2025. július 21.
Türkinfo Blog Oldal 885

Melltartóban pózol a Szulejmán Hürremje – Ilyen szexi fotók készültek Meryem Uzerliről

A török színésznő legvadítóbb fotói.

Meryem Uzerli nevét a Szulejmán című sorozatból ismerhetik a rajongók, ahol ő alakította a gyönyörű, vörös hajú Hürrem szultánát, aki hamar a hazai közönség kedvenc karakterévé nőtte ki magát.

Folytatás >>>

Forrás: femina.hu

Helen Davies: Kezdők török nyelvkönyve

 

A világhírű USBORNE Kiadó színes, szórakoztató képekkel illusztrált szótárai azzal a céllal készültek, hogy megkönnyítsék és kellemes időtöltéssé tegyék a nyelvtanulást. Mindegyikben több mint kétezer, a mindennapi életben gyakran használt szó és kifejezés található. A szavakat egy-egy téma köre csoportosítottuk (A család, A test, Ház és lakás, Öltözködés, Élelmiszerek, Bevásárlás, Autóval, Nyaralás, Sport stb.), s a mulatságos képek, jelenetek szinte sugallják a szavak értelmét. A könyv végén a legfontosabb tudnivalókat összegző néhány oldal következik A nyelvtanról dióhéjban címmel. Befejezésül pedig szójegyzék található.

Folytatás >>>

  • Holnap Kiadó, 2015
  • KEZDÕK NYELVKÖNYVE SOROZAT sorozat
  • 120 oldal
  • Kötés: cérnafűzött, keménytáblás
  • ISBN: 9789633466520

Putyin, Orbán, Erdogan, a nyerő hármas? Mit tudnak, amit mások nem?

Miért népszerűek az illiberális demokráciák? Azért, mert csak a politikában illiberálisok, a gazdaságban viszont liberálisok – írja Daniel Gros a Social Europe című lapban.

A European Policy Studies nevű brüsszeli kutatóintézet igazgatója három országot vizsgál: Oroszországot, Törökországot és Magyarországot.

Bár az illiberális demokrácia kifejezés Orbán Viktortól származik, de Vlagyimir Putyin megelőzte ennek alkalmazásában, Oroszországban. Saját kezében felmérhetetlen hatalmat összpontosított a politikában, az állami élet irányításában. Csakhogy eközben ügyelt arra, hogy a washingtoni konszenzusban megfogalmazott elveket a globális gazdaság liberális működéséről gondosan betartsa. Esze ágában sem volt Oroszországot elzárni a világtól. Épp ellenkezőleg: Putyin idejében léptek be a WTO-ba. A gazdaság nyitottsága fennmaradt, miközben a pénzügyi politika józan szigorról tett tanúbizonyságot. Míg a liberális elődök a pénzügyi csőd szélére vitték Oroszországot, Putyin mindig ügyelt arra, hogy az államadósságot józanul menedzselje. Erdogan és Orbán hasonlóképp cselekedett – hangsúlyozza a szerző.

Miközben éles vitákba keveredett Brüsszellel, Erdogannak esze ágában sem volt felmondani azt az előnyös vámszerződést, amely az Európai Unióhoz köti, Orbán hasonló megoldást választott: szembeszállt az IMF-fel, de csak azért, hogy maga valósítsa meg a szigorú költségvetési politikát, melyet a Nemzetközi Valutaalap javasolt. A szabadkereskedelem és a józan konzervatív pénzügyi politika jellemzi ezeket az illiberális demokráciákat, melyek nem estek bele abba a csapdába, mint Venezuela.

