Újabb török sorozat tér vissza a képernyőre
Október elején számoltunk be arról, hogy hosszú idő után tűzik újra adásba a Seherezádét. A hazánkban vetített egyik első török sorozat után most egy újabb népszerű széria tér vissza a képernyőre. Az Izaura TV-n november 12-én fejeződik be a Maria című telenovella ismétlése, és a helyén, november 13-tól a Bosszú vagy szerelem lesz látható hétköznap 18:00-kor. A sorozat 2017 őszén indult a TV2-n és egészen idén márciusig volt látható a csatornán.
A Bosszú vagy szerelem főszerepében a Tiltott szerelemből is ismert Kivanc Tatlitug, valamint Tuba Büyüküstün állt, akit olyan szériákban láthattunk mint például a Piszkos pénz, tiszta szerelem. Közös sorozatuk története egy férfiról szól, aki több év után tér vissza egykori otthonába, egy Isztambul melletti kisvárosba, hogy bosszút álljon családja ellenségén. Egy nem várt találkozás azonban teljesen felborítja a terveit, és döntenie kell, mi a fontosabb számára, a szerelem vagy a bosszú?
Ezt a sorozatot nemrég egy fontos tévés elismerésre, a Nemzetközi Emmy-díjra is jelölték, melynek eredményhirdetésére december közepén, ünnepélyes gálaesten kerül sor.
Forrás: sorozatwiki.hu
Ókori jelmeze miatt vonták kérdőre a török diplomatát
Ankarában nem igazán értékelték a nagykövet kultúrdiplomáciai húzását.
Vizsgálat indult Sedef Yavuzalp, Törökország ugandai nagykövetasszonya ellen, mivel a török függetlenség napján tartott ünnepi fogadáson egy igazán rendhagyó öltözékben jelent meg – adta hírül a Hürriyet Daily News. Az 56 éves diplomata egy fehér tógát és arany fejdíszt viselt. A rendezvényről készült képek igencsak kiverték a biztosítékot a török közösségi médiában. Rögtön beindult a találgatás, hogy mi állhat a szokatlan megjelenés hátterében.
A közfelháborodás hatására a török külügy azonnali hatállyal hazahívta Yavuzalpot. Mint kiderült, a nagykövetasszony a trójai mondakörből jól ismert Szép Helénának öltözött, amit azzal indokolt, hogy Ugandában idén egy „Trója éve” rendezvénysorozatot tartanak.
Az ókori Trója romjai Törökország nyugati partvidékén, a Dardanellák déli kapujának számító Çanakkale városától harminc kilométerre fekszenek. Trója fontos szerepet játszik a világirodalomban, ugyanis itt játszódik Homérosz Iliásza, melyet a görög szerző az i.e. 8. században jegyzett le. Az ókori metropolisz ostromáról szóló eposzt és folytatását, az Odüsszeiát az emberiség legkorábbról fennmaradt szellemi értékei között tartják számon.
Forrás: azonnali.hu
Osman Hamdi Bey: az ön-orientalista
Osman Hamdi Bey, a neves festő görög családban nőtt fel és Franciaországban tanult. Nyugati stílusban festett, de alanyai a keleti városi kultúrából kerültek ki.

Osman Hamdi Bey a korai török nyugatosodás meghatározó személye volt, aki múzeumalapító, régész, előadó és közigazgatási alkalmazott is volt egy személyben, azonban festőművészként vált ismertté. Irodalmi kortársaival ellentétben neki nem volt hagyományos korszaka, egyből nyugati stílusban kezdett festeni, aminek két fontos oka is volt. Az egyik, hogy második generációs nagyrabecsült család tagja volt, akik áttértek az iszlámra. Másrészt művészeti tanulmányait Franciaországban kezdte, ahová azért küldték, hogy jogot tanuljon.
Korai évei

Osman Hamdi Bey 1842. december 30-án született Isztambulban İbrahim Edhem pasa gyermekeként, aki egy oszmán nagyvezér volt. İbrahim Edhem eredetileg görög árva volt, akit Kiosz-szigetéről fogadott örökbe Hüsrev pasa, az oszmán haditengerészet parancsnoka. Osman Hamdi később azt írta, hogy apja a kioszi Skaramanga család tagja volt, de erről İbrahim Edhem pasa sosem beszélt. Osman Hamdi mindig megpróbálta kitörölni apja görög múltját.
