Visszalép a Volkswagen, nem építi meg legújabb európai gyárát

Kép forrása: Michael Gottschalk/Photothek via Getty Images

Éveken keresztül vizsgálta a Volkswagen egy újabb európai üzem építésének lehetőségét, sokáig Bulgária és Törökország volt versenyben az új gyártási helyszínért, végül úgy tűnt, utóbbi kapja meg a lehetőséget. Ami csak egy lehetőség is marad, az Automobilwoche több forrásból is úgy értesült, hogy a Volkswagen végleg elállt a tervtől, és nem épít üzemet Törökországban. A hírt azóta a konszern is megerősítette.

Nem építi meg törökországi üzemét a Volkswagen, értesült több forrásból is az Automobilwoche. Közben a német hírügynökség, a dpa már a konszernre hivatkozik:

A döntés hátterében a koronavírus-válság miatt a globális autókereslet visszaesése áll,

jelentette be a Volkswagen.

A jelenlegi állás szerint a kapacitások bővítése nem szükséges,

tette hozzá a Volkswagen szóvivője.

Török részről is megerősítették a hírt, ott a felfüggesztés kifejezést használják, az ok azonban a konszern által is említett volt, vagyis, hogy a koronavírus miatti bizonytalansággal magyarázható a Volkswagen lépése.

A Volkswagen a nyugat-törökországi kikötővárostól, Izmirtől nem messze tervezte felépíteni legújabb üzemét, a gyárban a konszern több márkájának autóit, Skodákat és Volkswageneket is gyártottak volna, az üzem közel 4 ezer alkalmazottnak adott volna munkát. A Volkswagen egymilliárd eurós beruházást tervezett, éves szinten akár 300 ezer autó gyártására is elegendő lett volna az üzem kapacitása.

Tavaly augusztusban írtunk arról, hogy előrehaladottak az egyeztetések a török üzemről, cserébe viszont az autóvásárlásra vonatkozó adózási szabályok változtatását kérték, lapértesülések szerint a német cég vezetői egyeztetéseket folytatnak a török vezetőkkel az ország magas, autóvásárlást sújtó adóiról. A források nem mondták el, hogy milyen biztosítékokat szeretne az ügyben a VW, vélhetően a nagyobb motorral szerelt autók adójának csökkentéséről volt szó. Törökországban az autóvásárlást speciális fogyasztási adó terheli, amelynek mértéke 1.6 literes motorig 45-60 százalék, afelett viszont akár 100-110 százalék is lehet. Az adónak komoly hatása van a török autópiacra, a tavaly eladott autók 96 százaléka 1.6-os vagy annál kisebb motorral szerelt volt.

A törökországi üzem sorsa hónapokig bizonytalan volt, tavaly október közepén Törökország katonai támadást indított Észak-Sziriában, ez pedig lapértesülések szerint hatott a Volkswagen terveire is, a Handelsblatt akkor úgy tudta, hogy a konszern elhalasztja a döntést a Törökországba tervezett üzeméről.

Lapértesülések szerint tavaly decemberben még azt tervezte a konszern menedzsmentje, hogy idén februárban dönt a török üzem sorsáról, idén februárban viszont már arról szólnak a hírek, hogy a cégvezetés később, valamikor idén év közepén hoz döntést.

Amennyiben igazak az Automobilwoche értesülései, a török gyárépítéstől való visszalépés nagy nyertese Szlovákia lehet, ugyanis a VW Passatot és a Skoda Superbet is Pozsonyban gyárthatják majd. A konszern költ is a szlovák üzemre, félmilliárd eurót költhetnek az ottani fejlesztésekre. A Passatot és a Superbet jelenleg Emdenben és Kvasinyban gyártják, korábbi információk alapján azokat az üzemeket átállítják, és új modelleket gyártanak majd, Emdenben elektromos autókat, a cseh üzemben pedig SUV-kat gyárthatnak

Forrás: www.portfolio.hu