A „gladiátorok városa” népszerű a turisták körében
A világ legnagyobb márványvárosa Törökország nyugati részén, Muǧla tartományban található. A 3000 éves történelmi romok nagyon népszerűek mind a helyi, mind a külföldi turisták körében.
Stratonikeia több történelmi civilizációnak is otthona volt, nagy hatással volt rá a görög, a római, a bizánci, és az anatóliai kultúra, a település az Oszmán Birodalom és a köztársaság idején is jelentőséggel bírt.
2015-ben vált híressé mint a „gladiátorok városa”. Az UNESCO Világörökség Várományosi Listáján is szerepel.
A területen végzett ásatások során sok részlet került a felszínre, így várhatóan az UNESCO Világörökségi Listáján is helyet kap majd.
A stratonikeiai ásatások vezetője, Bilal Soǧut professzor az Anadolu Ajansı török hírügynökségnek adott interjúban arról beszélt, hogy a jelenlegi tudományos feltárásokat és helyreállítási munkákat 2008-ban vette át, de az első régészeti munkák már 1977-ben elindultak ezen a területen Yusuf Boysal professzor irányításával.
Soǧut professzor szerint Stratonikeia a Karia régió egyik legfontosabb települése, mely az anatóliai őslakosok otthonául szolgált.
„Stratonikeia a régészeti városok eleven példája. Nincs még egy olyan város a világon, amely ennyire épségben maradt volna” – mondta.
A professzor arról is beszélt, hogy az ásatások során olyan tárgyat is találtak, amelyen görög, latin és oszmán feliratok láthatók, ez az ókori város kulturális gazdagságát bizonyítja.
„Stratonikeia ókori városa egy különleges hely, ahol gladiátorok éltek” – tette még hozzá.
Forrás: Daily Sabah
Fordította: Kollár Kata – Türkinfo
Török objektív: Fikret Dilek Uyar – az első török nő, aki a National Geographic fődíját elnyerte
„A fényképezés nem tudja megváltoztatni a világot, de meg tudja mutatni, különösen akkor, amikor az épp változik.” Marc Riboud (1923)
Sorozatunkban olyan fotósok szerepelnek, akik képeikkel változó világunkat mutatják be. Lássuk a világot az ő lencséjükön át, mert sokszor olyat is meglátnak, amit mi nem.
Bemutatkozó mondata saját oldalán: anya, szabadidejében ügyvéd. A National Geographic 2017. évi versenyén az első és egyetlen török nő, aki ez idáig elnyerte az 1. díjat.
Részletesebben utána olvasva megfejthetjük a pár szóban leírt jellemzést, és lassan kibontakozik előttünk miért is ez a három dolog a legfontosabb számára.
A gyermekek: első képeit az egyikük óvodai ballagásán készítette 2010-ben – frissen vásárolt fényképezőgépével. Saját bevallása szerint azt gondolta, ha jó gépe van, jó képeket is készít. Hazaérve látta, hogy az összes fénykép homályos, és ennek hatására iratkozott be egy fotós tanfolyamra.
Az ügyvédi munka: gyermekkori álma volt, hogy ügyvéd legyen. A fotós tanfolyam elvégzése után munkája miatt nem tudott képeket készíteni, hiába szeretett volna, nem jutott rá ideje. Mókuskerékbe került: az iroda és otthona lett két élettere. Jól keresett, de nem ért rá elkölteni ezt a pénzt, csak tárgyakat vásárolt a kényelmes élethez. Érezte, hogy ez így nem jó. Minden ügyfelét átadta kollégájának és egyben barátjának, majd új életet kezdett. A fotózás kezdetben csak kikapcsolódást jelentett számára, úgy fogalmaz, mintha az egy mély levegővétel lett volna számára a rohanó világában. Hamarosan azonban sikereket is hozott számára ez a tevékenység.
