2025. augusztus 4.
Türkinfo Blog Oldal 846

Menesztette horvát edzőjét a Galatasaray

A húszszoros török bajnok Galatasaray hivatalos honlapján jelentette be, hogy szerződést bontott horvát vezetőedzőjével, Igor Tudorral.

Az isztambuli klub hétfőn a honlapján közölte, hogy megvált a horvát trénertől, aki tavaly február óta irányította az együttest.

Tudornak azért kellett távoznia, mert a Galatasaray vasárnap 2-1-re kikapott az újonc Yeni Malatyaspor vendégeként a török bajnokságban, ráadásul ebben a hónapban alulmaradt két fővárosi riválisával, a Besiktassal és a Fenerbahcéval szemben is.

Az elmúlt öt évben Tudor volt a nyolcadik vezetőedző a 20-szoros bajnok Galatasaraynál, amely jelenleg negyedik helyen áll a bajnokságban.

Forrás: www.origo.hu

Vagy így, vagy úgy –

de az erkélynek el kell készülnie …

Karácsony Isztambulban 2017 – 2. rész – A bevásárló központok

Előző alkalommal megnéztük, hogyan is készülnek a karácsonyra és az új évre Isztambul bazárjában.

Ezúttal pedig a bevásárló központokba látogatunk el (törökül: AVM – alışverış merkezi), ahol a hétköznapi üzleti élet zajlik.

Isztambulban több, mint 100 bevásárló központ van. Így az első lépés az, hogy becsábítsák a potenciális vásárlókat az épületbe. Éppen ezért karácsony előtt feldíszítik és kicsinosítják a bevásárló és szórakozó helyeket. Sokszor a többieket megelőzve igencsak korán: október közepén, elején,… meg ha nem felejtik el levenni a tavalyi díszeket, akkor ugyebár nyáron is fényképezkedhetünk a karácsonyfával. Fürdőgatyában….sárga kacsás úszógumival…

Egyik-másik hely roppant hangulatos, meg látványos. Mint pl. a Capitol AVM volt néhány éve, ahol egy jópofa Mikulásfalvát alakítottak ki.

Mint minden évben, idén is a fő ellenpéldánk a Metrocity AVM, aki valahol a 2000-es évek elején megragadt az időben, és nem sikerült észrevenni, hogy közben telnek az évek* és azért valami kreativitást is elő lehetne szedni.. A díszek mindig teljesen ugyan azok, hogy a BUÉK (törökül: Mutlu yıllar!) mellett változik az évszám.

Folytatás>>>

Forrás: isztambul.info – CyberMacs

Kolozsvári diákok isztambuli kalandja egy európai csereprogram keretében

Kulturális élményekkel, új ismeretekkel tért haza múlt hétvégén Isztambulból a kolozsvári János Zsigmond Unitárius Kollégium hat diákja. Solymosi Zsolt, az intézmény aligazgatója a European School Network szervezet által megvalósuló tanulmányi útról számolt be lapunknak.
Az erdélyi magyar hagyományokat mutatta be Isztambulban a múlt héten az a hat, a János Zsigmond Unitárius Kollégiumban tanuló diák, aki elsőként vett részt a European School Network (ESN) elnevezésű szervezet csereprogramjában. „Az isztambuli Istek iskolahálózat európai oldalon levő, 1300 diákot befogadó Atanur iskolájában voltunk egy hétig, ahol egy drámafesztivál keretében, modern formában feldolgozva mutattuk be hagyományainkat. Hat helyi család elvállalta, hogy befogadja, és foglalkozik a hat erdélyi diákkal. Annyira vendégszeretők és közvetlenek voltak, hogy úgy érezték magukat, mintha a saját szüleikkel laknának” – mondta el a Krónika megkeresésére Solymosi Zsolt, az intézmény aligazgatója, a program kolozsvári koordinátora.
Folytatás >>>
Forrás: kronika.ro

Még sehol sem voltak az oszmánok, amikor már állt Eger ősi vára

Nem csupán a műemléki épületegyüttes jelentőségéhez méltó helyreállítását készítették elő, de fontos tudományos eredményekkel is szolgáltak az egri vár területén az elmúlt két évben, a Modern Városok Programja keretében elvégzett próba- és megelőző feltárások, amelyek során Árpád-kori épületmaradványok is előkerültek.

