2024. november 25.
Türkinfo Blog Oldal 31

A világ legősibb naptárát véshették a 12 ezer éves Göbekli Tepe egyik kőoszlopára

A dél-törökországi Göbekli Tepe lelőhelyet évek óta izgalommal szemlélik a régészeti és őstörténeti témákért rajongók. A különös szimbólumokkal díszített oszlopokkal és falakkal és templomjellegű részekkel rendelkező, kb. 12 ezer éve használt épületkomplexumban most egy olyan kőoszlopot vizsgáltak, amely a világ legősibb naptárát tartalmazhatja.

Az oszlopra vésett jelek az Edinburgh-i Egyetem kutatói szerint egy olyan csillagászati eseményt rögzíthettek, amely az emberi civilizációban fordulópontot jelentő változást idézett elő. Ez azt jelentheti, hogy már az időszámításunk előtt tízezer évvel élt emberek is képesek voltak a Napra, a Holdra és a csillagképekre vonatkozó megfigyeléseiket naptár formájában, hogy nyomon kövessék az idő múlását és az évszakok változását.

A kutatók rájöttek, hogy ha a V alakú szimbólumokat egy-egy napnak feleltetik meg, egészen pontos naptárakat fedezhetnek fel az oszlopokon: az egyiken konkrétan egy 365 napból (12 holdhónapból és 11 plusz napból) álló naptárt figyeltek meg. A nyári napforduló ezen külön, valamilyen speciális napként jelenik meg, amelyet egy madárszerű állat nyakában viselt V szimbólum jelképez.

Részletek>>>

Törökország betiltotta a Robloxot és az Instagramot

A Robloxszal gyermekvédelmi problémák voltak. Az Instagram korlátozta a meggyilkolt Hamász-vezető Iszmail Haníjével kapcsolatos bejegyzéseket.

Az adanai főügyészi hivatal vizsgálata nyomán szerdán betiltotta az országban a Roblox online játékot a török távközlési hatóság – jelentette a Türkiye Today.

A Roblox egy olyan metaverzumplatform, amelyen a felhasználók saját játékokat állíthatnak elő, és az ismerősök egymást megkeresve cseveghetnek vagy játszhatnak együtt. A török hatóságok szerint a Roblox szexuális természetű tartalom terjesztésével jelent veszélyt a gyerekekre, mert ott virtuális homoszexuális partikat szerveztek és játék, valódi pénzért vásárolható fizetőeszközt, robuxot ajánlottak gyerekeknek a részvételért.

Részletek>>>

Szürke Farkas – viharos értelmezési vita egy régi-új török jelképről

                       

            A török labdarúgó-válogatott középhátvédje a németországi Európa-bajnokságon győzelmi elragadtatásában politikai darázsfészekbe nyúlt, amikor örömét különös és fölöttébb szokatlan mozdulattal vélte leghatásosabban kifejezni és megoszthatni a lelátók soknemzetiségű szurkolóközönségével. Ilyet itt még sportpályán soha nem láttak.

            Melih Demiral, aki pompás fejesgóljával együttese javára végleg eldöntötte a török-osztrák mérkőzést, s ezzel továbbjuttatta csapatát, váratlan egyéni reakcióra ragadtatta magát: lelkesedésében karjait a magasba lendítve és kezeinek két-két ujjával megformálva felmutatta a török Szürke Farkas jelét. Vajon a győztes török gól szerzője nem választhatta volna más módját a sportpályai örvendezésnek? Mert ezzel ártott önmagának; az Európai Labdarúgó-szövetség, az UEFA  eltiltotta további két mérkőzésen való részvételtől. A “szélsőjobboldali mutatványát” pedig elítélte a német belügyminiszter.