A National Geographic díj: nem az első nemzetközi díja. 2016-ban már a Sony versenyén is 108 ezer fénykép közül az első ötvenbe került fotója. Az NG versenyre, az „Ember kategóriában” a rendelkezésre álló idő utolsó napján adta be fotóját, később pedig egy e-mailben értesítették az első helyezéséről, amely természetesen végtelenül boldoggá tette. Képeit jellemzően Törökországban készíti. A nyertes pályamű Konyában készült. Ezért úgy érzi, országa képviseletében kapta ezt a díjat. Ő a második török és a legelső nő, aki megkaphatta ezt a neves elismerést.
Ilyen sikerek után jutott arra az elhatározásra, hogy amatőr fotós marad. Célja a képek készítésével nem az, hogy pénzt keressen. „A bíróság folyosóján érzett hideget az általam készített fotókkal szeretném felmelegíteni. Ez számomra egy szenvedély” – mondja. Persze – hozzá kell tegyük –, ha továbbra is ilyen sikerrel nyeri a versenyeket, akkor az bizony szép bevételt jelent számára. A dicsőségről nem is beszélve!
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Dilek Uyar nagyon büszke arra, hogy nőként ér el ilyen sikereket. Több vele készült riportban is kihangsúlyozza, hogy milyen akadályokkal találja szemben magát csak amiatt, mert nőnek született. Például amikor megkérdezik tőle, hogy mer egyedül vagy akár másokkal nőként fotózásokra utazni.
Pályafutása során többször vett részt csak női fotósok részére indított versenyeken. Képeinek fő témája is sokszor a nő.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
„Ezt az első díjat a nők nevében kaptam egy olyan társadalomban, ahol nagyon nehéz nőnek lenni. A nők helye otthon van, nem kell az agyukat használniuk. A nőknek küzdeniük kell minden területen. Azonban, ha egy török nő valamit igazán szeretne, bármi sikerülhet neki. Társadalmunkban a nők előtt számos akadály áll. Egy nőt mindig a második sorba szeretnének állítani. A nők nem fogadhatják el ezt a helyzetet, és foggal-körömmel küzdeniük kell az életben maradásukért!” – nyilatkozta a fotós.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Dilek Uyar nőként elért sikerei miatt még egy reklámfilmben is szerepelt, melynek címe Sizce bu kadın neden ağlıyor (Önök szerint miért sír ez a nő). A történet szerint sír egy hölgy, majd egy másik és így tovább, a narrátor pedig hangosan gondolkodik, hogy vajon miért: nem tudott leparkolni vagy elhagyta a szerelme? Biztosan rosszul vágta le a fodrász a haját?! A végkifejlet pedig: nem, nem ilyen hétköznapi dolgok miatt sír, hanem mert megnyerte a paraolimpiát, vagy feltalált egy gyógyszert vagy éppen megnyert egy világhírű fotósversenyt.
A mi Török objektív sorozatunkban ezért ő az első női fotós.
Fikret Dilek Uyar újabb egyedülálló sikert ért el cikkünk megjelenése után bő két évvel (2021 márciusában), így kiegészítjük néhány mondattal. Ő az első török nő, aki elnyerhette a SWPA (Sony World Photography Awards) évente megrendezett világverseny egyik kategóriájának – nevezetesen utcai fotózás – első helyezését úgy, hogy 128 régióból 167.415 kép versenyzett. Ráadásul ez idáig az egyetlen török induló, aki két fényképével is bejutott a finalisták közé.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Fényképekről, fényképészről szubjektíven
Oldalán sikereinek listáját böngészve látható, hogy a 2012-2013-as években kezdett versenyeken helyezéseket elérni, majd 2017-2018-tól már tarolt. Az alapos megfigyelőnek a listában feltűnhet, hogy eleinte török helyi versenyeken is jól szerepelt, majd nemzetközi versenyeket sorol csak a dicsőségtáblán. Ennek oka van. Egy 2017-ben nyert első helyezés fotóját utólag megvétózták Törökország fotóművészeti szövetsége (TFSF) szabályaira hivatkozva, és a vizsgálat eredményeként egy év eltiltást kapott a törökországi versenyeken való részvételtől.