Osman Hamdi először Isztambulban, a Beşiktaş negyedben járt iskolába. A jogi iskolát 1856-ban kezdte el. Ezt követően, 1860-ban elküldték Franciaországba, hogy jogi tanulmányait ott fejezze be. Később azonban otthagyta az Ecole de Beaux Arts jogi iskolát. A festés művészetét két francia orientalista festőtől tanulta, Jean-Leon Gerometól és Gustave Boulangertől. Mindketten klasszikus és orientalista stílusú portrékat festettek és nagy hatással voltak Osman Hamdira.
Osman Hamdi találkozott a „Fiatal Oszmánok” nevű szervezet tagjaival Párizsban, de nem csatlakozott az ő politikai csoportosulásukhoz, hű maradt Abdul Aziz szultánhoz, aki maga is ellátogatott Párizsba az 1867-es Világkiállításra, melyet III. Napóleon császár nyitott meg. Osman Hamdi 3 festményével is résztvett a kiállításon, de egyik sem maradt meg ezek közül.

A fiatal művész itt találkozott első feleségével, a francia származású Marie-val. 1869-ben Isztambulban házasodtak össze, két lányuk született.
Közigazgatási alkalmazott
Visszatérése után Mithat pasa Bagdadba küldte, ahol két évig dolgozott, majd 1871-ben visszatért Isztambulba, ahol a külföldi missziók protokollügyeivel foglalkozott. Abdul Aziz szultán 1873-ban elküldte a bécsi világkiállításra mint a török kiállítás megbízottját. Osman Hamdi az 1870-es években a közigazgatásban dolgozott.
1881-ben élete megváltozott, amikor a Birodalmi Múzeum (Müze-i Hümayun) igazgatója lett. A következő évben létrehozta és első igazgatója lett a Szépművészeti Akadémiának. Eközben néhány jelentős régészeti feltáráson is résztvett az oszmán birodalom területén. Hamdi leletei közül számos az Isztambuli Régészeti Múzeumban van jelenleg is kiállítva.
Régész és művész
Osman Hamdi olyan speciális szabályokat vezetett be, amelyek megtiltották a külföldi régészeknek, hogy a feltárt kincseket külföldre vigyék, ez még ma is nagyon fontos a török régészet vonatkozásában.
Régészként keményen dolgozott, hogy létre tudjon hozni egy különleges múzeumot, majd 1899-ben megnyílt az Isztambuli Régészeti Múzeum első része, a másodikat 1903-ban, a harmadikat pedig 1907-ben nyitották meg.
Osman Hamdi első szerelme a festészet volt. Követte orientalista mestereit, több portrét is festett azzal a céllal, hogy megmutassa az oszmánok varázslatos világát egyfajta ön-orientalista szemszögből. A leghíresebb festményei azok, amelyeken ismeretlen törökök láthatók csodálatos környezetben.

Leghíresebb festménye, „A teknősidomár” rekord magas áron (3,5 millió dollár) kelt el 2004-ben. A képen egy olyan elképzelt teknősidomár látható, aki a „tulipánkorszak” idején élt, a 18. század elején. Arról ugyanis nincsenek feljegyzések, hogy ilyen idomárok valóban léteztek-e. Osman Hamdi festménye a képzelet szüleménye. A festmény azonban nagy sikert aratott, mivel tökéletesen tükrözi az orientalista stílust a török emberek epikus életében. Másrészről azonban Osman Hamdi nem csak az orientalista mesterek tanítványa volt. Festményei azért is különösen értékesek, mert megkülönböztetik az oszmán és iszlám képzeletet az orientalistákétól. A tipikus orientalista festményeken az oszmán muszlimok parázna szexuális hedonizmusa és kegyetlensége látható, míg Osman Hamdi festményei olyanok mint a lassú és tompa élet jelenetei. A tipikus orientalista festők egy félig (vagy akár teljesen) meztelen „háremhölgyet” festenének, aki a vad szultán szexrabszolgája. Osman Hamdi festményén a „lány a Koránból olvas fel”, aki egy fiatal és szerény muszlim nő.