             Önfeledten, a diadalmámor révületében cselekedett?  Esetleg valamiféle rejtett szándék vezérelte? Vagy ezzel egész egyszerűen csak őszintén önmaga nemzeti büszkeségtől túlcsorduló lényegét adta? Bárhogy volt is,  a “Szürke Farkas lipcsei felbukkanása”, a “bemutatott ujjgyakorlat” erős nemzetközi visszhangot is keltett, hullámverése mindmáig nem csitult. Az ügyet egyaránt ébren tartja, időnként felforrósítja a török és a német média. Hírmagyarázók egyetértenek abban, hogy ily módon újra társadalmi-politikai napirendre került a Szürke Farkas mint szimbólum és korábbi véres valóságának nyomasztó emléke. Az alábbiakban az erről folyó heves sajtóvitából kívánunk jellemző szemelvényeket bemutatni. 

            Előtte azonban idézzük fel a törökség őseredetét körüllengő legendák és mondák világát. E hősköltemények homályából bontakozik ki és lép elénk a török törzsek csodatevő szent állatának alakja, a Szürke Farkas, törökül Bozkurt.  Ő az, aki a hagyományok szerint valahol  az Aral-tó és a Tiensan hegyláncai között elterülő Ergenekon, vagyis a Meredek Hegygerinc őshazából kivezette és így megmentette ellenségtől fenyegetett és természeti csapásoktól sújtott népét. Majd törzsvezéri irányításával elindultak a mai hazájukig vezető viszontagságos vándorútjukon.

            Egy még régebbi mondavilágbeli hagyomány szerint a török ősök egyenesen egy nőstény szürke farkas leszármazottjai. Ezek a törzsek jelvényként zászlójukon aranyból hímzett farkasfejet lobogtattak. A szeldzsuk és oszmán időkben a Szürke Farkas jelképként gyakran feltűnik harcosok és vezéreik körében. Később a modern török nacionalizmus irodalmi megalapozója, Ziya Gökalp műveiben is a 20. század hajnalán.  Ám ama ujj-jel, törökül Bozkurt işareti, amelyhez Lipcsében Demiral folyamodott, kínos feltűnést keltve és néhol erős rosszallást kiváltva, akkor sem volt általánosan elfogadott.

             E tekintetben döntő fordulat következett be a huszadik században. Ez annak az Alpaslan Türkeş ezredesnek a nevéhez fűződik, akit a modern török történelem egyik legvakmerőbb fenegyerekeként, legszélsőségesebb jobboldali szerveződések létrehozójaként és terrormenedzselő vezéreként tartanak számon. A második világháború végén rövid időre megjáratták vele a börtönt, mert közismert volt németbarátságáról és pántörök eszméiről. Az első törökországi katonai államcsíny idején azonban 1960-ban már ő olvasta be a rádióban a puccsisták közleményét. Nem sokkal később, pályafutásának delelőjén tevőleges közreműködésével megalakult a Nemzeti Cselekvés Pártja (MHP) és ifjúsági csoportja, az Idealisták Tűzhelyei (Ülkü Ocakları).

            Tagságuk ragaszkodott ahhoz, hogy a mitikus Szürke Farkas nevén emlegessék embereiket. Kisajátították, népszerűsítették és elterjesztették a Szürke Farkas-jelet és -üdvözlést, amely azóta a török ultranacionalizmus szimbólumává vált. A hatvanas-hetvenes-nyolcvanas években terrorista módszereikkel végrehajtott akcióik elsősorban az akkor folyamatosan erősödő török baloldal, általában az összes antiimperialista politikai erő letörésére irányult – nemritkán titkos amerikai NATO-segítséggel. Ennek a támogatásnak a részletei csak évek múltán kerültek nyilvánosságra. Változatos módszereik közé tartozott vallási és nemzeti kisebbségek, főként az alevik és kurdok elleni merényletek végrehajtása. Szürke Farkas volt a katonai börtönből szökött Mehmet Ali Ağca hivatásos bérgyilkos, II. János Pál pápa merénylője is, akit korábban egy befolyásos baloldali újságíró, Abdi İpekçi meggyilkolásáért ítéltek el…