2017. áprilisában a „Zonguldak a lépcsők városa” témájú versenyen első helyezést ért el. Utólag manipulációval vádolták, azonban ő ezt a vádat elutasította és fellebbezett a vád ellen. A vád szerint horizontálisan tükrözte a képét, érvelése szerint azonban a szabályzat alapján a tükrözés nem számít manipulációnak, az a fotós döntési joga.
A mai technikai lehetőségek kihasználásával számtalan olyan kép készül, mely a manipuláció határát súrolja. Nagyon jelentős, híres fotók esetében is indítottak már vitát annak eldöntésére, mit tekintenek még elfogadhatónak.
Én – személy szerint – képeim készítése és az utómunka során nem szeretem túlságosan megmásítani a valóságot, még a színvilágot is inkább az eredetihez igyekszem közelíteni. Ezen fotó esetében – úgy vélem – semmiképpen sem feltételezhetjük a „hamisítás” miatti átdolgozást, ha úgy tetszik: „manipulációt”.
Nincs idegen elem a képen, nincs eltüntetett elem a képen. Ha tükrözött, az a téma – jelen esetben a lépcső – hangsúlyozása miatt történhetett. Rögtön mellette megnézhető az ugyanazon helyszínen készült második helyezett fotó. Még amatőr szemmel is felfedezhető a tükrözéssel alakított kép másmilyensége, mely csak érdekesebbé teszi a sok azonos helyen készített kép között. Magam részéről felmentem.
A cikkben szereplő képek és információk forrásául a művész saját honlapja, továbbá az azon szereplő sajtómegjelenések szolgáltak. További csodálatos fotókat is ott nézhetünk meg: https://dilekuyar.com/
Szerző: Erdem Éva – Türkinfo
Közép-anatóliai régió – Eskişehir
A várost i. e. 1000 körül phrügök alapították. A negyedik században a város tíz kilométerre északkeletre költözött. Ebben az időszakban kezdett elterjedni a kereszténység Anatóliában, Eskişehirben püspöki hivatal is működött.
Eskişehir a Porsuk-folyó két partján fekszik, 792 méterrel a tengerszint fölött.
A szeldzsuk törökök 1074-ben vették be a várost. Az oszmán időkben szandzsák státust kapott. A török függetlenségi háború idején fontos stratégiai csomópont és több jelentős csata helyszíne volt. A város ipara az 1960-as években indult fejlődésnek, itt kezdték el gyártani a Devrim elnevezésű első, teljesen török gyártmányú személygépkocsit, de mindössze néhány darab elkészülte után a gyártást leállították.
Eskişehir ma Törökország egyik legfejlettebb ipari városa, a hagyományos malomipar és téglagyártás mellett megjelentek az olyan modern iparágak is, mint a repülőipar; az eskişehiri légibázis a török légierő főhadiszállása is például. Ezen kívül gyártanak itt tehergépjárműveket, mozdonyokat, harcirepülőgép-motorokat, mezőgazdasági gépeket, háztartási gépeket; fejlett a textilipara, a cementipara, előállítanak vegyipari termékeket és cukrot, valamint jelentős a tajtékkő-feldolgozás, amiből többek között a világszerte híres eskişehiri tajtékkő-pipákat is készítik.
A régi Eskişehirből kevés maradt fenn, a függetlenségi háború után teljesen újra kellett építeni. Közelében találhatóak Dorylaeum romjai; a város leginkább kénes termálforrásairól nevezetes.
Forrás: Wikipédia
Kollár Kata – Türkinfo
Az Oszmán Birodalom legerősebb asszonya: Köszem szultána
Az oszmán történelem legbefolyásosabb asszonya, Köszem szultána abban a korban élt, amelyet instabilitás és állandó felkelések jellemeztek. Köszemet – a leendő szultán anyjaként – arra kényszerítették, hogy minden körülmény között megfelelő döntéseket hozzon.