Chavez rendszere, melyet aztán Maduro is folytatott, arra épült, hogy a magas olajárak örökké tartanak és finanszírozzák a jóléti kiadásokat, melyekkel meg lehet vásárolni a szegényebbek szavazatait. Amint megindultak az olajárak lefelé, kitört a válság. Amely ma drámai mértékben kiéleződött. Sem Putyin, sem Erdogan, sem Orbán nem követte el ezt a súlyos hibát eddig – hangsúlyozza a szerző. Csakhogy az olajárak csökkenése tartósnak bizonyulhat, és ez alapvetően befolyásolhatja Oroszország és Putyin helyzetét. A GDP éves növekedése mindössze 1,5%, ez messze elmarad a régió országaitól. Az életszínvonal stagnál. Moszkvában nagy a kísértés arra, hogy ne csak a politikában, de a gazdaságban is illiberálisak legyenek. Ezzel pedig megindulhatnak a lejtőn lefelé. Venezuela tanulságos példa, hogy hova vezethet a magas olajárra épített gazdasági populizmus.

Részletek> hvg

A fekete macska

Egyszer volt, hol nem volt. A régi időkben, széna volt a szitában, s egy padisahnak volt három leánya. Egyik szebb volt, mint a másik. A világ minden táján szájról szájra járt a leányok szépsége. Szépségük úgy ragyogott, mint a telihold éjjel, s mint délben a Nap.
Mindhárman férjhez menendő, eladósorban voltak. A három leányért már számtalan kérő jelentkezett házassági ajánlattal a szerájban. Az egyik a padisahnak nem tetszett, a másikat a szultána nem tartotta megfelelőnek.
– Felséges uralkodóm! Ez így nem mehet tovább. Ha a leányainkat a legmegfelelőbbnek adjuk, azzal a többi ifjat megbántjuk. Talán a leányaink sem lennének igazán boldogok. A legjobb lesz, ha csináltatunk három aranylabdát, aztán a kikiáltókkal kihirdettetjük, hogy aki házasodni akar, az, sorban három napon keresztül a szeráj előtti téren gyülekezzen. A leányaink sorban dobják el a labdákat, s akit a labda eltalál, annak adjuk feleségül. Ez ellen senki sem szólhat egy szót sem. A leányok, ha szerencsések, családi fészket rakhatnak. – javasolta a szultána a padisahnak.
A padisahnak megtetszett a jó ötlet. Magához hívatta a leányokat, s elmondta, hogy anyjukkal mit határoztak.
Amikor a labda kész lett, az ország minden részében hangosan kiabáltak a kikiáltók.
– Ej, ország népe! Hallottuk, nem hallottuk senki se mondja! Padisahunk három leányát kiházasítja. A hó utolsó csütörtökjén a legidősebb, pénteken a középső, szombaton a legkisebb a szeráj erkélyéről egy labdát fog elhajítani. Akit a labda eltalál, annak adja a padisahunk a leányát. Mindazok, akik házasodni akarnak, azokon a napokon a szeráj előtt gyülekezzenek! – hirdették a nép között.
Megörültek a házasodni vágyók. Mindenki magában abban reménykedett, hátha majd őt találja el a labda.
Végre elérkezett a hónap utolsó csütörtöke. A szeráj előtt a tér úgy nézett ki mintha ott valami nagy ünnepséget tartanának. Az ifjak a legszebb ruháikba öltöztek, jól kicsínosították magukat, s várták, hogy a padisah legidősebb leányának elnyerjék a labdáját.
Ahogyan előre kihirdették, egyszer csak feltűnt az erkélyen a padisah, a szultána és a három leány. A nép örömujjongása közepette üdvözöltek minden jelenlévőt, aztán a legnagyobb leány az erkélyről a térre hajította az arany labdát. A labda senkit sem talált el, gurult, gurult a szerájjal szembeni romos kunyhóhoz, abba beleütközött, s ott megállt.
