Rovatunkban már bemutattuk Isztambul látványos, tengerbe nyúló vasútállomását, a Haydarpaşát. Itt az ideje, hogy megismerjük az idősebb testvért, a Sirkeci állomást, mely a város kapuja volt Európa irányába.
A Sirkeci Gar alapkövét 1888. február 11-én tették le ünnepélyes keretek között, és a vasútállomás 1890. november 3-án kezdte meg működését.
1869-ben indult az a beruházás, melynek része volt a 337 km hosszú Isztambul-Edirne és Kırklareli-Alpullu szakasz, így 1888-tól Isztambul az európai vasúthálózathoz kapcsolódott. Már csak egy isztambuli vasútállomás hiányzott a teljességhez.
Az épület tervezője egy német mérnök, A. Jasmund volt. A projekt előkészítésekor a mérnök kiindulópontja a város különleges elhelyezkedése volt. Isztambul a kelet és a nyugat találkozásának pontja, ahol a nyugat véget ér és a kelet kezdődik. Ezért az épületet orientalista stílusban, nemzeti minták alkalmazásával képzelte el. A homlokzatokhoz téglát használt, hegyes, ívelt ablakokat és nagy bejárati ajtót készített, amelyek a Szeldzsuk-korszak kőajtóira emlékeztetnek. Az ólomüveg kiegészíti az építészeti elemeket.
Az épület alapja gránitból, a homlokzat márványból és Marseille-ből hozatott kövekből készül. Ausztriából hozott nagyméretű, porcelánnal burkolt kályhákat helyeztek el a várótermekben. Az épület megvilágítását 300 széngázlámpával biztosították.
A főbejárat két oldalára óratornyok kerültek, 3 nagy éttermet, a hátsó oldalon pedig egy nagy sörözőt és kerthelyiséget nyitottak. A legnagyobb étterem a központi óratoronyban helyezkedett el, amelyet egy hosszú márványlépcsőn lehetett megközelíteni. Az étterem ma Orient Ekspres néven működik, és kiváló minőségben elfogadható áron nyújtja szolgáltatását.
A sínek kiépítése Yedikulénél (Héttorony) kezdődött, és a Yenikapıhoz (Új kapu) érkezett az építkezés, amikor egy hosszas vita kezdődött, mert a síneknek a Topkapı palota kertjén kellett volna áthaladnia, amihez korábban Abdul-Aziz szultán engedélyt adott, így folytatták a munkát, és elérkeztek a Sirkeci állomásig. Nagy áldozatokat hoztak ezért: bizánci és oszmán palotákat és villákat bontottak le, és így ez a tengerparti szakasz teljesen megváltozott.
Az Isztambul és Ankara között közlekedő gyorsvonatok működése óta a két történelmi állomás ugyan nem üzemel, de a Sirkeci Gar rendszeresen ad otthont rendezvényeknek, táncesteknek, ráadásul naponta látogatják a kíváncsi vasútkedvelők, hiszen itt működik egy, a vasút történetét bemutató múzeum.
A tárlat közel 50 négyzetméteren mutatja be a régi tárgyakat és emlékeket. 300 kiállítási tárgy között láthatók a vasutasokat képző iskolákban készített fotók, az oszmán időkből származó engedélyek, térképek, tervrajzok, és nem utolsósorban az Orient Expresszről maradt használati tárgyak. Megtekinthető még egy működő terepasztal, illetve érdekességként egy vonat masinisztafülkéje is. Nyitvatartása: kedd-szombat 9.00-12.30 és 13.00-17.00 között.
Az információk forrása: Törökország kulturális minisztériumának hivatalos oldala: kvmgm.ktb.gov.tr
Erdem Éva – Türkinfo