Másfél évszázad óta tartanak a feltárások

A mintegy 100 millió forintból elvégzett munkákat összegző, helyszíni bejárással egybekötött szerdai sajtótájékoztatón Buzás Gergely ásatásvezető régész közölte:

„az egri vár a leghosszabb ideje régészeti kutatások alatt álló helyszínek egyike Magyarországon.”

Az erődítmény múltjának feltárását még Ipolyi Arnold kezdte el 1865-ben, ám ennek ellenére az épületegyüttesnek máig vannak feltáratlan részei, amelyek története csupán feltevéseken alapul – tette hozzá. Kiemelte: a Modern Városok Programja keretében 2016-ban és idén elvégzett ásatások számos ilyen területet érintettek, több hipotézist tisztáztak, köztük ezek legjelentősebbjeként a vár Árpád-kori „előéletét” is.

Sok ezer középkori lelet került elő a legendás falak között

Így egyebek mellett előkerültek – az államalapítás korában kialakított királyi udvarház és kápolna mellett – a 11. században épült első püspöki rezidencia maradványai, majd az ennek helyére épült kápolna és a mellette létrehozott püspöki palota, valamint káptalani kolostor falai – tájékoztatott.

Folytatás >>>

Forrás: origo.hu

Erzurum: Törökország keleti gyöngyszeme

Az Anatólia keleti részén fekvő Erzurum a téli sportok szerelmeseinek paradicsoma. Télen a hegyeket vastag hó borítja, ugyanakkor a történelem kedvelői is megtalálják maguknak a megfelelő kikapcsolódási lehetőségeket, mert itt a történelmi épületek és a gazdag konyha ínycsiklandó ételekkel várja őket.

Erzurum számos ősi civilizációnak adott otthont az évszázadok folyamán és fontos város volt a Selyemút mentén. Napjainkban is szívesen utaznak ide mind a helyi, mind a külföldi turisták, hogy a nagyvárosok zajától távol legyenek, különösen a téli szezonban. Erzurum, Kelet-Törökország gyöngyszeme, a Török Köztársaság történelmében is fontos város volt, mert itt hozták meg a török függetlenségi háború legfontosabb döntéseit.

A város legkedveltebb helye Palandöken, ahol sok sportlétesítmény található. 2011-ben itt rendezték az Egyetemisták Olimpiáját, amelyen sok külföldi sportoló is részt vett. Palandöken mindenkit lenyűgöz természeti szépségeivel. A környéken lévő vízesések és tavak élővilága télen is felkelti a látogatók figyelmét. Törökország leghosszabb sípályájával is Palandöken büszkélkedhet. A 3000 méter magas hegy csúcsa a Büyük Ejder (nagy sárkány) nevet viseli.  A régió legkedveltebb síszállodája pedig a Polat Resort, amely 7 km-re fekszik az erzurumi vasútállomástól és 20 percre a város repülőterétől.

A síelésen kívül egyéb sportokat is űzhetünk itt, hiszen minden évszakban szívesen látják a vendégeket, például raftingolni. A legjobb raftingos hely a Çoruh-folyó. Az evezést szakképzett oktatók irányítják ezen a hosszú és kihívásokkal teli folyón. És ha már a vízisportok kerültek szóba, érdemes megemlíteni a Tortum-tavat és a Tortum-vízesést is. Ez utóbbi 50 méter magas és Törökország egyik legszebb vízesése, a természet csodája.

A városban olyan sok történelmileg érdekes hely van, hogy szinte megszámolni sem lehet. Erzurumot a mecsetek és a medreszék (vallási iskola) városának is nevezik. A mecseteket a szeleukidák, a mongol birodalom és az oszmánok idején építették. A legjelentősebb az erzurumi Nagymecset. A látnivalók közül érdemes felkeresni Erzurum várát, a Yakutiye medreszét és a Rüsztem pasa karavánszerájt is. Az óratorony a város legmagasabb pontján áll. Ez a legrégibb szeldzsuk minaret.

A történelmi Erzurum egyike azoknak a különleges helyeknek, amely szemtanúja volt a fontosabb történelmi eseményeknek. A történelmi épületek a fotósok kedvencei. Az erzurumi bástyák 1877-1878-ban fontos szerepet játszottak, az oszmán-orosz háborúban az ellenségtől védték a várost.