Erre aztán igazán nem voltak felkészülve. Az emberek kiabáltak, ordítoztak, tiltakoztak, s azt akarták, hogy a leány dobjon még egyszer. Odavitték neki a labdát, s a lány még egyszer eldobta. Mindenki feszülten figyelte tekintetével, ugyan hová, merre száll a labda, de ismét senkit sem talált el, gurult, gurult a kunyhóig, végül annak csapódott neki. Az emberek most is tiltakoztak, a padisah erre azt mondta, három a nép választási joga, s ezért még egyszer elhajítatta a leányával a labdát. Az arany labda, harmadszor is ugyanahhoz a kunyhóhoz gurult, annak ütközött neki.
Most már senki sem szólhatott, egy árva szót sem. A sokadalom feloszlott.
– Mit tegyek? Ott vár a sorsom. – mondta a legidősebb leány.
Bementek az erkélyről, a padisah parancsára összehívták a szeráj népét, s hozzákezdek a leány feldíszítéséhez. Menyegzői ruhába öltöztették, hajába aranyszálakat fontak, fejére ékes fátylat borítottak, majd kocsiba ültették, elvitték a szerájjal szemben levő kunyhóhoz, s ott szállt ki a leány.
A leány ment egyenesen a kunyhó kapujához, a szíve úgy vert, hogy majd kiugrott, amikor belépett, s félrehúzódva leült és várt. Csak várt és várt, de oda senki se nem érkezett, se nem távozott. Meglehetősen unatkozott, ezért aztán járkálni kezdett, s ekkor észrevett egy ajtót. Nem volt bezárva, keze kis nyomására megnyílt. S ekkor mit látott? Belül egy hatalmas nagy szeráj volt, de olyan egy szeráj, hogy csak na! Az apja szerája e mellett csak egy kis házikó! Bement, s csodálkozva nézelődött jobbra, balra, szép lassan járva szemlélődött. Amerre nézett, a szája a csodálkozástól tátva maradt, mert minden, amit látott, rubintból, smaragdból, gyémántból, gyöngyből, aranyból, és más értékes drágakövekből, készült. A hatalmas márványoszlopok mindegyikét arany övezte, s még ezen felül, drágakő berakás is díszítette. A szobák, folyosók mind színes márványból voltak. A leány akármerre nézett, csak ámult.
– Az én apám nincs annyira gazdag, mint ennek az országnak a padisahja. – mondta magában. Sétálgatott, s amint egyszer megállt, előkerült egy fekete macska, s követni kezdte a leányt, akármerre ment, vele tartott a macska, nem távozott el mellőle. Valami rossz érzés kerítette markába, s elzavarta a macskát. Az állat egy kis időre eltűnt, de aztán ismét visszajött, s a leánnyal együtt sétált. Ekkor már megmérgesedett a leány és kezével egy jó nagyot ráhúzott a macskára, s az elfutott szomorúan nyávogva.
Ahogy a macska eltűnt, a leány ismét egy ajtó előtt találta magát. Az arany fogantyúját megforgatva, bement rajta. Megint egy másik szobába jutott, s azt látta, hogy középen egy pompásan megterített asztal áll. Az asztalon különféle étel, mindenfajta gyümölcs és édesség sorakozik. Igen ám, volt ott minden, de sehol sem, látszott egy árva lélek sem. Hiába járatta körbe a szemét, itt is csak gyémánt, zafír, rubint díszeket látott. A padlót selyemszőnyegek borították, az ablakokat válogatott indiai selyemfüggönyök takarták, az ülőbútorokat csodálatos színű atlasz szövetekkel vonták be, az asztalon szemkápráztató aranytányérokból és kristály poharakból áll a teríték.
A leány látta, hogy senki sincs a szobában, magában leült az asztal mellé, s hozzákezdett falatozni. Közben ismét előkerült a macska, s a leány lábához dögölőzött, aki erre felsikoltott. Most már nagyon megharagudott a leány, felpattant ültéből, s egy jó nagyot csapott a macskára, kinyitotta az ajtót, kihajította az állatot, s mögötte bezárta az ajtót.
