2025. július 13.
Türkinfo Blog Oldal 757

Az oktatás megváltoztatása egy egyenlettel – Törökország „matematikafaluja”

Az oktatás megváltoztatása egy egyenlettel – Törökország  „matematikafaluja”

 ŞIRINCE, Törökország – A reggeli napfény átszűrődik a színes ablaküvegeken, és ragyogva süt a húszas éveikben járó fiatalok csoportjára, akik éppen reggelijüket fogyasztják a fából készült padokon.

Törökország híres antik városától 10 km távolságra, a kis török falu, Şirince közelében vagyunk. Ez a jelenet emlékeztethetne bármely más nyári táborban átélt reggelhez, ha itt nem a komplikált sokszögek és mátrixok iránt érdeklődő diákok gyűltek volna össze.

A matematikafalut Ali Nesin matematikaprofesszor alapította 2007-ben, és „Nesin Matematikai Falu” néven kifejezetten matematikai tanulmányok folytatására hozták létre. Egy domboldalon található olajfaliget közepén, mintegy 13,5 hektáron található. 30 épületből áll, amelyek többnyire kőből és vályogból épültek.

Ez a mi óvodánk. Az egyetlen hely Törökországban, ahol csak a szenvedélyünkkel foglalkozhatunk” – mondja Alp Bassa, a faluban önkéntes előadóként dolgozó tanár, aki egyébként az isztambuli Boğaziçi Egyetem matematikaprofesszora.

Minden évben több mint 10 000 diák – általános iskolás tanulótól egyetemi hallgatóig – vesz részt a falu matematikai programjain. A tanfolyamokat egész évben szervezik, vannak néhány naposak vagy akár több hetesek is. A legtöbben azonban a nyári és egyéb iskolaszünetekben jönnek. „Nem tudunk mindenkit fogadni, aki jelentkezik. Sok embert elutasítunk. Egyszerre csak 500 diákot tudunk befogadni” – mondja Nesin professzor.

Serkan Doğannak, az ankarai Bilkent Egyetem 22 éves diákjának megváltozott az élete, amikor a faluba látogatott. Először 15 éves korában járt itt, miután egy matematikai folyóiratban olvasott róla. 17 éves kora óta minden téli szünetben visszatér egy egyhetes programra. Serkan elmagyarázta, miért okozott neki nehézséget a középiskolai matematikaoktatás:

„A matematika korábban a memorizálásról szólt. Amikor megkérdeztem, miért vezetnek ilyen vagy ilyen eredményekhez a képletek, magyarázat nélkül megkaptam az eredményt, és arra kellett emlékeznem. Itt megtanultam, hogyan lehet megoldani a problémákat. És ez a gondolkodásmód használható a mindennapi életben is.”

Amikor Nesin professzor megalapította a falut, csak egyetemi hallgatókat célzott meg. Hamarosan belátta, hogy a diákok tudásszintje túl gyenge, és több alapozó ismeretre van szükségük, ezért a középiskolásokra helyezte a hangsúlyt, később pedig az általános iskolásokra.

Atakan Sen (17 éves) egy galatasarayi középiskolában tanul Isztambulban, és állítása szerint a matematika iránti komoly érdeklődése miatt érkezett a faluba. „A matematika logikus gondolkodásmódja életünk számos területén alkalmazható. De semmi értelme megtanulni a szabályokat anélkül, hogy megértenénk őket” – tette hozzá a diák.

Az oktatók, akik mindannyian önkéntesként dolgoznak, arra kapnak felkérést, hogy azt tanítsák, amit élveznek, és amit nem tudnak tanítani egyetemi vagy iskolai környezetben. Özer Öztürk, az Isztambul Mimar Sinan Egyetem professzorát mindig meglepi a diákok motiváltsága.

Amikor a diák meghallja a csengőt, általában kiszalad a teremből. Itt, a faluban azonban kérik a tanárokat, hogy fejezzék be az adott gondolatmenetet még akkor is, ha ez az ebédszünetet kurtítja meg.

Néhány professzor a matematika más megközelítési módjait mutatja be a diákoknak. „Szeretnénk megváltoztatni azt, ahogy a diákok a tárgyhoz viszonyulnak. A lényeg, hogy értsék is azt” – magyarázza Öztürk.

Arra a kérdésre, hogy a módszertan Törökországban elterjedhet-e, a professzorok először csak mosollyal válaszolnak.

A törökországi oktatási rendszer, mint mindenhol a világon, nagyon konzervatív. Nem célja a gyermekek személyiségének fejlesztése, nem beszélve az intelligenciájukról” – mondja Öztürk.

A professzorok, köztük Nesin professzor, aki a Bilgi Egyetem matematika tanszékének az elnöke, a török iskolarendszer radikális átalakulását támogatják.

Az OECD 2016-ban közzétett felmérése szerint Törökország nyolc helyet csúszott le a 72 országból álló listán (50. helyezett) a három évvel korábbi tanulmányhoz képest. Ez annak ellenére történt, hogy az oktatási minisztérium jelentős költségvetés-emelést ért el a szektor javára.

Az oktatás túlságosan központosított. Törökországban 25 millió diák van. Mindenki ugyanazon program alapján tanul, ugyanazokkal a feladatokkal, miközben a szükségleteik, nyelvi képességeik, teherbírásuk eltérő. Ráadásul a tanárok képzésének is drámaian javulnia kellene” – mondja Nesin professzor.

A kezdetek, az építkezés

Nesin professzor matematikafalujának alapkövét 2007 nyarán tették le. Akkor kilencven egyetemi hallgató állította fel sátrát a hegyoldalban egy kilométernyire Şirincétől. A földterület a Nesin Alapítvány tulajdona volt, és az építkezést az alapítványon keresztül, a falu számára gyűjtött adományokból finanszírozták.

Reggelente az egyetemi hallgatók matematikát tanultak, délután pedig részt vettek az építkezésben.