Most azért vagyunk itt, hogy jobban megismerjük az oszmán szultanátus azon időszakát, amelyben a tévésorozat is játszódik. Ha a producerek nem utánzásra, hanem eredetiségre törekedtek volna, akkor minden bizonnyal jó történelem lecke lenne a nézők számára, ugyanis a nők megtörik a szultanátus átkát. Úgy tűnik, szükség van arra, hogy sokkal többet beszéljünk az Oszmán Birodalom legzavarosabb fél évszázadáról, és ezt Köszem szultána bemutatásán keresztül tesszük meg, akinek szexuális élete – legendás szépsége ellenére – ritkábban került a beszélgetések középpontjába.
A forgatókönyvíróknak nem kell – Köszem szultána életével kapcsolatban – politikai cselszövéseket keresgélniük vagy kitalálniuk miközben elmesélik történetét. Életéről 3 évados sorozat készült, amely tele van ármánnyal, miközben sokkal több képzelőerőre van ahhoz szükségük, hogy Hürrem, Safiye vagy Turhan szultánákról írjanak.
A haszeki szultána
Köszem szultána születési dátumát, helyét, de még etnikai hovatartozását sem tudjuk pontosan. A pletykák szerint Anasztázia volt az eredeti neve. Egyes feltételezések szerint görög, boszniai vagy cserkesz származású lehetett. Ha azonban figyelembe vesszük Köszem háremben vagy a politikában betöltött szerepét, az etnikai hovatartozásáról szóló állításoknak nincs is igazán nagy jelentősége. Azt tudjuk, hogy ágyasnak vették, majd később „haszeki” (egy oszmán főhatalmi cím volt, mely a szultán feleségének járt)[1] lett, I. Ahmed szultán felesége. A haszeki olyan ágyas volt, aki a szultán fiának adott életet. Ez tette lehetővé, hogy vezetőként irányítsa a birodalmat.
Köszemet – ágyassága idején – Mahpejkernek hívták, ami azt jelenti: arca olyan mint a hold. A „Köszem” pedig nagy valószínűséggel a Mahpejker oszmán megfelelője lehetett. Mivel I. Ahmed is Köszemnek hívta, így valószínűleg igaz is lehet az előbbi állítás.
Pontos információink nincsenek az életéről sem. Azt sem tudjuk, mennyire volt hűséges hozzá I. Ahmed. Ehelyett úgy tűnik, hogy – kifinomult jellemével, éles eszével és józanságával – a szultán női hasonmása lett. Ne felejtsük el, hogy a szultán és kedvenc ágyasa egyenrangúak voltak. Gondoljunk csak arra, hogy két jólképzett, kiemelkedő tehetségű ember osztozott ugyanazon az ágyon. Így már könnyebben megérthetjük kapcsolatukat: sokat beszélgettek, megosztották egymással szabadidejüket, konzultáltak és már serdülőkoruk óta bizalmi kapcsolat volt közöttük.
Az anya szultána
Politikai dolgokba a haszeki szultána nem szólhatott bele, ez a szultán kiváltsága volt. A szultánának ennél sokkal fontosabb feladat jutott: ő volt a szultán anyja, mert ugye a szultán feleségét lecserélheti, de természetesen az anyját nem. Ha megnézzük a modern török kultúrában az anya jelentőségét, akkor megérthetjük, hogy a szultánáknak miért volt mindig kiemelkedő szerepük az Oszmán Birodalomban. Korábban az Oszmán Birodalomban a szultánák csak a hárem felett uralkodtak. Néha ambícióik áldozatává váltak és elkezdtek uralkodni az állam felett, miközben legtöbbször muszáj volt uralkodniuk.
Köszem, amíg haszeki volt, nem jelölték uralkodónak. Fiai még fiatalok voltak és nem tudott trónra kerülni I. Ahmed két fia, Musztafa és Oszmán előtt, ugyanis Köszem előtt ők ketten uralkodtak.
Hogy ez mit is jelent? A szultanátus ezen tragikus 600 éve alatt sok mindennek szemtanúja volt a birodalom. Az Oszmán Birodalmat nyugatról és keletről is támadták, és a Dzselali-felkelések is akadályozták a trónöröklés kérdését.