Az tehát egyértelműen nem dönthető el, hogy Osman Hamdi orientalista vagy ellenorientalista nézeteket vallott-e, mindössze annyit tudunk, hogy a francia orientalisták művészetét oktatta és fogadta el, és ebben a stílusban dolgozott saját stíluselemekkel. Osman Hamdi az oszmánokról méltóságteljesebb képet festett a régi stílusú orientalista festők „muszlim vadságához” képest.
(festmények forrása: How to talk about art history és Tutt’Art)
Forrás: Daily Sabah
Kollár Kata – Türkinfo
Oszmán dzsámik 1. rész
A legegyszerűbb, legkorábbi oszmán alapítású dzsámik alaprajzilag a szeldzsuk mescid-del voltak azonosak; kupolával fedett négyzet alaprajzú tér, előtte nyitott oszlopos bejárat. Ilyen alaprajzi elrendezésű volt az 1333-ban épült izniki Haci Özbek dzsámi, az első feliratos, ma is álló oszmán épület.
Ennek az alaprajzi elrendezésnek egy kissé tovább fejlesztett változata az ugyancsak izniki Yeşil dzsámi (1378-1391). A téglalap alaprajzú belső tér két részre oszlik, a belső, négyzetes teret fedő kupolát két, a teret megosztó nagyméretű oszlop tartja.
A korai oszmán dzsámi építészet második jellegzetes típusa az ún zaviye, vagy „fordított T” alaprajzú épület. Az egyik legkorábbi ismert épület az 1388-ban, I. Murád szultán által édesanyja, Nilufer Hatun számára emelt zaviye(a dervis-rendek számára fenntartott menedék). Az épületet részben dzsámiként használták, erre utal a déli traktus második helyiségének keleti oldalán elhelyezett, pontatlanul tájolt mihráb-fülke. Az épület K-, illetve Ny-felé nyíló szobái fűthetőek voltak, ezek lehettek a konyhák és a hálóhelyiségek.
Folytatás >>>
Forrás: gepeskonyv.btk.elte.hu
Vasárnapi utazások: Kozbeyli, a titkos zug
A hatnapos munkahét megszokott Törökországban. Marad tehát számunkra a vasárnap, amikor barangolhatunk. Természetesen ez nem jelent száz kilométeres utazásokat. Szerencsére pár órás távolságokat bejárva is ezer meg ezer lehetőség van arra, hogy szépet, érdekeset fedezzünk fel. Ezeket az élményeket írom meg a Vasárnapi utazások sorozatban.
Kozbeyli olyan falu, melybe első látásra beleszeret mindenki, és többször vissza-vissza fog térni. Mi jártunk már ott októberben, májusban, valamint januárban, és évszaktól függetlenül jól éreztük magunkat.
Érdekessége, hogy ha valakivel beszélgetünk róla, két reakcióval találkozunk: vagy még soha nem hallott róla, vagy annyira szereti, hogy oda szeretne költözni. Korábban innen mindig elvándorlás történt, az elmúlt években azonban tényleg sok, nyugalmasabb életmódra vágyó költözött ide.
Miért nem ismerik? Nincs nagy reklámhadjárat körülötte, ami jót is tesz neki. Elhelyezkedése miatt is elkerülhetik. Két nagyon népszerű nyaralóhelyre (Foça és Yeni Foça) vezető két főútvonal közé ékelődött hegyeken található. Valószínűleg egyszerűen soha nem kanyarodtak fel az arra járók.
Pedig a kilátás önmagában megéri, és ha hozzátesszük a történelem tapintható jelenlétét, a főtéren illatozó, sülő kolbászt, a messze földön híres finom kávét, ami itt kapható, kihagyhatatlan lesz az ajánlat. Izmir központjától 60 km-re fekszik, így egy óra alatt el is érkezhetünk a nyugalom szigetére a nyüzsgő városból.
