre, egy határral odébb már harcok dúlnak. Gaziantep viszont békés, már amennyire az időről időre megrázkódtatásokat átélő Törökország annak nevezhető. A szekszárdi fiatalnak feltűnt, hogy a közterületeken sok felfegyverkezett rendőr, katona ügyel a biztonságra.

Este nyolc óra körül érkeztem Gaziantep városába, a reptéren már várt rám fogadó rotarys családom – mondta Schram Flóra. – Közölték velem, hogy a vacsorát ugyan lekéstem, de a hivatalos ceremóniát még elérhetjük. A helyszínre érve angol nyelven bemutatkoztam, átadtam a szekszárdi Rotary Club üdvözletét és zászlaját, majd átvettem a török város zászlaját, amit viszonzásképpen kellett átadnom a szekszárdi klubnak. Ezután a fogadó családommal együtt hazamentünk nagyon szép, többszintes házukba.

Flóra napközben külföldi – például egyiptomi, olasz és spanyol – fiatalokkal együtt ismerkedett a településsel és viszonyaival, természetesen a Rotary szervezésében. Gaziantep, mint az ókori görög-római világ egyik forgalmas szeglete, magától értetődően rendelkezik antik mozaikokkal: ezeket a helyi múzeumban csodálták meg a vendégek. A csapat helyszíni szemlével azt is nyugtázta, hogy a város elképesztő méretű állatkertet tart fenn, talán a legnagyobbat egész Törökországban. Emellett rendelkezik kalandparkkal is, Flóra, ha már egyszer ott volt, annak rendje s módja szerint teljesítette a látogatók számára kialakított terep pályát.

Folytatás >>>

Forrás: teol.hu

Az IMM oszmán-török gyűjteményének műtárgyai augusztus végétől az Egri Vármúzeumban

Szeptember 3-án zár az átfogó rekonstrukció előtt álló Iparművészeti Múzeum (IMM), amely a következő hetekben számos programmal búcsúzik időlegesen a látogatóktól.

A zárás előtt épületséták, múzeumi jóga és interaktív programok várják az érdeklődőket, azok a látogatók pedig, akik a kiállításokon túl az épület rejtett zugaira, titkaira, raktáraira, műhelyeire is kíváncsiak, aranybérletet válthatnak – mondta az IMM csütörtöki sajtóbeszélgetésén az intézmény főigazgatója.

Cselovszki Zoltán hozzátette, a rekonstrukció során a Lechner Ödön tervezte épületről rossz állapota miatt leemelt kilátótornyot újragyártják majd, az eredeti lanterna 13 tonnás hagymakupoláját azonban kiszállítják a Sziget fesztiválra, ahol az IMM sátra előtt akár meg is érinthetik a látogatók.

Szeptember 3-án 0 órakor nyílik meg a múzeum, hogy estig tartó programsorozattal búcsúzzon a felújítás előtt, így lehetőség nyílik például a tetőteraszról megnézni a napfelkeltét is – jegyezte meg.

A főigazgató kiemelte: az IMM a világ egyik legjelentősebb iparművészeti gyűjteményével rendelkezik, a több százezer darabos kollekciót pedig egy-két éven belül teljes egészében elérhetővé teszik az interneten.

A törzsgyűjteménynek az idei év végére a 60 százalékát digitalizálják és teszik böngészhetővé a http://gyujtemeny.imm.hu honlapon.

Az Iparművészeti Múzeum által kezelt Ráth György-villát az eredeti tulajdonos korának megfelelő állapotba állítják vissza, de a Városligeti fasorban álló épület időszaki kiállítóhellyel is rendelkezik majd 2018 áprilisától, a nagytétényi kastély bútortörténeti kiállítását pedig felújítják – közölte Cselovszki Zoltán.

Jékely Zsombor főigazgató-helyettes beszámolója szerint a gyűjtemény számos darabja más helyszíneken lesz látható a zárva tartás idején.

A múzeumnak jelenleg Japánban vendégszerepel egy nagyszabású herendiporcelán-kiállítása, amelyet a tervek szerint – külföldre nem szállítható darabokkal kiegészítve – Magyarországon is bemutatnak majd; az IMM oszmán-török gyűjteményének műtárgyai pedig az Egri Vármúzeum kiállításában kapnak helyet augusztus végétől.