Kezdetben a falu csak egy épület volt, székekkel és két táblával. Ennyi elég ahhoz, hogy a matematikus boldog legyen” – emlékszik Durhan.

Az építési munkálatokat Sevan Nişanyan, az örmény származású török író, gondolkodó, a történelmi épületek felújításának szakértője felügyelte. Nişanyan híres arról, ahogyan şirincei otthonát felújította, mely turisztikai látványossággá (ma hotelként működik – a ford.) vált. Bár az első épületeket a diákok építették, a későbbieket már a Nişanyan által felvett emberek.

Komoly nehézségekkel kellett szembenézni a matematikai falu születésekor, nagyon meggyűlt a bajuk az építési hatóságokkal az engedélyekkel kiadatása miatt. Egy idő után a rendőrség feladta Nesin professzor és diákjainak kilakoltatását, ekkor az építkezés újra folytatódhatott. Ugyanabban az évben az állam beperelte őt illegális építkezésért és illegális oktatási intézmény létrehozásáért. Az első esetben felmentették, de a második per még mindig folyik.

Túl késő. A falunk túl népszerű” – mondja Nesin professzor.

A falut magánadományokból építették, a támogatók nevét felsorolták egy falon. További bevételük a diákok és a látogatók által fizetett díjakból származik.

A falu egyébként egy régimódi könyvtár köré épült. A legnagyobb létszámú előadásokat egy 200 fő befogadására alkalmas szabadtéri amfiteátrumban tartják, és található ott még egy díszes őrtorony is.

A falu működése

A tartózkodás költsége körülbelül 20 dollár/nap, ami magában foglalja a programot, az étkezést és a szállást. Azoknak a diákoknak, akik nem engedhetik meg maguknak az ott-tartózkodást, a Nesin Alapítvány nyújt támogatást.

A tanulás mellett a hallgatóknak napi feladataik is vannak. Minden tanuló felelős a szobák és a közös helyiségek tisztán tartásáért, segítenek a főzésben, felszolgálják az ételeket, közreműködnek a falu fenntartásában.

A matematika és a feladatok kéz a kézben járnak. Mindkettő önállóbbá teszi a tanulókat. Vannak olyan gyerekek, akik otthon nem végeznek házimunkát” – magyarázza Nesin professzor.

Fordította: Erdem Éva – Türkinfo

További részletes információk a falu honlapján: http://www.nesinkoyleri.org/

Törökország a „Wild Pear Tree” című filmmel indul az Oscar-díjért

A cannes-i Arany Pálma-díjas török rendező, Nuri Bilge Ceylan, „The Wild Pear Tree” (Vadkörtefa) című filmjét jelöli Törökország Oscarra a 91. Oscar-díjátadón.

Egy 17 tagú bizottság, köztük a Török Kulturális és Turisztikai Minisztérium és a Török Moziegyesület képviselői, Isztambulban gyűltek össze, hogy kiválasszák azt a filmet, amely Törökországot képviseli a 91. Oscar-díjátadón a legjobb idegennyelvű film kategóriában. Választásuk Nuri Bilge Ceylan „Wild Pear Tree” című filmjére esett.

Ceylan filmjét, mely török, francia, német és bolgár koprodukcióban készült, 12 film közül választották ki.

A filmet a cannes-i filmfesztiválon mutatták be először, főszereplői Doğu Demirkol, Murat Cemcir és Bennu Yıldılımlar.

A történet egy olyan fiatal történetét meséli el, akinek szenvedélye az irodalom, és író akar lenni. „Amikor visszatér a faluba, ahol született, szívét és lelkét is beleadja a munkába, hogy összeszedje azt a pénzt, ami ahhoz szükséges, hogy kiadhassa könyvét, de az apja adóssága megakadályozza ebben” – áll a hivatalos ismertetőben.

A keddi választás azonban csak az első lépés volt ahhoz, hogy a film Oscar-díjat nyerjen.

Minden ország egy filmet nevezhet az Egyesült Államok Filmművészeti és Filmtudományi Akadémiája által megrendezendő díjátadóra. Ezek a filmek azután az idegennyelvű filmek díjáért felelős bizottság elé kerülnek, akik kiválasztják azt az 5 alkotást, amelyek a legjobb idegennyelvű film kategóriájában versenyeznek majd egymással a 91. Oscar-gálán.

A 2018-as Oscar-díj törökországi jelöltje Can Ulkay igaz történeten alapuló filmje, az Ayla volt, de ez az alkotás sajnos nem jutott be az 5 legjobb közé, így nem versenyezhetett az Oscar-díjért.

Forrás: Daily Sabah

Kollár Kata – Türkinfo

Soslu tavuk köftesi (Csirkefasírozott mártásban) – Szegedi Ági

Hozzávalók:

50 dkg darálthús (csirke, vagy pulyka)
1 db tojás
½ főtt, tört burgonya
3 ek búzadara
2 gerezd zúzott fokhagyma
1 ek olvasztott margarin
1 kk őrölt pirospaprika
1 kk őrölt bors

½ csokor finomra vágott petrezselyem

A mártáshoz:

4 db paradicsom
1 ek sűrített paradicsom (domates salçası)
2 ek margarin
2 gerezd fokhagyma
1 kk őrölt pirospaprika
só, bors
0,5 dl víz

A sütéshez:

2 ek margarin

A tálaláshoz:

finomra vágott kapor
reszelt sajt

A köfte hozzávalóit alaposan összegyúrjuk egy tálban, lefedjük, hűtőben pihentetjük legalább 30 percig. Ez alatt elkészítjük a mártást.

A paradicsomokat lereszeljük. Feltesszük a margarint egy kisebb lábasban, ha felolvadt, rádobjuk a zúzott fokhagymát. Elkezdjük pirítani, majd hozzáadjuk a sűrített paradicsomot, azzal pirítjuk tovább. Meghintjük a pirospaprikával. Beletesszük a reszelt paradicsomot, felöntjük a vízzel, sózzuk, borsozzuk. Kb. 10 percig főzzük, kissé besűrítjük.