            Melih Demiral fellépése után a kormánybarát török újságok védelmükbe vették a sokfelől bírált labdarúgót. Az alaphangot az Akṣam (Az Est) ütötte meg, amely szerint úgy fest, hogy a török nemzeti büszkeség némelyek számára elfogadhatatlan. “Vannak, akiknek problémájuk van mindazzal, ami nemzeti érték – a vallással, a szent helyekkel, a lobogóval, a hazafiassággal, a szokásokkal és hagyományokkal. De csak semmi pánik! – írja az ismert publicista, Güler Turgay. Mert mindig lesznek olyanok, akik képtelenek osztozni abban az örömben, amelyet a válogatott szerzett a nemzetnek. Ezek soha nem tudnak örvendezni, ezért ne is kényszerítsük őket erre. Ez nem is szükséges. Elvégre az a lényeg, hogy fiaink győzedelmeskedtek…” A cikk szerzője a török köztársasági elnök nevét viselő isztambuli Recep Tayyip Erdoğan İmam Hatip Lisesi muzulmán prédikátorképző gimnázium végzőseként a világvárosi egyetem kommunikációs karán szerzett diplomát. Mint újságíró kezdettől fogva a modern iszlámista török nacionalizmust megalapító Necmettin Erbakan volt kormányfő Nemzeti szemlélet (MilliGörüş) címen terjesztett eszmevilágának letéteményeseként tevékenykedett.

            – Eszébe jutott-e bárkinek is szóvá tenni, hogy a német játékosok sast, a franciák pedig kakast viselnek a trikójukon? – kérdezte a török államfő, a TRT állami műsorszórónak nyilatkozva. Melih csak lelkesedését fejezte ki így – mondotta.  Maga Demiral Ausztria legyőzése után az X közösségi hálón saját fényképét posztolta, amelyen a kifogásolt jelet mutatja.  A kép alatt ez volt olvasható: “Mekkora boldogság, ha valaki töröknek mondhatja magát”. (Ne mutlu Türküm diyene). Újságíróknak kijelentette, hogy “emlékezetes módon akarta megünnepelni a győzelmet. S ez így is történt. Ennek török önazonosságomhoz van köze, ahhoz, hogy nagyon büszke vagyok törökségemre. S örülök, hogy így cselekedhettem”.

            Nem tüntette fel azonban, hogy a képaláírás Atatürktől való idézet. A nagy államférfi szállóigévé vált mondása a köztársaság kikiáltásának csillogó külsőségek között megünnepelt 10. évfordulója alkalmából, 1933. október 29-én hangzott el. A maitól még nagyon eltérő körülmények között, olyan időpontban, amikor az emberek lassan végleg maguk mögött hagyhatták a sok szenvedés, világ- és polgárháborús pusztulás közepette romba dőlt soknemzetiségű muzulmán oszmán birodalmi világot, s az ország vezetése szükségesnek látta a török nemzettudat állandó erősítését. Ennek jegyében fogant az államfő akkori beszéde. 

            Nem tartja viszont elfogadhatónak Demiralnak a vádakkal szembeni védekezését Doc. Dr. Tolga Şirin, a T24 Gazetesi című lap kolumnistája, alkotmányjogász, egyetemi előadó, az Európa Tanács nemzetközi szakértője. Mint írja, nem egyszerűen csak az általa felmutatott jel politikai természetéről van szó. Labdarúgó-szövetségek büntethetnek nem-politikai gesztusokért is, beleértve a katonás szalutálást, ha ezek az UEFA-szabályzat szerint csorbát ejtenek a futball jó hírén. Az az érv, miszerint ez a gesztus nem politikai jellegű, hanem csupán a törökök történelmére vonatkozott, aligha alkalmas arra, hogy mentse a helyzetet. A labdarúgóknak ugyanis lehetnek politikai nézeteik, és ezeket ki is fejezhetik. (Demiral egy meccsen szalutált is, és egyébként nyíltan támogatta Erdoğan észak-szíriai “terrorellenes” hadjáratait – a szerző megjegyz.) Ha azonban valaki a nemzeti válogatott színeiben lép pályára, akkor nagyobb felelősségérzetről kell tanúbizonyságot tennie. Ám Merih Demiral felelőtlenül cselekedett – vonja le a következtetést a török publicista.

