Az 1001 éjszaka inspirálta kiállítás Izmirben

Az izmiri tengerparti sétányon található Arkas Art Center legújabb kiállítását az 1001 éjszaka meséi inspirálták. A tárlatot 2018. december 30-ig látogathatja meg bárki, aki tanúja szeretne lenni egy varázslatos világnak.

Rudolf Ernst, (1854-1932), „Nő a hálószobájában” olaj, 72.3 x 92.4

Antoine Galland orientalista író, kutató és utazó jóvoltából ismerhette meg a világ „Az 1001 (arab) éj” meséit, mely különleges helyet foglal el az irodalom történetében. A szerző 15 évig élt a távol-keleten, többször Izmirbe is ellátogatott. A könyv túlmutat Európa határain is, számos nyelvre fordították le, és tagadhatatlan hatással volt a XVIII. században a fantasztikus könyvek fejlődésére.

Az 1001 éjszaka meséi minden művészeti területre hatással volt a múltban és a jelenben is: opera, balett, festmény, miniatúra, textilek vagy mozifilmek. A történetek által inspirálva minden művész más-más módon dolgozta fel, hozzáadva saját egyéniségét.

Jean-Luc Maeso, a kiállítás kurátora a megnyitó ünnepségen elmondta: „Ahogy azt majd tapasztalhatják az „1001 éjszaka” nemcsak az irodalomban, hanem a művészet számos más területén is megjelenik, így az operában, a modern művészetben, a balettben.  A könyv az olvasót egy utazásra viszi el, egy valós, mégis álomszerű világba. Az olvasó akaratlanul vonzódik a keleti arab országokhoz, a nagyon drága termékek, fűszerek és illatok világához. Aki a kiállításra látogat, egyike lehet azoknak, akik e rendkívüli mesék közepén találják magukat.”

Felekşan Onar és Suhandan Özay Demirkan művészeknek, a kiállítás tervezőinek köszönhetjük azt az igazán különleges hangulatot, amelyben – és most itt cikkünkben is – sétálhatunk. Két barátnőmmel közösen látogattunk el a tárlatra, ahol páratlan élményekkel gazdagodtunk.

Már a belépéskor, az első lépcsőfordulóban egy aranyozott világba kerülünk, és ez a szín, továbbá az éj kékje kísér minket végig.

Egy sötét, falfestéssel díszített folyosóra érkezünk az első emeleten, ahonnan egy súlyos bársonyfüggönyön át léphetünk be a kiállító terembe. Nem is tudtuk azonnal, hogy ott kell bemennünk, az embernek határozottan az az érzése, hogy egy titkos világba érkezik meg.

Ezekben a termekben a háremek világából láthatunk festményeket a falon. A középső üvegvitrinekben pedig hangszereket, dísztárgyakat. Kedvencem egy kis porcelán, hangszeres, turbános zenekar volt. A terem fénypontja – szó szerint is – a sötétkékre festett mennyezetre akasztott üvegcsillár. Lenyűgöző hangulatot ad.

A baloldali kisteremben bámulatos részletességgel dísztett legyezők és egyéb textíliák kerültek kiállításra, melyeket nagyítókon át láthattunk. Szintén nagyítók segítettek abban, hogy a jobboldali teremben található könyvekbe belenézhessük – bár az arab írást nem tudtuk elolvasni, mégis érdeklődéssel vesztünk el a betűkben.

Ezt követően elindultunk az emeltre. Miért fontos ezt kiemelni? Azt gondolom, kevés olyan kiállítás lehet, ahol a lépcsőház, és a lépcsőmászás az egyik legfőbb élmény. A tervezők alaposan megfogtak itt minket. Hosszú ideig nem tudtunk elszakadni a szikrázó aranyfalaktól, a végtelen magasból lelógatott köteleken függő keleti cipőcskéktől.

Az emeleten az 1001 éjszaka világában játszódó operából és balettből láthattunk csodálatos jelmezeket.

Izmirben, sőt Törökországban először láthatók azok a Rimszkij-Korszakov Seherezádé című balettjéhez készített kosztümök, melyeket a világhírű francia tervező Christian Lacroix tervezett. Továbbá láthattunk – az olasz Franca Squarciapino által tervezett – darabokat, melyek Ludwig Minkus A bajadér című balettjéhez készültek.

A kosztümök az Opera Garnier, a Comedie-Francaise, a National Center of Costume and Scenography, a National Library of France, a Müziksev és az Antik Corporation segítségével kerülhettek kiállításra.

 

A kiállítás helyszíne: Arkas Sanat Merkezi

Cím:  Kültür Mahallesi, 1380 . Sk. 3-1, 35230 Konak/İzmir

Nyitva: 10:00 – 18:00, hétfőn zárva

Belépés díjtalan

Szerző és fotók: Erdem Éva – Türkinfo