A bekevert darálthúsból nagyobb gombócokat szaggatunk, gömbölyítés után kissé kilapítjuk, majd a felforrósított margarinon kissé átsütjük. Ráöntjük a paradicsommártást, végül 180°C-ra előmelegített sütőben 15-20 perc alatt készre sütjük (ha az edény nem alkalmas sütésre, öntsük át az egészet egy tepsibe). Tálaláskor hintsük meg finomra vágott kaporral, ízlés szerint reszelt sajttal.

Afiyet olsun!

Szegedi Ági / Türkinfo

Kilenc pontban Törökország: 9 város, ahová el kell jutnod Törökországban

Magyar igazságból három van, miként jókívánságból is, ha kifogjuk az aranyhalat. A cigányzenekar száz tagot számlál, hét mérföldes csizmával indulunk neki a nagyvilágnak, és a sárkánynak is illik mind a hét fejét levágni. A kilences pedig Törökország száma, legalábbis a Türkinfónál.

Sorozatunkban azt vesszük sorra, mi a 9 jó, ismert, ízletes, hazahozni-, hallgatni- vagy kóstolnivaló, sínen gördülő vagy fülbemászó… Összeállításunkban nem az objektivitás, hanem kimondottan az egyéni ízlés vezérelt bennünket. Legyen szó utazásról, irodalomról, gasztronómiáról vagy lakberendezésről, összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat Törökországról – 9 pontban.

1Konya

 

Konya különleges ékszere Törökországnak. Nevét – melyet régóta őriz – egy emlékműről kapta, amelyet a városiak a legenda szerint Perszeusznak emeltek, aki végzett egy, a várost fenyegető sárkánnyal.

A város számos érdekességet kínál a látogatóknak, ilyen például a Mevlana Múzeum és a mauzóleum. A múzeum a város és egyben Törökország egyik leglátogatottabb helye, csak az Isztambulban lévő Topkapı palota előzi meg.

A Zöld Kupola vagy Zöld Mauzóleum néven is ismert épület korábban a kerengő dervisek központja volt. Felbecsülhetetlen értékű ereklyéket (a próféta szakálldarabkája) és műkincseket őriznek falai között, míg a mauzóleumban van eltemetve Mevlana (Dzsalál ad-Dín Rúmi, misztikus szúfi költő) és apja díszes szarkofágokban. A falakon a Korán-idézeteken, verseken kívül a mester bölcseletei, intelmei is olvashatók. Az épülethez egy nagy kiterjedésű rózsakert is kapcsolódik, melynek a rózsáit Rúmi apja Alaaddín Kejkubát szeldzsuk szultántól kapta.

A mauzóleum mellett a város népszerű látványossága még a Karatay medresze, ahol teológiát oktattak, napjainkban múzeumként funkcionál. A városban két mecset is található, az egyik Alaaddín Kejkubát mecsete a 12. századból, a másik pedig az Ince Minare mecset.

2Edirne

bosphorustour.com

Edirne Törökország legnyugatibb csücskében található, egészen közel a görög és a bolgár határhoz.

A város alapításáról több legenda is kering, annyi azonban biztos, hogy a település már az ókorban is lakott volt. Látnivalói közül a szó szoros értelmében is kiemelkedik a Szelim-mecset. Ez egész Törökország második legnagyobb mecsete, melynek építését 1567-ben kezdték, s csak 7 évvel később fejezték be.  A mecset Edirne legmagasabb pontjára épült. A mecset minaretjeinek tetején, 3 egymás fölé helyezett galéria található, ahonnan gyönyörű kilátás nyílik az egész vidékre.

A kulináris élvezetek kedvelői megkóstolhatják a híres fehér sajtot, amit a helyiek remekül készítenek vagy az edirnei májat. Szuvenírnek, vagy ajándéknak pedig kiváló lehet a gyümölcs alakú szappan, melynek készítése nagy múltra tekint vissza a városban.

Ha júniusban utazunk a városba, akkor megtekinthetjük a híres olajbírkózást, melyet évente megrendeznek. Ez a törökök egyik nemzeti sportja, melynek évszázados hagyománya van.

3Ankara

tripadvisor.com

Az Enguri Su partjainak meredek lejtőjéről drámaian kiemelkedő Ankara Törökország fővárosa és második legnépesebb városa, egy modern, európai metropolis, tele sokszínű történelmének maradványaival.

A tájat a hettita, a fríg, a hellenisztikus, a római, a bizánci és az oszmán civilizációkból fennmaradt ősi várak és romok tarkítják. A város Yenişehir negyedében vannak a fontosabb minisztériumok, nagykövetségek. A modern városban nagyobb egyetemek, katonai bázisok és konzulátusok is vannak, mindemellett pezsgő éjszakai élet és a város legrégibb parkja, a fiatalok parkja, azaz a Gençlik park várja az idelátogatókat.

Ankarában nyugszik monumentális mauzóleumában, az Anıtkabirban Mustafa Kemal Atatürk, a köztársaság alapítója.

4Alaçatı

dailymail.co.uk

A kisváros – melynek történelme szorosan összefonódott Görögországéval – bájos, régi kőházaival, több mint 150 éves szélmalmaival, hangulatos, kikövezett sikátoraival, szűk utcácskáival és romantikus hangulatú kikötőjével vonzza a turistákat. A település valamennyi utcája az Égei-tengerhez vezet.

Alacati borvidékéről és pezsgő éjszakai életéről is nevezetes. Bár a település a 14-15. század során ottomán fennhatóság alá került, napjainkig megtartotta görög hangulatát, lakossága mindvégig többségében hellén volt, csak a II. világháború után érkeztek muszlim törökök a Balkánról. Az óváros központi részében látható épületek több mint száz esztendős görög lakóházak.