Jól megtömte a hasát, aztán félre húzódott s leült egy sarokban. Esteledett, kezdett besötétedni, a leány azon törte a fejét, hogy mit fog a sötétben csinálni, s abban a pillanatban magától kigyúltak az asztalon a gyertyák. Ezt látva nagyon elcsodálkozott. Közben elálmosodott, ültéből felállt, elhagyta a szobát. Végighaladt a folyosón, s közben minden ajtót megnyitott, s bekukkantott. Az egyik szoba szebb, díszesebb és vonzóbb volt, mint a másik, mindegyikben gyertyák égtek, de senkit sem látott, egyik helyiségben sem.
Végre, amikor már az utolsó kinyitott ajtót nyitotta ki, s bepillantott, csodás érzés töltötte be a lelkét. Amit megpillantott, az, egy az apja szerájában sohasem látott szépséges szép hálószoba volt. A szoba egyik szegletében ragyogott a fényezett diófa ágy melyet faberakások díszítettek, rajta aranyhímes vörös atlasz takaró ragadta meg a leány tekintetét. Szanaszét vastag süppedő perzsaszőnyegek voltak a földre terítve. Az ágy takaróját, párnáit mind, mind rubintok ékesítették. Szemkápráztató kristály gyertyatartókban égtek a gyertyák, a hatalmas ablakokat földig érő sötétvörös bársony függönyök takarták, mindezek különös szépséget adtak ennek a szobának. Arannyal kivarrt papucsok álltak az ágy végénél, mintha csak a gazdára várnának.
A már igencsak elálmosodott leány ennyi szépségnek nem tudott ellenállni. Bement, és kivett az ágy lábánál felakasztott vörös selyem tarsolyból egy kék selyem hálóruhát, azt magára öltve lefeküdt az ágyba.
Nem sokkal ezután, alvás közben különféle zajokat hallott, melyekre rémülten felriadt. Alig hogy elszenderedett, a lárma még nagyobb lett. Kint viharos szél fújt, egymás után villámok cikáztak, a föld rengett. A szerencsétlen azt se tudta mi tévő legyen. Az ajtók maguktól ki- becsapódtak, az ablaküvegek kitörtek. Félelmében jól elbújt az ágyban, s várakozott. A lárma, a süvítés, villámlás folytatódott, ahelyett hogy valamit csökkent volna, inkább növekedett.
Lassan világosodni kezdett, s nemsokára alább hagyott a zaj. A leány reggel fürgén kipattant az ágyból, a szobát elhagyta, végigfutott a folyosón, kiszaladt az utcára, sietett haza az édesapja szerájába. Otthon apjának, anyjának és a testvéreinek részletesen elmesélte a történteket, de egy szót sem ejtett a szemközti szeráj pompájáról.
Térjünk most a középső leányhoz.
Aznap rajta volt a sor, hogy az arany labdát elhajítsa. A házasodni akaró ifjak megint szép ruhákat öltöttek, s a szeráj előtt gyülekeztek. A padisah feleségével és leányaival megjelent az erkélyen, s a középső leány az arany labdát a tömeg felé dobta. A labda a tömegből senkit sem talált el, gurult, gurult egészen a romos kunyhó kapujáig, annak nekiütődött, s megállt. Ugyanúgy, mint tegnap, az ifjak megint tiltakoztak, s nagy hangon azt követelték, hogy a leány még egyszer dobja közéjük az arany labdát. A padisahnak nem volt más választása, odahozatta a labdát, s a középső leány még egyszer elhajította. Hát nem megint az előbbi ismétlődött meg? A labda a romos kunyhónak ütközött. A nép ismét tiltakozott, hivatkozva arra, hogy a nép háromszor szavazhat, tehát még egyszer utoljára el kell dobni a labdát. A padisah elfogadta a nép akaratát, ismét eldobatta leányával a labdát. De azt szokták mondani, hogy semmit sem lehet tenni, a sors ellenében, s így történt most is, mert a labda megint a kunyhóhoz gurult, nekicsapódott és ott maradt.
