2025. július 23.
Türkinfo Blog Oldal 787

Fekete-tengeri régió – Trabzon

Milétoszi kereskedők kolóniájaként alapították kaiszareiai Euszebiosz szerint i. e. 756-ban. Kiemelkedő központ volt mind a római, mind a bizánci korban.

1204 és 1461 között az önálló Trapezunti Császárság székvárosa. Ezután II. Mehmed szultán elfoglalta és az Oszmán Birodalom részévé tette. Az oszmán korban vegyes lakosságú város maradt, ahol a törökök mellett görögök, örmények és lázok is éltek Trabzonban. A török–orosz háborúk idején súlyos harcok zajlottak a környéken. 1916-ban orosz parancsnokság alá került.

Trabzon vidéke kiemelkedően fontos mogyoró- és teatermő vidék. Halászflottái kiváló minőségű szardellaféléket hoznak a partra. Új iparágai közül az üveg-, a cement-, a csomagoló-, az élelmiszer-, a textil- és a házgyári elemek gyárát kell kiemelni. A környéken néhány fegyvergyár is található.

Trabzon magyar testvérvárosa Szigetvár, hiszen Nagy Szulejmán szultán Trabzonban született, és Szigetvár ostrománál hunyt el.

Forrás: Wikipédia

Kollár Kata – Türkinfo

Az első török pilótanő:Sabiha Gökçen

Sabiha Gökçen pilótanő volt az első nő Törökországban, aki pilótaengedélyt szerzett és úgy tartják, ő volt a világ első női harci pilótája is. Gökçen Törökország első elnökének, Mustafa Kemal Atatürknek egyik fogadott lánya volt. Az 1930-as években a modern Törökország és a női állampolgárok példaképévé vált.

Egyedül repült Törökország és a Balkán felett egy kis kétfedelű repülőgéppel” – írta róla Pelin Turgut az angol Independent című lapban. „Ő lett Törökország saját Amelia Earhart-ja, egy sztár repülős sapkában és szemüvegben.

Gökçen 1913. március 22-én született Bursa városában, Törökország északnyugati részén, a hivatalos adatok szerint Mustafa İzzet úr és Hayriye asszony gyermekeként. 1925 októberében, 12 évesen találkozott a XX. századi Európa egyik legfontosabb vezetőjével. Mustafa Kemal Atatürk az I. világháború után alakult új nacionalista mozgalom vezetője volt Törökországban. Az ország volt az Oszmán Birodalom központja 1299-től, és az I. világháború idején a császári Németországgal állt szövetségesi viszonyban. 1918-ban, a háború végén mindkettő vereséget szenvedett. A még fennálló oszmán hatalomnak azonban hamarosan az Atatürk vezette függetlenségi háborúval kellett szembenéznie. A 700 éves oszmán uralom 1922-ben ért véget, majd a következő évben, 1923-ban kikiáltották a Török Köztársaságot, melynek Atatürk lett az első elnöke.

Gökçen örökbefogadó apja a következő évtizedben gyors modernizációba kezdett Törökországban. A több évszázados iszlám joggyakorlatot a Svájci Polgári Törvénykönyv alapján készült új, világi alapokon nyugvó törvénykönyv váltotta fel. Atatürk arra törekedett, hogy az Európa és Ázsia határán fekvő ország a haladás és az egyenlőség útjára lépjen. A Törökországban évszázadokig használt ókori arab írás helyett, bevezette az új török ábécét, és az elnök nyelvi reform iránti elkötelezettségének köszönhetően az írástudatlanok száma is csökkent.

