2025. augusztus 4.
Türkinfo Blog Oldal 849

Flesch István: Akiket zavar a sinopi Diogenész-szobor – A „szökevény” Hakan Şükür focista „fényűzése”

Hovatovább megszokhattuk, hogy a 2016-os elvetélt katonai puccskísérlet óta a nemzetközi sajtóirodák jószerével csak lehangoló híreket továbbítanak Törökországból. Mi most azonban kísérletet teszünk egynémely olyan hír ismertetésére, amely ugyan szintén nem kifejezetten szívderítő eseményekről számol be, de a szomorú társadalmi valóságot feltáró jellegénél fogva óhatatlanul felvillant szikrányi keserű humort is.

            Első színhelyünk Sinop, a Fekete-tenger partvidékének hettita alapítású híres ősi városa. A település görög, római, majd bizánci virágzása után a 13. század elejétől fogva már török uralom alatt fejlődött tovább. Nevében tudósok szerint a harcias hettita Szinova királynő termetes amazon alakja őrződött meg. Sinop külföldön is számontartott egyik nevezetessége egy emlékoszlop, amely a tartományi kormányzóság parkjában hirdeti annak a mintegy háromezer török hadi tengerésznek a hősi áldozatát, akik az Oszmán Birodalom hadihajóin estek el az orosz cári flotta ágyúinak tüzében sinopi partjai előtt. Ez 1853 novemberében történt, a krími háború első ütközetének számító tengeri csatában.

             Van azonban a városban a fenti emlékoszlopot magasságban jóval meghaladó szobor is, amellyel a hajdani görög Szinópe nagy szülöttje, a Kr. e. 404 és 323 között élt Szinópéi Diogenész klasszikus ókori filozófus dicsőségének óhajtottak adózni. Az önkormányzat ezzel a feladattal Turan Baş szobrászművészt bízta meg. Mi most az ő majdnem hatméteres alkotásával és sajátságos helybéli hatásával kívánunk foglalkozni. A mű 2006-ban készült el, mindenfelől jól megközelíthető és feltűnő helyen áll. A mester egyben a szomszédos Samsun kikötővárosban annak a Május Tizenkilencedike Egyetemnek a képzőművészeti oktatója is, amely nevében Mustafa Kemal, a későbbi Atatürk 1919-es ottani partraszállásának időpontjára utal. A Török Köztársaság megalapítója onnan kiindulva indította el a török hazafias erők felszabadító harcát a nemzeti függetlenségért és az imperializmus világrendszerének beavatkozása ellen.

            A törökül Diyojennek mondott (kiejtése Dijozsen) filozófus szobrának felállítása körül már akkor kialakult kisebb vita. De akkor még csak túlérzékeny lokálpatriótákat bántott egy s más. Például az a feltételezés, hogy a szoboralak bal kezében magasra tartott lámpáshoz tapadó legenda rossz fényt vet majd városuk becsületes polgáraira. A hagyomány ugyanis úgy tartja, hogy Diogenész fényes nappal is lámpással kezében bolyongott, s azt hajtogatta: keresek egy igaz embert. Miért? Talán nincs ilyen ember Sinopban? – kérdezték sértődötten a megbántottak a Milliyet című szabadelvű napilapnak a vitáról szóló akkori beszámolója szerint.

            De hát ez már csak azért sem vonatkozhatott Sinop vagy akár a korabeli Szinopé lakosaira, mert ez az amúgy is apokrif történet már csak Athénban keletkezett, ahová a kegyetlen sors vetette szülőföldjéről számkivetésbe Diogenészt és apját. Pénzhamisítással vádolták őket, ezért menekülniük kellett. Soha nem derült ki, hogy kettőjük közül melyikük próbálta mesterien leutánozni a szinopéi fizetőeszközt, vagy hogy ketten együtt mesterkedtek-e ilyesmin, vagy hogy ez egyáltalán valóban megtörtént-e. Annyi azonban bizonyos, hogy forró lett lábuk alatt a talaj. A bölcselet tudományának szerencséjére, mert csak itt, a filozófia fellegvárában indult el a fiú filozófusi pályája. Tanítványa lett Antiszthenésznek, aki egykor Szókratész eszmevilágát követte, majd a „cinikusok” iskolájának megalapítójaként vált ismertté. E megjelölés a legelfogadottabb magyarázat szerint a görög künikosz ’kutyaszerű’ szóból ered, amely gúnyos utalás volt az ehhez az irányzathoz tartozók koldus életmódjára és egyikük-másikuk minden iránt megnyilvánuló fogvicsorgató-harapós magatartására. A mester jelmondata az volt, hogy csakis az erény hozhat boldogságot.

            A ragaszkodó tanítvány is azt vallotta, hogy a legfőbb jó az erény, de aszketizmusában messze felülmúlta Antiszthenészt, megvetett minden nagyravágyást és elbizakodottságot, birtoklást és tulajdont, az életet bármivel kellemessé tehető kényelmet, tehát mindent, ami útjába állhat az erénynek. Eszménye a szenvtelenség, az önbizalom, a saját erőre való kizárólagos támaszkodás és az anyagi javak iránti teljes közömbösség volt. Athénban lámpásával hiába kereste-kutatta azt az erényes, igaz embert, aki megfelelt volna az ő nemes és eszményi ideáljának. Ám sikerült rábeszélnie egy Krátesz nevű gazdag embert, hogy adjon túl javain, és „cinikus” koldusként éljen. Kráteszt követte a Diogenész kijelölte úton felesége és annak bátyja … A szegény filozófus igénytelenségében még egyetlen ivópoharától is megvált, amikor meglátta, hogy milyen ügyesen iszik vizet tenyeréből egy kisfiú.