A falut két jól elkülöníthető részre oszthatjuk fel. Kirándulásunkat mindkét helyen kezdetjük, mert a két szintet hangulatos házakkal, kapukkal rendelkező szűk utcácskák kötik össze. A felső részen található a falu mecsetje és jó néhány elhagyatott ház. Az alsó faluban van a főtér a kávézóval és a kis éttermekkel, illetve időszakonként piaccal.
A falu történelme 600 évvel ezelőttre nyúlik vissza. Azt mondják, hogy Kuzubeyi nevű feudális úr alapította, a falu neve is innen származik. A török és rumeli lakosság együtt élt itt. Valószínűleg a fent említett kétféle falurész is ennek köszönhető, a két nép lakosai más-más utcákban építették házaikat.
Ahogy azt a környék történelmének olvasása során megtudhattuk, az 1923-as lakosságcsere az itt élőket is érintette: a rumeli lakosság Görögországba költözött, és ugyanolyan lélekszámban kaptak itt új életteret a környező szigetekről származó török lakosok.
A magasban épült mecset 17. századi. Teraszáról a kilátás lélegzetelállító. Kis udvara, a körülötte lévő padok, és a kút megállásra, pihenésre ösztönzi a látogatót.
Környezetében inkább elhagyatott, romos házak találhatók. Vannak egészen beomlottak is, vannak kicsit jobb állapotban levők is. A falaknál pedig sok szebbnél szebb vadvirág, közöttük pedig tyúkok, kakasok, kiskutyák – így a gyerekek is élvezik a bolyongást.
A nagy séta után jöhetnek a gasztronómiai élvezetek az alsó falurészben. A kis főtéren van egy kis falusi kávézó, egy boltocska, egy étterem, és egy kemence, amiben a rudakon lógó kolbászokból szeletelve sütnek ki ott helyben. Kis faszékeken üldögélve ehetünk jobbnál jobb, nagyon törökös ételt.
Nem kérdés, hogy a finom lakoma után azonnal átmegyünk egy remek kávéra a falu híres Şakir’in Dibek Kahvesi nevű kávézójába. Bár hasonlít, de nem azonos a török kávéval. Mit jelent a dibek kávé? Sokan úgy tudják, ez a kávé főzésének módja, de nem így van. A név onnan származik, ahogyan kávét „őrlik”. Ebben az eljárásban a fatüzeléssel megpörkölt kávét egy kerek kőlap közepében vájt mélyedésben egy szintén kőből készült rúddal törik össze. Ezt követően átszitálják. A kávé illata és íze különleges, színe sötét, és megőrzi eredeti zsírtartalmát. Megkóstoltuk többször is. Sokan azt ajánlják, itt kezdjük túránkat, és utána sétáljunk. Én azt mondom – kipróbáltam mindkét módot – séta előtt és séta után is igen jól esik.
Meg kell említenem még a helység híres szülöttjét. 1946-ban a faluban született és itt végezte el az iskola alsó tagozatát Hüseyin Yurttaş török író, költő. Mára a török irodalom jelentős személyisége. 13 verseskötete, 15 gyermekkönyve, 5 novelláskötete jelent meg, és ezidáig 7 irodalmi díjjal tüntették ki.
Szerző és fotók: Erdem Éva – Türkinfo
Havuç tatlısı (Sárgarépás desszert) – Szegedi Ági
4 db nagyobb sárgarépa
1 ujjnyi híján 1 pohár cukor (a pohár 2 dl-es)
1 cs. vaníliáscukor
csipetnyi fahéj
1 cs. keksz
1 pohár mogyoró vagy dióbél
A tejes krémhez (muhallebi):
4 pohár tej
2 ek liszt
1,5 ek keményítő
5 ek kristálycukor
1 cs. vaníliáscukor
A díszítéshez:
2 dl habtejszín felverve (használhatunk habport, utasítás szerint tejjel elkészítve)
kókuszreszelék
A sárgarépát meghámozzuk, lereszeljük. A cukorral, vaníliáscukorral együtt feltesszük a tűzhelyre egy lábasban. Adunk hozzá egy kis fahéjat. Alacsony fokozaton kb. 20 percig főzzük. Zárjuk el alatta a tűzhelyet.
Törjük a kekszet apró darabkákra. A mogyorót, dióbelet vágjuk durvára (még finomabb, ha előtte kicsit megpirítjuk). Mindkettőt keverjük a sárgarépához.
