A török áfium

theodosius_oNéhány nappal az isztambuli merénylet előtt magam is többször álltam a Kék Mecset előtti villamosmegállóban. Ha jól emlékszem, a Theodosius-obeliszk előtt egyszer közelebb is húzódtam egy német turistacsoporthoz, hogy belehallgassak az idegenvezető magyarázatába. A városnak ezen részén még a hűvös január eleji napokban is rengeteg a turista. A műemlékeket és a villamosmegállókat biztonsági emberek őrzik, de a szabadban sétálgató emberek és kisebb csoportok védtelenek a látható fegyver nélkül érkező, öngyilkos terroristák ellen. A turisták sajnos könnyű célpontok, és az ellenük elkövetett aljas merénylet egyszerre rázza meg saját országukat, a helyi, részben az idegenforgalomra épülő gazdaságot, és alapozza meg a szabadságjogok korlátozását.

A szabadságjogok és a demokrácia korlátozása Törökországban sajnos már a mostani merényletek előtt megkezdődött. És bár a média érthetően jobban figyel a Hagia Sophia és a Kék mecset előtti, világhírű térre, mint a távoli kurd vidékre, ott még több áldozata van a kiújult erőszaknak. A kurd kérdésre persze nehéz jó megoldást találni, hiszen a török állam joggal ragaszkodik az ország területi integritásához, és a határok újrarajzolása még véresebb háborúkat eredményezne. A korábbi, progresszív török kormányok azonban igyekeztek valamelyest növelni a kurdok jogait, és a kurdok között is akadtak, akik a forradalmi marxista PKK-nál mérsékeltebb politikát folytattak. De Erdogan elnök agresszív nacionalizmusa és antidemokratikus fellépése mindkét oldalon a szembenállást, a radikalizmust erősíti. A pár nappal ezelőtti merényletet bizonyítottan egy, az Iszlám Államhoz kötődő terrorista követte el, az elnök azonban beszédében – konkrét vádak nélkül – igyekezett a kurdokat és az oroszokat is belekeverni a történetbe. Pedig a gerillák és a kormányerők közti harcokat nem lehet összemosni a teljesen ártatlan, a konfliktustól sok száz kilométerre élők elleni merénylettel, legyenek ez utóbbiak akár turisták, akár isztambuli polgárok.

A modernkori Törökországot közel száz esztendővel ezelőtt Kemal Atatürk bátor és progresszív reformjai teremtették meg. Atatürk vezette be a latin betűs írást, a nők egyenjogúságát, az európai ruha viseletét, eltörölt minden feudális jellegű címet, megszüntette az iszlám szerzetesrendeket és az egyházi oktatást, eltörölte a sariát. Lényegében mindent meglépett, ami ellen a mai iszlamisták világszerte küzdenek. Szimbolikus jelentőségű volt, hogy 1935-ben az addig az ország vezető mecsetjeként működő Hagia Sophiát egyházi funkcióitól megfosztva múzeummá alakíttatta át. Bár Magyarországon ez kevéssé köztudott, a huszadik század legnagyobb személyiségei közé tartozott, aki forradalmi elszántsággal vezette be a progresszív reformokat. Ezek fő letéteményese – számunkra nehezen elképzelhető módon – a hadsereg volt, amelynek fiatal, világias gondolkodású tisztjei sok évtizeden át meg tudták védeni az atatürki vívmányokat. Ha kellett, akár államcsínnyel is. Erdogan előtt is voltak, akik az iskolázatlan anatóliai lakosság támogatásával többséget szereztek a parlamentben, és azt az iszlám befolyás visszacsempészésére, az állam világi jelegének gyengítésére, a nyugatias demokraták ellen próbálták felhasználni. A progresszív törökök ezért az ilyen kísérleteket elfojtó puccsokat ma is forradalomnak tartják.

Nehéz kérdés természetesen, hogy a parlamenti többséggel szemben jogos-e egy magasabb cél, a progresszív alkotmány és világi állam nevében erőszakot alkalmazni? Ezt alighanem csak az adott ország helyzetének és történelmének mélyebb ismeretében lehet megválaszolni.

A cikk folytatása>>>

nepszava.hu