            Nos, a sinopi szobron fellelhető a Diogenész-jelenség minden ismert attribútuma. A lámpásról már szóltunk. A főalak mellett ott ül az elmaradhatatlan kutya, a „cinikusok” mesterségének címere. A filozófus egy nagy hordón áll, mint amilyen annak idején állítólag lakhelyéül is szolgált. De olyan kutya életet élt, annyira szegény volt, hogy még ezt a szerény hajlékot is csak kölcsönvette… Híre mindenhová eljutott, még Nagy Sándorig is, aki mindenáron látni akarta. Fel is kereste és felajánlotta neki, hogy bármit kívánhat, teljesíti. A „cinikus” hordólakó azt válaszolta, hogy csak egyetlenegy szerény óhaja van: ha lenne szíves egy lépéssel arrébb állni, mert így most elfogja előle a napot… Később a világverő nagy hadvezér állítólag kijelentette: „Ha nem volnék Sándor, Diogenész szeretnék lenni”.

            Diogenész és a „cinikusok” erősen hatottak a sztoikusokra is. Tanításaik a kereszténység első két évszázadában átterjedtek Rómára. Hatásuk érezhető Seneca és Marcus Aurelius, a görögül író nagy filozófus császár írásaiban is – állapítja meg az Encyclopedia Americana cikkének szerzője, James L. Celarier, a Marylandi Egyetem tanára.

            Az ember azt gondolhatná, hogy a szoborral kapcsolatos kezdeti aggodalmaskodó hazafiúi fenntartásokat a tudomány már régen megcáfolta, Törökország és különösképpen a fekete-tengeri partvidék idegenforgalma számára a diogenészi hagyomány erős vonzerőt gyakorolhat. De talán a turisztika fellendítésének közvetlen anyagi hasznán kívül a Sinopba érkező minél több érdeklődő külföldi vendég az egykor szemben álló és egymástól súlyos sérelmeket elszenvedő népek mai közeledését, sőt barátságát is szolgálhatná. Csak remélni lehet, hogy a sinopi városvezetés is így gondolkodik.

            Ám egészen mást látnak Diogenész történelmi alakjában és a tiszteletére állított szoborban a Necmettin Erbakan néhai török kormányfő politikai utódai-követői, a szellemi örökségének ápolására hivatott alapítvány helyi tagjai. İsmail Teziç, az alapítvány sinopi képviselője bejelentette, hogy követelik a szobor eltávolítását. „Általában ugyan nem vagyunk ellenségei a szobrászművészetnek” – mondotta, de azt tűrhetetlennek tartják, hogy egy olyan emlékmű éktelenítse el a várost „már szinte a bejáratánál”, amely „a görögség szellemiségével olthatja be Sinopot”. „E követelésünk mellett kitartunk a végsőkig” – hangoztatta.

            Felmerül a kérdés, hogy az alapítvány tagjai vajon az Erbakan-örökség mely részének kívánnak hűségesen megfelelni? A kimagasló szellemi képességű politikus, aki szintén Sinopban született, Isztambulban szerzett gépészmérnöki oklevelet, és a németországi Aachenben védte meg doktori értekezését, 2011-ben hunyt el 84 éves korában. Csak egyszer és rövid ideig volt kormányfő: 1996 és 1997 között. A hadsereg távolíttatta el miniszterelnöki bársonyszékéből. Működését erős iszlámbarátság jellemezte. Többször kirívó módon hangot adott EU-, Izrael-ellenes és – különösen élete utolsó éveiben – antiszemita nézeteinek. Valamikor mentora volt Recep Tayyip Erdoğannak, amikor utóbbi még Isztambul roppant népszerű, szegényeket gyámolító főpolgármestereként vált országos politikai tényezővé. A jelenlegi államelnök azonban szélsőséges nézetei miatt már korán szembefordult vele, és új pártot alapított, a most is kormányzó AKP-t. Megtagadta korábbi példaképét, aki nem is maradt neki adósa: egyik utolsó sajtónyilatkozatában a „cionizmus pénztárnokának” minősítette „hűtlen tanítványát”. Állami temetésén azonban a tőle eltávolodott, majd általa durván el is taszított tanítvány mégiscsak hálásnak mutatkozott: búcsúztatójában nagy hodzsaként, vagyis nagy tanítómesterként és vezetőként méltatta.