Törökország egyik rejtett kincse a város. Hatalmas homokos strandjai, kristálytiszta türkizkék vize és az állandó széljárás miatt a széllovasok körében különösen népszerű. Alaçatı azok számára is ideális lehet, akik nyáron egy kisebb városban keresnek szórakozási lehetőségeket.

5Safranbolu

travelguideturkey.com

A 3000 éves város népszerű úticél lehet azoknak, akiket érdekel a régió hídjainak és házainak egyedi szépsége, a régi oszmán építészet, a helyi mecsetek, a törökfürdők és török iskolák.

A várost 1994-ben az UNESCO Világörökség részének választották. Safranbolu a 13. és 20. század közötti időszakban a keleti és nyugati kereskedelmi útvonalak csomópontja volt. Annak ellenére, hogy a város építészete oszmán jelleget mutat, régészeti kutatások azt mutatják, hogy a területen már a történelem előtti időkben is laktak emberek. Erre utal az is, hogy Safranbolu helyet ad sziklába vájt ősi sírhelyeknek és egy ókori római templomnak.

Az idelátogatók butikszállodában laknak, kézimunkákat és török édességeket (pl.: yaprak helvasi) vásárolnak, valamint bejárják és felfedezik a macskaköves utcákat. A város ismertségét a kiváló minőségű lokum (török édesség) adja, melyet helyi sáfránnyal is ízesítenek. Érdemes megjegyezni, hogy a város erről a fűszerről kapta a nevét (saffran).

6Mardin

avis.com.tr

 A városnak elhelyezkedése miatt fontos szerepe volt az ókorban és a középkorban is. Számtalan hódító szerezte meg a kelet-nyugati és észak-déli útvonalak kereszteződésében található területet. A város különlegességei a teraszos elhelyezkedésű házak, ezek a hegy déli oldalán láthatók.

Látnivalói közül érdemes felkeresni a múzeumot, amely egy 19. századi épületben található, ahol az elmúlt 6 évezred régészeti leleteit lehet látni.

Ezen kívül érdemes még a várhoz is ellátogatni, mely a város legmagasabb pontján, egy hegy csúcsára épült. Sokáig „Sas Kastélynak” nevezték. A vár otthont adott sok császárnak és királynak épp úgy, mint az oszmán szultánnak. I. sz. 330-tól a napimádó Shad Buhari király élt ebben a várban 12 évig, itt próbált felépülni betegségéből.

7Trója

Trója, a trójai háború legendás, központi szerepet játszó városa, melynek történetét Homérosz Iliasz című eposzából ismerjük. Törökországban, Çanakkale tartományban található, délnyugatra a Dardanelláktól, az Ida-hegy lábánál.

Az ókori város felfedezésekor nagy képzelőerőre van szükség, ugyanis a többi nyugat-törökországi, római korból fennmaradt épületekhez képest Trója sokkal régebbi, maradványait pedig tűzvészek, földrengések és csaták pusztították el.

Az 1870-es években a német amatőr régész, Heinrich Schliemann kezdte feltárni a területet. Az ásatások során kiderült, hogy 9 város épült egymásra az idők során, valamint a későbbi kutatások fel is borították a Schliemann által felállított rendszerezést. Egyes régészek feltételezik, hogy Trója VII/a lehetett Homérosz Trójája.

A híres ókori várost 1996-ban nyilvánították nemzeti parkká, és 1998 óta az UNESCO világörökségi listáján is szerepel.

8Rodostó

abagro.hu

 

Valószínűleg az i. e. 7. században alapították görög telepesek. Az i. e. 1. században Trákia fővárosa, a Római Birodalom felbomlása után pedig Bizánc része volt. 1354-ben foglalták a törökök.

A magyar emlékek után kutató magyar turistának mindenképpen érdemes ide ellátogatni. A 40 ezer lakosú Rodostó, mai nevén Tekirdaǧ, a Márvány-tenger európai partján fekszik.

A második világháború után katonai körzet volt, így turisták nem látogathatták. A tilalmat csak 1965-ben oldották fel.

II. Rákóczi Ferenc és kísérete Törökországba való érkezésekor Isztambulban, majd a Boszporusz partján fekvő Yeniköyben lakott. III. Ahmed szultán 1720 tavaszán megvásárolta Tekirdag örmény negyedében a ma “Magyar-utcának” (Macar Sokak) nevezett útvonal összes házait és ezt jelölte ki a bujdosóknak állandó lakóhelyül. Itt élt száműzetésben II. Rákóczi Ferenc 1718-tól egészen 1735. április 8-án bekövetkezett haláláig, bujdosótársaival, Bercsényi Miklóssal, Esterházy Antallal, Csáky Mihállyal és az emigráns élet hű krónikásával, Mikes Kelemennel. Egykori ebédlőpalotájának rekonstruált másában található a Rákóczi Múzeum.

9İzmir

pinterest.com

 

İzmir Törökország Égei-tengeri vidékén helyezkedik el. Itt keltek életre Homérosz legendái és hősei. Törökország lakosságának durván egyharmada él ezen a területen, mivel itt általában magasabbak a jövedelmek és nyugatiasabb az életmód, mint az ország többi részén.

Évszázadokig Szmirnaként ismerték szerte a világban, innen indultak útra Európa felé a keleti csemegékkel megrakott hajók is. A település számtalan súlyos földrengést szenvedett el.

A városban érdemes megtekinteni a római agórát. Ezen a helyen számos szép korinthoszi oszlop áll, amelyeknek még mindig igen jó állapotban vannak az oszlopfői is, valamint több boltív és egy bazilika részlete adja meg egy római város hangulatát.

İzmir egyik legkülönlegesebb látnivalói közé tartozik a Kemeraltı (bazár).

Másik nevezetessége az óvárosban, Konakban álló óratorony. 1901-ben épült, amely İzmir jelképe. Ez egyike volt az 58, oszmán korszakban épült óratoronynak, amivel a törököket az európai pontosságra próbálták szoktatni.

