Szultáni látogatások Budán

Ahogy arról a török vonatkozású, a magyar sajtótörténelemben előforduló cikkeket bemutatni kívánó sorozatunk előző részében olvashattunk, 1867 nyarán Abdul Aziz török szultán (1861–1876) európai körútra indult: a magyar sajtóban is nagy visszhangot kiváltó út magyar szempontból azért is különösen érdekes volt, mert a tervek szerint a szultán Magyarországra és Budára is ellátogatni készült.

Sorozatunk előző részében arról olvashattunk, milyennek látta és láttatta a korabeli magyar sajtó Abdul Aziz szultán életét és uralkodását: a reformer hírében álló szultán igen kedvező sajtóvisszhangnak örvendett hazánkban ekkoriban.

Salamon Ferenc

A Budapesti Közlöny 1867. augusztus 1-jei számában jelent meg Salamon Ferenc (1825–1892) történész, műfordító és kritikus, az MTA tagjának tollából az alábbi történelmi összefoglaló, melyben a szerző Abdul Aziz szultán közelgő látogatása alkalmából egy történelmi összefoglalást ad Magyarország, Buda és a nálunk eddig hódítóként megfordult szultánok kapcsolatáról. Salamon Ferenc cikkét olvasva meglátjuk, hogy Abdul Aziz szultán közelgő látogatásának fényében különösen érdekes megvilágítást kap Szulejmán szultán személye is.

A Budapesti Közlöny 1867. augusztus 1-jei számának fejléce

Az újságíróként is tevékenykedő Salamon Ferenc volt az, akinek 1865-ben Deák Ferenc tollba mondta híres „húsvéti cikkét”. Salamon Ferenc 1867 márciusától kezdve 26 éven át volt a Budapesti Közlöny szerkesztője, mely lap 1867–1944  között a mindenkori magyar kormány hivatalos lapja volt. Eleinte a hivatalos részén túl (melyben jogszabályokat közöltek) volt publicisztikai része is, számos rovattal, mígnem Tisza Kálmán miniszterelnökségétől kezdve csupán a hivatalos közlemények megjelentetése lett a feladata.

A Magyar Királyi Tudományegyetemen haláláig magyar középkori történelmet oktató Salamon Ferenc szobra ma is az Akadémia épülete előtt áll.

A Budapesti Közlöny 1867. augusztus 1-jei számában tehát ezt olvashatta a korabeli olvasó:

Salamon Ferenc szobra az Akadémia előtt

„Szultáni látogatások Budán.

Az alábbi rövid történelmi visszatekintés korántsem lehet párhuzam kelet urainak egykori látogatása és a most dicsőségesen uralkodó Abu-ul-Aziz szultán ő felségéé közt. Inkább a roppant ellentétek föltüntetésére akar szolgálni.

Sokat emlegetik nálunk, nyugati keresztyéneknél, mennyi reform szükséges még a török államban, hogy a Kelet és Nyugot közötti feltünő különbségek ne menjenek a kiegyeztethetetlenségig. De a ki a multra tekint s összehasonlítja a jelennel, észre fogja venni a roppant haladást, melyet az I. Ozmán szultán alapította birodalom tett napjainkig.

Egyebet nem véve, mint a szultánok egykori és mostani utazását, ki ne látná a merő ellentétet? – A XVI. és XVII. századbeli szultánok nem utaztak másként keresztyén országokba, mint 2-3 százezernyi hadsereg kíséretében; nem kevesebbel, mint legnagyobbféle 300 ágyuval és a birodalomnak összes kincstárát hozván magokkal. Kimaradhatatlan volt a világ legvitézebb gárdája, a 12 ezer s több janicsár s az ennél is több rendes lovasság. A hatalom és hóditás egész keleti fénye és legrettentőbb eszközei vették körül, mintegy jeléül, hogy közte és a többi európai uralkodók közt egyenlő lábon való béke nincs.

Most ellenkezőleg kelet ura nem jelen meg több fénynyel, mint más uralkodók; békeszeretetének legnagyobb bizonyítéka ezen utazás, nemcsak azért, mivel fegyveres erő nélkül utazik, hanem, mivel főczélja volt: nyugati Európában a béke csodáit szemlélni meg a párisi kiállításon s a jelenkor legnagyobb nemzetének, az angolnak óriási fővárosában. Föltéve koronáját mindezeknek az, hogy ő felsége utjába ejtette a német császárok, a hajdani szultánok ezen egykori örökös ellenségei székvárosát, Bécset is.