            Miután az Erbakan-alapítvány tagjai, szám szerint tizenketten, felsorakoztak Diogenész szobra előtt, szóvivőjük javasolta: az alkotást helyezzék át a bizánci korból származó görög ortodox templomba, a Balatlarba. Szerintük ez lenne számára a legmegfelelőbb hely. Talány, hogy mi köze lehetne a „pogány” görög filozófusnak egy ilyen becses keresztény műemlékhez, akár csak mint szobrának afféle „végleges lerakati helyéhez”. Talán úgy gondolták, hogy ebben a fontos ásatási körzetben a felszínre került antik romokkal jól megférne a még ép és szellemében az általuk megvetett görög gondolatvilágot megtestesítő Diogenész szoboralakja is. A 660-ban épült templomban és környékén 2010 óta régészeti feltárások folynak. A munkálatokat Dr. Gülgün Köroğlu professzor asszony vezeti, aki a Sinan Építőmester Szépművészeti Egyetem Művészettörténeti Tanszékének a tanára.

            A tekintélyes tudós négy évvel ezelőtt az ásatások helyszínén nagy nemzetközi feltűnést keltő bejelentést tett: régészcsapata egy kőedényre lelt, amelyben megtalálták egy fakereszt maradványát. Az edény falán bevésett kereszt látható. Feltételezik, hogy a kőedény jelképes koporsójául szolgált „egy szent személy” ereklyéjének, amelyet akkoriban összefüggésbe hoztak Jézus kereszthalálával. Vagyis a török archeológusok lehetségesnek mondták, hogy a vallási tiszteletnek ez a tárgya a megfeszített Jézus Krisztus keresztjéből származik. „Ez nagyon fontos számunkra, s a legbecsesebb lelet, amelyet eddig feltártunk – jelentette ki a professzor asszony. Emellett rábukkantunk sírokra, mintegy 2000 csontvázra, egy fürdő és mozaikok maradványaira.” Sajtóértekezletén elhangzott szavait idézte Gökhan Gücüklüoğlu, az Anadolu Ajansı (AA) török állami hírügynökség tudósítója és Yasmine Hafiz, a Huffington Post amerikai internetes portál vallási szerkesztőségének kiküldött munkatársa és az NBC televízió. A kőedény tartalmát alapos vizsgálatra egy laboratóriumba küldték. Azóta nincs hír arról, hogy ott a szakértő kutatók milyen eredményre jutottak.

            Az a vélekedés azonban, hogy a lelet valóban a golgotai keresztből való, már a tudósítókban is kételyeket ébresztett, hiszen évszázadok óta túl sok ehhez hasonló „szenzáció” látott napvilágot. Emlékeztetnek a 16. századi nagy reformátornak, Kálvin Jánosnak egy ezzel kapcsolatos mondására: ha mindazokat a fadarabokat, amelyeket kapcsolatba hoznak az igazi kereszttel, egy helyen gyűjtenék össze, akkor azok kitennének akár egy nagy hajórakományt is.

            A kereszt felkutatásának számos története közül kiemelkedik Szent Ilona császárnőnek, Nagy Konstantin császár édesanyjának a negyedik század végéről való legenda szerinti eredményes jeruzsálemi útja. A Golgotán ugyanis állítólag megtalálta Jézus és a két lator keresztjét, valamint a keresztre feszítés eszközeit. A császárné a kereszt egy részét Rómába vitette és felépíttette a Jeruzsálemi Szent Kereszt-bazilikát (Santa Croce in Gerusalemme). A másik részt ezüst tokban Jeruzsálemben hagyta. Az ereklyékből juttatott még a konstantinápolyi vallási vezetőknek is. Ám bizonyára nagy merészség lenne feltételezni, hogy Konstantinápolyból aztán valamelyik ereklyedarab elkerült Sinopba is, s a török régészek most ezt találták meg…

            Mindenesetre nagyon messzire elkalandoztunk történetünk eredeti színhelyétől, Sinoptól és Erbakan szellemi örököseinek alapítványától. A Diogenész szobra elleni mozgalmukról azonban, amely annak ellenére sem teljesen ártatlan és ártalmatlan szervezkedés, hogy kezdettől fogva körüllengi a komolytalanság enyhe légköre, azóta sem hallottunk…

            Mi most azonban innen távoli vizekre hajózva egy nagyon komoly és szomorú ügyről is beszámolunk. Sosem gondoltuk volna, hogy az egyik vezető isztambuli napilap, a Hürriyet úgy ír majd Törökország egykor legnépszerűbb és legeredményesebb labdarúgójáról, mint aki külföldre szökött a „fetullahista terrorszervezet (török rövidítéssel FETÖ) tagjaként”. Hivatalosan a számkivetett Gülen muzulmán prédikátornak ezt a mozgalmát nevezik így és kárhoztatják Ankarában a meghiúsított katonai puccskísérlet titkos mozgatórugójaként. Az újság a minap Hakan Şükür gyöngyélete az USA-ban címmel közölt beszámolót a török állami hírügynökség, az Anadolu Ajansı fényképfelvételeinek felhasználásával.

            A lap „leleplezi”, hogy micsoda luxussal veszi körül magát a korábbi futballista, aki 2015. november 19-én telepedett le az Egyesült Államokban. San Francisco előkelő negyedében, Palo Altóban a lüktető forgalmú University Avenue sugárút közelében megnyitotta Tuts Bakery & Cafe nevű kávézó-cukrászdáját és éttermét. Feleségével, Beydával közösen felügyeli az ínyencségek kínálatát, amely a reggeli menükártya változatos tételein kezdve a cukrászsüteményeken, majd a török böreken és házi köftén át egészen a legkülönbözőbb salátaremekekig terjed.

