2025. július 27.
Türkinfo Blog Oldal 732

15 éves török motoros fog történelmet írni Valenciában

15 éves török motoros fog történelmet írni Valenciában: A Red Bull Rookies Cupot idén fölényesen megnyerő Can Öncü a hétvégi szezonzárón debütál a Moto3-as világbajnokság mezőnyében – ezt éppen idei diadalának köszönhetően teheti meg, hiszen csak az utánpótlás-sorozat bajnoka indulhat 16 éves kora előtt a legkisebb kategóriában. A török, aki jövőre már állandó résztvevő lesz, 15 évesen és 119 naposan fog elrajtolni a Valenciai Nagydíjon, ezzel a Moto3 2012 óta íródó történetének legifjabb motorosa lesz. Az abszolút rekordot azonban így sem tudja átírni Öncü, azt ugyanis Marc Marquez tartja, aki 15 évesen és 56 naposan állt rajthoz a 2008-as Portugál Nagydíjon a 125 köbcentisek között.

Forrás: www.p1race.hu

Soğukçeşme Sokağı

A Soğukçeşme Sokağı (Hidegkút utca) a turistakönyvek kedvelt helye, ahol szerintük a tradicionális oszmán házakat nézhetjük meg, és fotózhatjuk le.

Amennyiben tényleg nincs időnk elmélyedni Isztambulban, úgy itt tényleg fényképezhetünk faházakat. Ráadásul mindjárt a turistaút mellett van.

A Soğukçeşme Sokağı (Hidegkút utca) az AyaSofya (Hagia Szophia) mögött, a Topkapı Palota kapuja mellett található. Így könnyen megközelíthető. Ideális azoknak, akik csak pár napot töltenek Isztambulban, így nincs idejük elmélyedni a történelmi kis utcákban.

Ezen a helyen történelmi faházakat láthatunk, és fényképezhetünk.

Történelem

Az AyaSofya mögötti terület mindig is kiesett Isztambul vérkeringéséből. Már a bizánci időszakban is egy hátsó kis utca volt. És bár az oszmánok mellé építették a Topkapı Palotát, továbbra is egy mellékutcácska volt. Leginkább a palota azon kiszolgáló személyzete lakta, aki a palotán kívül élt. Miután a szultán átköltözött a Dolmabahçe  Palotába, még inkább elfedetté vált az utca.

De teljesen sosem volt szegények lakta környék. A középosztályt találhattuk meg itt. A felső réteg máshol lakott. Lehetőleg a Boszporusz partján egy faházban (yalı), lehetőleg jó messze a szultántól.

1840-es években az AyaSofya felújításra került. Olasz és svájci mérnökök érkeztek. Róluk készült egy kép, ahogy a szultánnak együtt mosolyognak, és a háttérben a Soğukçeşme Sokağı látszik.

Folytatás >>>

Forrás: isztanbul.info – CyberMacs

 

Kelet-anatóliai régió – Ağrı

Ağrı a török neve az Ararát-hegynek is, ahol Törökország legmagasabb hegycsúcsa is található. Egyes elméletek szerint ez az a hely, ahol Noé bárkája megfeneklett az özönvíz idején.

Ağrı Törökország keleti részén, az iráni határ mellett található. A várost 1946 óta hívják így, előtte Karaköse és Karakilise néven ismerték.

A középkorban, amikor a körzet adminisztratív központja Alashkertben volt, Ağrı is fontos város volt. A „fekete templom” (kara kilise), melyről a város korábbi nevét kapta, középkori örmény templom volt, mely itt állt a városban.

Ağrı egy 1650 méter magas fennsíkon fekszik, mely fontos stratégiai pont kelet és nyugat között. A területet sokszor és sokan elfoglalták és felügyeletük alá vonták, köztük az asszírok, a görögök, a rómaiak, az arabok, a mongolok, a perzsák és az oszmánok is.

Ağrı környékén főleg örmények élnek, számuk az 1915-ös örmény népirtás után még jobban megnőtt.

A régióban az állattenyésztés és a növénytermesztés a legjellemzőbb. A régiót leginkább az itteni hús-, tej- és bőráruról ismerik. Ezen kívül még cukorgyára és malmai is vannak, ahol lisztet őrölnek. Néhány gyár is található a régióban, ahol textilgyártással foglalkoznak.

Forrás: Wikipédia

Kollár Kata – Türkinfo

Török babonák és hiedelmek

Más kultúrákhoz hasonlóan Törtökországban is léteznek az országra jellemző babonák. Néhányat a félelem szült, esetleg a reménytelenség, vagy egyszerűen csak valamilyen védelem szükségeltetett a helyzet jobbra fordulásához. Néhányan úgy tartják, bizonyos események bekövetkezte megjósolhatja a jövőnket. Mások úgy vélik, elég ha több energiát fektetünk valaminek az elérésébe. Ahány ember, annyi magyarázat.