Egy kisebb tepsi belsejét vizezzük meg, szórjunk bele kókuszreszeléket (azért, hogy ne ragadjon majd bele a desszert). Öntsük bele a sárgarépás keveréket, simítsuk el.
Készítsük el a tejkrémet: a tejet tegyük fel egy lábasban a liszttel, keményítővel, cukorral, vaníliáscukorral melegedni. Állandó keverés mellett főzzük sűrűre. Hagyjuk langyosra hűlni, majd öntsük a desszert tetejére és simítsuk el.
Verjük fel a habtejszínt (tehetünk bele kevés cukrot), végül ezt is simítsuk a krém tetejére. Szórjuk meg bőven kókuszreszelékkel, kevés fahéjjal. Tegyük hűtőszekrénybe legalább 2-3 órára. Tetszés szerint díszíthetjük. Tálalás előtt szeleteljük.
Afiyet olsun!
Megjegyzés: Legyünk kreatívak, ha valamelyik hozzávaló hiányzik, nyugodtan helyettesítsük. Nekem pl. nem volt lisztem, ezért 2 ek vaníliás pudingport tettem a krémbe. Keksz helyett pedig babapiskótát használtam.
Szegedi Ági / Türkinfo
Megelevenedett az edzőfejedelem a török derbin!
A döntetlennel zárult török rangadó kezdése előtti pillanatokban a patinás Galatasaray hűséges fanatikusai csapatuk vezetőedzője, a török labdarúgás történetének emblematikus figurája, Fatih Terim előtt tisztelegtek gigantikus koreográfiájukban. A 65 éves szakember annak idején játékosként is több mint egy évtizeden át erősítette a klubot, edzőként pedig immár a harmadik megbízatását tölti a Galata kispadján (1996-2000, 2011-2013 és 2017 óta), a kimaradó években rendszerint Törökország szövetségi kapitánya volt.
Forrás: Fociclub.hu
Délkelet-anatóliai régió – Adıyaman
Adıyaman Törökország délkeleti részén helyezkedik el, az ország egyik leggyorsabban fejlődő városa.
A terület már régóta lakott volt, ezt bizonyítja a várostól 10 km-re északra megtalált Palanlı-barlang, mely már i. e. 40000-ben is lakott volt, illetve a Samsatban végzett ásatások, melynek leletei a bronzkorból származnak.
I. e. 900-tól több nép is fennhatósága alá vonta (asszírok, perzsák és macedónok), majd amikor i. e. 690-ben megalakult a Kommagené Királyság, a részévé vált. Ez volt az a nép, amely a közeli Nemrut-hegy szobrait készítette. A királyság fővárosa Samsat volt, Adıyamant pedig fallal vették körül. Ennek a falnak egy részét későbbi korokban felújították, és még ma is látható.
I. sz. 72-ben megérkeztek a rómaiak, 395-670 között bizánci fennhatóság, 670-ben az omajádok és 758-926 között az abbaszidok uralma alá került. A bizánciak 859-1114 között ismét átvették a város feletti irányítást. Az arabok 1114-1204 között éltek a területen, majd megérkeztek a türk népek. A szeldzsukok a 13. században telepedtek le itt. A város 1298-1516 között a mamelukok irányítása alatt állt. 1516-ban lett az Oszmán Birodalom része.
A város fontos mezőgazdasági terület, az öntözéshez a közeli Eufrátesz vizét használják. Nem ipari város, az emberek állattenyésztéssel foglalkoznak. A mezőgazdasági munkákat nagymértékben megkönnyíti a közelben található Atatürk-víztározó is.
Adıyamanban ételei közül a çiǧ köfte és a maraş fagylalt a legnépszerűbb.
Idegenforgalmi szempontból jelentős város, köszönhetően a közeli Nemrut-hegynek, de a várostól 5 km-re található az ősi Perre is, amit temetkezési helyként használtak. Annak, aki ellátogat ide, érdemes megnéznie Arsemia ókori városát is, mely a kommagéné király nyári rezidenciája volt.
Forrás: Wikipédia
Kollár Kata – Türkinfo