            A BirGün című napilapban Faruk Bildirici, a török média ombudsmanja jelentésében emlékeztet arra, hogy a kormánypárti lapok, publicisták, tévéállomások versengve álltak ki Merih Demiral mellett. Olyan főcímek voltak olvashatók, mint például a “Szürke Farkas jó török, punktum, egy szót se többet” (Akṣam) , vagy a “Szürke Farkas a török nemzet szimbóluma” (Hürriyet). Ez utóbbi cikket a híres történész, İlber Ortaylı írta. Csakhogy nyilvánvaló, hogy értelmezési zavarnak vagyunk tanúi – olvasható az ombudsman jelentésében. Ahhoz a Szürke Farkashoz ugyanis, amelyre a köztársaság alapításának éveiben mint a törökség szimbólumára emlékeztek és amelyről hősi énekeket szereztek, tartalmilag nincs köze napjaink Szürke Farkas-jeléhez. Nem a régi  Szürke Farkas problematikus, hanem  a napjainkban mutogatott jele. Mégpedig azért, mert ez a jel politikai szimbólum, amely az MHP-t és “idealistáit” jelképezi, és amelyet immáron teljesen velük azonosnak tekintenek. Természetesen így értelmezik ezt Európa más országaiban is. “Minthogy politikai jelkép, ezért helytelen is volt labdarúgópályán bemutatni. A török nemzeti válogatott játékosának, aki Törökország összes állampolgárát képviselte, nem volt joga ahhoz, hogy a pályán felmutassa az ország lakosai csupán egy részének politikai jelképét…

             Döbbenetes gondolattársítását tárja elénk a baloldali Bianet hírportál hasábjain Emre Dursun. Feleleveníti, hogy Demiral július 2-án, egy tragikus évfordulón tette azt a bizonyos Szürke Farkas-os mozdulatát. 1993-ban ezen a napon a kelet-törökországi Sivas városában szélsőjobboldali-iszlámista izgatás hatására összeverődött csőcselék megtámadta és lemészárolta egy alevi értelmiségi fesztivál részvevőit. A Madımak Hotelban gyülekező ismert költők, írók, zeneművészek, énekesek és filozófusok egy 16. századi türkmén misztikus bárd, Pir Sultan Abdal emlékének kívántak adózni. Miközben őt ünnepelték, a feldühített támadók rájuk gyújtották az épületet, s aki menekülni próbált, azt visszakergették a lángok közé, vagy a helyszínen meglincselték. Harmincheten életüket vesztették.                      

             “Biztos vagyok abban – írja a szerző -, hogy Merih Demiralnak sejtelme sincs erről a július 2-áról. Nem tudom, hogy mennyire érdekelné vagy rendítené meg, ha tudna róla. De nekünk az a szerencsétlenségünk, hogy olyasvalaki, aki erről a szörnyű vérontásról nem tud, ismeri a Szürke Farkas jelét. Mert ez a szimbólum, amely állítólag a törökök mitológiai öröksége, már régóta a nacionalizmus és még inkább néhány politikai párt eszközévé vált, és hamar megjelenik a színen szinte minden mészárlásnál vagy gaztett igazolásánál… Olyan szimbólum, amely minden rasszista összesküvés zászlaja lett. És igaza volt a németországi emigrációban élő török újságírónak, Can Dündarnak, amikor keserűen állapította meg: “Gratulálok, Merih! Egyetlenegy jeleddel sikerült győzelmi futballörömünket 100 százalékról 5-re leszállítanod.”     

