Török objektív: Fikret Dilek Uyar – az első török nő, aki a National Geographic fődíját elnyerte

„A fényképezés nem tudja megváltoztatni a világot, de meg tudja mutatni, különösen akkor, amikor az épp változik.” Marc Riboud (1923)

Sorozatunkban olyan fotósok szerepelnek, akik képeikkel változó világunkat mutatják be. Lássuk a világot az ő lencséjükön át, mert sokszor olyat is meglátnak, amit mi nem.

Bemutatkozó mondata saját oldalán: anya, szabadidejében ügyvéd. A National Geographic 2017. évi versenyén az első és egyetlen török nő, aki ez idáig elnyerte az 1. díjat.

Részletesebben utána olvasva megfejthetjük a pár szóban leírt jellemzést, és lassan kibontakozik előttünk miért is ez a három dolog a legfontosabb számára.

A gyermekek: első képeit az egyikük óvodai ballagásán készítette 2010-ben – frissen vásárolt fényképezőgépével.  Saját bevallása szerint azt gondolta, ha jó gépe van, jó képeket is készít. Hazaérve látta, hogy az összes fénykép homályos, és ennek hatására iratkozott be egy fotós tanfolyamra.

Az ügyvédi munka: gyermekkori álma volt, hogy ügyvéd legyen. A fotós tanfolyam elvégzése után munkája miatt nem tudott képeket készíteni, hiába szeretett volna, nem jutott rá ideje. Mókuskerékbe került: az iroda és otthona lett két élettere. Jól keresett, de nem ért rá elkölteni ezt a pénzt, csak tárgyakat vásárolt a kényelmes élethez. Érezte, hogy ez így nem jó. Minden ügyfelét átadta kollégájának és egyben barátjának, majd új életet kezdett. A fotózás kezdetben csak kikapcsolódást jelentett számára, úgy fogalmaz, mintha az egy mély levegővétel lett volna számára a rohanó világában. Hamarosan azonban sikereket is hozott számára ez a tevékenység.

A National Geographic díj: nem az első nemzetközi díja. 2016-ban már a Sony versenyén is 108 ezer fénykép közül az első ötvenbe került fotója. Az NG versenyre, az „Ember kategóriában” a rendelkezésre álló idő utolsó napján adta be fotóját, később pedig egy e-mailben értesítették az első helyezéséről, amely természetesen végtelenül boldoggá tette. Képeit jellemzően Törökországban készíti. A nyertes pályamű Konyában készült. Ezért úgy érzi, országa képviseletében kapta ezt a díjat. Ő a második török és a legelső nő, aki megkaphatta ezt a neves elismerést.

Ilyen sikerek után jutott arra az elhatározásra, hogy amatőr fotós marad. Célja a képek készítésével nem az, hogy pénzt keressen. „A bíróság folyosóján érzett hideget az általam készített fotókkal szeretném felmelegíteni. Ez számomra egy szenvedély” – mondja.  Persze – hozzá kell tegyük –, ha továbbra is ilyen sikerrel nyeri a versenyeket, akkor az bizony szép bevételt jelent számára. A dicsőségről nem is beszélve!

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

F. Dilek Uyar (@fdilekuyar) által megosztott bejegyzés

Dilek Uyar nagyon büszke arra, hogy nőként ér el ilyen sikereket. Több vele készült riportban is kihangsúlyozza, hogy milyen akadályokkal találja szemben magát csak amiatt, mert nőnek született. Például amikor megkérdezik tőle, hogy mer egyedül vagy akár másokkal nőként fotózásokra utazni.