Nem bizonyítja-e maga ezen utazás azt, hogy a török állam levetkőzte csaknem mindazt, a mi specificus ozmán intézmény volt: a tisztán hódítási politika, mely fényt és dicsőséget szerzett, de belsőleg kimerítette a szép és nagy birodalom természeti segélyforrásait, örökre elenyészett – eszközeivel a janicsárokkal, szpáhikkal, kik idővel nem az ellenség, hanem maga az állam ellen forditották volt fegyvereiket. Elenyészett a régi hódítási politika más segédintézménye is, – a hübéri lovagság, mely a XVI. és XVII. században nemcsak mint vendég kisérte a szultánt Magyarországra, hanem egy nagy része állandóul benn is lakott. És ezek elenyésztével jóformán elenyészett mindaz, a mi a török birodalmat rettentővé, ellenségessé, sőt specifikus ozmánná tette. A mi még megvan, az a minden más hasonló vallásu néppel közös mohammedanismus, mely magában, mint vallás, a béke- és emberszeretetnek sok szép tanitásait rejti, s mely, a mi benne merev volt, hasonlókép idomult és szelidült a közelebbi három szultán idejében, s leginkább a mostan uralkodó Abd-ul-Aziz szultán szelid, s alattvalóira nézve áldásos kormánya alatt.”

Abdul Aziz szultán

Ilyen bevezető után Salamon Ferenc így folytatja:

„Budavára – ha érezne és szólni tudna – tán nagyobb csodálkozással tekintene alá a a szultán mostani megjelenésére, mint a harczias Szulejmánéra. Régen is többnyire nem egészen tekinté ellenségnek: félig félelemmel, de félig bizodalommal látta a szultán érkeztét.

De soha nem látta a nélkül, hogy három világrész hadi ereje ne lett volna körülötte egyesülve.

1526-ban, kevés nappal a mohácsi ütközet után érkezett a nagy Szulejmán szultán a Gellérthegy tövébe.

A mohácsi vész hallatára a főváros lakosságának német része minden fölkelhetővel együtt elmenekült, míg a polgárság magyar része egyelőre veszteg maradt.

Budának akkori fölégetése a török sereg rendetlen portyázói által – a szultán akarata ellen történt. Egy-egy győzelmes hadsereget még a jelenkori vasfegyelem sem képes visszatartóztatni ily kegyetlenségektől, mint ezt a mostani század legrendezettebb hadseregének, I. Napoleonnak példája bizonyítja, mely, miután már győzhetetlennek tartá magát, hatalmas és imádott császárja sem birta visszatartóztatni Moszkauban a gyujtogatástól, a mi pedig abban az esetben magára a hadseregre nézve a végromlás előkészítője volt. A török sereg bevett szokásai közé tartozott abban az időben, hogy mig az ellenséggel meg nem ütközött, a legpéldásabban tartózkodott minden erőszaktól; de az ütközet után messze földre földulta a vidéket jutalmul és diadaljelül.

Szulejmán a gyujtogatások előtt, sept. 12-ikén, mely nap szerda volt, Ibrahim nagyvezérével a tábort elhagyva föllovagolt Budavár megszemlélésére, mely nagyon megtetszett neki, s Mátyás palotájában tarta a mohácsi diadal megünneplésére lakomákat. Később, midőn a szultán János királynak adta volt át a várat, a török diplomaták azzal bizonyíták a szultánnak Budavárhoz való jogát, hogy abban Szulejmán meghált volt, s minden ilyen helyhez joga van a törököknek.

Buda akkori leégése alkalmával a főtemplom is rommá lett, – de Mátyás palotája s vadas-kertbeli mulató helye épen maradt. – A szultán roppant hadseregével együtt tiz napot tölte ekkor Budán és környékén. Ha egyedül a szultánon áll, nem maradt volna utána romban és pusztán.

1529-ben kétszer utazott át Budán a szultán: egyszer, midőn Bécset megostromolni ment, s másodszor, midőn onnan visszatért. September 3-dikán történt első odaérkezése. Most Buda őrsége ellenségesen fogadta őt. A később oly híressé lett Nádasdy, mint várparancsnok, ki mintegy 2000 némettel Ferdinánd részére tartá a várat, öt napig állott ellen Szulejmán dáriusi seregének. Azonban a polgárság nagyobb része most is bizalommal volt a szultán iránt. Nádasdyt börtönbe vetették a polgárok s a várat és német őrségét átadták a szultánnak, ki ekkor sem tartá magának a várat, hanem János királynak adta, ki Mohácstól kezdve kisérte föl a szultánt. Visszajövet még nevezetesebbé lett a szultán látogatása. Szulejmán egész ünnepélyességgel megkoronáztatta Budán vezérei s főméltóságai jelenlétében a már Székes-Fehérváron ősi szokások szerint egyszer megkoronázott Szapolyait. Szulejmán nem is látta Budát, csak mintegy 12 év mulva, János halála után. Tudva van, hogy ekkor, 1541-ben foglalta el végleg Magyarország fővárosát.