A szótár úgy határozza meg a babona szót, mint hit valamiben, ami tudományosan nem bizonyítható, valamiféle természetfeletti dolog. Ez egyfajta elgondolás, amikor egy jelet, eseményt az ember szerencsésnek vagy baljósnak érez.

Hasonlóak azokhoz az elképzelésekhez, melyeket az emberiség évszázadokon keresztül elfogadott, misztikus körülmények és véletlenek megmagyarázására, bár tudományos alátámasztás nem létezett.

A törököknek több száz éves babonái vannak, melynek eredete kibogozhatatlan. Vidékenként ezen hiedelmek tartalma eltérő. De vajon tényleg hisznek a törökök ezekben?

Többnyire nem. A hithű muzulmánok, a Koránt mindig a babonák fölé helyezik. A fiatal, modern életet élő generáció pedig fenntartással kezeli ezeket a babonákat. Ha a mindennapi életben előfordulnak is, csakis hagyománytisztelet, rutin, vagy a megszokás lehet ennek oka.

A törököknek is vannak más országokkal megegyező babonái. Például 13-as szám misztériuma, a létra alatti átsétálás vagy a tükör eltörése. De melyek azok a babonák, amelyek a törökökre jellemzők és az idelátogatóknak feltűnhetnek?

Az ördögi szem távoltartása

Ez a legszélesebb körben elterjedt babona, hasonlóan azokhoz az országokhoz, ahol ismert az amulett vagy a talizmán fogalma. A Nazar boncuk (Nazar bondzsuk) kék színű, fehérrel vagy sárgával díszített gyöngyszem, amely az ártó szemektől kell megvédjen viselése során és azok ártalmaitól kell távol tartson, akik féltékenyek a sikerünkre.

Üzletekben, irodákban, otthonokban is jelen van díszítőelemként és védelemként egyaránt. Ajándékboltokban mindenhol megtalálható Törökország-szerte, nyaklánc, karperec, kulcstartó, könyvjelző és egyebek formájában. Az ördögi szem más országok hiedelemvilágában is jelen van, eredete Mezopotámiáig vezethető vissza. de néhány történelemtudós még korábbra eredezteti.

Mivel a Nazar boncuk oly népszerű, azt gondolhatnánk, hogy a kék szemű embereket is szerencsét hozónak tartják errefelé, pedig pont az ellenkezője igaz. Egy régi babona szerint ők irigyebbek az átlagosnál, így negatív hatással lehetnek kiszemelt célpontjukra.

A fül megcsípése és koppantás fafelületen

Jól mennek a dolgok az életedben? Úgy érzed a szerencse a te oldaladon áll? Ha, igen, miután beszéltél az életedben zajló jó dolgokról, csípd meg a jobb fülcimpád, és kétszer koppints fafelületre, amíg azt mondod: Masallah!

Azért kell kopogni, mert ez megakadályozza az ördögöt, hogy meghallja amit mondtál, és azért mondják: Masallah, mert így hálát adnak Allahnak a jóért, amit kaptak, és várják tőle a hasonló folytatást a jövőre nézve. Egy másik verzió szerint, háromszor kell koppantani azért, hogy a balszerencse elkerüljön.

Az aznapi első vevő

Van egy török szó,, Siftah”, ami az aznapi első pénzkeresetet jelenti az üzleti életben. Ennek a törökök különleges jelentőséget tulajdonítanak. Így legyen az bolt, taxizás vagy más üzleti tevékenység, bármikor VIP, vagyis megkülönböztetett figyelemmel kitüntetett személynek érezhetjük magunkat, ha mi vagyunk a személy, aki aznap elsőként fizet.

Ha a személy akinek fizettünk babonás, lehet, hogy a pénzt a földre ejti előttünk, vagy az arca mindkét oldalát végigsimítja vele. Ezáltal mintegy köszönetet mond érte a teremtőnek és egyben reméli, hogy még több kereset követi azt a nap folyamán. A pénz földre ejtése azt jelképezi, mintha elültetnénk annak magját, hogy még több legyen belőle. Ez nem csak törökországi szokás, hanem az egész közel-keleti kultúrkörre jellemző.

A víz

Törökországra jellemző szokás vizet önteni valaki után, aki elutazik. Ezzel azt kívánjuk, hogy olyan zökkenőmentes útja legyen, mint az áramló víznek. Ez nem számít vízpazarlásnak, mert a babona szerint, ha felforralod a vizet cél nélkül, akkor ki kell önteni, máskülönben balszerencsét hoz. Ehhez hasonlóan, ha valaki valaki meghal, minden edényből, korsóból ki kell önteni a benne lévő vizet.