Kollár Kata – Türkinfo

Flesch István: Emlék: muszlim ima a kölni dómban – Könyv: Hitler muzulmán ágyútölteléke

Bizonyára vannak, akik még pontosan emlékeznek arra a különös napra. Sőt mostanában mind gyakrabban gondolnak vissza rá, és nem csak a Rajna-parti városban és környékén, hanem egész Németországban és azon túl is. Pedig nagyon régen volt, több mint ötven éve. „Egész Köln felbolydult” – írták akkor a lapok –, de ennek okát nem a vidám farsangi előkészületekben jelölték meg, hanem mert a gótikus katedrális hihetetlen újdonsággal szolgált: azért, hogy ősi falai között megtarthassák saját istentiszteletüket, megnyitotta kapuit egy olyan idegen hitfelekezet hívei előtt, amit a történelem során sokszor a „hitetlenek” vallásának bélyegeztek. Muzulmánok katolikus templomban most először ülhették meg nagy ünnepüket. Ez azért is fontos változás volt, mivel néhány évvel korábban a katolikus egyház még erősen ellenezte, hogy Aachenben mecsetet építsenek iszlám tanulók számára.

            Amikor a kölni munkások és alkalmazottak 1965. február 3-án reggel munkába siettek, a dóm közelében fölöttébb meglepő látványban volt részük. Sokan meg is álltak, hogy jobban szemügyre vehessék török vendégmunkások csoportjait, amint hónuk alatt imaszőnyeggel igyekeznek mielőbb bejutni a kölni dómba…

           Az északi templomhajókban ugyanis több száz mohamedán ünnepelte a ramadán iszlám böjti hónap végét. A törökök a templom kőkockáira kiterített szőnyegeiken, fejüket Mekka felé meghajtva mormolták imáikat. Az istentiszteletet egy imám vezette – keresztény jelképek, keresztek, oltárok és szobrok árnyékában. Azok, akiknek nem tellett imaszőnyegre, magukkal hozott újságokon térdepeltek, „mégpedig ugyanott, ahol 1147-ben Clairveaux-i Szent Bernát prédikált a második keresztes hadjáratra készülőknek” – jegyezte meg a Kölnische Rundschau. A tekintélyes újság riportere eme 1965. február 3-áról olyan napként emlékezett meg, mint amely „felkerült a vallástörténet lapjaira”.

            A katolikus templom hatalmas belterét betöltötte az imádkozó török muzulmánok minduntalan felharsanó Allahu akbar! Isten a legnagyobb! kiáltása, majd az imám hálát mondott a dóm káptalanjának befogadásuk testvéri gesztusáért. Távozóban a vendégmunkások személyes köszönetnyilvánításként pénz dobtak a hívőknek kitett perselybe, s ezzel a közadakozásukkal ők is a kölni dóm renoválását szolgálták.

            A dómban megtartandó muzulmán-török szertartáshoz előzetesen a székesegyház káptalanja adta meg a szükséges engedélyt a vendégmunkások szervezetének. Teljes egyetértésben Josef Frings kölni bíboros-érsekkel, aki egyike volt az akkor folyó II. vatikáni zsinat progresszívnak tekintett reformépítő zsinati atyáinak. S aki ott ilyen szellemben többször is hallatta szavát a római katolikus egyház eme történelmi jelentőségű és előremutató tanácskozásán. Méghozzá ékes és hibátlan, bár erős és ízes Rajna-vidéki német kiejtéssel fűszerezett latin nyelven. Ez a zsinat – Frings bíboros tevékeny közreműködésével – valóban egyháztörténeti mérföldkő lett a muzulmán valláshoz való viszony elmélyítése tekintetében is. A zsinati atyák úgy méltatták a muzulmán hívőket, mint akik az egyistenhitük alapján egyetlen személyes Istent imádnak, s „akik közel állnak hozzánk vallási értelemben és az emberi kultúra számos egyéb vonatkozásában is”. Pápai körlevél is hirdette, hogy a katolikusok elismerésére érdemes mindaz, ami a „muzulmánok Isten iránt tanúsított tiszteletében igaz és jó”.

            Reá bízott otthoni nyája körében azonban a nagy tudású német főpásztor elsősorban nem teológiai ismereteinek gazdagságával, hanem lelkipásztori hivatásának gyakorlásával fejtette ki a legnagyobb hatást, és tett szert ritka népszerűségre – menekültek befogadójaként, segélyszervezetek alapítójaként, nélkülöző szegények és hadifogságból hazatértek gyámolítójaként. A háború alatt környezetében a zsidóüldözést égbekiáltó jogtiprásnak bélyegezte, s elítélte a deportálásokat. A Gestapo állandóan figyeltette is, többek között papi besúgóival, de közkedveltségére való tekintettel nem nyúltak hozzá. A nácik irányította sajtó azonban 1942-ben nem adhatott hírt érsekké történt felszenteléséről, ezért a hívők apróhirdetések útján tájékoztatták egymást az eseményről.

            A népi nyelvi leleményesség az érsek családi nevéből hálából főnévi igenevet alkotott: ugyanis a háború utáni nagy nyomorúság és éhínség idején, 1946. szilveszteri szentbeszédében jó előre feloldozta a lopás bűne alól mindazokat, akik elemi létfenntartásukhoz a vasútállomásokon megdézsmálják a szén- és élelmiszer-szállítmányokat. S ezt a mintegy hivatalos egyházi engedéllyel folytatott életmentő tevékenységet a kedvezményezettek immáron nyugodt lelkiismerettel „fringsen”-nek, vagyis fringsezésnek kezdték nevezni.