A régészetkedvelőknek feltétlenül el kell látogatniuk Alaçahöyükbe.

Erzurum konyhája különleges anatóliai ételekben bővelkedik.  A régióban nagyon híres a tulum peyniri (hordókban érlelt sajt) és a juhsajt, melyet reggelinél és majdnem minden étkezésnél fogyasztanak. A yayla çorbası (rizses joghurtleves), a herle çorbası (rántott leves), a kesme çorbası (metélttészta leves) és a paça çorbası (csülökleves) pedig a környező falvak különleges ételei.  A Caǧ kebab(hagymával, bazsalikommal fűszerezett bárányhús nyárson) a város szimbóluma. Úgy készítik, hogy a darálthúst vízszintesen nyársra húzzák és úgy sütik meg. A kuymak (sajtos kukoricakása), a túróval töltött sült bárányfül is az érdekességek közé tartozik. A desszertek közül a kadayıf (tésztakülönlegesség) és a burma (burma tekercs – a baklava egyik fajtája) a legismertebb.

A Caǧ kebabot a Gel Gör Kebab házban érdemes kipróbálni. Itt a marhahúst még egy kis édes bazsalikommal is meghintik, hogy még finomabb legyen. A desszerteket a Muammer Usta étteremben kell megkóstolni. Itt készül a legfinomabb kadayıf. Ezenkívül Erzurumban számos kávézó és ajándékbolt is várja az utazókat. Ha jókor érkezünk, akkor még éjszakai koncertet is hallgathatunk valahol a városban, egy helyi zenész előadásában.

Ha a közeljövőben utazást tervezünk, ezt a várost semmiképpen ne hagyjuk ki útitervünkből!

Forrás: Daily Sabah

Kollár Kata – Türkinfo

Kıymalı bezelye (Darált húsos zöldborsó) – Szegedi Ági

Hozzávalók:

500 g darált hús
1 közepes fej vöröshagyma
2 db paradicsom
1 szál sárgarépa
2 db nagyobb burgonya
500 g zöldborsó (friss, vagy fagyasztott)
3 gerezd fokhagyma
1 ek paprikakrém (biber salçası)
2 ek étolaj
½ csokor kapor
Só, bors, őrölt pirospaprika, őrölt római kömény, kakukkfű

A vöröshagymát apró kockákra vágjuk, a fokhagymát összezúzzuk. A paradicsom héját lehúzzuk (nem feltétlenül szükséges), felkockázzuk. A sárgarépát és a burgonyát meghámozzuk, szintén kockákra vágjuk. A kaprot finomra aprítjuk.

Az olajat felmelegítjük egy lábasban, rátesszük a darált húst, kifehéredésig pirítjuk. Amikor a leve már majdnem elpárolgott, hozzáadjuk a vöröshagymát. Együtt pirítjuk, míg a hagyma üvegessé válik. Ekkor rádobjuk a zúzott fokhagymát, majd amint érződik az illata, meghintjük pirospaprikával, beletesszük a paprikakrémet, a felkockázott paradicsomot, sózzuk, fűszerezzük. Szükség szerint időnként kevés vizet aláöntve, rövid lével pároljuk kb. 5 percig. Ekkor hozzáadjuk a sárgarépát.

Amikor a sárgarépa félig megpuhult, beletesszük a zöldborsót és a burgonyát is. Szükség szerint utána sózhatjuk, fűszerezhetjük. Aláöntünk egy pohár (2 dl) vizet, majd addig főzzük, míg minden meg nem puhul az ételben. Tálalás előtt hintsük meg a finomra aprított kaporral.

Afiyet olsun!

Szegedi Ági / Türkinfo

Miklós Gábor: „Törökök” a termelőben

Megdöbbentem, amikor kiderült: a Töröknek hívott kedves cukrász, anyám munkahelyén, a Közért Rökk Szilárd utcai termelőüzemében, valóban török. És muzulmán, mint Jumurdzsák. Ő készítette a legszebb marcipán rózsákat, amelyekkel a tortákat díszítették. Azt hiszem, ketten voltak a műhelyben „törökök”, feltehetően másodgenerációs bosnyákok. Apáik költözhettek Magyarországra a Monarchia utolsó éveiben, hogy itt folytassák a tisztes ipart, amely oly magas szintre emelkedett az egykori Oszmán Birodalomban. Ő volt az első muzulmán, akivel találkoztam, ha nem számítom a városban ekkor már felbukkanó diákokat.

