Szappanoperákkal hódítja meg a világot Ankara

Valószínűleg nem több városi legendánál, hogy a magyar asszonyok annak idején pénzt gyűjtöttek Isaura felszabadításáért és Esmeralda szemműtétjére. Az viszont kétségtelen tény, hogy török hölgyek egy csoportja 2011-ben petícióban követelte az ankarai munkaügyi minisztertől: toloncolják ki az országból a gátlástalan, áskálódó Caroline-t, aki galád módon elcsábította a szorgalmas, szeretetre méltó török asszony, Cemile férjét. Az esetről Wilma Elles, a szóban forgó Ahogy múlik az idő című szappanoperában Caroline-t alakító német színésznő számolt be a Slate amerikai magazinnak, jelét adva annak, mennyire hatásosak a török telenovellák.

Számos cikk született az utóbbi években arról, hogy a Magyarországon is nagy népszerűségnek örvendő török szappanoperák nem csupán profitot termelnek, de diplomáciai szempontból is hasznosak. Törökország jelenleg a világ második legnagyobb tévésorozat-exportőre az Egyesült Államok mögött: a Daily Sabah napilap szerint 156 országban sugározzák és 500 millióan nézik a Törökországban gyártott műsorokat. A Fatmagül vagy a Szulejmán emellett Ankara nemzetközi imázsát és érdekérvényesítő képességét is erősíti. Ez az úgynevezett soft power, a puha erő, ami azt jelenti: katonai és gazdasági erejéből fakadó kényszerítő ereje helyett Törökországot kultúrája és politikai eszméi alapján teszik vonzóvá.

A szappanoperák elsősorban Törökország szomszédságában – a Nyugat-Balkánon és a Közel-Keleten – örvendenek nagy sikernek a kulturális és történelmi kötelékek miatt, de a telenovellák hazájában, Latin-Amerikában is kedvező fogadtatásra találtak. A Hürriyet című napilap cikke szerint tavaly 70 százalékkal több turista érkezett Latin-Amerikából az előző évhez képest. A Balkan Insight hírportál tegnapi cikke szerint az Oszmán Birodalom utódjaként Törökország amúgy is jelentős befolyást gyakorol manapság a nyugat-balkáni országokra.

Folytatás

Forrás: magyarnemzet.hu