            A kölni dómban imádkozó törökök ötvenhárom évvel ezelőtti nevezetes muzulmán szertartásáról a napokban megjelent egy fénykép a Der Spiegelben, de a fenti történet ismertetése nélkül, és csak illusztrációul szolgált egy interjúhoz. A megszólaltatott személyiség a magát németnek valló Aladin El-Mafaalani integrációkutató, korábban egyetemi tanár, jelenleg az észak-rajna–vesztfáliai család- és integrációügyi minisztérium osztályvezetője. Szegény szír arab munkáscsaládból származik, a maga erejéből, szorgalmából emelkedett fel és érvényesült a német társadalomban. Karrierje iskolapélda. Elismert tudós és tanulmányszerző. Prof. Dr. El-Mafaalani nyilatkozatának ez a kulcsmondata: „Németországban az integráció egészében véve jól sikerül, sőt azt mondhatnám, hogy jobban minden korábbinál.”

            Szavai olyan időpontban hangoztak el, amikor menekültek és hazájukból elvándorlók 2015-ben megkezdett tömeges befogadása nyomán a magas politika síkján is némelyek erőteljesen vitatni kezdték Christian Wulff volt szövetségi elnök Berlinben és Ankarában 2010-ben egyaránt hangoztatott álláspontját, amely szerint az iszlám is ugyanúgy hozzátartozik Németországhoz, miként a kereszténység is kétségkívül hozzátartozik Törökországhoz, hiszen ez utóbbi világvallás gyökerei Anatóliáig nyúlnak vissza. Az immár közhivatalt viselő szír gyökerű professzor megállapításának alátámasztására felhoz számos olyan kiemelkedően sikeres és népszerű német közszereplőt, főként a médiából, aki bevándorlók sarjaként futott be tüneményes pályát. Ilyen például Dunja Hayali asszony, a ZDF Das aktuelle Sportstudio műsorvezetője, aki iraki keresztények, káld anya és ortodox apa gyermeke, vagy az ARD Tagesthemen műsorának moderátora, Ingo Zamperoni, aki olasz származású. Törökországi születésű ellenben Serdar Somuncu, az egyik legnépszerűbb német kabarettista, humorista, parodista, színész, zenész és író. Átütő sikersorozatát többek között azzal alapozta meg, hogy Egy tömeggyilkos hagyatéka címmel országos turnén olvasott fel Hitler Mein Kampf című könyvéből maga által kiválasztott és kommentált részleteket, kimutatva és nevetségessé téve a mű belső ellentmondásait. Műsorával 1428 alkalommal összesen több mint 250 ezres hallgatóságot vonzott.

            Szintén török gyökerű az egyik legtöbbet foglalkoztatott és többszörösen kitüntetett, nemzetközi hírű színésznő, Sibel Kekilli és nem utolsósorban az Arany Medve-díjas Fatih Akin világhírű filmrendező. A professzor nem említett külföldi gyökerű más kiválóságokat azoknak a német törököknek vagy más nemzetiségűeknek hosszú listájából, akik a német társadalom legkülönbözőbb egyéb területein – irodalomban, tudományban vagy sportban – alkottak kiválót. Mi ellenben még egy jellemző vonatkozásban röviden folytatjuk a sort. Főként a parlamenti szócsaták hőseiként hírnevet szerzett olyan baloldali pártpolitikusokkal, mint amilyen Cem Özdemir, a Zöldek pártjának volt elnöke, törökországi cserkesz apa és török anya gyermeke, valamint az apai ágon perzsa Sahra Wagenknecht asszony, a kiváló közgazdász, filozófus és publicista, A Baloldal pártja parlamenti csoportjának vezetője. A kiváló szónok, akinek nyilatkozataiért szinte verseng a német sajtó, egyetemi tanulmányai végén A fiatal Marx Hegel-értelmezése című disszertációjával doktorált. Köztudott, hogy hosszú ideig élettársa volt, ma már felesége Oscar Lafontaine volt SPD elnöknek, akit 1990 tavaszán megtámadott és egy ajándék virágcsokorból orvul előrántott késsel életveszélyesen megsebesített egy elmeháborodott nő. E sorok írójában élénkén él még a jelenet, mikor a Bonn-tulpenfeldi sajtóház emeleti folyosóján egy feldúltan érkező német kollégától döbbenten értesültünk a merényletről.

Török várossal köthet testvérvárosi megállapodást Debrecen

Debrecen – Hivatalos látogatást tett Debrecenben a törökországi Adana város polgármestere, Hüseyin Sözlü augusztus 14-én. A találkozón szándéknyilatkozatot írtak alá Komolay Szabolcs alpolgármesterrel arról, hogy közgyűlési hozzájárulás után Adana lehessen Debrecen újabb, 19. testvérvárosa.

Adana Törökország földközi tengeri régiójának egyik legfejlettebb részét jelentő Cukurova síkság központjában helyezkedik el, közel 2 milliós lakosságával az ország ötödik legnépesebb városa. Mérsékelt éghajlatának és kedvező földrajzi tulajdonságának köszönhetően a város a térség mezőgazdaságában vezető pozíciót tölt be, de ipari és kereskedelmi szempontból is központi szerepet játszik. Emellett Adana gazdag történelmi és kulturális örökséggel dicsekedhet.

A szándéknyilatkozatban Debrecen és Adana városa hitet tesz amellett, hogy a jövőben együttműködnek az oktatás, a kultúra, a sport és a turisztika területén. Elősegítik a helyi cégek közötti gazdasági kapcsolatok kialakítását, valamint tapasztalatot cserélnek a városfejlesztés és a fenntartható fejlődés kérdéseiben.

Komolay Szabolcs alpolgármester a találkozón hangsúlyozta: ez a szándéknyilatkozat csak az első lépés az együttműködésben, azt még a két város közgyűlésének támogatnia kell. Hüseyin Sözlü, Adana polgármestere hozzátette: bízik abban, hogy gyümölcsöző lesz a kapcsolat a két város között.

Forrás: www.haon.hu

Hande Yener – Vay

Gaziantep – A történelmi emlékekben gazdag, különleges édességeiről ismert ősi város

Gaziantepben mindent megtalál az utazó, amire csak vágyik: jó ételek, több ezer éves történelem, kedves emberek, és mindemellett megtapasztalhatjuk az igazi multikulturalizmust, mindezt kis helyen. S a hab a tortán, hogy az utazók paradicsoma közelebb van, mint gondolnánk.