A tömeg rossz szájízzel, egymás közt szomorúan beszélgetve szétszéledt.
– Mit tegyek? Ott vár abban a kunyhóban a sorsom. – mondta a középső leány. A szolgáló lányok őt is feldíszítették, hajába arany szálakat fontak, fejére ékes fátylat borítottak, felöltöztették menyasszonyi ruhába, így vitték ki az utcára, a kis kapuhoz érve beküldték a kunyhóba.
Egy ideig üldögélt, s amikor észrevett egy ajtót, felkelt, kinyitotta. Amint az ajtó kinyílt, a szemkápráztató szépségeken ő is ugyanúgy elámult, mint a nővére, és bizony neki is tátva maradt a szája. Belépve az ajtón, az apja szerájához nem is hasonlítható páratlan szépségű folyosón indult el, s közben csodálkozva nézelődött. Ahogy lassan haladt, feltűnt mellette egy fekete macska, s állandóan a szoknyájához, lábához dörgölődzött. Ő is, mint a nővére, nem kedvelte ezt a macskát, ezért el akarta zavarni, de a macska nem tágított mellőle, ezután már együtt sétálgattak. Egyszer aztán a leány elkapta a macskát, és egy jó nagyot rácsapott. A macska keservesen nyávogva távozott.
Most már a macskától megszabadultan folytatta a leány a sétáját. Egy ajtó előtt megállt, a mögött volt az étkező szoba. Az asztalon különféle friss étkek, roston sültek, eddig sohasem látott gyümölcsök, édességek és sütemények sorakoztak. A leány majd elájult a szoba bútorzatának, padlójának, díszeinek szépségétől, de mivel már eléggé megéhezett, bement, s mindjárt az asztalfőre ült, s jócskán falatozva kezdte megtölteni az éhes gyomrát.
Amint falatozott a jobbnál jobb ételekből, meglátta a fekete macskát, aki nyávogva fájdalmas tekintettel nézett a leányra, s közben a szoknyája szegélyéhez és a lábához dörgölődzött, mert bizonyára ő is akart enni. Most már annyira megharagudott a leány az őt állandóan követő fekete macskára, hogy felugrott ültéből, ráütött, jól felpofozta és meg is rúgta, a szerencsétlen állatot, majd kihajította az ajtón. Az állat keservesen nyávogva eltűnt.
A leány jót falatozott, lassacskán sötétedni kezdett, s az asztalon a gyertyák maguktól meggyulladtak. A leány fel se tudta fogni, ugyan hová is került. Nagyon elálmosodott, felkelt az asztaltól, kiment az étkezőből és sétálgatott. Minden ajtót megnyitott, ami csak elé került, és sokáig nézegette az atlasszal és selyemmel kárpitozott, s gyémánttal, arannyal, rubinttal, smaragddal ékesen berakott bútorokat, kristály kelyheket, selyem szőnyegeket és a márványoszlopokat.
Ő is, csakúgy, mint a nővére, megállt a hálószoba előtt, de mivel már majdnem elnyomta az álom, bement s bevetette magát az ágyba. Azonnal mély álomba zuhant. A legédesebb álmából nagy zaj ébresztette fel. Az ablakok gyorsan ki-be csapódtak, az ajtók ki- becsukódtak, villámok cikáztak, megszakítás nélkül dörgött az ég, rengett a föld. Ágyában összegömbölyödött, a paplant a fejére húzta, s reszketve várta a hajnalt.
Amint megvirradt, a zaj abbamaradt. A leány felkelt, s hazafutott az édesapja szerájába. Apjának, anyjának és a testvéreinek igazat adva nővérének elmesélte mindazokat a szörnyűségeket, amiket átélt, de az épület szépségeiről egy árva szót sem ejtett.
Aznap a legkisebb leányra esett a sor, hogy elhajítsa az arany labdát.