Atatürk éveket töltött azzal, hogy bejárja az ország elmaradott vidékeit és a falusiakat arra ösztönözze, hogy megtanulják az új ábécét, ezen kívül olyan rendeleteket adott ki, amelyek elősegítették Törökország fejlődését. Betiltotta a fez viselését, melyet a férfiak az iszlám öntudat és szolidaritás jelképeként hordtak, és ugyanígy tett a nők iszlám közösségbeli hagyományos fejkendő viselésével kapcsolatban is. Utolsó vidéki körútján, 1925. október 10-én Anatólia nyugati részén, Akhisarban járt, ahol arról beszélt, hogy „a civilizált világ messze Törökország előtt halad”. Erről Andrew Mango: Atatürk: A modern Törökország alapítójának életrajza című könyvében olvashatunk. „Nincs más választásunk, mint felzárkózni. Itt az ideje, hogy véget vessünk az értelmetlen dolgoknak, pl. hogy viseljünk, vagy ne viseljünk kalapot? A nyugati civilizáció minden más előnyével együtt, mi is viselhetünk kalapot. A civilizálatlan népek arra ítéltetnek, hogy a civilizált nemzetek eltapossák őket.”

Ugyanezen hivatalos útja során Atatürk Bursába is ellátogatott, és az újság beszámolója szerint egy 12 éves kislány az elnök segítséget kérte, hogy tanulmányait egy bentlakásos iskolában folytathassa tovább. Ezzel a merész húzással Sabiha az Atatürk által örökbefogadott gyerekek közé került. Rajta kívül még két hasonló korú lány, Zehra és Rukiye valamint további négy lány, Afet, Fikriye, Ülkü, Nebile és egy fiú, Mustafa tartoztak Atatürk családjába. Nem sokkal később Gökçen megérkezett Ankarába, Törökország második legnagyobb városába, – melyet Atatürk megtett fővárosnak – és a Çankara Általános Iskolában kezdte meg tanulmányait. Később az isztambuli Üsküdar Főiskolára járt, melyben csak lányok tanultak. Állítólag olyan egészségügyi problémái voltak, amelyek korlátozták a tanulásban.

Gökçent 1934. június 21-ig csak Sabiha néven szólították, ugyanis ekkor adták ki Atatürk névrendeletét. A rendelet értelmében minden török állampolgárnak választania kellett egy vezetéknevet is, ami addig nem volt szokásban a törököknél. Atatürköt is eredetileg Gazi Musztafa Kemal pasa néven ismerték. A török nép adta neki az Atatürk vezetéknevet, ami törökül a „törökök atyja”, ő pedig Sabihának a Gökçen vezetéknevet adta, aminek jelentése: „égből jött”.  Ez ekkor még csak becenév volt számára, mert akkoriban még nem gondolta, hogy egyszer pilóta lesz.

Még ugyanebben az évben Atatürk minden török nő számára biztosította a politikai jogok teljességét, ezzel Törökország az első nemzetek közé került, ahol a nők is választójoggal rendelkeztek. Atatürk modernizációs tervei között a repülés a legfontosabb nemzeti célok között szerepelt. Ennek jegyében 1935 májusában a Türkkuşsu Repülőiskola hivatalos megnyitóján is részt vett, ahová Sabiha is elkísérte, akit lenyűgöztek a légi bemutatón résztvevő ejtőernyősök. Amikor Atatürk megkérdezte tőle, hogy szeretné-e ő is ezt csinálni, ő azt felelte, hogy akár már most készen áll a képzésre. Atatürk ekkor arról tájékoztatta a repülőiskola igazgatóját, hogy Gökçen első női hallgatóként beiratkozik az iskolába.

Gökçen hamarosan rájött arra, hogy jobban tetszik neki a repülőgép vezetése, minthogy kiugráljon belőle, ezért inkább pilótaengedélyt akart szerezni. Ezek után a Szovjetunióba küldték továbbképzésre, ahol 7 férfi pilóta mellett ő volt az egyedüli nő. 1936-ban repült először egyedül, a török sajtó is beszámolt eredményéről, tettével a török nők számára a szabadság szimbólumává vált. Atatürk segítségével bekerült a Török Katonai Repülős Akadémiára, mint katonai pilóta, de ahogy Mango írja, Gökçen úgy emlékezett vissza, hogy: „Atatürk úgy tette őt próbára, hogy arra kérte, szegezzen pisztolyt a saját fejéhez és húzza meg a ravaszt…., és ő megtette”.