A kormányzó
Köszem szultána nem volt előtérben abban az eseménydús időszakban, amikor I. Musztafa és II. Oszmán uralkodtak, mégis tett azonban valami nagyon fontosat maga és családja érdekében: hozzájárult az oszmán örökösödési rends megváltoztatásához. Ha Köszem mostohafia került volna a trónra férje után, az katasztrófa lett volna számára. Oszmán ugyanis megölte volna testvéreit, amint trónra kerül, ezért az öröklési sorrendet megváltoztatták. I. Ahmed nem ölte meg testvérét, Musztafát, így fia helyett – először az oszmán történelemben – testvére lett a trónörökös.
Sajnos I. Musztafa nem volt uralkodónak való, így szultánsága sem tartott sokáig. A „fiatal oszmán” néven ismert II. Oszmán sorsa beteljesült, amikor I. Musztafa után megörökölte a trónt. II. Oszmánt először trónjától fosztották meg, majd megölték, így ismét I. Musztafa lett a szultán. A szultán második uralkodása sem tartott sokáig, mert az állam igen csak meggyengült. Isztambulban és a tartományokban káosz alakult ki, így újabb váltás következett a trónon: Köszem idősebbik fia, IV. Murad került a trónra.
Mivel Murad ekkor még fiatal volt, Köszem irányította a birodalmat. Ekkor kezdődött el Köszem nem hivatalos uralkodása, ami közel 10 évig tartott. Köszem a birodalmat nem zsarnokoskodással, hanem politikai meggyőződéssel irányította, s nem egyszemélyben, hanem szövetségesekkel együtt uralkodott. Azt is tudjuk róla, hogy kilenc nagyvezérrel dolgozott együtt, ugyanakkor ő volt a kormányzó, amely rátermettségének is ékes bizonyítéka.
A nagy anya
Miután IV. Murad felnőtt és átvette a trónt anyjától, Köszem szultánától, még 8 évig uralkodott, mielőtt meghalt. Mivel egész gyermekkorát lázadások és fegyelmezetlenség övezte, ezért még a kávéról és a dohányzásról is leszokott. Miután átvette Isztambul irányítását megtámadta a Szafavidákat.
I. Murad halála után testvére, İbrahim következett a trónon. Csakúgy, mint nagybátyja, Musztafa, İbrahim is elvesztette az irányítást, miközben sehzade (herceg) volt, ekkor Köszem és pasái vették át a birodalom irányítását. Amikor kiderült, hogy İbrahim jobban érdeklődik a nők iránt, mint az állam iránt, trónfosztásáról kezdtek el beszélni, mely – Köszem segítségével – hamarosan meg is valósult. İbrahim fia, Mehmed lett a szultán, így lett Köszemből a szultán nagymamája, vagy „a nagy anya” ahogy a történészek nevezték.
Köszem szultána komoly, jótékonykodó nő volt, aki jó kapcsolatban állt az emberekkel, a hadsereggel és a politikusokkal is. Alapítványokat hozott létre olyanok számára, akik részt akartak venni a hadzson (mekkai zarándoklat), pénzügyileg támogatta az építkezéseket, kifizette a rabok adósságát, élelmet adott a szegényeknek, elkészítette a kelengyéjüket és felkarolta a fiatal lányokat, akik szolgáltak neki. Mikor meghalt, az emberek nagyon szomorúak voltak.
A politika azonban kegyetlenebb volt Köszemnél. Köszem elvesztette a csatát IV. Mehmed szultán anyjával, a mennyasszony, Turhan szultánával szemben, és a janicsárok kegyetlenül meggyilkolták. Szemét tőrrel vájták ki, füleit szétzúzták, ujjait eltörték, hogy megszerezzék fülbevalóit és gyűrűit.
Ez a véres jelenet azt jelzi számunkra, hogy Köszem nagy politikus volt. Harcba szállt gyilkosaival, és nem számított sem idős kora sem nő volta – élete utolsó pillanatáig küzdött. Köszem szultána nyilvánvalóan rossz dolgokat is tett, ezért riválisai megölték őt, figyelmen kívül hagyva azt a tényt, hogy ő anya is.