Folytatás >>>

Forrás: terebes.hu

Szakmája legidősebbjeinek egyike! Senki sem ismeri a titkát…

A tej, cukor, kosbor (orchideaféle) és édesgyökér felhasználásával készülő, 150 éves múlttal rendelkező görelei fagylaltot 65 éve készítő Fatma Avcı e szakma legidősebb mestereinek egyike.

Fatma néni 65 éve űzi ezt a mesterséget, amelyet felmenőitől tanult, majd fiának is megtanított, akit jelenleg is segít munkájában.

Avcı az AA (Anadolu Ajansı) riporterének azt nyilatkozta, hogy a görelei fagylalt az idő múlásával semmit nem változott. A fagylaltkészítést, amelyet 20 éves korában apósától és anyósától tanult meg, 1952 óta folytatja.

Fatma Avcı elmesélte, hogy a múltban havat használtak a fagylalt hűtésére: „Régen nem voltak a maihoz hasonló feltételek. Hókupacokat készítettünk, ezeket verembe hordtuk. Egy valaki lement a verembe, kosarakkal vitte le a havat. A verem tetejét jól lefedtük, hogy ne olvadjon el a hó. Azután a veremben lévő havat mélyhűtésre használtuk. Régen sok megpróbáltatásban volt részünk, mostanra a fagylaltkészítés könnyebbé vált. A fagylaltot, miután elkészült, az általunk farönkökből készített hordókba töltve öszvérek hátán a vásárba vittük.

AZ IDŐSEBBEKTŐL TANULTA, A GYERMEKEINEK IS MEGTANÍTOTTA

Avcı elmondta, hogy a görelei fagylaltot régen nem kereskedelmi céllal készítették. Olyankor szolgálták fel, ha a faluban lakodalom volt. Később elkezdték pénzért árulni.

Beavatott minket a fagylaltkészítés módszerébe is: „Az üstben tejet forralunk, beletesszük a hozzávalókat, mint pl. a kosbor (orchideaféle) vagy a cukor. Hagyjuk hűlni, egy-két nap múlva kezdjük árusítani.”

Fatma néni, aki a fagylaltkészítést felmenőitől tanulta, majd megtanította gyermekeinek is, elárulta, hogy már nem képes annyi fagylaltot készíteni, mint régen, ezért inkább gyermekeinek segít.

Fia, Şenol Avcı (47), folytatja ezt a mesterséget Görele járásban. Elmesélte, hogy a szakmát édesanyjától és édesapjától tanulta, majd apja halála után vette át a munkát. Apai, nagyapai örökségként, kultúraként tekint rá. Ma már 35 éve csinálja.

Ő is elárulta, hogy a görelei fagylalt készítéséhez tejet, kosbort, cukrot és édesgyökeret használnak, majd mondanivalóját kiegészítette azzal, hogy ez az eljárás annyira autentikus, hogy nem iparosodott. Amit nem tud, édesanyjától kérdezi, aki a legjobb tudása szerint tanítja őt a 100-150 éves fortélyokra. A fagylaltot, melynek állaga, lágysága jelentősen eltér a többi fagylaltétól, májustól szeptemberig árusítják.

Szegedi Ági / Türkinfo

Forrás: hurriyet.com.tr

Nefes Alan Topraklar: Bey Dağları

Mithat Can Özer – Ateş Böceği

Megnyílt a világ első hun múzeuma

Megnyílt az ázsiai hunok történelmét a világon elsőként bemutató múzeumkomplexum az észak-kínai Belső-Mongólia Autonóm Terület székhelyén, Hohhotban – jelentette kedden a Csungkuo Hszinven Vang kínai hírportál.
Ez a világ első hun múzeuma

A múzeumban a kelet- és közép-ázsiai nomád népek történelmét bemutató régészeti leletek és tárgyak találhatóak, többségük az i. e. 3. századtól az i. sz. 2. századig a Belső-Ázsia és a mai Kína északi felének nagy részét ellenőrzése alatt tartó nomád törzsszövetség vezető tagja, az ázsiai hunokként ismert hsziungnu nép birodalmának idejéből származik.

A kínai történetírás szerint a hsziungnu nép a 4. században Európába betörő hunok ősének tekinthető.

Az ázsiai hunokkal az évszázadok során a kínai uralkodók számos háborút vívtak, részben miattuk, illetve a nomád törzsek támadásai ellen kezdték el később építeni a kínai Nagy Falat.
A Belső-Mongólia Autonóm Terület megalapításának 70. évfordulójának alkalmából emelt két háromszög alakú kurgán – egyes észak-ázsiai népek sírhalmának – külsejét megidéző múzeumkomplexum a hivatalos indoklás szerint „az etnikai harmóniát és a kínai nép egységét hivatott hangsúlyozni”.

