2025. augusztus 5.
Türkinfo Blog Oldal 842

Bóka Éva: Modernizáció és értékrend – A nyugati világ, Törökország és Kelet-Ázsia

A könyv hat, egymással szorosan összefüggő esszében tárgyalja a modernizáció dilemmáit a nyugati világ, Törökország és a kelet-ázsiai országok fejlődésében. Az antik görög demokráciát, az iszlám állam- és társadalomszervezést és a konfucianizmust megújítani szándékozó országokat hasonlítja össze a modernizáció kihívására adott válaszaikat illetően. Miben egyezik és miben tér el egymástól az atlanti típusú, a keleti típusú és a kis-ázsiai modernizáció? Milyen előnyök és hátrányok rajzolódnak ki? Milyen alternatívákat és kényszerpályákat követnek a különböző kultúrák, és nem utolsósorban: merre tartanak a folyamatok?

A cikk folytatása >>>

Kiadó: L Harmattan Könyvkiadó Kft.
Oldalszám: 260 oldal
Megjelenés: 2017. március 07.
Kötés: Kartonborított, ragasztott
ISBN: 9789634141150

Isztambul látnivalói – Szulejmán-dzsámi

Isztambulban van egy épület, amely bárhonnan látszik. Az Isztambulban található hét domb egyikére építették Nagy Szulejmán szultán megrendelésére. Nagy Szulejmán kiváló uralkodó volt, hisz uralkodása alatt a birodalom virágkorát élte. A szultán Szigetvár ostrománál halt meg.

Nagyon különleges építményről van szó, hisz kupolái olyanok, mint valami óriási habcsókok. Magát a dzsámit nagyon rövid idő alatt, csupán hét év alatt építették fel. A legenda szerint Nagy Szulejmán annyira elámult az épület pompáján, hogy átadta az építésznek, Szinánnak a kulcsot, hogy ünnepélyesen ő nyithassa meg elsőként a dzsámit.

A belső udvarba lépve olyan csodálatos oszlopokat pillanthatunk meg először, melyeket márványból, gránitból valamint porfírból készítettek. Ámulatba ejtő látványt nyújtanak ezen oszlopok. Miután szétnéztünk, észrevesszük a hatalmas belső teret, amit a 16. századból származó ólomüveg ablakokon át beáradó fény világít meg.

Folytatás >>>

Forrás: bogair.hu

Magyar-török légiforgalom

A törököket és Törökországot a magyar sajtótörténelem korábbi időszakában megjelent cikkek alapján bemutató sorozatunk alábbi részében dr. Miklós Elemér „Magyar-török légiforgalom” című írását olvashatjuk, az eredeti helyesírással.

A cikk az 1906–1919 és 1926–1944 között megjelent Közgazdasági Értesítő című lap 1930. augusztus 16-i számában jelent meg; a lap feladata az ipari, bel- és külkereskedelmi, közúti, hajózási és postaügyekkel kapcsolatos kérdések közlése volt.

A Közgazdasági Értesítő 1930. augusztus 16-i számának fejléce

A cikket író dr. Miklós Elemér annak írásakor a Magyar Légiforgalmi Rt. igazgatója volt. Az első világháborús vereséget követően egy rövid ideig, 1920 és 1922 között a győztes hatalmak teljes repülési és repülőgép-építési tilalmat rendeltek el Magyarországon, mely egyúttal az első önálló magyar légiforgalmi vállalat, az 1920 elején alapított Magyar Aeroforgalmi Részvénytársaság végét is jelentette. Miután 1922 végén a repülési tilalomnak vége szakadt, állami támogatással megalakult a Magyar Légiforgalmi Rt.; a cég gépei ekkoriban – a budaörsi repülőtér 1937-es megnyitásáig – a mátyásföldi repülőteret használták nemzetközi viszonylatban.

Dr. Miklós Elemér alábbi írásában egy Budapest és Isztambul közötti, 1930-as repülőútjáról számol be, melyet kiegészít isztambuli helyszíni tapasztalataival. Dr. Miklós Elemér nem csupán a Magyar Légiforgalmi Rt. igazgatója volt ekkor, de ő volt az 1928-ban megalakult Országos Magyar Idegenforgalmi Tanács elnöke is.