Gökçen bombázókkal és harci repülőkkel is gyakorlatozott Törökország északnyugati tartományában, az eskişehiri bázison, amely a repülős akadémia székhelye volt. 1937-ben az Égei-tenger felett repült egy gyakorlat során és részt vett egy harci küldetésben is. Ahogy Mango megjegyezte: mivel nem hátrált meg a lőfegyveres teszten, Atatürk engedélyezte számára, hogy részt vegyen egy kurd felkelés leverésében Dersimben, a mai Tunceli tartományban. Fegyvert is kapott – ami ezúttal meg volt töltve -, hogy megvédje magát, ha a repülője esetleg lezuhan és ő a lázadók fogságába esik. Ehelyett azonban Sabiha a bombázás során megsemmisítette a felkelők vezetőjének bázisát, megölve őt és több társát, majd biztonságban visszatért a bázisra.

Gökçen 1938-ban egy történelmi jelentőségű repülésen vett részt a Balkánon, öt napon át, egészen addig, míg gépe műszaki meghibásodás miatt földre nem kényszerült. Ez egy nagy publicitást kapott békemisszió volt, az európai újságok sorra beszámoltak a landolásairól Görögországban, Bulgáriában, Jugoszláviában és Romániában. Atatürk ebben az évben, november 10-én hunyt el májelégtelenség következtében. Az akkori hírek szerint Atatürk ágya mellett csak nővére és a miniszterelnök volt jelen. A későbbi hírek pedig arról számoltak be, hogy Gökçen nagyon szenvedett a bánattól, enni sem evett, úgy érezte, elhagyták.

Gökçen a Türkkuşsu Repülőiskola képzési igazgatója lett és a török légierő hadnagyi rangját kapta meg. 1940-ben feleségül ment a légierő őrnagyához, Kemal Esinerhez, aki azonban 1943-ban meghalt. Sabiha 1955-ben nyugdíjba ment, majd 1964-ben a repüléstől is végleg visszavonult. 1981-ben, Atatürk születésének 100. évfordulójára jelent meg Atatürkről szóló emlékirata „Az élet Atatürk mellett” címmel. 2001 elején tiszteletadásul róla nevezték el Isztambul második nemzetközi repülőterét.

Gökçen két hónappal a repülőtér hivatalos megnyitása után, 2001. március 22-én hunyt el Ankarában a Gülhane Katonai Orvosi Akadémián. Az örökbefogadó apja halálát követő évtizedekben Atatürk határozott elképzelését a vallás és az állam szétválasztásáról konzervatív iszlám erők támadták.

Sabiha egy évvel a halála előtt az Independent című napilap újságírójának a következőket nyilatkozta: „Vannak olyan szerencsétlenek, akik megpróbálják elpusztítani ezt a nagyszerű szellemiséget. Elítélem ezeket a támadásokat, Isten tartsa meg ezt az országot azon az úton, amelyet ő (Atatürk) kijelölt.”

Forrás: Notable Biographies

Kollár Kata – Türkinfo

Az izomember

Női kosárlabda: a Fenerbahce lett a török bajnok 2018-ban

Lezárult a bajnoki döntő párharc Törökországban. A Fenerbahce 62-53-ra legyőzte a YDÜ gárdáját a finálé negyedik meccsén. Ezzel 3-1 arányban lezárta a párharcot és 2018-ban bajnoki címet szerzett.

A viszonylag egyértelmű szombati mérkőzés után a Fenerbahce 2-1-es előnyben esélyként várta a hétfői összecsapást. A sorsdöntő ötödik találkozó kivívásért küzdő YDÜ azonban az első negyedben igyekezett magához ragadni a kezdeményezést. Egy 9-0-s sorozat végén már 17-7-es előnyben voltak. A játékrész hajrájában hosszabban állt a játék az időmérő szerkezet meghibásodása miatt, mely után a Fener kapott el egy jobb sorozatot. A negyed végére 20-15-re felzárkóztak. A második etap a hibákról szólt, mindkét csapat fáradtan mozgott és így 23-15-nél hosszú percekre befagyott az eredményjelző. A holtpontról a YDÜ mozdult el, akik 31-17-nél már 14 pontos vezetéssel gazdálkodhattak. A félidőt azonban 7-0-val zárta a Fener, így 31-24-nél teljesen nyílttá tették a folytatást.