Azután első bulgáriai utazásom győzött meg arról, hogy az iszlám itt van a közelben, hiába szól a romantikus irodalom a hajdani hódítók kiűzéséről, utódaik itt maradtak Európában. Sumenben bőnadrágos kendős asszonyok árultak a piacon. A rodopei Szmoljan nevű városkában pedig felkereshettem magát a helyi muftit is. Szép ajándékot kaptam tőle, egy általa festett muzulmán „házi áldást”; az arab kalligráfia betűi egy hajót mintáztak és a Teremtő egyedülvalóságát hirdették. Valamelyik költözésnél tűnt el. Sokat gondoltam a kedves muftira később, amikor híreket kaptam arról, miként akarta a hatalom először a bolgár nyelvű pomákokat leszoktatni az iszlámról, elsősorban azzal, hogy muzulmán eredetű család és utónevüket bolgárosította. Akik vonakodtak, rosszul jártak. Később a rendszerváltás előtti években a Zsivkov-féle hatalom az észak-bulgáriai törököket is nyelv- és kultúra-váltásra, a vallás elhagyására akarta kényszeríteni. Ha nem tudunk megszabadulni 300-350 ezer embertől, 15 év múlva nem lesz Bulgária – állította pártja vezetői előtt a Bolgár Kommunista Párt főtitkára. Megindították az erőszakos „újjászületési folyamatot”, azaz a törökök és velük a pomákok nagy exodusát a török határ irányába. A demográfiai pánik Európa e részén tehát már akkor megjelent, s nem is különbözött a maitól.

A vendégmunkások maradtak

Mostanában, amikor a menekültek tömeges megjelenése nyomán Európa iszlamizálódásáról értekeznek, nem árt emlékeztetni a harminc évvel ezelőtti bulgáriai történetre. Etnikai, vallási tisztogatás volt ez, előhangja a pár évvel későbbi poszt-jugoszláviai borzalmaknak. És nem az első. Hasonló elűzésekkel korrigálták többször is a balkáni kormányok a lakosság vallási összetételét az elmúlt másfél évszázadban. Európa és a muszlimok közös története a menekülések, az elűzések és a népirtások története. Ami viszont most történik, az furcsa találkozása különböző folyamatoknak.

A XIX. századi kolonizációval, majd az Oszmán Birodalom felszámolásával Indonéziától Marokkóig Nyugat-Európa a muzulmán világ jelentős részének gyarmatosítója lett. A gyarmati rendszer felbomlása után a XX. században a muzulmánok kezdtek tömegesen megjelenni az egykori gyarmattartó államokban. Volt ország, ahol úgy gondolták, pár év elteltével a „vendégek” hazatérnek a megvásárolt Mercedesszel és spórolt pénzecskéjükkel. Volt, ahol a beolvadásukra számítottak. A múlt század vége felé már látszott: a vendégmunkások maradnak, a beolvadás tökéletlen és konfliktusokkal teli. A hollandok azt tapasztalták, hogy a marokkói bevándorlók nem csak, hogy nem veszik át a németalföldi szokásokat, de meg is vetik, erkölcstelennek tartják azokat. A Franciaországban született harmadik generációs észak-afrikai fiatalok pedig sajátos elővárosi szubkultúrákat alakítottak ki. Szüleik elfogadták a francia kultúrát, ők viszont az iszlám ortodoxiában keresték az identitásukat. A németek folyamatosan megdöbbennek a törökök szokásain, ha azokról a bulvársajtóból értesülnek. Ilyen a becsületgyilkosság jelensége, amikor a család megöli azon tagját, aki nyugati módra akar élni, helyi férfival randevúzik, vagy éppen vállalja, hogy meleg vagy leszbikus. Egyes nyugat-európai országokban az iszlám imahelyek a szélsőséges vallási irányzatok, a Nyugat-ellenes dzsihád központjaivá váltak. A hidegháború végével a nacionalista, szocialista ideológiák hitele elveszett, s megjelent az olajállamok által bőkezűen finanszírozott harcos, radikális iszlám. A globalizáció, az internet terjedése azt is jelentette, hogy az évezred végére eltűntek a határok. A családlátogatásra hazautazó pakisztáni hátterű britek között sokan afganisztáni kiképzőtáborokba kerültek. De a dán, német, francia és belga muzulmánok is az Iszlám Államnál kötöttek ki később.