Dr. Miklós Elemér, az Országos Magyar Idegenforgalmi Tanács elnöke

A magyar légiforgalom mellett a magyar idegenforgalomra is nagyon kedvezőtlen időszak köszöntött be az első világháború után: egészen 1928-ig kellett várni, amikor is országos szinten megalakult az Országos Magyar Idegenforgalmi Tanács évi 50 ezer pengő állami hozzájárulással – mely összeg 1930-ban a duplájára nőtt.

A légi- és idegenforgalom elkötelezett híveként írja tehát dr. Miklós Elemér 1930-ban az alábbiakat:

„Kevés város van, amely annyi vágyódást keltene minden müvelt ember lelkében, mint a Boszporusz büszke királynéja, a hajdani Bizánc, a szultánok ősrégi vára: Konstantinápoly, a mai Sztambul, az álmok és emlékek városa. Kelet Kapuja, az Arany Szarv öble, azé a misztikus, legendás Keleté, amley ellen évszázadokon át védelmeztük egész Nyugat-Európát. Most évszázados viszályok után barátságosan nyujtja egymás felé becsületes harcokban megedzett kezét két egyaránt sokat próbált, egyaránt megcsonkitott nagymultu, szomoru jelenü, szebb jövőt érdemlő nemzet: török és magyar.

Az Alliance Internationale de Tourisme idei közgyülését a török kormány meghivására Konstantinápolyban tartotta s a Magyar Országos Idegenforgalmi Tanács nevében örömmel tettem eleget e meghivásnak. A kongresszusnak egész Európában összegyült tagjai nagyobbrészt Budapesten át utaztak Konstancáig vasuton és onnan hajón Konstantinápolyba. Mint a Magyar Légiforgalmi r.-t. kötelékébe tartozó passzionátus repülő, természetesen ezen a modern közlekedési eszközön alig 8 órai repüléssel tettem meg az egyébként több mint 40 óráig tartó utat. Éppen ekkor nyilt meg a legujabb nagy európai légiösszeköttetés, amely egynapi közelségbe hozza Párist a Boszporusszal.

Felejthetetlen élmény volt Budapest–Belgrád–Bukaresten át a Nemzetközi Légiforgalmi R.-t. vonalán Konstantinápolyig repülni. Ragyogó napsütésben értünk át a magyar rónán, Kecskemét–Szeged–Zimony felé! A légi turista felemelő, tisztult érzéseivel tekintettünk le az 1500 méteres magasból a munka, szenvedés és küzdelem ekéivel megszántott magyar földre. Milyen kicsinyesnek tünik fel innen felülről, hogy emberi önzés, ravaszság, rosszindulat mesterséges határokat állapit meg a nagy, kerek égbolt mindensége alatt egyformán szenvedő, küzdő embermilliók között.

Amig egyenletesen zakatolnak a motorok, biztos kézzel vezetnek a pilóták s fenn a magasban is összeköt az alattunk lévő világgal a rádió. Gyümölcsfák, bokrok tarka szinharmóniája váltakozik, a fiatal nyulak gondtalanul száguldanak a réteken keresztül, csak a napi munkáját végző földmives tekint megszokott közönnyel a repülőgép után.

Szemünk rá sem ér megpihenni az egyes részletképeken és a leggyönyörübb mozgófénykép pereg le előttünk: a termést érlelő természet, a földet gondozó ember harmónikus együttműködésében.

Velünk együtt repül a kultura. Emberek sietnek Nyugatról Keletre egyéni érdekeik után. Csomagok, levelek százai kereseik a legrövidebb utat a mindenségen keresztül s a párisi éjszakában papirra vetett szó, – anya üdvözlése gyermekének, üzleti utasitás, gyász- vagy örömhir – száll-száll velünk a levegőben és valahol még ma este bekopogtat Sztambulban a légiposta a 3000 kilométernyi távolságból küldött üzenettel.

Jóformán percnyi pontossággal érjük el az egyes állomásokat. A Vaskapu csodás panorámája tünik fel először előttünk. Ott van Orsova. Az a kis sziget, Ada Kale, a Senki szigete, Noémi paradicsoma. Sötét erdők felett vezet az ut. Egyszer csak egy hatalmas kondorkeselyü száll gépünk felé, árnyéka látszik a napsütésben, felénk tart, de hirtelen büszke gőggel fordul el tőlünk, a gépmadártól s méltóságteljesen hasitja keresztül a levegőt, az ő birodalmát.