A harmadik negyedben is a Fenerbahce maradt lendületben, két és fél perc alatt 33-31-re fordítottak. Ez összességében 16-0-s sorozat volt a részükről. Quanitra Hollingsworth duplája ugyan megtörte a YDÜ kosárcsendjét, de a folytatásban továbbra is a védekezésben keményítő Fener akarata érvényesült: 42-33-nál már 25-2-es etapot rögzíthettünk. Az utolsó 10 percnek 47-39-ről vágtak neki a csapatok. A YDÜ rendkívül pontatlanul játszott, de mindent megtett a felzárkózás érdekében. Az utolsó 5 percbe fordulva 53-49-nél 4 egységre megközelítették riválisukat. A Fener-nél ekkor azonban Giorgia Sottana lépett elő vezérre, aki az utolsó 5 percben egymaga 9 pontot szerzett. Amikor egy perccel a mérkőzés vége előtt a triplája behullott, eldőlt a mérkőzés és ezzel együtt a bajnoki cím sorsa.

A Fenerbahce Valerie Garnier érkezésével új lendületet kapott és a tavasszal mutatott teljesítménye alapján teljesen megérdemelten szerezte meg a bajnoki címet. A YDÜ fizikálisan és mentálisan is elfogyott a szezon végére.

Eredmények és statisztika

Forrás: www.wbasket.hu

Kastamonu Horma Kanyonu

Olvasási szokások Törökországban

A török ​​lakosság 10%-a az egyik legfontosabb szabadidős tevékenységének a könyvolvasást tartja – mutatta ki egy felmérés.

Az Európai Unió Statisztikai Hivatalának (Eurostat) (április 23-án, a könyv és a szerzői jogok világnapja alkalmából közzétett) felmérése szerint a törökök naponta átlagosan 7 percet töltenek könyvolvasással.

A felmérést a 28 európai uniós ország közül 15-ben, valamint Törökországban, Norvégiában és Szerbiában végezték 2008 és 2015 között.

A finnek a lista élén

Finnországban a megkérdezettek 16,8%-a említette a könyvolvasást az egyik fő tevékenységeként. Finnországot Lengyelország követi 16,4%-kal, Észtország 15%-kal, Görögország és Luxemburg pedig 11,9%-kal.

A könyvolvasási mutató Franciaországban a legalacsonyabb: 2,6%, ezt követi Románia 6,2%-kal, Ausztria 7,2%-kal és Belgium 7,9%-kal.

A legtöbb időt az észtek töltik könyvolvasással, napi 13 percet olvasnak. Őket követik a magyarok, napi 10 percolvasással, majd a görögök napi 9 perccel.

A törökök átlagosan napi 7 percet töltenek könyvolvasással, hasonlóan a németekhez és a luxemburgiakhoz.

A könyvolvasás átlagos időtartama Franciaországban mindössze 2 perc, 5 perc Olaszországban, Ausztriában és Romániában, valamint 6 perc Spanyolországban, Hollandiában, az Egyesült Királyságban és Belgiumban.

Az európaiak évente 200 eurót költenek

2016-ban az EU-s háztartások több mint 90 milliárd eurót, azaz az összes fogyasztási kiadásuk 1,1%-át költötték könyvekre, újságokra és írószerekre. Ez az EU GDP-jének (bruttó hazai termékének) 0,6%-át jelenti, vagyis EU lakosonként körülbelül 200 eurót.

A háztartások évente kétszer annyit költenek könyvekre, újságokra és írószerekre mint amennyit üdülésre használnak fel. Ezzel szemben feleannyit költenek könyvekre, mint amennyit rekreációs és kulturális szolgáltatásokra szánnak.