            A pártokra való fenti utalás félreérthetetlenül elsősorban a Nemzeti Cselekvés Pártjára (MHP)  vonatkozik. Ez a párt, amely lényegében a hajdani Türkeş ezredesnek és terrorista Szürke Farkas Idealistáinak (Ülkücüler) hagyatéka, eredeti módszereihez viszonyítva külsőleg némileg visszafogottabban és “szelídebben” politizál. A parlamenti legalitás köntösében látszatra kifogástalanul alkalmazkodik a törvényhozás “illemtanához”, valójában továbbra is kisebbséggyűlölő, főleg kurdfaló, szélsőjobboldali és Európa-ellenes nacionalista politikai alakulat.  Sötét múltja, elsősorban az értelmiséget taszító mélységesen reakciós jellege és az övétől nagyban eltérő ideológiája ellenére Erdoğan mégis az MHP-elnökben, Devlet Bahçeliben találta meg “örökös” választási szövetségesét parlamenti többségének megőrzése érdekében.

            Egy gyilkossági ügy és mostani bírósági tárgyalása azonban újra élesen rávilágít az MHP változatlan lényegére. Ez a fejlemény meggyengítheti, sőt egyenesen kikezdheti e “furcsa pár” együttműködését. Két évvel ezelőtt ugyanis ismeretlen fegyveres támadók öt lövéssel végeztek a volt Szürke Farkas-főnök Sinan Ateşsel, teljes hivatalos címén az “Idealista Tűzhelyek Oktatási és Kulturális Alapítványának” elnökével.  A jelenleg folyó bűnperben először olyan benyomás keletkezhetett, hogy a feltételezett bérgyilkosság hátterében “egyszerű személyes anyagi” vita húzódott meg, kizárólag pénzről volt szó.  Mostanra azonban beigazolódni látszik az a gyanú, hogy Szürke Farkasok számoltak le egymással politikai okokból. Egyik tartományi vezetőjüket őrizetbe is vették. Az ellenzékből  azzal vádolják Erdoğant, hogy az igazi tetteseket ő próbálja fedezni “államhatalmi eszközök” segítségével.

            Az MHP szóvivője viszont már azt állította, hogy az időközben országos belpolitikai botránnyá dagadt ügyet “baloldali újságírók fújták fel a párt lejáratása végett.” “Újságírók a Szürke Farkas különítményesek célkeresztjében” címmel a BirGün beszámol a baloldali sajtót érő folyamatos atrocitásokról. Ilyen támadásokat ír le részletesen ismert újságírók egész sora, valamint nyilatkozatában a Török Újságírók Közössége (TGC) és a Kortárs Hírlapírók Szövetsége (ÇGD). A bírósági tárgyaláson a vádlottak rendszeresen hangosan életveszélyesen megfenyegetik a gyilkos merénylet hátterét feltárni igyekvő újságírókat. Ugyanezt teszik különböző MHP-tényezők a közösség médiában.

            – Azt tapasztaljuk, hogy újságírók szabad prédái lehetnek politikusoknak, verőlegényeket bérelhetnek fel ellenük, terjesztethetik fényképeiket, és megoszthatnak posztokat, amelyeken vészjóslóan előfordul a fegyvergolyó szó. Ezek a fenyegetések elsősorban és mindenekelőtt a sajtószabadság és a demokrácia ellen irányulnak – olvasható a tiltakozó állásfoglalásban.

            Álljon itt egy témánkbeli elemzés rövid összefoglalója is, amely Németország egyik vezető minőségi baloldali hetilapjában, a Der Freitagban látott napvilágot. Szerzője Ismail Küpeli PHD, a bochumi Ruhr Egyetem társadalomtudományi karának előadója, akinek fő kutatási területe a németországi és törökországi társadalmi és politikai konfliktusok, nacionalizmus, idegengyűlölet és antiszemitizmus. 