Végül állítólag nem ajánlott ruhát mosni kedden. Ha azt szeretnénk, hogy a gyermekünk okos legyen,  pénteken kellene megfogannia. Éjszaka rágózni pedig egyenértékű döghús rágcsálásával.

Még többszáz törökországi babona van, ezek közül felsorolunk néhányat a továbbiakban. Ma már a legtöbb török csak megmosolyogja ezeket a hiedelmeket, sőt néha egyenesen abszurdnak tartja őket. Egy idegennek, aki frissen érkezik az országba mindezek érdekes rálátást adnak a régi idők vidéki és városi hiedelmeire.

A szótár szerint a babona nem megalapozott hitet jelent a természetfelettiben, de érdekes módon eredete meghatározható. Így látható, hogy a túlzott félelem, paranoia, buzgóság vagy egy felsőbbrendű erő iránti sóvárgás hogyan vezetett tévképzetekhez.

Dzsinnek

A dzsinn fogalma az iszlám vallásból ered, a Korán is említi. Természetfeletti lények, van köztük jó és rossz. De jobb, ha nem kezdesz el dörzsölni egy lámpát, annak reményében, hogy előjön belőle egy dzsinn. Kapcsolatba lépni egy dzsinnel inkább hasonlít az ördöggel való táncoláshoz, vagy valamiféle boszorkányos tevékenységhez.

 A 2016-os puccs után az ankarai polgármester magára vonta a figyelmet azzal, hogy nyilvánosan a dzsinneket okolta a történésekért. A PEW Kutató Központ 2012-es eredményei szerint a törökök 63%-a hisz a dzsinnek létezésében. Ugyanúgy abban is hisznek, ha valaki valamilyen mentális problémával küzd, mint pl. a depresszió, alkoholizmus, az valószínűleg dzsinn hatása alatt áll.

Ha elbeszélgetünk egy török emberrel, aki hisz a dzsinnek létezésében, érdekes dolgokat tudhatuk meg a hiedelmekről és az iszlámról is. Jobb kerülni a dzsinneket, ezért kerüljük a tavakat éjszaka és a kialvó tűz mellett se időzzünk, mert ők ezeket a helyeket kifejezetten kedvelik a hiedelem szerint, és ellophatják a lelkünket.

A 40-es szám

Egy másik babona szerint ha elfogadod valaki meghívását egy kávéra, az a barátság 40 évig fog tartani. Ha van egy nagy vágyad, ami szeretnéd, hogy beteljesüljön, 40-szer kell egymásután ismételgetni, hogy megvalósuljon. De vigyázz, hogy ne nevezz senkit disznónak, mert akkor viszont 40 napig nem lesz étvágyad.

Ezekben a hiedelmekben közös a 40-es szám, és mindegyik az iszlámból ered. Bár írásbeli bizonyság nincs erről  a Koránban. A 40-es számnak fontos jelentősége van az iszlámban. Mohamed próféta 40 évesen kapta a Koránt. 40 követője volt a kezdetekben, akik hirdették a tanítást. Jézus 40 napig vándorolt a pusztában, ahol megkísértette a Sátán. Noé idejében az árvíz 40 napon és éjszakán át tartott. És még folytathatnánk tovább a 40-es számmal kapcsolatos példákat.

Gyermekszülés

Egy másik babona, ami a 40-es számhoz kapcsolódik az, hogy a nőknek a szülés után 40 napig a házon belül kell maradniuk, mivel ha elhagyják otthonukat, védtelenné és természetfeletti erők könnyű prédájává válhatnak. A Korán nem támasztja ezt alá, így valószínűleg csak népi hagyomány lehet, de még arra is kiterjed, hogy mit tegyünk a köldökzsinórral.

Mivel a születés előtt ez köti a földi élethez a magzatot, a születés után sem szabad csak úgy eldobni. Ehelyett valami különleges helyre kell temetni, mert ez befolyásolja a gyermek jövőjét. Például valami szent helyre, és akkor valószínűleg vallásos lesz a gyerek, ha felnő. Ha valami tudással kapcsolatos hely közelébe kerül, akkor a gyermek jól képzett lesz. Napjainkban a legtöbb török nő kórházban szül, így ezt a hagyományt már nem igazán gyakorolják.

A jobb oldal

Ha azt akarjuk, hogy jó napunk legyen, felkeléskor az ágy jobb oldalán kell kiszállnunk az ágyból. Ha viszket a jobb kezünk, akkor valószínűleg pénzhez fogunk jutni. Ha a jobb szemünk remegni kezd, jó hírt fogunk kapni. Csengést hallani a jobb fülben pedig azt jelenti, hogy valaki jó dolgokat mond rólunk.