            Olyan luxusnegyedben fogtak vállalkozásukba, ahol számos híres műszaki nagyvállalat található, például az Apple hivatali irodái, valamint több áruház és a Stanford Egyetem. A Hürriyet a környék ingatlanárainak elemzése alapján arra következtet,hogy a Şükür család egy 3 millió dollárt érő házban lakik, s havi 6850 dollár lakbért fizet. Şükür életmódja fényűző – írja a lap, amely szerint a volt csatár szenvedélyen gyűjti a felső kategóriájú gépkocsikat. A kiküldött állami fotóriporterek lencsevégre is kaptak néhányat a háza és az étterme előtt parkoló autói közül: egy legújabb fehér Lexust, valamint Mercedes dzsipeket. De nem feledkeztek meg a török szurkolók egykori kedvencének nyitott Volkswagen kocsijáról sem.

            Hakan Şükür egykor valóban szinte félistennek számított a meredeken felfelé ívelő török labdarúgásban. Legfényesebben ragyogó csillaga volt a 2002-es labdarúgó-világbajnokságon bronzérmes török nemzeti válogatottnak. A dél-koreai csapat ellen ő lőtte minden idők leggyorsabb gólját. Már a kezdő sípszó elhangzása után 10,8 másodperccel az ellenfél hálójába juttatta a labdát. Tüneményes pályát futott be: 112 alkalommal ölthette magára a török válogatott mezét, és ezeken a nemzetközi találkozókon összesen 51 gólt lőtt. Az isztambuli Galasaray erőssége volt. Külföldön is sikerrel játszott, az Inter Milan és a Parma, majd a Blackburn Rovers színeiben. 1987-től 2007-ig futballozott.

            Miután szögre akasztotta labdarúgócipőjét, a politika mezejére lépett: a kormányzó Igazságosság és Fejlődés Párjának (AKP) képviseletében a török nagy nemzetgyűlés tagjává választották 2011-ben. Két évvel később azonban lemondott mandátumáról, miután kiterjedt korrupció gyanújának árnyéka vetődött Recep Tayyip Erdoğan – akkor még – miniszterelnökre, valamit belső körére és családtagjaira. A kormányt váratlanul érte a meglepetésszerűen indított ügyészségi vizsgálat, amely mögött az időközben a kormányfő ellenségévé vált korábbi szövetségese, Gülen embereinek kezét sejtették, akik már korábban mindenütt megtelepedtek az államapparátusban, így az igazságügyben is. Erdoğan széles körű leváltásokkal és áthelyezésekkel kivédte az ügyészségi-rendőrségi támadást. Hakan Şükür pártját fogta Gülenéknek, s nyilvánosan helytelenítette, hogy a kormány kezdte bezáratni a mozgalom iskoláit.

            Tavaly aztán megkezdődött a vele való leszámolás is. Júniusban, még a katonai puccskísérlet előtt egy hónappal, távollétében bűnvádi eljárást indítottak ellene, amiért a közösségi médiában állítólag megsértette Erdoğan államelnök személyét. Ő képviselője útján tagadott mindenféle ilyen szándékot. A bíróság azonban a tweet-üzenetek alapján bizonyítottnak vélte a vádat. Augusztusban, a puccs után, a nyugat-törökországi Sakarya tartomány államügyészsége elfogatóparancsot adott ki ellene és apja, Selmet Şükür ellen a fetullahista terrorszervezethez fűződő állítólagos kapcsolataik miatt. Az USA-ba távozott Hakant már nem érhették utol, Selmetet azonban őrizetbe vették a tartomány Adapazarı kerületének egyik mecsetében. Ezután a Doğan Sajtóiroda jelenése szerint a bíróság elrendelte apa és fia vagyonának és birtokainak elkobzását arra hivatkozva, hogy bizonyíthatóan mindketten anyagilag támogatták Gülen szervezetét.

            Bírósági adatok szerint a vagyonelkobzás kiterjedt az országban több helyen található ingatlanjaikra, amelyek fellelhetők voltak Sakarya, Antalya és Bodrum városokban, valamint Isztambul Bakırköy, Beşiktaş és Büyükçekmece kerületeiben. Volt még birtokukban több épület Adapazarı és Sapanca városában is, valamint földterület Kandırában. Selmet Şükür luxusvillákat is építtetett. Az adóhatóság megállapítása szerint Hakan Şükür a tanintézet bezáratásáig üzemeltetett egy Gülen-iskolát is.

            Az egykori nagy nemzetközi futballcsatár életét még labdarúgó-pályafutása alatt beárnyékolta szerencsétlen első házassága, majd egy tragédia. Beleszeretett Esrába, egy tizennyolc éves gimnazista leányba, aki röviddel később megkezdte tanulmányait az isztambuli egyetem gyógyszerészeti karán. A leány nem viszonozta Hakan érzelmeit, de a híres sportoló folytatta szerelmi ostromát. Esra szülei sem nézték jó szemmel ezt a közeledést, még kevésbé a már szóba is hozott esetleges házasságot. Ekkor váratlanul közbelépett Tansu Çiller miniszterelnök asszony. Latba vetette minden rábeszélő képességét, s meggyőzte őket afelől, hogy ez a frigy milyen előnyökkel kecsegtet leányuk egész további életére nézve. A kormányfő fellépése eredményesnek bizonyult.