A többség is felelős

Az európai iszlám miatti kontinentális szorongást sokan a terrorizmushoz kapcsolják. A terrort pedig az európai muzulmánok különállásához és elszigetelődéséhez. Ennek a különállásnak sok szerző az okát a multikulturalizmusban látja. Abban, hogy a nyugat-európai országokban elfogadottá vált: az a jó, ha nem törekszenek beolvasztásra, asszimilációra, a különböző kultúrák harmonikusan élnek egymás mellett. Két fő koncepció van: az amerikai „olvasztótégely” elméleté, amely szerint a különböző hátterű emberek egy közös amerikai identitásba forrnak össze, illetve a kanadai „salátástál” teóriáé. Eszerint a saláta minőségi előnyét épp a tálban egymás mellett lévő, de jól megkülönböztető alkotórészek nagyszerűsége adja. (Tanult barátom azt mondja: jó dolog a multikulti, de hely kell hozzá. Távolság. Ezért működhet Kanadában, vagy Ausztráliában.)

A gyakorlat természetesen sehol sem követte ezeket az elveket, sem ott, ahol befogadó a nemzeti identitás, sem ott, ahol a származás, a kultúra, a „vér” jelentősége a fontosabb. (Ki hitte volna például, hogy a mélyen katolikus írek Leo Varadkart, egy félig indiai származású meleg férfit választják miniszterelnökké. Így ő lett hivatalos címén a Taoiseach, ami ír nyelven törzsfőnököt, vezért jelent.) Nincs bizonyíték arra, hogy a multikulti lenne az oka az európai muzulmánok radikalizálódásának. Éppenséggel sok példa van arra is, hogy a dél-ázsiai vallási-kulturális hagyományok erős őrzése a pakisztáni, indiai eredetű brit muzulmánok többségénél együtt jár a helyi politikai identitás elfogadásával. Miközben ezeknek a közösségeknek a peremén megjelennek a radikálisok, képződtek terrorista sejtek. Sokkal valószínűbb, hogy a nyugat-európai többség és a bevándorolt muzulmán kisebbségek közötti bizalmi válságnak több oka van. Csak az egyik ebből a muzulmánok elszigetelődése, sajátos szokásaik, a nyelvi sorompók. A feszültség legalább annyira a többség felelőssége.

Manyasz Róbert orientalista az együttélés határairól szólva fontosnak tartja a tényt: a hívő muszlimnak, de annak is, aki csupán származásilag, kulturálisan kötődik ehhez a civilizációhoz, sajátos erkölcsi felsőbbrendűséget kódol a magatartásába annak tudata, hogy ő részese a végső, a tökéletes egyistenhitnek. Ezt megerősítik az archaikus családi viszonyok, tradíciók. Manyasz szerint a kelet-anatóliai területről Isztambulba költöző töröknek az ott tapasztaltak is kulturális sokkot okoznak, nem hogy a nyugat-európai környezet. Szerinte kevesebb a kultúrák közötti konfliktus, ahol többgyökerű a társadalom. A szerbiai Novi Pazart hozza fel erre példaként, ahol a muszlim többség van, de a lakosság ötöde ortodox szerb. Biztos vannak szerb frusztrációk, de megússzák konfliktusok nélkül – mondja a kutató.

Hiányzó közös válaszok

Lehetne úgy tekinteni erre a jelenségre, amelyet az idő, az együttélés, egymás megismerése rendez. Ám az iszlám jelenléte egyáltalában nem új. Van, aki figyelmeztet: az iszlámnak nincs válasza a kisebbségi léthelyzetre. Pedig Nagy Britanniában 200 éve, Franciaországban legalább 150 éve élnek muszlimok. A Balkánon pedig csak azóta vannak kisebbségi helyzetben a muszlimok, hogy a XIX. században létrejöttek az új nemzetállamok és az oszmán hatalmat fokozatosan kiszorították a kontinensről.