Bukarest. Párpercnyi megállás, tankol a repülőgép. Szófiából átszálló utasok, csomagok, postazsákok jönnek. Beszállni. Indulni kell tovább. S már is repülünk utunk végcélja, Sztambul felé.”

Az Ada Kaleh bazárja 1912-ben

A fentebb említett, Orsova melletti kis sziget, Ada Kaleh 1972-ben, a Vaskapu-szorosban megépített vízierőmű megépítése során került a felduzzasztott Duna mai vízszintje alá; egyesek szerint e sziget volt a minta a Jókai által Az arany ember című regényében ábrázolt Senki szigetének.

Dr. Miklós Elemér így folytatja:

„Előbb kopár juhlegelők felett száll a gép, – ilyen ázsiai fensikról jöhettek őseink a Duna-Tisza termékeny sikságaira – majd kizöldülnek a rétek, kissé kinyitom az ablakot, frissen tolul be a tengeri szellő, a Boszporusz első üdvözlete. Nemsokára kibontakozik előttünk a világ egyik legszebb panorámája. Ezüstös csik: a Márvány-tenger. Majd közelebb érve, az Arany Szarv, a Boszporusz mecsetektől, minaretektől megkoszoruzva. Az alkonyba vesző nap utolsó sugarai érintik az Aja Sofia kupoláit, talán éppen most száll kelet felé az Allah, il Allah megrázó éneke. Odaát a tulsó parton Ázsia Scutari, majd tovább befelé Angora, a Ghazi székhelye, az ifju Törökország fővárosa.

A motor berregése megszünt. A pilóta simán ereszkedik le a városon kivül fekvő uj repülőtérre. Hallgatag, komolyarcu török szolgák, vámtiszt, rendőrtisztviselő. Amig ez az utlevéllel van elfoglalva, behozat egy csésze zamatos törökkávét és megkinál vele. Pár perc mulva robog az autóbusz a mesék városa, a kalifák utódainak kincsesháza, Sztambul felé. Nyüzsgő élet az utcákon. Faházak előtt ülő ünneplő lakosság. Péntek este van a mohamedánok ünnepe. Sötétbőrü, feketeszemü, ivelt homloku asszonyok és lányok, komoly, csendes férfiak, nevető, játszó gyermekek. A török óvárosrészeken vezet keresztül az ut Pérába, az európai negyedbe. Beérünk a Pera Palace szállodába. A hallban mosolyogva üdvözöl a török portás, a budapesti Dunapalota hires volt kávéfőzője. Milyen kedves házigazdák a törökök. Megnyilnak előttünk a padisah kincses termei. Pénzben ki nem fejezhető érték, amelyhez talán csak az angol koronázási kincsek hasonlithatók. A magyar szem annyi ismerős tárgyat talál közöttük: görbekard, kösöntyü, forgó, diszruha, boglár mind a török-magyar rokonságot hirdeti. A nagy szultánkok diszruhái, fegyverzetük csendben várják a muzeumi látogatókat. Rövid ájtatos óra a mecsetek királynőjében, a Sofia-mecsetben. Hajókirándulás a Prinkipora. Közben szakszerü idegenforgalmi tanácskozások különböző nemzetek komoly kiküldöttei között, akiket mind csak egy cél vezet, az emberiség nagy ideáljainak, a békés munkának, megértésnek szolgálata.

Csodaszép hajnalon visszaindulok repülőgéppel Budapestre. Ez a Fleche d’Orient utja. A már ismerős tájakon keresztül pár perccel dél után, felehthetetlen ut emlékével gazdagabban szállunk le a mátyásföldi repülőtéren.”

Lev Trockij háza Prinkipo (Büyükada) szigetén

A fentebb említett Prinkipo a Herceg-szigetek legnagyobbikának (Büyükada) görög nevének átírása; dr. Miklós Elemér látogatásakor a sziget talán leghíresebb lakója Lev Trockij volt, aki éppen 1929 és 1933 között töltötte itt száműzetését.