            Fényes esküvőt rendeztek, a házassági szertartást Recep Tayyip Erdoğan isztambuli főpolgármester irányította anyakönyvvezetőként. A vőlegény a maga tanújának egy igen nagy tekintélyű és tudású férfiút választott. Az illető nem más volt, mint Fethullah Gülen, a széles körben megbecsült muzulmán hodzsa, tanítómester és prédikátor, belföldi és külföldi jótékonysági és iskolai hálózatok alapítója.

            Esra azonban négy hónap múlva hazaköltözött. A boldogtalan házasság története csúnya fordulatot vett: Hakan azzal vádolta volt feleségét, hogy ékszereket és pénzt is vitt magával. A Sabah című napilap felháborodva szólította fel a magáról megfeledkezett sporthírességet, hogy fogja be a száját, és inkább hallgasson. Aztán csönd következett. Majd gyászhír érkezett: Esra szüleivel együtt házuk romjai alatt lelte halálát a sok áldozatot követelő 1999-es északnyugat-törökországi földrengésben…

            Hakan Şükür életében ilyen szomorú módon fonódott össze sportpályafutás, magánélet és politika…

Flesch István – Türkinfo

2017. november 28.

Török Üzleti Szeminárium és B2B találkozó

Tisztelt Vállalkozás!

Ezúton szeretnénk tájékoztatni Önt arról, hogy 2017. december 11-én ankarai üzleti delegáció látogat Magyarországra, és a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara 9:30 órától magyar-török szemináriumot és üzletember találkozót  szervez. A rendezvény a török, és kiemelten az ankarai piac iránt érdeklődő magyar és fővárosi vállalkozások számára nyújt tájékoztatást, és egyben üzleti együttműködési lehetőséget.

Időpont: 2017. december 11. (hétfő) 9:30-12:00 óra

Helyszín: Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara, 1016 Budapest, Krisztina krt. 99. VI. emelet Baross terem

Folytatás és forrás: bkik.hu

Kati Piri: Nem működhet önkéntes alapon a szolidaritás

Kati Piri, az Európai Parlament Szocialisták és Demokraták Progresszív Szövetsége képviselőcsoportjának tagja szerint a szolidaritás nem működhet önkéntes alapon sem a menekültkérdésben, sem más területen.

A magyar származású holland politikus az M1 aktuális csatornának adott, kedd este sugárzott interjújában azt mondta: előbb-utóbb kikezdené az Európai Unió alapjait, ha önkéntes lenne a részvétel a migrációs válság kezelésében, és egyes országok továbbra is ragaszkodnának ahhoz, hogy kimaradjanak belőle.

A szolidaritás nemcsak a menekültkérdésben van jelen, ott van a biztonság területén, és a szegényebb régiók támogatásánál is. “Magyarország jó példa erre, hiszen a legtöbb uniós támogatást kapja, és senki nem ellenzi ezt a gazdagabb országok közül. Úgy vélem, hogy a migráció esetében is hasonló szolidaritásra van szükség” – mondta.

Hozzátette: jobban szeretné, ha ez magától értetődő lenne, de ha nem ez a helyzet, ha Szlovákia és Magyarország elvesztette a pert az Európai Bíróságon, akkor nem lát más lehetőséget, mint a kötelező végrehajtást. Az Európai Unió ezen az elven alapul – jelentette ki.

Megjegyezte: egy ideális világban nincs szükség arra, hogy Brüsszel kötelezzen valakit, mindenki teszi a dolgát. A tanácsban széles az egyetértés, csak három ország nem ért egyet. Az Európai Bíróság döntése után még Szlovákia is jelezte, hogy betartja az ítéletben foglaltakat, leginkább magyar és lengyel ellenállás érezhető, de ez a két ország is blokkolhatja a megegyezést – emelte ki.

Kati Piri beszélt a menekültek önkéntes áttelepítéséről a közel-keleti menekülttáborokból Európába. Szavai szerint az európai menekültügyi rendszer jövője az kell hogy legyen, hogy az emberek ne induljanak útnak. Ehelyett meg kell nézni, hol és hányan élnek már menekültek, és hogyan lehet javítani a helyzetükön. De sok ember van, akiért még rengeteget kell tenni, például az egyedülálló anyák, vagy akik nem jutnak megfelelő egészségügyi ellátáshoz bizonyos térségekben. “Nekik biztonságos és törvényes lehetőséget kell teremtenünk, hogy ellenőrizhessük őket, hogy valóban menekültek, és nem jelentenek biztonsági kockázatot. Nekik meg kell teremteni a legális lehetőséget arra, hogy Európába jöhessenek, áttelepítés segítségével. Ez a menekültpolitika jövője” – vélekedett.

Folytatás >>>

Forrás: lokal.hu

Emlékszel a puskákra az Egri csillagokból?

Ha voltak már puskák, miért nem azzal támadtak a törökök?

A végvári harcok romantikus képétől elválaszthatatlanok a hősies szablyás és kardos összecsapások, és valahogy az Egri csillagokból sem emlékszem túl sok puskás jelenetre. Pedig a lőfegyverek már jócskán ismertek voltak a korban, hogyan lehetséges mégis, hogy a törökök nyílzáport és nem golyózáport zúdítottak a várainkra?