Fordította: Lukács Eszter – Türkinfo

Forrás: Hürriyet Daily News

Törökországból indulhat a következő válság

Nehéz megjósolni, mikor éri el a világgazdaságot a következő válság, de néhány eseményre bátran mernék fogadni.

Az egyik az, hogy abban a bizonyos válságban Törökország nyakig benne lesz.

Lehet, hogy a kiváltója lesz, lehet, hogy csak szenvedő alanya, de azt, amit a gazdaságpolitikával jelenleg művelnek a törökök, csak Magyarország tudta megvalósítani még a 2008-as válság kirobbanása előtt.

Törökországban látszólag minden rendben van. A gazdaság idén várhatóan 3-4 százalékkal bővül, a munkanélküliség viszonylag alacsony. Az államadósság 30 százalékos szintje is rekord alacsony, a GDP 30 százalékánál is kisebb. Nincs itt semmi látnivaló – gondolhatnánk.

Valójában azonban van, méghozzá az, hogy az elmúlt évek török növekedése hitelből zajlott, méghozzá dollárhitelből. Kicsit olyan a törököknek a dollárhitel, mint korábban Magyarországon a svájci frank hitel volt. A 2008-as válságot követő időszakban a dollárhitel nagyon olcsóvá vált, a törökök pedig rászoktak erre az olcsó forrásra, akárcsak a magyarok 2008 előtt a frankra (vagy ahogy egyébként a kedvező kamatozású devizahitelekre a lengyelek, a románok és több dél-amerikai ország lakossága is).

Tény, hogy Magyarországhoz képest az államadósság jóval alacsonyabb, ugyanakkor a magánszektor eladósodottsága 15 év alatt négyszereződött, és így eléri a GDP 85 százalékát. Ezzel önnmagában nem lenne baj, hogyha ezt az eladósodottságot a helyi szereplők finanszíroznánk. A helyzet azonban az, hogy a lakosság és a vállalati szektor sem hajlandó megtakarítani, így ezt a hitelmennyiséget egyre nagyobb részben a külföld finanszírozza.

Folytatás >>>

Forrás: index.hu

Kappadókia föld alatti városai

A Közép-Anatóliában található föld alatti városok még a korai hettita időkből származnak és az évszázadok során folyamatosan bővültek. A városok lakói azért vájtak maguknak lakótereket a föld alá, hogy a rablótámadásoktól megvédjék magukat.

Kappadókiában eddig 36 föld alatti várost fedeztek fel, melyek közül a legszélesebbek egyike a Kaymakli föld alatti város, míg a legmélyebben Derinkuyu helyezkedik el. A következőkben ezekkel ismerkedünk meg részletesebben.

Kaymakli

A Kaymakli föld alatti város az alá a hegy alá épült, melyen a Kaymakli citadella állt és 1964 óta látogatható. A falu lakói lakásaikat a föld alatti város mintegy 100 járata  körül  építették fel. A járatokat pinceként, tárolóhelyiségként és istállóként használták, amelyek összeköttetésben voltak a házaikkal. Kaymakli föld alatti városa alacsony, keskeny, lejtős járatokból áll. A város 8 emelet mélyen van a föld alatt, de ebből a látogatók előtt csak 4 emeletet nyitottak meg, azokat, ahol a terek szellőzése is megoldott.

A föld alatti város első szintjén helyezkedik el az istálló, de a terület kisebb méretéből arra lehet következtetni, hogy a még nem látogatható helyeken is lehetnek további istállók.  Innen balra, a folyosón egy nagy malomkő alakú ajtó található, ami a templomba vezet. A folyosó jobb oldalán pedig szobák, lakóterek kaptak helyet.

A második szinten lévő templom egyetlen hajóval és két apszissal rendelkezik. Az apszisokkal szemben van az oltár, ennek két oldalán pedig az ülőhelyek. Ezen a szinten is vannak lakóterek.