A dr. Miklós Elemér által 1930-ban a Közgazdasági Értesítőben megjelent írása némileg átdolgozott változatban megjelent a szerző 1934-ben kiadott Az utazás művészete című kötetében is.

Ebben a kötetében dr. Miklós Elemér a kötet megjelenését megelőző mintegy negyedszázad során összegyűlt írásait, előadásait rendezte össze egységes kötetben – saját bevallása szerint összegyűjtött írásai a magyar idegenforgalom fellendítése érdekében végzett munkásságának egyes állomasai. Érdemes talán a kötet egy idézetét is napjaink olvasóinak figyelmébe ajánlanunk; ebben a szerző az utazás művészetéről így értekezik:

„Minél több akadályt gördít a mindennapi élet az utazás főeleme, a szabad mozgási lehetőség elé, annál elemibb erővel szakad fel az emberi lélekből a vágy, hogy ezeket az akadályokat ledönthessük, a gondoknak reánk nehezedő ködtengerét keresztültörjük s a nagy világ ezer és ezer szépségét zavartalanul élvezzük. Utazni, újat látni s valami igazán szépet újra látni, egyik legbecsesebb ajándéka az emberi életnek. Nagyon sokan közülünk szeretnének elutazni valahová, kevesebben vannak azok, akik el is tudnak utazni s még ezek között is kevesen akadnak, akik tudnak is utazni a szó nemesebb, magasabb értelmében. […]
Nem hiába mondják, hogy az élet olyan, mint egy nagy utazás, melynek főállomásai a velünk történő fontosabb események, utitársaink a különböző emberek, akikkel összehoz a jó- vagy balszerencse. Nagy életművészet kell hozzá, hogy a mindennapi érintkezés során az egyes emberek lelkületének valódi értékeit megismerve, ezek szerint és ne csak külsőségek szerint értékeljük társaságukat. Ugyanez vonatkozik az utazásra is, amikor nem szabad elfelejtenünk, hogy az egyes vidékeknek, városoknak, országoknak épp úgy megvan sajátságos egyéniségük, mint az egyes embereknek. Minden nagy város egy-egy emberi arcra emlékeztet. Nemcsak a jelent tükrözi vissza, hanem legtöbbször a multat is. Külső színe alatt lakosainak sok százados viszontagságai vannak elrejtve; tiszta örömök, mély fájdalmak tükröződnek benne vissza, melyek nyomot hagynak ezen a városon, vagy meghatározzák, átalakítják annak jellegét. 
Az európai nagy fővárosok nemcsak földrajzi és népességi, de szellemi központok is. Ezt az egyéniséget, ezt a lelket kell keresni annak, aki igazán akarja élvezni az utazás nemesebb értékeit. Ez a lélek különbözteti meg jellemben, természetben, erkölcsi értékben az egyes nemzeteket; ez a lélek mult idők nagyságait hirdetve, még a romok között is örök dicsőséget sugároz s nem engedi, hogy pillanatnyi jólét vagy balszerencse elkápráztassa vagy elhomályosítsa az örök nemzeti és emberi értékeket. Ennek a léleknek keresése és megtalálása vezet el minket az utazás igazi művészetéhez!”

dr. Miklós Elemér: Az utazás művészete

S hogy milyen előnyei vannak még a külföldön – így Isztambulban – tett utazásoknak? Dr. Miklós Elemér, a magyarországi idegenforgalom és légiközlekedés elkötelezett híve 1934-es kötetében egyebek közt így ír:

„Nemzeti önérzetünk ne nagyhangú hivalkodásban, üres dicsekvésben álljon, s magyarságunkat ne csak abban fitogtassuk, hogy erőnkön felül igyekszünk uraknak látszani. A magunk hivatása körében áradjon ki belőlünk az a nemzeti öntudat, melyet a magunk műveltségén kívül egyetemes kultúrértékeink ismerete és megbecsülése éppen a külföldön válthat ki joggal belőlünk, akkor, amikor alkalmunk van tárgyilagos összehasonlítások megtételére.”

A magyar-török légiforgalom kezdeteit felidéző cikke mellett bátran ajánljuk dr. Miklós Elemér Az utazás művészete című kötetét is minden, az utazás – és nem csupán az Isztambulba irányuló utazás – iránt lelkesedő embernek.