A technika pedig adott volt: az első lőfegyverek már a 14. században megjelentek és eleinte bizony igencsak nagy riadalmat keltettek a harctéren a hangos robbanással és a tűzjelenséggel, ami kísérte az elsütésüket. De nagyjából ennyi. Bár az óriási, lomha ágyúk nagy népszerűségnek örvendtek, az első kézi lőfegyver, a muskéta még sokáig mostohagyereknek számított.

Muskéta: a mostohagyerek

Egy fegyver, ami simán áttöri a legerősebb páncélt is, és ráadásul kézből is elsüthető? Joggal gondolhatnátok kedves Tanítványaim, hogy a végvári harcok hadurai kapva kaptak az alkalmon és nagy tételben szerezték be a fantasztikus új technológiát. Annak, hogy mégsem így történt, viszont elég nyomós okai voltak.

A muskéta egészen úgy nézett ki, mint egy miniatűr ágyú: a vascsőben lévő fémgolyót vagy egyszerű kődarabot a mögötte felhalmozott puskapor robbanása lőtte ki a csőből, a puskaport pedig egy salétromba mártott kanóccal gyújtották meg. És ezzel volt a gond. A kanócos gyújtogatás ugyanis még szép időben is elég macerás volt, hát még ha a szél elfújta a kanócot, vagy éppen jól elázott az esőben.

Ha mindehhez hozzávesszük, hogy még egy lassabb íjász is simán kilő egy nyilat hat-nyolc másodperc alatt, akkor beláthatjuk, hogy muskétásnak lenni a harcmezőn nem volt éppen életbiztosítás. Nem is nagyon jelentkezett a feladatra senki. Hogy az új fegyver mégsem ment egyenesen a történelem süllyesztőjébe, az annak köszönhető, hogy míg egy jó íjász kiképzése akár éveket is igénybe vehetett, addig egy muskétás pár hét alatt megtanulhatta a fegyverhasználatot. És az bizony háborúban egyáltalán nem mindegy.

Folytatás >>>

Forrás: tanarno.cafeblog.hu

16 felejthetetlen pillanat a fekete-tengeri régióból – Michael Matti

Michael Matti amerikai fényképész, aki több napot töltött Törökország fekete-tengeri régiójában a Matador Network internetes utazási oldal megbízásából. Utazása során a tengerparti részről (Trabzon és Rize) a hegyek felé vette az irányt, ahol középkori kastélyokkal, csodás vízesésekkel, alpesi jellegű falvakkal, hihetetlen kultúrával és finomabbnál finomabb ételekkel találkozott, olyan helyeken járt, amelyek nagyban eltérnek Isztambultól és az ország többi részétől.

A következőkben az ő 16-os listáját mutatjuk be, melyek ösztönözhetnek minket arra, hogy Törökország ezen részét is felkeressük.

Autózás a hegyek között

A fekete-tengeri régióba érve először hegyek között autóztunk. Az egész autóút lenyűgöző látványt nyújtott, így jó sokszor megálltunk, ezért lassan haladtunk előre. Ha láttunk valami szépet, máris megálltunk, és néhány perccel később ismét, mert a látvánnyal nem tudtunk betelni. A kis hegyi faluig, Yukari Kavronig, így elég lassan jutottunk el.

Hegymászás a hófödte hegycsúcsok között

Nem gondoltam, hogy hóban túrázom majd törökországi látogatásom során, de épp akkor esett le az első hó a régióban, amikor ott jártam, és a havazás az egész tájat meseországgá változtatta.

Pihenés egy csésze tea mellett

Törökország fekete-tengeri régiója híres a teájáról, az ország teatermésének nagy része innen származik. Naponta több pohárral is megittunk, de számomra az volt a kedvenc, amit itt, a hóval borított kis faluban, Yukari Kavronban fogyasztottunk el. Gyönyörködtünk a tájban, amíg a forró teára vártunk.

Kőhidak a sebesen folyó patakok felett

Egy idő után már nem is számoltam, hány kőhídon mentünk át. Némelyik úgy nézett ki, mint ez, magasan ívelt át a víz felett.

Megpihenni egy olyan kis hegyi faluban, mint ez

A fekete-tengeri régió hegyvidéki részén elszórtan találhatók apró falvak, mint Ayder is (Rize tartományban). Némelyik úgy nézett ki, mintha a svájci Alpok egyik falva lenne.

Csodálni a kivilágított falut a háttérben hegyekkel

Ilyen volt a kilátás az ayderi vendégház szobájának ablakából. A hegyek jól látszottak az esti fényben.

Felkeresni egy hegyi kastélyt

Amíg Ayderben voltunk, meglátogattuk a közeli Zilkale kastélyt, amely egyike azoknak az erődítményeknek, melyek a Selyemút mentén helyezkedtek el. A középkori kastély méretei miatt kiemelkedik a környező erdő fái közül. Ha innen körülnézünk, lenyűgöző látvány tárul a szemünk elé.