Folytatás >>>

Forrás: mindenamieger.blogspot.hu

„Szűnjék meg az elhanyagoltság és rend nélküliség” – Az olasz-török háború

A mai Líbia a XX. század elején három vilajetre oszlott: Tripolitániára, Kirenaikára és Fezzánra. Ezek a XVI. század közepén kerültek török fennhatóság alá (a máltai lovagoktól vették el, akiknek V. Károly adományozta 1530-ban), amely az évtizedek folyamán fokozatosan lazult és a XVIII. század elején de facto el is szakadt a szultántól. Az 1830-as években a francia terjeszkedés miatt az akkori uralkodó török csapatokat hívott segítségül országa megvédéséhez, de nagy meglepetésére a törökök  a rendcsinálás után nem vonultak ki, hanem visszaállítottak a szultán uralmát. Az ország belső területeire ez azonban nem terjedt ki, itt az 1840-es években a Mohamed asz-Szanúszi által alapított és az ő nevét viselő szunnita rend irányított mindent. Ettől függetlenül a törökök többé-kevésbé nyugodtan uralhatták volna az országot, de új versenyző jelent meg a színen.

Olaszország a korszakban súlyos gazdasági és társadalmi problémákkal nézett szembe. Ezekre még az 1880-as évek egyik miniszterelnöke, Francesco Crispi találta meg a megoldást vagy legalábbis az elterelést ezekről: gyarmatokra van szükség. Először Etiópiát vették célba; mérsékelt sikerrel. A XX. század elején a török uralom alatt álló afrikai területeket nézték ki maguknak. Az olasz közvélemény ráébredt, hogy szükségük van egy „negyedik tengerpartra” (az Adria, a nyugati tengerpart és Szicília mellé) és ez Észak-Afrikában van. Akárcsak Mussolini a harmincas években, a diplomaták azzal kezdték, hogy lepapírozták a dolgot a térségben érdekelt nagyhatalmakkal. A támogatás elnyerése érdekében még külpolitikai irányváltásra is hajlandóak voltak.

Az ország bennmaradt a hármas szövetségben (Németország, Osztrák-Magyar Monarchia, Olaszország), de ugyanekkor Franciaország és Anglia felé is tapogatózott. 1900. december 16-án egyezményt írtak alá Franciaországgal az észak-afrikai érdekszférákról. A francia-angol szövetségkötés után London is hagyta, hogy Olaszország (ha nem sérti az angol érdekeket) azt csináljon, amit akar. 1909 októberében az orosz cár és külügyminisztere római látogatását követően II. Miklós is szabad kezet adott az olaszoknak (cserébe diplomáciai támogatást kapott a tengerszorosok ügyében). Ami a hármas szövetséget illeti, a Monarchia úgy vélte, az észak-afrikai terjeszkedés nem mond ellent az alapokmánynak. A németek (és tulajdonképpen mindenki más) figyelmét pedig a marokkói válság kötötte le (Németország kárpótlást követelt, amiért Marokkó a francia érdekszférába került).

Folytatás >>>

Forrás: 444.hu

És akkor Huszain, Ali, Ibrahim és Mehmet szőlőt szüretelt Pécsen

Ma 330 éve, hogy 1687. augusztus 12-én a nagyharsányi ütközetben Baranya is felszabadult a török uralom alól.

Remek szombat délelőtti olvasnivalót írt Szabó Zoli borász, melyet meg is osztott pincészete közösségi oldalán. Igyekszik eloszlatni a tévhitet, hogy török időkben visszafejlődött volna a borkészítés, amit valójában a másfél évszázad alatt máig érzékelhetően alakították át.

Mint Szabó írja, „ezt a korszakot jellemzően történelmünk legsötétebb fejezetei között tartjuk számon, bár a mai napig kissé egyoldalúan, torzítva festik le az akkori eseményeket”.  A szőlőtermesztés és Pécs viszonyának szemszögéből azonban nem feltétlenül negatív dolog volt a török uralom, a maihoz képest például jóval fontosabb szerepet töltött be a borászkodás a város életében.

„Sokan hiszik a mai napig, hogy az iszlám hitűek nem ittak bort, nos dehogynem, sőt, közülük sokak saját birtokkal is rendelkeztek, illetve a bortermelést eszük ágában se volt korlátozni, miután komolyabb mértékű adót szedhettek utána.”

Szabó Zoli példaként Szabó Pál Zoltán „A török Pécs” című könyvéből említ egy érzékletes részletet.

Folytatás >>>

Forrás: szabadpecs.hu

16,474FansLike
639FollowersFollow