Folytatás

Forrás: www.origo.hu

Kemer

A Taurus-hegység lábánál, a Földközi-tenger partján fekvő törökországi Kemer, az egykori kis halászfalu mára nyüzsgő, modern üdülőhely, számtalan szállodával és klubhotellel, jellegzetes mediterrán éghajlattal.

Sportolási, szórakozási lehetőségeket biztosít a pihenni vágyóknak – asztalitenisz, biliárd, búvárkodás, darts, foci, kosárlabda, minigolf, röplabda, tenisz. Gyakran indítanak szafaritúrát a környező hegyekbe. 1986-ig nem igazán ismerték a külföldi turisták, 1987-től a turizmus kiszolgálása lett a fő bevételi forrás, előtte növénytermesztéssel – citrus – foglalkoztak.

Kemer hangulatát meghatározza a széles part és a fenyőkkel borított hegyoldalak között a kék zászló minősítést kapott kavicsos szabad-strand, sétáló utca, a sok üzlet, bár, étterem, night-club, az óriási jachtkikötő. A kikötő mellett levő félszigeten a Yorük-park szabadtéri múzeumában nomád hangulatban lehet finom falatokat enni. Kiváló kikapcsolódást nyújt az Aquaworld Szabadidő Központ.

Folytatás >>>

Forrás: autoberlesonline.hu

Ismerje meg Ferzan Özpetek Isztambulját!

Legutóbbi filmje, a Vörös Isztambul (İstanbul Kırmızı) visszavitte Ferzan Özpeteket szülővárosába, Isztambulba. A városban történt változások a filmben is megjelennek.

 – Caner Kocamaz írása

Forrás: commons.wikimedia.org

„Isztambul folyamatosan változik.” Ez az a mondat, amelyet a helyiektől folyamatosan hallani lehet, azzal együtt, hogy „Isztambul csak az emlékekben marad meg”. Ez a mondat Ferzan Özpetek legújabb mozifilmjében, a Vörös Isztambulban is elhangzik. Könnyű a várost hibáztatni, még akkor is, ha az emberek változtatják meg azt és nem a város saját magát. „Ami engem megérint, az nem a város változása, hanem az embereké, a viselkedésüké és a világnézetüké.” mondta Özpetek a The Guide Istanbulnak adott interjújában.

A forgatókönyvíró és rendező, Ferzan Özpetek Isztambulban született, de 1976 óta Olaszországban él. Azóta többször visszatért már Isztambulba, hol egy filmforgatás miatt, hol nyaralni, és ezért talán könnyebben észreveszi azokat a változásokat, amelyet a helyi lakosok nem érzékelnek, és ezek a filmjében is megjelennek.

A Vörös Isztambul című filmjében Özpetek azt mutatja meg, milyen fontos szerepet játszik Isztambul a helyiek életében. A nyitójelenettől az utolsó képkockáig a film végigviszi a nézőket Isztambulon, miközben az emlékek valósággá válnak az emberek történeteiben. A film alapjául Özpetek azonos című könyve szolgált, melyet 2013-ban adtak ki. Özpetek elmondta, hogy „a történet egy szerkesztőről szól, aki 20 év után látogat el Isztambulba”. A szerkesztő, Orhan (Halit Ergenç – Szulejmán) Isztambulba tart, hogy Denizzel (Bejat İşler – A bosszú), az író-rendezővel dolgozzon együtt annak könyvén, mely a családjáról és barátairól szól. Deniz azonban Orhan érkezése napján eltűnik, és amíg keresi őt, Orhan szembetalálja magát Isztambul jövőjével és saját múltjával.

Forrás: Youtube

A mozifilm a nézőkben vegyes érzéseket váltott ki. „Vajon lesz folytatása? Mi lesz a vége?” kérdezték. Ez azonban Özpeteket nem izgatta. „Jó volt látni, hogy az emberek beszélgettek a filmről.” Ahogy a város, a Vörös Isztambul is rejtélyes, kiszámíthatatlan és félelmetes.