Korábban a konfliktusok elsősorban nacionalista formában jelentek meg – ma a hasonlóan gyilkos és önpusztító vallási fanatizmus üti fel a fejét. Miközben pedig sokan képesek összeegyeztetni magukban a különböző identitásokat. Muszlim hívő London főpolgármestere, több francia miniszter, német és dán képviselők, művészek, írók, sportolók sokasága. Vannak konzervatív és vannak progresszív politikusok közöttük. Ilyen példát ritkán találunk azokban az országokban, ahol a legerősebb a társadalomban gerjesztett frusztráció a muszlim jelenlét miatt.

Az európai válságállapotot nem az iszlámhívők jelenléte váltotta ki, és nem a migrációs válság. Ezek csak felszínre hozták, hogy az unióban és tagállamaiban hiányoznak a nagy modernizációs kérdésekre adandó közös válaszok. (Nagy Britannia ugyan kibújt a közös felelősség alól, de a gondokat nyilván a britek sem ússzák meg a Brexittel.) Az európai társadalmakban nem alakult ki egyetértés arról, milyen legyen a jövő kontinense. Miként oldják meg az energiaellátást, a demográfiai válságot. Hogyan váljanak versenyképessé az USA-val és Ázsiával? Európa nem tudja, hogyan kezelje a maga demokratikus értékeit. Például a női egyenjogúságot. El akarja-e viselni külföldi despoták beavatkozását ügyeibe, eltűri-e a demokrácia leépítését a maga határain belül?

A menekültválsággal és az „iszlám veszéllyel” kitört európai pánik ezeket a kérdéseket hozta felszínre és színezte át vallásközi, civilizációs konfliktussá. A válasz hiánya az igazi válság.

Forrás: nepszava.hu

Isztambul régi fotókon

Forrás: msn.com/tr

Mező Anikó – Türkinfo

A vén szipirtyó

Volt is meg nem is volt, volt egyszer két öreg asszony. Az egyik nyolcvan esztendős volt, a másik meg kilencven esztendős. A nyolcvan esztendős anyámnak szólította a kilencven esztendőst, a másik meg csak gúnyolódott a fiatalabbikkal.

Sétálgatnak egy nap a kertjükben és az öregebbik így gúnyolódik a fiatalabbal:

– Lánykám lánykám, gyémánt lánykám, rózsaarcú szép kis lánykám, két szemednek búza­kékje, szemöldököd feketéje; nyíló rózsa a te szácskád, cseresznyeszín az ajkacskád; két narancs a te két melled, akár a hó fehér kebled; életemnek a varázsa, teli holdnak a képmása. Kár azért a két ezüst kezedért, hogy rózsát kell szedegetnie és megszúrhat a tövise; kár azért az arany hajadért, hogy fénylő arcod elfedi.

Ép akkor haladt el a sehzáde a kapujuk előtt és végighallgatta a beszédjüket. Azt mondja a lalájának:

Lala, jól jegyezd meg magadnak ezt a házat, holnap majd ide jössz vissza az anyámmal.

Megérkeznek a palotájukba és így rimánkodik a sehzáde az anyjához:

– Anyácskám, egy lánykát tudok egy házban, hátha háztűznézni mennél oda.

– Szívesen, fiacskám, – feleli az anyja és már másnap reggel beül a lalával egy kocsiba, utána vagy négy palotabeli asszony, úgy mennek az öreg asszonyék háza felé. Bekopogtatnak a házba, belépnek és fogadja őket a kilencven esztendős. El-elbeszélgetnek egy keveset, egy­más­nak az egészsége után tudakozódnak, míg elő nem áll a szultán-asszony a fia szándékával.

Allah áldassék érte – feleli az öreg – aranyékszer a lánykám, minden foga egy-egy gyöngy­sor, egyetlenje a világnak.

– Nem láthatnám? – kérdezi a szultán-asszony.

– Ó, – feleli az öreg – hátha megrontja a tekinteted és lány nélkül találok maradni. Meg aztán szégyellős is a lánykám, nem szívesen mutogatja magát.