            Mint írja, a török labdarúgó nem tévedett, amikor nyilatkozatában török identitásával igyekezett igazolni a Szürke Farkas-jellel való köszöntését. Noha elsősorban így akart védekezni, állításában bizonyos értelemben mégiscsak van szemernyi igazság. Törökországban ugyanis valójában sem a “farkasüdvözlés”, sem maguk a Szürke Farkasok nem csupán marginális politikai jelenségek. Ez a politikai mozgalom jelentős mértékben rendelkezik politikai, társadalmi és katonai hatalommal mind az MHP, mind pedig félkatonai és informális hálózatok révén, amelyek együttműködtek az állam biztonsági szerveivel, tehát a hadsereggel, a rendőrséggel és csendőrséggel. Ezért aligha meglepő, hogy Törökországban más politikai erők is néha élnek szimbólumaikkal. Például mutatta már a farkasjelet Erdoğan és a kormányzó AKP más politikusai, de Kemal Kılıçdaroğlu, az ellenzéki Köztársasági Néppárt (CHP) volt elnöke is. Előbbi valószínűleg kedvező jelzést akart adni az MHP irányában, utóbbi pedig Szürke Farkas-híveket akart magához átcsábítani.

            Ismail Küpeli szerint csak fokozatbeli különbségek vannak a Szürke Farkasok ideológiája és a török nacionalizmus között, amely vezérfonala majdnem az összes törökországi parlamenti pártnak. Ebből a szemszögből nézve a farkasjel valóban egy bizonyos török identitás kifejezése. Olyan identitásé, amelyben a török szélsőjobb jelentős mértékben normalizált, és nagy az átfedés az uralkodó török állami nacionalizmus és a Szürke Farkasok ideológiája között.

            Ugyanakkor – mint megállapítja – Demiral cselekedete nyílt provokáció és támadás volt a lakosság mindazon csoportjai ellen, amelyeket a Szürke Farkasok ellenségnek tekintenek. Ezért nagyon is érthető kurd és alevi tényezők követelése, hogy a német állam és a társadalom mielőbb lépjen fel határozottan a Szürke Farkasok ellen, akiknek politikai erőszaka nemcsak Törökországra terjed ki, hanem már Németországban is több ember halálát okozta… A szövetségi gyűlés négy évvel ezelőtt felszólította a kormányt, hogy vizsgálja meg a Szürke Farkasok betiltását. Ám mind ez idáig erre vonatkozóan semmi nem történt. Márpedig most a téma igazán időszerűvé vált…

            Ismail Küpeli doktor egyébiránt a berlini kormány megbízásából irányítója annak a történeti kutatásnak, amely az események még élő tanúival és az áldozatok leszármazottaival készített interjúk alapján feltárni hivatott a török hadsereg által Dersim, ma Tunceli tartományban levert 1937-1938-as alevi kurd kurd felkelés még ismeretlen részleteit.

Flesch István – Türkinfo

Duplantis a lőállásban – a laza török előtt tisztelgett a rúdugró

Kép forrása: facebook

Armand Duplantis hétfő este a rúdugrásban világcsúccsal megszerzett aranyérme után arra is odafigyelt, hogy tisztelegjen a párizsi olimpia egyik közönségkedvence, a török sportlövő, Yusuf Dikec előtt.

Duplantis annyira kiemelkedik a rúdugrók mezőnyéből, hogy az egész hétfői versenyből amolyan gálaelőadás lett, az ellenfelei hangulatfelelősként éltették a közönséget az ugrásai előtt, a kísérletek között elcsevegtek egymással, és a világcsúcs után is együtt ünnepeltek.

A nagy ünneplés közepette Duplantisnak eszébe jutott Dikec zsebre tett kezes lövési pozíciója, és ő is felvette néhány pillanatra ugyanezt a pózt – bizonyára a töröknek is jólesett, hogy a párizsi olimpia egyik legnagyobb alakja ezekben a pillanatokban vele is foglalkozott.