Özpetek szemüvegén keresztül

A világ, különösen Isztambul, nagyon másnak tűnhet, ha Özpetek szemszögéből nézzük. Filmjei azért sikeresek, mert a dolgokat más megvilágításban mutatja meg, mint ahogy általában látjuk. Mikor elhagyjuk a mozit és túljutunk a film kritizálásán, láthatjuk meg, milyen jelentősek az eddig figyelmen kívül hagyott változások. Esetleg más nézőpontból szemléljük a szokásos dolgokat.

A film kezdőjelenete egy építkezésre viszi el a nézőt Karaköy partjainál. A cölöpverő gép ritmusos zaja a film valamennyi fontos momentumánál hallatszik. „Ez az a gép, amely megmutatja Isztambul belsejét. Ezzel a hanggal sok dolog romlik, sok minden változik.” – mondta. Ez a hang hallható az eredeti filmzenében is, melyet Guiliano Taviani és Carmelo Travia szerzett.

„Reggelente ezt a hangot hallottam a házam előtt, és ez néha összekeveredett a reggeli ima zajával, egyszerre volt profán és szent.” – mesélte Özpetek. Az építkezés zajával Özpetek a város negatív irányba történő változását próbálja megjeleníteni.

A rendező első filmje, a Hamam, 1997-ben készült, amelyben sikeresen mutatta be a közönségnek Törökország fürdőkultúráját, és ezzel ledöntötte a sztereotípiákat is. „Úgy látták a nézők a hamamot, mint egy turisztikai intézményt, bár én más érzésekkel készítettem a filmet.” – mondta. „A hamam és a körülmetélés ebben az időben mindenki számára tabu volt.” A kritikusok által elismert mozifilm végül eljutott a cannes-i filmfesztiválra és más nemzetközi fesztiválokra is, díjakat nyert Törökországban, Olaszországban és más országokban is. „Néhányan a szexuális vonatkozását emelték ki, mások mást mondtak róla. Bárhogy is, ez egy filozófia, amely lehetővé teszi, hogy a test megtisztításával elérjük a lelkünket.” A film levetítése után megnőtt az érdeklődés a hamamok iránt. A Çemberlitaş Hamamı tulajdonosa például megköszönte nekem, mert sok pénzt keresett a filmnek köszönhetően.

Itt az idő, hogy ellátogassunk Isztambulba!

Bár Özpetek Olaszországban él, és nagyon elfoglalt új filmje miatt, mindig szakít időt, hogy 15 napra vagy egy hónapra ellátogasson Isztambulba. „Isztambul az a város, amely számtalan dolgot kínál – olyan hely, amely magával ragad. Szeretek a mellékutcákon sétálni, beülni egy kis kávézóba, olyan helyekre, amelyekről sokan nem is tudnak.” Özpetek arra bátorítja nem török barátait, hogy a filmeken kívül is látogassanak el Isztambulba. „Mondom nekik, hogy itt az idő, hogy felkeressék szülővárosomat. Szálljanak meg a Pera Palace Hotelben, amely maga az álom, és most még nagyon olcsó is. Az utca másik oldalán pedig ott van a legjobb étterem, a Duble Meze. Régebben két héttel korábban kellett asztalt foglalni, annyira népszerű volt. Ma teljesen kihalt. A múzeumoknál sem kell sorba állni.” – tette még hozzá Özpetek.

Napjainkban Özpetek ismét Nápolyban van, új thrillerét forgatja, a Napoli Velatát, melynek főszerepét Giovanna Mezzogiorno játssza, és már harmadik alkalommal rendezi a Traviátát. „Most is Isztambulban lennék, ha nem épp egy új filmet forgatnék.”

Forrás: The Guide Istanbul

Fényképek: Yiğit Eken

Fordította: Kollár Kata – Türkinfo

16,474FansLike
639FollowersFollow