Megnézni a hegyoldalba épült városokat

Nem gondoltam, hogy törökországi utazásom során ilyen élénk, buja erdőket látok, és hogy a hegyek között településekkel találkozom. A régió kanyargós útjai és a terep szintbeli különbségei miatt igazán élvezetes volt itt vezetni. Ez a kép Artvin külvárosában készült, amely a Çoruh-folyó közelében helyezkedik el.

Távoli tavakat felfedezni

Utunk során sok hegyi tavat felkerestünk. Ezek kitűnő helyek arra, hogy pihenjünk és élvezzük a természet szépségét. A képen a Karagöl tó látható, amikor ideértünk, esett az eső, és egész nap nem akart elállni. Már épp indulni akartunk, amikor elállt, így felröptettem a drónomat, hogy elkészíthessem ezt a fényképet.

Evezni egy hegyi tóban

A Karagöl Artvin tartományban található, rendkívül nyugodt, csendes tó. Amikor itt jártunk, rajtunk kívül nem volt senki, így beültünk egy evezős csónakba és csónakáztunk egy kicsit.

Élvezni a helyi ételeket gyönyörű kilátás mellett

A fekete-tengeri régió konyháját feltétlenül ki kell próbálni. Több helyen is megálltunk, hogy megkóstoljuk a helyi specialitásokat, az egyik ezek közül a képen látható volt. Remek kilátás nyílt innen a völgyre, és szinte a Zilkale kastély mellett ültünk.

Nézni, ahogy a köd mindent beborít

Látogatásunk során eléggé ködös volt az idő, de ez még szebbé tette a környezetet. Néztük, ahogy mindent beborít a köd, ahogy eltűnnek a hegycsúcsok, és nagyon hálás voltam, hogy pont ilyenkor jutottam el ide.

Megállni a vízesések mellett

A régióban rengeteg vízesés található. Sok közülük az útról is jól látható.

Átkelni egy hídon az egyik vízesés felett

A Mençuna-vízesést is felkerestük, ennek különlegessége, hogy egy hídon lehet megközelíteni. Elég kicsinek néz ki ezen a fotón, de még legalább ötször akkora, mint amilyennek most látszik.

Bejárni a vidéket autóval

Törökország fekete-tengeri régiójában több farm is van. Ahogy autóztunk a térségben, több helyen is láttunk ilyen nyájakat.

Várni, ahogy a köd feloszlik és előbukkan a legszebb vízesés

Ez volt a kedvencem az utazás során. Sűrű ködben érkeztünk Karagölbe. Amikor elhagytunk egy kanyart, egyszer csak különleges látvány tárult elénk: a ködben megpillantottunk egy vízesést. Gyorsan félreálltunk és vártuk, hogy a köd feljebb szálljon, és jobban megcsodálhassuk a vízfüggönyt.

Forrás: Matador Network

Kollár Kata – Türkinfo

Pizza poğaça (Pizza pogácsa) – Szegedi Ági

Hozzávalók:

5 pohár (2 dl-es) liszt
1 pohár langyos tej
1 pohár langyos víz
1 pohár étolaj
2,5 dkg élesztő
1 db tojás (a fehérje a tésztába, a sárgája a tetejére)
1 ek kristálycukor
1 tk só
1 ek mustméz (üzüm pekmezi)
szezámmag

A közepébe:
10 dkg reszelni való sajt (kaşar peynir)
10 dkg krémfehér sajt (beyaz peynir)
2 db zöld paprika
2 db paradicsom (vagy koktélparadicsom, ez esetben 10-12 db)
fekete olíva bogyó
török szalámi (szeletelt)

A langyos tejet tálba öntjük, belekeverjük a cukrot és az elmorzsolt élesztőt, felfuttatjuk. A tojást szétválasztjuk, a fehérjét hozzáadjuk az élesztős tejhez, a sárgáját egy kisebb edénybe (pl. pohárba) tesszük.

A felfuttatott élesztőhöz keverjük a sót, a tojásfehérjét, az étolajat és a langyos vizet, majd fokozatosan adagolva beletesszük a lisztet, és alaposan felverve puha tésztát dagasztunk. Tiszta konyharuhával, vagy folpack fóliával letakarva, meleg helyen egy órán át kelesztjük.
Amíg kel a tésztánk, felkockázzuk a krémfehér sajtot, a paprikát és a paradicsomot, ha koktélparadicsomunk van, kettévágjuk. Ha a kolbász nem szeletelt, felszeleteljük (én ez esetben szeletelt kolbászt vásároltam török üzletben), a sajtot lereszeljük. A tojássárgáját elkeverjük pici étolajjal.

A megkelt tésztát enyhén lisztezett deszkán átgyúrjuk, hosszú henger alakúra formázzuk, majd kb. 2-3 cm vastag szeletekre felszeleteljük. Kis gömböket formázunk belőlük, kikent tepsibe tesszük, nem túl közel egymáshoz. Egy török teáspohár alját étolajba mártjuk, mindegyik pogácsa közepébe mélyedést nyomunk vele.

A mélyedésekbe egyenként teszünk a reszelt sajtból, rá egy karika kolbászt, azon elrendezzük a paprikát, paradicsomot, krémfehér sajtot és az olajbogyót. A pogácsákat körben megkenjük a tojássárgájával. Tehetünk a tojássárgájába kevés mustmézet (üzüm pekmezi), valamint a pogácsák tetejét megszórhatjuk pl. szezámmaggal. A tepsit 220°-ra előmelegített sütőbe tesszük, enyhe pirulásig sütjük.