A Kaymakli föld alatti város legfontosabb része a harmadik szinten van. A különböző tároló helyiségek, borospincék és a konyha mellett, egy nagyon érdekes díszített andezit tömböt láthatunk a padlón. A közelmúltban végzett kutatások azt mutatják, hogy ezt a követ réz olvasztáshoz használták. A kő nem kívülről származik, hanem a hegy andezit rétegének része, amelybe 57 lyukat faragtak, hogy olvasztótégelyként tudják használni. A nagyjából 10 cm hosszú rézércet a lyukakba helyezték és egy kemény szikladarab segítségével ütötték bele. Ez a fajta technika már az őskor óta ismert volt.

Az itt használt ércet valószínűleg Aksarayban vagy Nevşehirben bányászták, ahonnan a régió legrégebbi ismert városába, Aşılıkhöyükbe is szállították a rezet.

Az, hogy a föld alatti városban sok tárolóhelyiség és olyan hely volt, ahol cserépedényekben tárolták a bort a negyedik szinten, arra enged következtetni, hogy az itt élő emberek élénk kereskedelmet folytattak.

A szellőzőakna a negyedik szintről is látható, olyan kialakítású, mint egy liftakna, minden szinten végighalad. A teljes hosszúsága 80 méter körüli.

Annak ellenére, hogy a teljes várost még nem tárták fel és csak négy szint látogatható, bizonyos, hogy Kaymakli az egyik legnagyobb föld alatti település a régióban és egyben a legszélesebb föld alatti város Kappadókiában a feltártak között. Az itt látható raktárhelyiségek száma arra enged következtetni, hogy nagy számban éltek itt az emberek, a régészek véleménye szerint a lakosok száma meghaladhatta a 3500 főt.

Derinkuyu

Derinkuyu föld alatti városa Derinkuyu település alatt található, ami 40 km-re van Göremétől. Közel 600 külső bejárata van a városnak, a felszínen lévő lakóházak udvarába rejtve. A város nagyjából 85 méter mélyen nyúlik le a föld alá. Minden olyan helyiség megtalálható itt is, ami egy föld alatti városban szükséges (istállók, pincék, raktárak, ebédlők, templomok és borospincék). Ezeken kívül van egy nagyméretű szoba is a második szinten, amit missziós iskolaként használtak, ettől a szobától balra vannak a tanulószobák.

A harmadik és negyedik szintről egy függőleges, meredek lépcsőn lehet lejutni a város legalsó részére, ahol a kereszt alaprajzú templom található.

Itt egy 55 méter hosszúságú szellőzőrendszert építettek. Nem minden szinten volt biztosított a vízvételi lehetőség, ezzel akadályozták meg, hogy az emberek mérgezett vizet igyanak. Derinkuyuban legalább 15 000 szellőzőjárat van, ezek biztosították a friss levegő áramlását. Ezt a föld alatti várost 1965-ben nyitották meg a látogatók előtt, de csak kevesebb, mint a fele látogatható.

Nem valószínű, hogy ezeket a föld alatti városokat állandó lakóhelynek szánták, vagy akár hosszabb idejű tartózkodásra, de nyilvánvalóan azért építették valamennyit, hogy elbújhassanak a támadóik elől, itt biztonságban lehettek mind az emberek, mind a háziállataik. A város szervezete nagyon összetett volt és valószínűsíthetően folyamatos mozgásban volt.

Az átjárók, az alagutak, a lépcsőházak és a ferde folyosók kiterjedt hálózata összeköti a családi szobákat és a közösségi tereket, ahol az emberek találkoztak, dolgoztak és imádkoztak. A városok kúttal, szellőzőrendszerekkel, tárolókkal, víztartályokkal, istállókkal és olyan helyiségekkel voltak felszerelve, hogy még a halottaikat is el tudták helyezni addig, amíg a felszínre nem tudták vinni őket, hogy megadják a végtisztességet. A legfontosabbak a gondosan megtervezett, mozgatható malomkő alakú ajtók voltak. Ezeket úgy tervezték, hogy támadás esetén a malomkő eltolásával meg tudták akadályozni, hogy az ellenség behatoljon és csak belülről voltak működtethetők.

Forrás: goreme.com

Kollár Kata – Türkinfo

16,474FansLike
639FollowersFollow