Az utazók már születésüktől kezdve vágynak az utazásra, és szeretnének minél több dolgot felfedezni. Bárhova is menjenek a világban, újabb és újabb meglepetésekre vágynak, élményekre, melyek amellett, hogy kulináris igényeiket kielégítik, spirituális élményt is nyújtanak. Nos, a hely, amit keresnek, éppen itt van Törökországban, a neve pedig: Gaziantep.

A város vonzza a jó ételek kedvelőit, a történelem iránt érdeklődőket és azokat is, akik kíváncsiak egy többféle kultúrát magába olvasztó helyre. A települést eredetileg Antepnek hívták, a „gazi” előtagot, ami veteránt jelent, később kapta. Így tisztelegtek az első világháború utáni török függetlenségi háborúban elesett katonák emléke előtt.

Ételimádóknak: az evés mint művészet

Ha éppen indulófélben van, hogy kalandokat keressen a városban, ne tegye! Nincs értelme üres gyomorral felfedezni a történelmi és kulturális kincseket, amelyeket Gaziantep kínál.

2015 decemberében az UNESCO a „Gasztronómia kreatív városa” címmel tüntette ki a várost. A megtisztelő cím köszönhető az itt fellelhető ízkavalkádnak és a fűszerek széles választékának, melyek benne vannak a helyi specialitásokban; a gaziantepi ételek előkelő helyet foglalnak el a török szakácskönyvekben is.

A „fenséges hármasnak” nevezett gaziantepi menü májjal indul, bárányból főzött húslevessel folytatódik, és ezt követi a katmer, mely vajjal megkent réteslapokból áll, és cukorral, aprított pisztáciával van megszórva. És ez még csak a reggeli! Egy átlagos nap így kezdődik az antepieknek. Figyelem, érzékeny gyomrúaknak nem ajánljuk! Bár a helyieknek ez a napi rutin része, az idelátogatóknak hozzá kell szokni a számukra szokatlan menühöz.

A régió híres a pisztáciájáról, mely sok itteni fogás alapját képezi, nélkülözhetetlen például a baklavához és más desszertekhez is.

Antep baklava

Az Oszmán Birodalom egyik kedvelt desszertje volt a baklava, amely nagy tepsikben sül, és nem akármilyen szórakozás nézni a séfeket, miközben előkészítik. Maga az édesség több réteg pisztáciával meghintett, vajjal megkent rétestésztából áll. Legalábbis itt, Gaziantepben biztosan így készül, Törökország más területein a pisztácia helyett diót, mogyorót is használnak. A baklavaevés igazi művészet Antepben. Először fejjel lefelé kell fordítani a baklavát a tányérunkon, majd egy harapással, egészben elfogyasztani.

Katmer

Ez nem csak egy egyszerű desszert, hanem a finom reggeli és az édes álom találkozása. A katmer réteslap, sűrű tejszín és pisztáciarétegek váltakozása, amit mindenképp melegen kell fogyasztani. A helyiek népszerű reggelije, egyes helyi éttermek reggel 6-tól délig csak ezt kínálják, ugyanolyan népszerű és finom, mint a baklava. Ha itt jár, ne hagyja ki!

Kebab

A törökök szeretik a kebabot és az egész világon elterjesztették. A legtöbb híres török étel, mint a padlizsános kebab vagy a nyárson sült kebab, Gaziantepből ered. A legínycsiklandozóbb kebabok, pl. a patlican kebap (Padlizsán kebab), az alinazik kebap (grillezett hús, padlizsánpürén elhelyezve), a ciğer kebap (májból készült kebab) és a simit kebap (darált bárányhús sűrű pisztáciakrémmel megtöltve, bulgur körettel) megkóstolása után biztosan lenyűgöz mindenkit.

Amatőr történészeknek: fedezzen fel ősi helyeket!

Gaziantep Szíria és Anatólia közötti fontos kereskedelmi, kulturális és hadi útvonalak találkozási pontjában áll, a város összeköti a keletet a nyugattal. Amellett, hogy már az őskőkor idejéből kerültek elő régészeti emlékek, hurri, hettita, perzsa, római, bizánci és iszlám civilizációk nyomai is fellelhetők itt. Több mint 30 ásatás zajlik a környéken, és az előkerült leletek többsége a gaziantepi múzeumban van kiállítva.

A Gaziantepi Archeológiai Múzeum

A terület történelmi gazdagságát bizonyítja, hogy az 1944-ben alapított Gaziantep Archeológiai Múzeum több mint 65 000 tárgyat mutat be, melyek ősi civilizációkból származnak.

A múzeum tulajdonában vannak már neolitikus korból származó agyagdarabok, alakzatok és szobrok; pecsétek a rézkorból és a bronzkorból, valamint művészeti alkotások az urartu, hettita, perzsa, római és bizánci időszakból. Az ásatások során előkerült ékszerek, érmék, üvegtárgyak mind azt bizonyítják, hogy Gaziantep milyen fontos szerepet töltött be a különböző civilizációk életében.

A múzeum legérdekesebb kincsei azonban a zeugmai mozaikok, amelyekből a világ legnagyobb mozaikkiállítása tekinthető meg itt.

Zeugma ősi városa a Kommagéné Királyság negyedik legnagyobb települése volt, melyet Nagy Sándor hadvezérei építettek i. e. 300 körül. A rómaiak idején dicsőség övezte, és nagy gazdagságra tett szert, földrajzi elhelyezkedése miatt kiemelkedő kereskedelmi központtá vált. Érintette a Selyem-út, amely Antiokheiát Kínával kötötte össze. 256-ban a várost megszállták a szászánidák és teljesen lerombolták, később pedig földrengés pusztította el. Zeugma káprázatos épületei szép lassan az enyészeté lettek. A város története és kulturális gazdagsága érintetlenül hevert a föld alatt évszázadokig, mígnem a múzeum 1980-ban elindította az első ásatást, és a világ legszebb ősi mozaikja felszínre került. Villák, amfiteátrumok, fürdők, templomok láttak napvilágot, és még mindig van felfedeznivaló.