Jobb lábbal belépni egy szobába, szerencsét jelent. Ne feledkezzünk meg arról, hogy a Sátán a bal vállunkon helyezkedik el, az őrangyalunk pedig a jobbon. A jobb oldalról való pozitív tartalom összeköti ezeket a hiedelmeket, amelyek szintén az iszlámból gyökereztethetők. Mohamed próféta mindig a jobb oldalán aludt, és evés-ivásnál a muszlimoknak a jobb kezüket kell használni, mert a Sátán a bal kezét használja ezen cselekedetek közben.

Forrás: Turkey Homes

Fordította: Kiran Katalin – Türkinfo

Török követség Budán 1835-ben

„Milly barátságos ország ez a’ magyar! – kiáltottak fel rövid látogatásuk végén az 1835. február 14–15-én Budán tartózkodó londoni török követ kíséretének tagjai –, mióta benn utazunk, mindenütt jót tapasztalunk.”

„Beylikdschi Nuri effendi” és kísérete Konstantinápolyból tart London felé, amikor is Budára érve rövid pihenőt tartanak. A 33 fős török követséget Döbrentei Gábor (1785–1851) királyi tartománybiztos fogadja, aki egyebek mellett azzal vált ismertté, hogy 1824-ben a Tudományos Gyűjtemény című folyóiratban publikálta Dugovics Titus, ki magát, csak hogy Nemzete győzzön, halálra szánta című tanulmányát.

Döbrentei Gábor

Február 14-én, a követség Budára érkezésének napján Döbrentei megmutatja a török követnek és küldöttségének a budai várat, az akkor a mai Citadella helyén, a Gellért-hegy magasában levő „csillagásztornyot”, este pedig a budai magyar játékszínt is. A követség tagjai találkoznak olyan méltóságokkal is, mint Mérey Sándor (1779–1848 ), az „országbeli tartománybiztosságok főigazgatója”, Lederer Ignác (1769–1849) „magyarországi hadkormányzó” és Ocskay Antal (1795–1848) „püspök és helytartói tanácsos ur”.

A Budán átutazó „Beylikdschi Nuri effendi” és kísérete annak a II. Mahmud oszmán szultánnak (született 1785-ben; uralkodott 1808–1839 között) küldötteként érkezett Budára, majd haladt át Bécsen keresztül londoni célállomása felé, ki szultánként a XIX. század elején hatalmas reformokba kezdett az Oszmán Birodalom területén. A szultán modernizációs törekvései megnyilvánultak egyebek között a ruházkodás európai mintára való átfazonírozásában, de ami még ennél is sokkal nagyobb jelentőségű: a janicsárság szétverésében, a hadsereg európai mintájú átszervezésében.

II. Mahmud szultán

Az európai öltözékű török követség így kellően nagy feltűnést kelt a budai polgárság körében – a török követség viszont nem kevésbé tartja érdekesnek Buda városát.

Különösen érdekes diplomáciai jelenet zajlik le a budai várban, amikor Döbrentei  a fegyvertárban két oszmán hadizászlót mutat be a követség tagjainak: a néhány száz évvel azelőtt a két ország kapcsolatát meghatározó ellenséges viszonyra utalva a követség egyik tagja, Bekir bey csupán ennyit mond: „Az semmi; egyszer egyik, másszor másik győz, ’s a’ csatában keménynek kell lenni, de aztán öleljük egymást.”

A követség igen érdekesnek találja a Gellért-hegyi csillagvizsgálót is: itt Nuri effendi a „telescopium” segítségével még a Jupitert is szemügyre veheti.

A Gellért-hegyi csillagvizsgáló egy 1844-es metszeten

A korabeli híradásokból megtudjuk, hogy a Mérey Sándornál és Lederer Ignácnál is tiszteletüket tevő követség tagjai nem vetették meg a különféle borokat, ahogy egyébként a rumot és a pálinkát sem.

A követség a budai magyar játékszínbe tett látogatása kapcsán még török–magyar nyelvi párhuzamokat, lexikális egyezéseket is keres és talál; a látogatás talán legérdekesebb része azonban a február 15-én Gül Baba síremlékéhez és a Császárfürdőhöz tett kiruccanás. Gül Baba síremlékéhez a korabali híradás szerint dervisek ugyan időről időre érkeznek Budára, ám szemmel láthatólag a követség tagjainak nem volt tudomása az Oszmán Birodalom határain túl és történetesen épp Budán levő Oszmán-kori emlékműről. A török korból származó fürdőket látogatva Nuri effendi még paleográfiai ismereteiről is számot ad azzal, hogy megpróbál kisilabizálni egy jobbára már alig olvashatóvá vált Oszmán-kori feliratot. Megállapítja, hogy a fürdőt [Szokolli] Musztafa építtette a felirat szerint.