Forrás: www. nemzetisport.hu

„Engem is célba vehetne” – megőrülnek a nők a török sportlövőért, Yusuf Dikecért

Kép forrása: X

Yusuf Dikec török sportlövő történelmet írt a 2024-es olimpián. A nyugalmazott csendőr belopta magát a női szívekbe.

Tehetségével, sármjával és lazaságával belopta magát a női szívekbe Yusuf Dikec török sportlövő. A Török Csendőrség 51 éves, nyugalmazott altisztje zsebre dugott kézzel nyert ezüstérmet a 2024-es párizsi olimpián.

„Nem akartam azt a sok felszerelést”

Dikec speciális felszerelés nélkül, csak egy sima dioptriás szemüvegben, a bal kezével a zsebében lőtt és ezzel ezüst érmet nyert a 2024-es olimpián. A török James Bond, ahogy sokan nevezik történelmet ért, hiszen megszerezte Törökország első érmét olimpiai lövészetben.

Két szemmel lövök, a legtöbb lövész az egyikkel. Szóval nem akartam azt a sok felszerelést. Két szemmel lőni szerintem jobb. Sokat gyakoroltam, így nem volt szükségem a felszerelésre – mondta Dikeç a Radyo Gol török ​​rádiónak . „A zsebre tett kézzel való lövöldözésnek semmi köze a művésziséghez. Motiváltabb vagyok és kényelmesebben érzem magam lövés közben” – mondta, hozzátéve, hogy ez a póz valójában a test egyensúlyba hozataláról, valamint a fókuszálásról és a koncentrációról szól.

Folytatás

Forrás: www.borsonline.hu

Ilyen merész átigazolási hírt még nem írtunk Gündogan kapcsán

Kép forrása: twitter

Érzékelhető, hogy José Mourinho érkezésével máris egy polccal feljebb került a török Fenerbahce. A bajnoki trónt visszahódítani igyekvő isztambuli együttes igyekszik úgy erősíteni, hogy a portugál sztáredző azt mondhassa, elégedett a nyári transzferidőszakkal.

A legújabb – igencsak merész – hírek szerint Mou mester világsztár megszerzését kérte a vezetőktől, a német válogatott Ilkay Gündogant (FC Barcelona) szeretné a csapatában tudni.

Elsőre jókora pletykának tűnhet a terv, ám a török sajtó szerint Mourinho és a Fenerbahce „beindult”.

mlékezhetünk rá, hogy az elmúlt hetekben több kiváló labdarúgó választotta a patinás török együttest, elég csak Jusszef en-Neszirit (Sevilla), Caglar Söyüncüt (Atlético Madrid), Allan Saint-Maximint (Al-Ahli), Rade Krunicot (AC Milan), netán Cenk Tosunt (Besiktas) említeni.

Forrás: sportposzt.com

Párizs 2024: a birkózó Lévai Zoltán világbajnok török ellenféllel kezd

Hétfőn megkezdődtek a párizsi olimpia birkózótornájának küzdelmei. Egy női (68 kg) és két kötöttfogású (60 kg, 130 kg) súlycsoport küzdelmei mellett Lévai Zoltán is ellenfelet kapott.

Augusztus 5-én hétfőn a párizsi Grand Palais Éphémere-ben megkezdődött az olimpiai birkózótorna. Az aktuális női (68 kg) és két kötöttfogású (60 kg, 130 kg) súlycsoport küzdelmeiben magyar sportoló nem vett részt, de a szőnyegen már ott volt az első magyar női bíró, aki közreműködik ötkarikás játékokon: Sleisz Gabriella.

A mieink közül a hetedik kiemelt, vb- és Eb-ezüstérmes Lévai Zoltán (kötöttfogású 77 kg, BHSE) méretik meg először. A 28 éves magyar birkózó a keddi nyolcaddöntőben Burhan Akbudak ellen küzd meg. 

Részletek>>>

Hozzáállas kérdése

16,474FansLike
639FollowersFollow