Forrás: Daily Sabah
Kollár Kata – Türkinfo
[1] Forrás: https://hu.wikipedia.org/wiki/Haszeki_szult%C3%A1na
Joachim Löw: Özil nem térhet vissza a német válogatottba
Egyértelművé tette álláspontját a focista a szövetségi kapitány szerint, ezért most már hiába is visszakozna.
Joachim Löw szövetségi kapitány kizártnak tartja, hogy a világbajnok Mesut Özil visszatér a német labdarúgó-válogatottba.
Bejelentette és megindokolta visszavonulását, tehát az ügy le van zárva. Ha valaki így dönt, azt nyolc héttel később nem hívom vissza, mondta Löw szerdán. Az Arsenal 29 éves támadó középpályása július 22-én mondta le szereplését a nemzeti csapatban. Özilt sokan kritizálták, miután a szintén török származású Ilkay Gündogannal, és Erdogan elnökkel készített közös fényképet.
A németek – történetük során először – nem jutottak tovább a csoportkörből. A játékos később rasszista indíttatású támadásnak minősítette a fotó miatti kritikákat, és úgy vélekedett, bűnbakot csináltak belőle a rossz eredmény miatt.
Joachim Löw elismerte a középpályás érdemeit, de kizárta, hogy visszatérjen a keretbe, mivel egyértelműen lemondta a szereplést. Az edző korábban elárulta, Özil nem tájékoztatta őt döntéséről, ő viszont többször is próbálta elérni telefonon a játékost, sikertelenül.
Özil 92 alkalommal lépett pályára a német válogatottban, és 23 gólt szerzett. Utolsó mérkőzését a dél-koreaiak elleni, 2-0-ra elvesztett csoportmérkőzésen játszotta az oroszországi világbajnokságon.
Löwöt a német vébékudarc után végül nem mentették fel kapitányi posztjából.
Forrás: hvg.hu
Flesch István: „Hajnalhasadás” egy török börtönben – kurd rab vitára késztető levele párttársaihoz
Alighanem másutt is csak nagyon kevés olyan ismert politikus akad, aki nemcsak kiváló szónok, hanem írásban is mestere a szónak. Emellett kitűnő rajzoló, és maga komponálta fülbemászó dallamokat tud előcsalni ősi népi hangszeréből, amivel még inkább rabul ejti hallgatóságát. Akiről szó van, dr. Selahattin Demirtaş, a HDP, a Népek Demokratikus Pártjának volt elnöke. Az általa alapított kurdbarát párt nem csak kurdokhoz fordul, hanem igyekszik éppúgy politikai otthona lenni törököknek, cserkeszeknek, bosnyákoknak, araboknak, örményeknek, aleviknek, szunnitáknak és keresztényeknek is. A doktor azonban jelenleg jogfosztott börtönlakó, a legmagasabb biztonsági fokozatú edirnei fegyintézet rabja. Két évvel ezelőtt tartóztatták le fegyveres terrorszervezetben való tagság, valamint bűncselekmény elkövetésére való felbujtás és uszítás vádja alapján.
A rendőrök éjnek évadján törtek rá, az ágyából rángatták ki a Török Köztársaság egyik legnépszerűbb és legtekintélyesebb politikusát. Őt, aki a 2015. júniusi választásokon történelmi sikerre vezette pártját azzal, hogy 13 százalékos szavazataránnyal először juttatta be a török törvényhozásba, ahol a puccsista tábornokok által ihletett 1982-es alkotmány értelmében a kurdok és kurdbarátok előtt mindaddig – és éppen reájuk szabva – áthághatatlan akadályként tornyosult a 10 százalékos parlamenti küszöb. Recep Tayyip Erdoğan kormánypártja, az AKP akkor – éppen a HDP sikere folytán – először vesztette el abszolút parlamenti többségét, amelyet aztán gyorsan vissza is tudott szerezni a novemberre hanyatt-homlok kiíratott újabb választásokon. Ehhez a kedvező eredményéhez azonban nyilvánvalóan nagymértékben hozzájárult a HDP-t azzal a „terroristaként” újra kriminalizált PKK-val azonosító széles körű propagandahadjárata, amellyel nem sokkal korábban még évek óta tartó titkos béketárgyalásokat folytatott. Ezeket a már végleges megállapodással kecsegtető megbeszéléseket Erdoğan hirtelen és váratlanul egyoldalúan megszakította, és „PKK-terroristák rendőrgyilkosságaira” hivatkozva pusztító hadjáratot vezényelt „városi gerillák fertőzte” délkelet-törökországi kurd városok ellen.