– Legalább a kisujját ha láthatnám – kéri a szultán-asszony.

– Egy-két nap mulva jöjjetek el megint, megpuhítom akkorára – feleli a vénség.

Visszatérnek a szerájbeliek a palotájukba, az öreg asszony meg egy pacalt kerít valahonnan elő, rácsavarja a nyolcvanasnak a kisujjára, hennával (rózsaszín festékkel) befesti és úgy vár­ják a lánykérőket. Egy-két nap multán megint beállítanak és a lány ujját nézné meg a szultán-asszony. Odamennek ajtajához és beszól a kilencven esztendős:

– Angyalképű kis leánykám, mutasd meg a kisujjadat.

A kulcslyukon át mutatja a másik az ujját, jól rá volt a pacal feszítve.

– Milyen szép lehet az a lány, – gondolja a sehzáde anyja – szinte fénylik az ujjacskája.

Egy gyémántgyűrűt vesz elő a zsebéből és ráhúzza a lány ujjára. Megbeszélik aztán az esküvő napját és visszatérőben a palotájukba, csakúgy osztogatják az ajándékféléket.

Folyik a készülődés a szerájban és indulóban a lakodalmas kocsi, hogy előhozza a meny­asszonykát. Felöltözteti a kilencvenes a nyolcvanast, fátyollal takargatja és indulnak a palotába. Amint megérkeznek, előbb a kilencvenes száll ki és elkezdi, hogy:

– Köntöskét borítsatok a lányomra, akárki fia lánya meg ne tekinthesse.

Ráadják a köntöskét, beviszik a szerájba, annak is egy szobájába. Megkezdődik eközben a lakzi, mulat a sok násznép, míg bele nem fáradnak a sok evés-ivásba. Benyit a sehzáde a tündérje szobájába és amint leszedi róla a fátyolt, majd hogy hanyatt nem esik ijedtében. Csupa százránc fonnyadt arca, alig maradt egy-két foga, sárga keble, vánnyadt melle, ilyen az ő felesége. Úgy felháborodik a pórul járt sehzáde, hogy fogja az öreg asszonyt és az ablakon át kidobja egy kertbe. A tündérek padisájáé volt véletlenül az a kert.

Egyetlenegy lánya volt ennek a padisának és amióta csak a világra jött, se a nevetését nem hallották, se a sírását. Ép a kertben búslakodott emiatt a padisa, amikor meghallja a nyögdé­cselést. Odalép, hát egy öreg asszony fekszik a fűben.

– Mi itt a keresni valód? – kérdi tőle a padisa.

– Ide dobtak, hát itt vagyok – nyögdécsel az öreg.

– Furcsa egy öreg asszony, – gondolja a padisa – megmutatom a lányomnak, hátha elneveti magát rajta.

Az volt a padisa lányának a baja, hogy sose látott még emberi arcot; azért nem sírt soha és azért nem nevetett.

Mondja a padisa az öregnek, hogy hátha megnevettethetné a lányát.

– Talán megnevettetem – mondja az öreg asszony.

Azzal hozza a padisa a lányát és mutatja neki a furcsa öreg asszonyt.

– Ó leánykám, tündérlánykám, – szólal meg az öreg asszony – láttál-e már életedben ilyen szép gyöngysor fogakat, ilyen ajkat, ilyen szájat, keblemnek a két narancsát, teliholdnak a kép­mását?

Olyan furcsa volt az öreg asszony, olyan furcsa a beszédje, hogy kitört a lányból a nagy kacagás.

– Kacag a lányom, nevet a lányom – örvendez nagy boldogan a padisa.

– Most még csak azt szeretném, ha megríkatni is tudnád – mondja az öreg asszonynak.

Elkezdi erre az öreg asszony, hogy van neki egy kilencven esztendős anyja, az keseríti el az életét.

– Fiatalnak öltöztetett fel, a sehzádéval vétetett el és úgy csúffá tett, hogy az ablakon át dobtak ki a kertbe.

Csakúgy potyogtatta szegényke a könnyeit. Megsajnálta az asszonyt a lányka és sírva hullatja a könnyeit ő is.

Folytatás >>>

Forrás: Kúnos Ignác – Boszporuszi tündérvilág

 

16,474FansLike
639FollowersFollow