Szokolli Musztafa annak a Szokolli Mehmednek az unokaöccse volt, aki egyebek közt nagyvezírként Szulejmán szultán halála után a végső rohamot vezette Szigetvár ellen 1566-ban.

Szokolli Musztafa 1568-ban lett budai pasa – s egészen 1578-as kivégzéséig ő volt a leghosszabb ideig e cím birtokosa. 10 éves pasasága idején számos fürdő, mecset, karavánszeráj építése fűződik a nevéhez Budán – az általa épített Császárfürdőben egészen a XIX. század elejéig látható volt egy felirat, mely az utókor legnagyobb szerencséjére még azelőtt megörökítésre került, hogy eltűnt volna. Dr. Linzbauer Xavér Ferenc (1807–1888) 1837-ben megjelent Die warmen Heilquellen der Haupstadt Ofen im Königreiche Ungarn című művéhez Sztankovits Lipót készített egy másolatot az akkor még látható feliratról. Liber Endre 1934-ben megjelent  Budapest fürdőváros kialakulása című művének I. kötetében közli is a felirat másolatát és annak Veress Endre általi fordítását: „Mohamed futása után a 978-ik (Kr. u. 1570) évben Szokoli Musztafa pasa nagyvezér. Ha a tiszteletekben gazdag nagyvezér békeidőben vagyonát jótékony művekre fordította, ez nem csoda; hisz ő mindenkor a próféta hagyományai szerint cselekedett. Ő egy fürdőt épített, amelyhez hasonlót az ég még nem látott. Boldog hon a neve, szolgáljon például. Musztafa pasa építette a fürdőt, amelyre mindenki a legnagyobb elragadtatással tekint.” Ugyanebben a művében Liber Endre azt is megjegyzi: „A Császárfürdő nagy gyógyudvara építésekor ennek [a feliratnak] nyoma veszett. Ezt a táblát 1867-ben Linzbauer már csak fényképen tudta megmutatni a Budára érkező Abdul Aziz szultánnak, aki közzététette 1867-ben igen kevés példányban kiadott „Führer Seiner Majestät Sultan Abdul Aziz Khan bei Besichtigung der türkischen Baudenkmäler in Ofen” c. művének 5–6 oldalán, a különböző szövegolvasásokkal és magyarázatokkal együtt.”

A budai Császárfürdő egykori felirata

A követség – a korabeli beszámolók alapján igen tartalmasan eltöltött rövid látogatása után – 1835. február 15-én Bécs felé hagyja el Budát, útban London felé.

A folytatásban pedig álljon itt a korabeli magyar sajtó beszámolója a török követség 1835-ös látogatásáról.

A Jelenkor című, 1832 és 1848 között megjelenő politikai lap 1835. február 18-i számában az alábbi hírre bukkanhatunk:

„Február 14kén dél előtt 11 óra tájban érkezett meg Zimon és Eszék felé jövén, Budára a’ török portának Londonba menő követe Beylikdschi (másodrendü külminister) Nuri effendi ’s elindult Bécsnek 15kén délután 5 órakor. Kiséretéhez tartozik: Talat effendi, követségi első és Töwfik effendi második titoknok; Janko Vogardes samosi fejedelemfi, török udvari tolmács; (ki francziául Konstantinápolyban tanult meg) Bekir bey pattantyus ezredes; Emir bey alezredes, hat tengeri katona-kadet, kik Angliában tanulni fognak ’s egy török pap. Zimonból Bécsig kiséri egy ausztriai cs. k. tolmács, és a’ belgrádi basa tolmácsa Ahmed. Az egész utazó személyzet, török cselédséggel együtt áll 33ból. Megnézte az említett török követ szombaton hozzája tartozó főbbjeivel, Döbrentei Gábor k. tartománybiztos ur által vezetve, kit nagymélt. Mérey Sándor ő exja, mint az országbeli tartománybiztosságok főigazgatója Tétényre eleibe is küldött, a’ királyi várt, a’ csillagásztornyot, jelen volt este a’ budai magyar játékszinben. Vasárnap megjárta a’ budai szőlők között temetve levő Tyul-Baba török szent sírja táját, a’ császár fürdőt, fegyvertárt, ’s tiszteletét tette 11 órakor nagymélt Mérey Sándor ő excljánál, 12kor báró Lederer Ignácz magyarországi hadkormányzó ő excljánál.”