Horváth Krisztián – Türkinfo

A cikk az Otokoc Hungary Kft. támogatásával készült.

Lehet, hogy nem sikerült jól

a szilveszteri petárdázás …

Çiçek poğaça 2. (Virágpogácsa 2.) – Szegedi Ági

Ez alkalommal a virágpogácsa egyszerűbb, töltetlen változatát mutatom be. Ez a pogácsa praktikus felhasználási módja a maradék kelt tésztának, ha elfogyna a töltelék egy másfajta sütemény készítésekor. A mérce 2 dl-es pohár.

Hozzávalók:
1 pohár langyos tej
1 pohár langyos víz
1 pohár étolaj
5 pohár liszt
2,5 dkg friss élesztő (elkészíthető 1 cs. szárított élesztővel is, de frissel mindig finomabb)
1 ek cukor
1 tk só
1 db tojás (a fehérje a tésztába, a sárgája a tetejére)
Néhány szem fekete olíva bogyó

A langyos tejben elkeverjük a cukrot, belemorzsoljuk az élesztőt, felfuttatjuk. Hozzáadjuk a tojásfehérjét, a sót, beleöntjük a vizet és az étolajat, elkeverjük. Apránként beleszórjuk (szitálhatjuk is, úgy még levegősebb lesz) a lisztet, majd alaposan kidolgozva puha, kissé ruganyos tésztává dagasztjuk. Folpack fóliával vagy tiszta konyharuhával lefedve, langyos helyen kb. egy órán át kelesztjük. Praktikus a mosogatóba meleg vizet engedni, abba állítani a tálat – mire a víz kihűl, megkel a tészta.
A megkelt tésztát enyhén lisztezett deszkára borítjuk, átgyúrjuk, majd kettévágjuk. Mindkét feléből hosszúkás hengert formázunk, amit felszeletelünk. Minél nagyobb pogácsákat szeretnénk, annál vastagabb szeleteket vágjunk. A tésztaszeleteket kis labdákká gömbölyítjük, nyújtófa segítségével kerekre kinyújtjuk, nem túl vékonyan. Éles késsel körben 6 bemetszést ejtünk a tésztakorongon, úgy, hogy középen maradjon hely, ne essen szét. A keletkezett „szirmok” végeit összecsippentjük. A virágpogácsákat sütőpapírral bélelt (vagy kikent) tepsibe tesszük, tetejüket lekenjük a tojássárgájával (ha kevésnek bizonyul, keverjünk hozzá kevés olajat, vagy tejet). Mindegyik közepébe teszünk egy-egy szem olíva bogyót, végül 200°-ra előmelegített sütőben szép pirosra sütjük.
Afiyet olsun!

Szegedi Ági / Türkinfo

Kilenc pontban Törökország: A 9 legjobb síközpont Törökországban

Magyar igazságból három van, miként jókívánságból is, ha kifogjuk az aranyhalat. A cigányzenekar száz tagot számlál, hét mérföldes csizmával indulunk neki a nagyvilágnak, és a sárkánynak is illik mind a hét fejét levágni. A kilences pedig Törökország száma, legalábbis a Türkinfónál.

Sorozatunkban azt vesszük sorra, mi a 9 jó, ismert, ízletes, hazahozni-, hallgatni- vagy kóstolnivaló, sínen gördülő vagy fülbemászó… Összeállításunkban nem az objektivitás, hanem kimondottan az egyéni ízlés vezérelt bennünket. Legyen szó utazásról, irodalomról, gasztronómiáról vagy lakberendezésről, összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat Törökországról – 9 pontban.

Törökországba nem csak tavasszal, nyáron vagy ősszel érdemes ellátogatni, a tél is csodás élményekkel teli. Annak, aki a téli sportok szerelmese, pedig mindenképpen el kell jönnie egyszer ide is, mert a legtöbb turisztikai régióban talál magának olyan helyet, ahol kedvenc szenvedélyének, a síelésnek hódolhat.

