Vallási turisták a „próféták városának” vonzásában

sanliurfaaŞanlıurfáról úgy tartják, hogy ez az első hely, ahol az iszlám megjelent Anatóliában. A próféták városaként ismert település, nem csak az iszlám világ, de a kereszténység számára is kiemelkedően fontos.

Törökország délkeleti tartománya, Şanlıurfa, amely úgy ismert, mint a próféták városa, meghatározó helyet vívott ki magának nemzetközi vallási turizmus színterén, büszkélkedve az ábrahámi vallások kitüntetett helyeivel.

A város otthona számos híres vallási helyszínnek, mint Balıklıgöl, ahol Ábrahám próféta született és tűzbe vettetett; a barlang, ahol Jób próféta elszenvedte megpróbáltatásait; és Göbeklitepe, a világ legrégibb templom maradványainak színhelye.

A vallási turizmus szempontjából figyelemre méltó adottságokkal rendelkező város lehetőséget kínál az idelátogatóknak arra, hogy utazást tegyenek a múltba.

Cihat Kürkçüoğlu professzor, a Harran Egyetem tanára és a göbeklitepei ásatások vezető helyettese elmondta, hogy Şanlıurfa egyike a leginkább feltárt török városoknak. A Nevali Çori és Göbeklitepe ásatásai során napfényre került adatok szerint, a város történelme 12,000 évvel ezelőttre nyúlik vissza, mondta Kürkçüoğlu, hozzátéve, hogy a primitív, egyistenhívő és többistenhívő vallások nyomai is fellelhetőek a városban.

A professzor azt is elmesélte, hogy égitesteket bálványozó pogányok nyomaira is rábukkantak a harrani ásatásokon. „Ábrahám Próféta, akit az egyistenhívő vallások atyjának tartanak, ebben a városban született. Úgy tartják, hogy Jób beteg volt, és miután megmosakodott a város gyógyító vizében, felépült. Jákob próféta Harranban élt, és itt vette feleségül a nagybátyja lányát, Ráhelt. A hiedelem szerint Mózes próféta itt találkozott Jetró próféta lányával. Jetró próféta barlangja is a régióban található, amit az idelátogatók szívesen felkeresnek.” – mondta. Kürkçüoğlu szerint Hayati Harrani és İmam Bakır sírja meglehetősen fontosak a vallási turizmus szempontjából.

A kapu, amelyen keresztül az iszlám Anatóliába érkezett

Şanlıurfa úgy ismert, mint a „kapu, amelyen keresztül az iszlám Anatóliába érkezett”, – mondta. „Şanlıurfa meghódításával, az iszlám megérkezett a mai Török Köztársaság területére. Emiatt a város, amelyet a negyedik vallási központként tartunk számon Mekka, Medina és Jeruzsálem után, rendkívül jelentős az iszlám számára. ”, – fűzte hozzá.

„A város a kereszténység számára is fontos. Abgar, Şanlıurfa ötödik királya, levelet írt Jézusnak, hogy meghívja őt a városba. A próféta nem tudott eljönni, de a királynak írt levelében megüzente, hogy megáldotta a várost. Továbbá egy zsebkendőn saját portréját is elküldte Abgarnak.” – tette hozzá.

Kürkçüoğlu elmondta, hogy néhány keresztény hisz ebben a történetben. „ Az első település, amely abban az időszakban elismerte a kereszténységet, Şanlıurfa volt. A világ minden tájáról özönlöttek a városba, hogy meglátogassák azokat a helyszíneket, ahol apostolok és keresztény szentek éltek. Ezért fontos Şanlıurfa a kereszténység számára.”

Forrás: Hürriyet Daily News

Fordította: Petrovics Bianka / Türkinfo

2015-01-06