Mérey Sándor

A Jelenkor társlapja, a Társalkodó, mely szintén 1832 és 1848 között jelent meg, nem kevésbé jelentős szerepet játszott a reformkori ismeretterjesztés terén, mint maga a Jelenkor. A Társalkodó 1835. március 4-i számában az alábbi cikk olvasható az év februárjában Budán járt követségről:

„KÖZLÉSEK ’s ÉSZREVÉTELEK

a’ február’ 14 ’s 15kén Budán járt török Követségről.

Miket tehet egy halandó – milliónyi halandókkal trónuson! A’ hajdan turbános, bőbugyogóju, három négy papucsú, kaftános, és schawlokkal körültekercselt régi törököket láttuk itt – ’s mikép? atilla-szabásu kaputban, pantalonnal, fénymázos csizmával, hosszu egyenes karddal. Csak a’ szakál, csak a’ veres magas sapka, most kék hosszu selyem-bojttal még maradványjel. IIdik Mahmud (szül. 1785ben jul. 20kán) mostani szultán tevé ezt, ki az elődei ellen sokszor felzendült jancsárokat iszonyú mészároltatásaik után eltörlé 1826. jun. 17kén, ’s azóta valamint uj hadisergeit (Askeri Muhamedije) europailag öltözteti ’s gyakorolja, ugy polgári tisztjeire is franczia, angol és német vagy általjában szólva europai köntösöket ad. Milly forrongást szült ez az örök-régihez ragaszkodott 25 milliónyi török népben, gondolható. Szabásuk orosz, ’s különös, hogy most a’ török azon népet utánozza, mellyre ez előtt mintegy másfél századdal I Péter czár, erőszakosan huzatta Pétervára’ kapuinál az europai kaputot, ’s mellynek ugyanazoknál vagdaltatá-le szakálát. –

Ugyan IIdik Mahmud’ zultán’ dicséretes példájánál fogva a’ bort is örömmel elfogadja már a’ török. N. mgu Mérey Sándor ő Exjánál délelőtt 11 órakor kanapé előtti asztal vala terítve süteményekkel, gyümölccsel, kávéval, theával, ’s miután Beylikdschi Nuri effendi és főbb kisérőji azokból ettek ’s ittak, a’ pezsgőt, malagait és ménesit is felhajtják. Utóljára fordulván-elő a’ ménesi, Bekir bey ezredes azzal fogadta-el: „Annyi volt már szivességből a’ más két előbbi bor, hogy a’ ménesiből csak azért iszom, mivel magyar bor.” (’S e’ szót: ’magyar’ épen ugy mondotta-ki, valamint a’ többiek is mindig, mint épen a’ magyar saját kimondás hangoztatja). Igy fogadának-el tejes kávét és bort b. Lederer Ignácz, magyarországi hadkormányzó ő Excjánál is. A’ bor imígy kereskedési ág leszen majd mindinkább a’ mohammedieknél is. – A’ csillagásztoronyban utazóink nagyon gyönyörködtek. Ők legelőször láttak ilyent. Albert Ferencz, csillagászi segéd ur, torokfájása mellett is készséggel igazította pontra a’ telescopiumot ’s azon által Jupiter épen igen tisztán látszott. Nuri effendi különösen örvendett, Emir bey ezredessel; egy szelet papiroson a’ török kalendáriom ’s a’ csillagok’ főbb adatai valának ’s azok szerint több kérdést tőn. Albert ur a’ két pattantyús török ezredesnek, egy francziául irt mathematikai munkát ada emlékezetül. A’ toronyban megfázást a’ sebéd ur’ szobájában rhum- és pálinka-ivással kivánták elüzni.”

Lederer Ignác

A cikk így folytatódik:

„Midőn Döbrentei Gábor k. tartománybiztos ur elmondotta Tétényben a’ Beylikdschinek, mik Budán ’s Pesten látásra érdemesek, mindent készséggel kivána majd helytt léve látni; különösen pedig maga kérdezősködött: ha láthat-e többféle gyárokat? Hanem játékszinbe jövetellel is megkináltatván, hogy igy estéje mulatva teljék-el, azt felelé: „Sajnálom, de oda nem megyek; mert Budán bizonyosan magyarúl játszanak ’s ugy nem tudok.” Tánczjátékra hivatását azonban mingyárt elfogadta. Ujság volt előttük a’ tánczjáték is. Eleinte csak meghivás iránti kedvezésből rövid ideig maradni volt szándékuk, de majd végig maradtak. A’ magyar játékszínnek, mióta Budán van, ezen nap volt legtöbb jövedelme. Adatott bérletszünéssel: Báj-rózsa. Nuri effendi az ő udvari tolmácsával, Janko Vogarides-szel Mérey Sándor ő Excjával volt annak logéjában, ki a’ kisérőknek még két loge-zsát ajánlotta. – Hogy a’ török nem is képzelhete egyéb nyelvü játékszint Budán, Magyarország’ fővárosában magyarnál, az bizonyos örömmel vegyes fájdalom lehet a’ magyarnak, a’ ki tudja, hogy ns. Pest vmgyének csak hazafiui tetemes áldozatai tartják e’ társaságot, ’s most a’ részvétlenség miatt félő elmulhatása. ’S akkor jöhet ide külföldi, Konstantinápolyból, Pétervárból, Párisból, Philadelphiából és Londonbul, honnan mindenünnen vala már kettő három a’ budai magyar theatrumban, ’s előre hivén, hogy itt csak azt lát – jöhet majd megint ’s a’ nemzeteit elenyészve hallandja. Magyar nép! a’ nemzeti becsület nagy kincs, fön kellene tartani!