Ama éjszakai rendőrségi rajtaütés és letartóztatása óta megszakításokkal folyik a kurd politikus pere, aki a török köztársasági elnök és pártvezér eddigi legkeményebb, legeredményesebb és így legveszélyesebb politikai ellenlábasának bizonyult. S akinek sikerült megszereznie a kurd közösségnél is szélesebb társadalmi rétegek, így baloldaliak, polgári beállítottságúak, liberális értelmiségiek, egyetemi előadók támogatását. Bírósági tárgyalását Ankarában szerették volna megtartani oly módon, hogy őt videón kapcsolják Edirnéből, a börtönből. Ő azonban ebbe nem ment bele. Kijelentette, hogy kizárólag a maga testi valójában kíván megjelenni, hogy közvetlenül válaszolhasson a vádakra. Az államügyész 142 év szabadságvesztés kiszabását kérte a demokratikus jogok és a kisebbségi identitás elismertetéséért vívott politikai küzdelem zászlóvivőjére… Ezt nagyon sokan felülről vezényelt politikai indíttatású eljárásnak tartják.
Ő egyébiránt leginkább törökül nyilvánul meg. A kurdok zaza ágából származik, de a körülmények miatt csak később sajátíthatta el ősei nyelvét. A keleti Elâzığ tartományban született 1973-ban, abban a Palu városkában, ahol elűzetésük előtt örmények is laktak, s amelynek szülöttje volt Said sejk is. A mohamedán nakşibendi szerzetesközösségnek ez a tekintélyes vezére 1925-ben az „elnyomott igaz vallás” nevében szólította harcba híveit, s indította el az első jelentősebb kurd felkelést Mustafa Kemal pasa köztársasága ellen. Amiért fegyvert ragadott az új világi rend és annak állama ellen, többekkel együtt véresen meglakolt – sok kurd máig sajgó fájdalmára..
Selahattin Demirtaş először vízszerelő kisiparos apja szaküzletében segédeskedett, majd az ankarai egyetemen jogi diplomát szerzett. Ezután évekig ügyvédi gyakorlatot folytatott Diyarbakırban. Tevékenységének már ekkor is elsősorban az emberi jogok elkötelezett védelmének szándéka szabott irányt. E kelet-törökországi metropolisban, kurdul Amedben, ahol a lakosság többsége kurd, másokkal együtt ő szervezte meg az Amnesty International helyi irodáját, és hozott létre alapítványt az emberi jogok törökországi védelmére.
Mint egyszer maga mondta el, egy fiatalkori emlék, egy gyilkosság és temetés, valamint az azt követő események megrendítő hatására választotta az ügyvédi pályát. Ez volt az az időszak, amikor a PKK, a Kurdisztáni Munkáspárt fegyveres lázadása nyomán a török állam szervei mind gyakrabban folyamodtak „jogállami kereteken kívüli eszközökhöz” is, hogy gyorsan leszámolhassanak terrorcselekmények elkövetésével gyanúsított kurdokkal és „kényelmetlenné” vált más személyekkel. Például 1991 júliusában nyomtalanul eltűnt Vedat Aydın, a HEP, a Népi Munkáspárt kurd vezére. Némelyek tudni vélték, hogy rendőrök vitték el, mások szerint ismeretlen fegyveresek kerítették hatalmukba és elrabolták.