Afiyet olsun!

Szegedi Ági / Türkinfo

Hate speech and responses in Turkey

Event December 2017 with preliminary title “Hate speech in Turkey and how to deal with it”

An evaluation of the most prevalent forms hate speech in Turkey and how these affect freedom of speech in correlation with other contributing factors. What countermeasures have been explored and how could the remaining space for free speech be defended in the near future?

Time: Thursday December 7,

Place: CEU Gellner room at Nador U. 9, 1st Floor

Time: 3.30 to 6 pm, reception with drinks light food 6-7:00pm + dinner for speakers nearby at 7:30pm

Keynote speech (approximately 30 min) :

İdil Engindeniz, Ph.D. and Researcher at Galatasaray University Faculty of Communication, advisor of Hrant Dink Foundation’s Media Watch on Hate Speech project, http://cv.gsu.edu.tr/CV/idil-engindeniz

«A Panorama of Hate Speech in Turkey between 2009-2017»

Supplementary speakers (approximately 15 min each):

Didem Ünal Abaday, Ph.D. and Junior Thyssen Fellow at Institute for Advanced Study CEU and City University of New York, https://ias.ceu.edu/people/didem-unal-abaday

«How the polarized political atmosphere in Turkey affects on Islamic women’s position in society»

Aslı Karaca, PhD candidate in Comparative Politics at CEU, https://pds.ceu.edu/people/asli-karaca

«’Hate’-speech on women in Turkey and women’s resistance to keep gains intact under state-emergency (2000-2017)»

We are working to find one or two more supplementary speakers. Then we will probably add a short roundtable discussion and finish with a poetic exercise with Turkish contributions..

More details

https://www.facebook.com/events/419556481794250/

Az elfeledett török hőst imádták a magyarok

A török várkapitány, akit bálványoztak a magyar huszárok. És mindezt úgy, hogy a német császár volt a keresztapja. Élni tudni kell!

Hát, Csonka bég sem panaszkodhatott arra, hogy unalmas időkben élt volna, kedves Tanítványaim. A kis Mehmet Çolak a mai Bosznia területén született 400 évvel ezelőtt, ahol ősei valaha keresztényként tengették napjaikat. Azonban a Török Birodalom előretörésével a család úgy találta, hogy mindenkinek jobb lesz, ha a békesség kedvéért ők is muzulmán hitre térnek. Mehmet tehát már hithű muzulmánként látta meg a napvilágot és a kezdetektől fogva sejteni lehetett, hogy óriási karrier vár rá. Ha másért nem, hát azért, mert rokonai négyévesen a távoli és egzotikus Magyarországra küldték tanulni.

Csonka bég ígéretes karrierje

A tehetséges gyereket rögtön pártfogásába vette a budai pasa és Mehmet hamarosan kisebb hírnevet szerzett magának remek lovagló és kardforgató képességeivel. Az új hazáját is hamar megkedvelte, szpáhiként nem csak a háborúkban jeleskedett, hanem Vác környékén saját faluja és „magyar módra” kialakított takaros gazdasága is volt szőlővel, mindennel. Mi kell még? Bár a bal kézfejét elvesztette a sok csata valamelyikében, Csonka bég nyert cserébe egy szép fiatal feleséget, egy vasgyúró kisfiút és a ranglétra következő fokán már a Nógrádi vár kapitánysága is megtalálta. Egy rövid történelmi pillanatig minden tökéletesnek látszott.

De a 17. századi Magyarországon mindenki érezte a változás szelét. Az ország maradványaiért a felszínen is dúltak a Habsburgok és a törökök közti fegyveres harcok, a háttérben viszont, ha lehet még hevesebb politikai csatározások zajlottak. A törökök és a magyarok között is köztiszteletnek örvendő és mindkét nyelvet remekül beszélő Csonka bég a diplomáciai tárgyalások sűrűjében találta magát és kiválóan alkalmasnak is bizonyult a feladatra. Mehmet komolyan összebarátkozott a nagyhatalmú Thököly Imrével és mélyen meg volt róla győződve, hogy a magyarok és a törökök egymás baráti támogatásával majd egyszer s mindenkorra kiűzik a gonosz Habsburgokat a sokat szenvedett muzulmán barát országból (ez lenne Magyarország, ugye).

Képzelhetitek Csonka bég csalódottságát kedves Tanítványaim, amikor szembesült vele, hogy a török-magyar közös paradicsomból bizony mégsem lesz semmi. Így amikor már szorult a hurok az Oszmán Birodalom nyaka körül, Csonka bég is behúzódott Budára, hogy régi pártfogója, a budai pasa segítségére siessen a mindent eldöntő ostrom során, amíg csak végleg menthetetlenné nem vált a helyzet. Mehmed szerencséjére jól ismerte a magyar szokásjogot és tudta, hogy ha a magyaroknak adja meg magát, akkor egyenesen a király fogságába kerül – és abban a pillanatban ez látszott a legokosabb megoldásnak.

Folytatás >>>

Forrás: tanarno.cafeblog.hu

16,474FansLike
639FollowersFollow