Hogy a’ magyarban és törökben egyező értelmű szók vagynak, azt a’ törökök is jól tudják. Erről esvén szó, Beylikdschi Nuri effendi maga mondá mingyárt ezen hason-éretelműeket: „kapu, árpa, vezér, kalpag.”

Azon Tyúl-Baba nevű török papról, ki a’ budai szőlőhegy’ ponkján a’ császárfürdő felé van szó szerint eltemetve, ’s kinek sirja’ tájára mint szentélyhez dervischek szoktak időnként ide zarándokoskodni, e’ törökök semmit sem tudtak. Ugy látszik, az ujabb török polgári és katona-rendű világ is felejti a’ szenteket ’s csak a’ dervischek’ klastromai tartják-fen emlékezetjöket. Azonban a’ megemlítésekor igen hajlott  Nuri effendi a’ megnézésre. – A’ császárfürdő különös örömmel lepte-meg az egész törökséget. A’ mint Nuri effendi legelőször a’ nádori fürdőbe vezettetett, tüstént még délelőtt fürdeni akart. Tevé azt látogatásai’ végeztével délután elindulta előtt. Elolvasta leguggoltan az ott tudva levő kövön a’ török felirást, ’s vele együtt a’ követségi két tolmács ’s a’ két ezredes. Nuri azt mondá reá: hogy elolvasása az elzúzott betűk miatt bajos, ’s csak annyit leeht belőle kivenni, hogy a’ fürdőt ott Mustapha basa építette.”

A budai Császárfürdő és környéke 1686-ban

Végül így zárul a cikk:

„Arról, mikép bírta egykor a’ Török Buda várát, semmit se szólottak, valamint vezetőjük sem hozta-elé nekik. Midőn e’ fegyvertárban a’ két török zászló muttatott-meg nekik, Döbrentei ur azt mondá mosolyogva: megengedjen a’ Beylikdschi, hogy a’ török elleni győzelem’ jeleit is magyarázza. Nuri visszamosolygott. Bekir bey ezredes pedig azt mondá tüzzel: „Az semmi; egyszer egyik, másszor másik győz, ’s a’ csatában keménynek kell lenni, de aztán öleljük egymást.”

Nuri effendihez követségi társai ’s cselédei vonzódást mutattak; látszik, hogy velök jól bánik. Általjában barátságos jó indulat fejledezett belőlük. Készséggel, szivesen fogadtak-el minden ajánlást. Tétényen, a’ tartománybiztos ur meghítta Nuri effendit reggel 7½ órakor, midőn rizskásás juh-husukat ’s egyéb török étkeikre pálinkájokat elköltötték, tek. Daróczyné asszonysághoz kávéra, gyümölcsre; egyszeribe igérkeeztt ’s azután kisérőivel együtt gyalog el is ment. Mikor Budán mene hozzájok a’ tartományi biztos ur, már elébb látott ismerősüket barátságosan ölelték. Igen jól esett neki az említett itteni megvendégelésük, mellyben nm. Mérey Sándor ő Exjnál m. Ocskay Antal püspök és helytartói tanácsos ur emlékül adá Nurinak az ausztriai és franczia háboru’ törökül leirt historiáját nyomtatásban. „Milly barátságos ország ez a’ magyar! – mondták – mióta benn utazunk, mindenütt jót tapasztalunk.”

De a’ kiváncsiság, ezen utazók’ látásához – az szörnyű volt! Azért-e, hogy az europai köntösben levő törököt, hogy a’ Budát egykor elpusztitottak’ ivadékait lássák, vagy férfiakat, kik egy feleségnél többet is tarthatnak, szemlélhessenek. Ha rendre szólítás nem történik, a’ nép Nurinak szobájába ileltlenül tolakodott volna bé. Illyet tudatni ez alkalommal azért szükséges, hogy más efféle esetkor a’ nép is értse, mennyire kell neki az illedelmet föntartani.”

Gül Baba síremléke pedig – a korabeli magyar sajtó szerint – a későbbiekben sem maradt az Oszmán Birodalomból érkező látogatók nélkül, ahogy erről majd a folytatásban olvashatunk.