A hatóságok közölték, hogy nem ismerik Aydın „tartózkodási helyét.” Három nap múlva azonban Diyarbakırtól 50 kilométernyire egy híd alatt mégiscsak „rábukkantak”. De már csak a holttestére, amelyet fegyvergolyók járták át, és kegyetlen kínzások és egyéb bántalmazások nyomai voltak rajta felismerhetők. A kurd közösséget mélységesen megdöbbentette a hír. A város Sümer-mecsetjében megtartott búcsúimán nagy tömeg volt jelen, hasonlóképpen ezrek kísérték utolsó útjára Vedat Aydınt a Mardinkapı temetőbe. A rendőrség azonban útját állta az egyre nagyobbra duzzadt emberáradatnak, majd amikor tárgyalások kezdődtek a gyászolók továbbengedéséről, lövések dördültek el. Az ezt követő zavargásokban 23-an életüket vesztették, sok százan megsérültek.
Az események sodrában Muğla város egyetemén letartóztattak egy hallgatót, Demirtaş fivérét, Nurettint, s noha csak egy tüntetésen vett részt, a PKK ottani ifjúsági szervezetének állítólagos vezetőjeként első fokon 22 év börtönre ítélték. Tíz évet börtönben töltött. Később az iraki Kandil-hegységben valóban csatlakozott a PKK-hoz, és harcolt az Iszlám Állam, az ISIS terroristái ellen. A PKK állásai ellen végrehajtott egyik török légitámadás során meg is sebesült. Demirtaş mindig elhatárolódott az erőszakos megoldásoktól, a PKK-nak tulajdonított merényletektől is. Nurettin pere idején a családnak nem volt elég pénze arra, hogy igénybe vegyen hatékony jogsegélyt, s neves ügyvédeket fogadjon fel. Mindezt a még egyetemi tanulmányai előtt álló Demirtaş a tehetetlenség keserű érzésével élte át. Ekkor döntött életre szóló hivatásáról.
„Vizsgálati fogságban” rács mögött töltött eddigi napjait többek között arra használta fel, hogy rövid történeteket írjon, amelyeket maga illusztrált ceruzarajzokkal. A szerző ezekben törökországi életképeket villant fel, témái az élet keménysége, a szegénység, a munka, az erőszak és a börtön. Az olvasó bepillanthat az alkotó börtönfalakon belüli hétköznapjaiba. Például a cellájába, amelyet párttársával, Abdullah Zeydan nemzetgyűlési képviselővel oszt meg. A napi séta közben együtt róják az udvar köveit. Rajzai a börtönfalakat, az udvar verebeit és ifjúságának kedves városát, Diyarbakırt ábrázolják. Munkáját tavaly ősszel az isztambuli könyvvásáron mutatták be – hatalmas sikerrel.
Az emberek hosszú sorokban vártak arra, hogy hozzájussanak a Hajnalhasadás, törökül Seher című karcolatgyűjtemény aláírt példányához. A dedikálást azonban a kényszerűségből távol maradó Demirtaş nevében – és a bebörtönzött írókkal vállalt szolidaritás jegyében – más szerzők végezték, közöttük Mehtap Ceyran asszony, ismert regényíró. A Hajnalhasadás gyorsan rákerült a sikerlistákra, mintegy százezer példányt adtak el belőle. Azóta megjelent német fordítása is. Egyik olvasója egy isztambuli kávéházban a könyv fölött elmerengve szomorúan jegyezte meg Susanne Güsten ismert német szabadúszó újságírónak, aki több újságot és rádiót tudósít Törökországból: Egy olyan politikus, aki egyszerre ír, rajzol és zenél is, bizony hiányzik Törökországnak. Igen, Demirtaş a börtönben valóban zenél is, rendszeresen játszik hosszú nyakú húros hangszerén, a bağlamáján. A dallamot is ő szerzi. Mint mondja, most jobban ráér erre, mint kint szabadon… És persze ha nem fog kiszabadulni, akkor valóban nagyon sokaknak fog hiányozni, elsősorban a török demokráciának…