Pályafutása során többször vett részt csak női fotósok részére indított versenyeken. Képeinek fő témája is sokszor a nő.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

F. Dilek Uyar (@fdilekuyar) által megosztott bejegyzés

„Ezt az első díjat a nők nevében kaptam egy olyan társadalomban, ahol nagyon nehéz nőnek lenni. A nők helye otthon van, nem kell az agyukat használniuk. A nőknek küzdeniük kell minden területen. Azonban, ha egy török nő valamit igazán szeretne, bármi sikerülhet neki. Társadalmunkban a nők előtt számos akadály áll. Egy nőt mindig a második sorba szeretnének állítani. A nők nem fogadhatják el ezt a helyzetet, és foggal-körömmel küzdeniük kell az életben maradásukért!”  – nyilatkozta a fotós.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

F. Dilek Uyar (@fdilekuyar) által megosztott bejegyzés

Dilek Uyar nőként elért sikerei miatt még egy reklámfilmben is szerepelt, melynek címe Sizce bu kadın neden ağlıyor (Önök szerint miért sír ez a nő). A történet szerint sír egy hölgy, majd egy másik és így tovább, a narrátor pedig hangosan gondolkodik, hogy vajon miért: nem tudott leparkolni vagy elhagyta a szerelme? Biztosan rosszul vágta le a fodrász a haját?! A végkifejlet pedig: nem, nem ilyen hétköznapi dolgok miatt sír, hanem mert megnyerte a paraolimpiát, vagy feltalált egy gyógyszert vagy éppen megnyert egy világhírű fotósversenyt.

A mi Török objektív sorozatunkban ezért ő az első női fotós.

Fikret Dilek Uyar újabb egyedülálló sikert ért el cikkünk megjelenése után bő két évvel (2021 márciusában), így kiegészítjük néhány mondattal. Ő az első török nő, aki elnyerhette a SWPA (Sony World Photography Awards) évente megrendezett világverseny egyik kategóriájának – nevezetesen utcai fotózás – első helyezését úgy, hogy 128 régióból 167.415 kép versenyzett. Ráadásul ez idáig az egyetlen török induló, aki két fényképével is bejutott a finalisták közé.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

F. Dilek Uyar (@fdilekuyar) által megosztott bejegyzés

Fényképekről, fényképészről szubjektíven

Oldalán sikereinek listáját böngészve látható, hogy a 2012-2013-as években kezdett versenyeken helyezéseket elérni, majd 2017-2018-tól már tarolt. Az alapos megfigyelőnek a listában feltűnhet, hogy eleinte török helyi versenyeken is jól szerepelt, majd nemzetközi versenyeket sorol csak a dicsőségtáblán. Ennek oka van. Egy 2017-ben nyert első helyezés fotóját utólag megvétózták Törökország fotóművészeti szövetsége (TFSF) szabályaira hivatkozva, és a vizsgálat eredményeként egy év eltiltást kapott a törökországi versenyeken való részvételtől.

2017. áprilisában a „Zonguldak a lépcsők városa” témájú versenyen első helyezést ért el. Utólag manipulációval vádolták, azonban ő ezt a vádat elutasította és fellebbezett a vád ellen. A vád szerint horizontálisan tükrözte a képét, érvelése szerint azonban a szabályzat alapján a tükrözés nem számít manipulációnak, az a fotós döntési joga.

A mai technikai lehetőségek kihasználásával számtalan olyan kép készül, mely a manipuláció határát súrolja. Nagyon jelentős, híres fotók esetében is indítottak már vitát annak eldöntésére, mit tekintenek még elfogadhatónak.

Én – személy szerint – képeim készítése és az utómunka során nem szeretem túlságosan megmásítani a valóságot, még a színvilágot is inkább az eredetihez igyekszem közelíteni.  Ezen fotó esetében – úgy vélem – semmiképpen sem feltételezhetjük a „hamisítás” miatti átdolgozást, ha úgy tetszik: „manipulációt”.

Nincs idegen elem a képen, nincs eltüntetett elem a képen. Ha tükrözött, az a téma – jelen esetben a lépcső – hangsúlyozása miatt történhetett. Rögtön mellette megnézhető az ugyanazon helyszínen készült második helyezett fotó. Még amatőr szemmel is felfedezhető a tükrözéssel alakított kép másmilyensége, mely csak érdekesebbé teszi a sok azonos helyen készített kép között. Magam részéről felmentem.

A cikkben szereplő képek és információk forrásául a művész saját honlapja, továbbá az azon szereplő sajtómegjelenések szolgáltak. További csodálatos fotókat is ott nézhetünk meg: https://dilekuyar.com/

Szerző: Erdem Éva – Türkinfo