A cikk írása során felhasznált fenti idézetek megtalálhatóak az Arcanum Digitális Tudománytárban.

Horváth Krisztián – Türkinfo

Török bakancs(lista) – Küre Dağları: a kalandra vágyók paradicsoma

Úgy mondják, hogy a világ tágasságát csak a túrázók ismerik. Az idő elveszíti minden jelentőségét, amikor 1, 10 vagy 50 km távolságot kell megtenni gyalogosan.

Az utazás az idő és a tér eltolódása, megváltoztatja és átalakítja az utazót is. Az út, amelyen megyünk, egyúttal az én megismerése, önmagunk próbatétele is.

A Kastamonutól Bartınig húzódó Küre-hegység különleges felszíni formáival kiemelkedő szépségű terület, a Fekete-tenger déli részén található legnagyobb kiterjedésű erdőségek otthona. Vadállománya, növényvilága, völgyei, szorosai, vízesései, barlangjai Törökország egyik legfontosabb földrajzi területévé teszik.

A Küre Dağları Yolu néven ismert gyalog- és kerékpáros útvonalrendszer 37 ezer hektáron terül el, és összesen 762 km túraútvonalat foglal magában. Az ajánlások szerint május és november közé érdemes az utazásunkat tervezni.

Az alapút 482 km, azonban az összesen 336 bejárható mellékútvonallal együtt 762 km hosszú, illetve a kerékpárosok 828 km hosszú hegyi útvonalon járhatják be a területet.

Az útvonalat nehézségi fokok szerint alakították ki. A túrázók idejük és erőnlétük függvényében tervezhetnek rövid, egynapos vagy hosszú túrázásokat. Érdekessége továbbá, hogy a Küre-hegység – közelségük miatt – összeköthető még a Yeni Ormanları (Új erdők) és az İstiklal Yolu (a függetlenség útján) nevű területekkel, így egy 500 kilométeres, 1 hónapos túra is tervezhető. Izgalmasnak hangzik, ugye?

Röviden ejtsünk szót a terület történelméről, mely elég viharos: a hettita időkben kezdődik, majd az uralmat a frígiaiak és a lükiaiak vették át. Az i. e. IV. században a perzsák igázták le a hegység területét, tőlük Nagy Sándor serege hódította el. Majd az i. e. I. században Paflagonya néven a Római Birodalom része lett. Újabb változás után i. e. 395-ben a Bizánci Birodalom irányítása alá került.

A török uralom 1105-ben kezdődött azzal, hogy az anatóliai szeldzsukok rendelkeztek felette, majd 1460-től az Oszmán Birodalom része lett.

A terület számos hagyományos életmódot folytató falvában az asszonyok a mai napig hordják a színes népviseletüket, és megőrizték kézművességüket, a tájra jellemző ételeiket. A hegyekben termő növényeket fűszerként, az ott élő állatokat alapanyagként használják. A falvak házai fából épültek, ma is ezekben élnek, sőt az utazók is megszállhatnak a hagyományos épületekben berendezett panziókban.

A Küre-hegység Nemzeti Park a Természetvédelmi Világalap (WWF) szigorúan védett területeinek listáján a 100., Törökország viszonylatában a 9. legfontosabb helyként szerepel. Ennek oka a geológiai, földrajzi jelentőségén túl a biológiai gazdagsága. 637 növény, 132 emlős, 129 madárfaj életterületét jelenti. Fontos megemlíteni, hogy 33 növényt és 40 emlőst soroltak a veszélyeztetett fajok közé.

Természetesen kevesen tehetik meg, hogy sok száz kilométert túrázva 1 hónapot itt töltsenek. Így az ide látogatók részére ajánlanak 7, illetve 14 napos szervezett túrákat is. Minden nap falvakat, völgyeket, barlangokat ejtenek útba. A sok úti cél közül érdemes kiemelni a Valla-szorost, mely páratlan szépségű vízesésekkel tarkított, és nagy kalandokat ígér a merészebb utazóknak.

Különösen izgalmas útvonal a Horma-szorosban fából épített, és csavarokkal a sziklához rögzített sétaút. Néhol 50-60 méter magasban sétálhatunk. Ráadásul érdemes felkeresni az év minden szakában.

Egészen új látványosság, és remek élmény az a kilátóterasz, mely 2019-ben nyílt meg és a világ második legmélyebb szorosára néz. Kell egy kis merészség, hogy fent sétáljunk, de biztosan megéri.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

TRT 2 (@trt2) által megosztott bejegyzés

A túraútvonalakról információk: outdoorturkiye.net

Erdem Éva – Türkinfo

16,474FansLike
639FollowersFollow