A budaiak ezen alkalommal mint megmentő tényt üdvözlék a szultánnak Buda alá érkeztét. A várban János özvegye Izabella és csecsemő fia, János Zsigmond volt, az elhunytnak meghitt tanácsosaival. Ferdinánd Roggendorf vezérét nagy sereggel küldte volt Buda elfoglalására. De a János-pártiak makacsul és kitartóan visszavertek minden ostromot, még miután a vár falai sok helyen egészen össze voltak is lőve s az eleség fogytán volt. Ezen kétségbeesett helyzetben érkezett meg Szulejmán roppant seregével Buda alá, és semmisítették meg közös erővel Roggendorf ostromló seregét. A vár föl volt mentve, de csak azért, hogy azután állandóan a szultán birtokává legyen. Azt mondá, hogy a gyermek király és anyja nem birja megvédeni azt a német hadaktól, –  s maga veszi őrizet alá. De a valódi ok az volt, hogy a szultán a Duna mentén levő várak megszerzését nélkülözhetetlennek látta, Bécshez vezető utjának biztosítására, mint a következő két év alatti tömeges hódításai ebben az irányban eléggé bizonyitották. Mint tudva van, többek közt Valpó, Siklós, Esztergom, Székes-Fehérvár 1543-ban kerültek a hódító kezébe.

Ekkor is, julius 22-dikén, a már merőben törökké lett Buda ujra látta Szulejmán szultánt. S ez volt az ő s a későbbi szultánok utolsó látogatása. 1566-ig többé Szulejmán személyesen nem jött Magyarországra, s ekkor sem feljebb, mint Szigetvárig, hol győzelmes élte pályáját befejezte.”

Buda török kézre kerül – 16. századi miniatúra

Szulejmán szultán Budához és Magyarországhoz való viszonyának fenti taglalása után Salamon Ferenc így folytatja Szulejmán utódainak hazánkkal való kapcsolatát:

„Utána utódai nagyon ritkán vezérlék személyesen hadaikat, s 1596-ig nem jelent meg a szultán személyesen Magyarország földjén. Ekkor III-dik Mohammed nagy seregével bejött a keresztesi győzelem kivívására és Eger elfoglalására; de nem Buda felé vette utját. Jövet-menet Belgrádon, Péterváradon és Szegeden utazott keresztül.

Általában Szulejmán óta, ki Budát elfoglalta, soha sem volt Budán többé egy török szultán is.

Midőn IV. Mohammed 1683-ban roppant sereget állított ki Bécs megvételére, maga csak Nándorfehérvárig jött a sereggel s onnan nagyvezérére, Kara Musztafára bizta a vállalat vezetését, ki maga is Budát utjába nem ejtve, Veszprémnek és Győrnek tartott, s csak visszajövet, menekülő utjában ment keresztül Budán.

Magyarország fővárosa 1686-ban végleg visszafoglaltatván, az akkori török őrségnek csodával határos hősisége és kitartása daczára is, – legfeljebb csak félte még vagy száz évig a szultáni látogatást, de ez is hiu félelem volt. Lassankint megszünt vagy száz év óta ezen félelem is, ugy hogy az utóbbi nemzedékek csaknem csodálkozva olvassák az egykori ellenségeskedést, s ma már nem is szükséges igy kiálltanunk föl: Vessünk fátyolt a multra!

Maga az idő eléggé eltakarta a mult nyomait. Budán a várfalak némely részén, Ghül Baba sirján s a fürdőkön kívül nincs egyéb, mi a török uralomra emlékeztetne. – Pesten meg épen semmi sincs. Merőben uj, ifju városok ezek, s még lakosai közt is aligha van egyetlenegy, kinek őse a török uralom alatt itt lakott volna. Buda és kivált Pest nem szomoru emlék magas török venédgeinkre nézve; hanem buzdító, élő például szolgálhat: mert ime a két testvérváros, mely a régi és már elavult ozmán rendszer alatt folyvást hanyatlott és pusztaság volt – mivé lőn sem egészen kétszáz év alatt és az igen mostoha viszonyok ellenére a nyugati civilisatio éltető és termékenyítő befolyása alatt!

A mi Buda és Pest lakosait illeti, ha oly könnyen feledik a régen multat, mely nem is kellemes, csak annál fogékonyabbak megemlékezni a közel multról, mely csak barátságos, rokonszenves és hálás érzelmeket kelthet, s melyekben Magyarország összes lakossága részt vesz fővárosa lakóival.”

Az 1596-os mezőkeresztesi csata: III. Mehmed (1595–1603) szultán volt az utolsó török szultán, aki Abdul Azizt megelőzően a mai Magyarországon megfordult

Salamon Ferenc cikkét olvasva a korabeli újságolvasók tehét minden bizonnyal nem kevés érdeklődéssel vártak a nagy eseményre: Abdul Aziz személyében Szulejmán óta első alkalommal érkezik szultán Budára, III. Mehmed óta pedig Magyarország területére. Abdul Aziz rövid, de annál érdekesebb és kultúrtörténeti szempontból gyümölcsöző magyarországi tartózkodásáról a folytatásban olvashatunk.

Horváth Krisztián – Türkinfo