Az Égei-tenger egyik gyöngyszeme – Karaburun-félsziget

KaynarpınarMost, hogy áttettük nyári (és talán téli) székhelyünket Urla városba (szintén még Izmir), annak is egy pici tengerparti kerületébe, kilátással a tengerre, van módunk felfedezni az idáig számomra teljesen ismeretlen nyugati területeket, értsd Izmir tartomány egészen nyugati területeit.

Így történt, hogy egy nap felkerekedtünk és elindultunk a Karaburun-félsziget keleti oldalán.

Az egész út Gülbahçe falucskából indulva mindössze 50 km, ám a szakasz rendkívül vadregényes, szakadékos tengerparti szerpentineken vezet. Mi természetesen minden településen megálltunk, így az út több óra volt, visszafelé azonban pontosan 1 óra alatt értünk el ismét Gülbahçéba, immár az egy szakaszig kiépült új utat használva.

Az ország talán egyik legszebb fekvésű műszaki egyeteme szintén Urla városkában található, a neve İ.Y.T.E. vagyis İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü, aminek udvarából szinte bárhonnan a tengerben gyönyörködhetünk.

Ide akár Erasmus ösztöndíjjal is jöhetnek a fiatalok, ha a színvonalas oktatás mellett a természet közelségére vágynak a nagyváros helyett. Persze szórakozásra is van mód, hiszen a híres üdülőhely, annál is híresebb bárokkal és diszkókkal, Çeşme, csupán kb. 45 km, Izmir pedig 60, de mivel a terület még Izmir városához tartozik rendszeres városi buszjárat közlekedik. 2022-re pedig felszíni metroközlekedést is terveznek az egyetemig egészen Izmirből.

Çeşméből pedig Chios, a görög sziget is bármikor elérhető szárnyashajóval.

Az egyetem elől elindulva mi a régi utat választottuk és milyen jól tettük. Gülbahçe után az út egy darabig közvetlenül a tengerparton vezet, nem is településekkel inkább csak itt-ott elhelyezkedő tengerparti házacsakákkal szabdalva. Az úton érdemes betérni akár török reggelire is a híres Taşev étterembe, ahol a tulajdonos házaspár évtizedek óta várja vendégeit saját készítésű lekvárokkal, olívabogyóval, savanyúságokkal. Este élő zene és mindig friss hal várja a vendégeket.

Ahogy csordogálunk tovább a félszigeten, úton-útfélen természetes mézet, zöldséget, gyümölcsöt kínáló táblákkal találkozhatunk. Menjünk be nyugodtan bármelyik házba, amelyik ezeket hirdeti, biztosan ízletes termékeket vehetünk.

A következő nagyobb település Balıklıova, egy 1,5 ezer fős hangulatos falucska, neve jelentése hallal teli völgy. Itt szerettünk volna meglátogatni egy baráti házaspárt, akiknek itt van nyaralójuk, sajnos épp nem voltak otthon.

Ugyanez történt Mordoğanban is, ahova hegyeken átvezető, csodás kristálytiszta öblök mentén futó szerpentin vezet. Bárhol megállhatunk fürdeni az átlátszó tengervízben. Nincs tömeg, pedig augusztus közepét és vasárnapot írunk. A távolban halfarmok színesítik az Égei-tengeri látványt. Ismerőseink Ardıç strandját ajánlották, igazuk volt.