A gaziantepi citadella

A város központjában található citadella 9000 éves. Olyan szimbólum, amely klasszikus vonásokkal ruházza fel a várost, és misztikus történelmi szépséget kölcsönöz neki. Úgy tudni, hogy a citadellát a rómaiak építették, őrtoronynak. Később restaurálták és bővítették, jelenlegi formáját a 6. században, a bizánci I. Jusztiniánusz uralkodása idején kapta.

A vásárlás szerelmeseinek: a bazár a legjobb terápia

Rézművesek bazárja

Gaziantep bazárjai jelentős szerepet töltenek be mind a helyiek, mind az idelátogatók mindennapjaiban. A legismertebb a ,,Bakırcılar çarşısı” vagyis Rézművesek bazárja, ahol a gaziantepi hagyományok megőrzésére törekednek. Ez a legkülönlegesebb látnivaló a városban, ahol különleges rézből készült portékák készülnek. A bazárt járva meg lehet figyelni a rézműveseket munka közben. Láthatjuk, hogy készítik a konyhai eszközöket, kancsókat, serpenyőket és az egyéb használati tárgyakat, s tanúi lehetünk szakmájuk és remekműveik iránt érzett szeretetüknek.

Zincirli bazár

A helyiek körében csak „Fekete lépések piacaként” is emlegetett bazár oszmán kori, melyet Hüseyin pasa építtetett 1781-ben. A bazárban főleg rézedényeket, kendőket, hagyományos fűszereket árulnak. Öt kapuja van, és körülbelül 75 üzletnek ad otthont. 2009-ben a restaurálták, ma élelmiszerpiacként is működik, ahol az árukhoz nagykereskedelmi áron lehet hozzájutni.

Fordította: Kiran Katalin – Türkinfo

Forrás: Daily Sabah

Kis háborúkkal lavírozhat Erdoğan

Észak-Ciprus 1974-es török megszállása óta nem volt példa arra, hogy az Egyesült Államok szankciót vessen be Törökországgal szemben. Recep Tayyip Erdoğannak augusztus elején ezt a 44 éves trendet sikerült megtörnie, amivel új helyzet állt elő az Egyesült Államok és a NATO második legnagyobb létszámú hadseregét adó Törökország kapcsolatában.

Mindez épp akkor történt, amikor a török gazdaság egyre több válságjelet mutat – a dollárral szemben a líra 45 százalékot zuhant január óta, ennek harmadát a múlt héten gyűjtötte be –, olcsó dollárhitelből finanszírozott eddigi növekedése nem tartható fenn, viszont a hiteltörlesztéshez szükséges tartalékai nem elegendők.

A közelgő válság jelei okot adhattak arra, hogy Erdoğan előrehozza a választásokat, melyeket a vártnál könnyebben, már az első fordulóban megnyert, így a tavalyi alkotmánymódosítás révén példátlan hatalmat kapva erősítheti meg illiberális rendszerét, mielőtt a gazdasági válság hullámai összecsapnának a 80 milliós ország és a tizenöt éve folyamatosan hol kormányfőként, hol elnökként hatalmon lévő Erdoğan feje felett.

Ahol összecsaphat Aszad és Erdoğan, ahová tízezernyi dzsihadista szorult másfél millió menekülttel együtt. Vajon el tudnak-e kerülni egy százezrek halálával járó ostromot?

Mivel Erdoğan neve elválaszthatatlanul összefonódott az általa kialakított illiberális rezsimmel, minden megszólalásával, gesztusával könnyedén tud új témákat bedobni a politikai közbeszédbe. Csakhogy ahhoz, hogy a közvélemény figyelmét és indulatait elterelje egy ilyen húsba vágó válságról, igen komoly vihart kell kavarnia. A török vezetőnek azonban kapóra jön, hogy országa egy akut válságövezet peremén csücsül, és eleve érintett egy sor konfliktusban.

Szinte borítékolható, hogy hamarosan fellángolnak a harcok a törökországi kurd kisebbség számára inspirációként és támogatóként is fontos szíriai kurd autonóm területtel, a kurd milícia, a Népi Védelmi Egységek (YPG) által tető alá hozott, az Egyesült Államok fontos regionális partnerévé emelkedett Szíriai Demokratikus Föderációval.

Törökország 2016 óta Bassár el-Aszad megbuktatásának erőltetése helyett sorra alakítja ki a szír határ túloldalán a vazallus régiókat, és ehhez a törökökhöz lojális szunnita arab milíciák mellett a saját hadseregét is beveti. A minden esetben korunk népszerű háborús indokával, a „terrorizmus elleni harc”-cal megindokolt beavatkozás első körében 2016-ban az az Iszlám Állam terroristáitól elfoglalták Észak-Aleppó egy részét, majd pedig idén januárban megszállták a szintén terroristának tartott kurdok legnyugatibb kantonját, Afrint.

Erdoğan célpontjai nem fogytak el, sőt. Észak-Aleppó keleti felét, Manbídzs régióját ugyanis a Szíriai Demokratikus Föderáció csapatai foglalták vissza az Iszlám Államtól – sőt, ez a siker volt az, amely a törököket a tartomány többi részének elfoglalására ösztönözte –, és azóta is ők ellenőrzik. A törökök és vazallusaik azonban azzal érvelnek, hogy ez a régió soha nem volt a kurdoké, ezért két éve követelik, hogy a „megszállók” vonuljanak vissza a keletebbre húzódó Eufrátesz vonala mögé, követelésüknek meg időről időre szórványos bombázásokkal és tüzérségi tűzzel adnak nyomatékot. Erdoğan a hét elején felmelegítette a manbídzsi konfliktust, és megígérte, hogy

Folytatás

Forrás: index.hu

16,474FansLike
639FollowersFollow