1Elmadağ síközpont

Az Elmadağ síközpont csak néhány kilométerre fekszik Ankarától délkeletre, az Elmadağ-hegység északi lejtőinél. A hegy magassága ezen a részen 1500–1850 méter között van. A terület famentes, csak alpesi mezők találhatók itt. Síelésre és téli sportokra a január március közötti időszak a legmegfelelőbb.

2Erciyes síközpont

Az Erciyes síközpont egyike Törökország legrégebbi síparadicsomainak. A központ az Erciyes-hegységben található, itt van Anatólia legmagasabb hegycsúcsa is, amely kb. 3915 méter. A síközpont 25 km-re fekszik Kayseritől.

3Palandöken síközpont

A Palandöken síközpont Erzurumban található. Ez Törökország egyik legnagyobb és az egyik legjobb síterepe. Szállodák sokasága, megfelelő pályák, kitűnő szolgáltatások és egész télen hó – ez az, amit Palandöken kínál.

4Sarıkamış síközpont

A Sarıkamış síparadicsom Karstól 50 km-re helyezkedik el. Síelni decembertől áprilisig lehet itt. A 2100 méter magasan kialakított pálya hossza 1200 méter. A hó jó minőségű, de elég kevés és meglehetősen puritán szálláslehetőségeket találunk errefelé.

5Ilgaz síközpont

Az Ilgaz síközpont 40 km található Kastamonutól, 2850 méter magasan. A síszezon decembertől áprilisig tart. A sípályák 1800–2000 méteres magasságban helyezkednek el.

6Kartalkaya síközpont

A Kartalkaya síközpont a fekete-tengeri régióban található, 40 km-re Bolutól. A sípályák 1850–2200 méter magasságban vannak. Késő decembertől március végéig lehet itt síelni.

7Uludağ síközpont

Az Uludağ síparadicsom Törökország legrégebbi síközpontja, népszerű alpesi település, mely 36 km-re található Bursától. Itt is decembertől áprilisig lehet síelni, a sípályák 1800–2500 méteres magasságban vannak kialakítva.

8Kartepe síközpont

A Kartepe síközpont Kocaeliben található. A sípályák 1700 méter magasságban vannak, ahová 3 sífelvonóval lehet feljutni. Ezt a pályát kezdőknek és középhaladóknak ajánlják.

9Bozdağ síközpont

Bozdağ İzmirtől 110 km-re délkeletre helyezkedik el. A síszezon decembertől márciusig tart. A sípályák 1700–2157 méter között helyezkednek el, a hegy északi lejtői alpesi síelésre is alkalmasak.

10+1 Saklıkent síközpont

A földközi-tengeri régió népszerű síközpontja a Saklıkent síparadicsom, mely Antalyától 50 km-re nyugatra található a Beydağ-hegységben, 2550 méter magasságban. A hó vastagsága eléri az 1 métert is, viszont a síszezon nagyon rövid ideig tart.

Forrás: goturkeytourism.com

Kollár Kata – Türkinfo

Az év, amikor Amerika kiszorult a Közel-Keletről

A mögöttünk hagyott esztendő világpolitikai, azon belül elsősorban közel-keleti eseményeinek értékelésére kértük fel Rostoványi Zsolt iszlámszakértőt, a Budapesti Corvinus Egyetem volt rektorát: többek között a menekülthelyzet, az iszlám balkáni jelenléte, Jeruzsálem ügye került terítékre.

– 2017-ben is a menekülthelyzet volt az európai biztonság egyik kulcstényezője. Ebből a szempontból a mögöttünk hagyott év konszolidáltabbnak tűnt, mint a korábbiak. Ön hogy látja?
– Ez valóban így van. Ehhez persze az is kellett, hogy lépések történjenek a helyzet kezelésére, mint például az EU–török megállapodás. Európa elkezdett biztonsági kérdésként tekinteni a menekültválságra, meghatározóan a terrorfenyegetettség miatt. Hangsúlyoznunk kell, hogy az Európában elkövetett merényletek mögött már itt született, az adott ország nyelvét anyanyelvi szinten beszélő tettesek álltak. De a nagyszámú menekült növeli a biztonsági kockázatokat.

– Az európai iszlám közösségek helyzete változott?
– Egy lépéssel hadd lépjek hátrébb a válaszomban. Az iszlámnak kétféle felfogása létezik: a monolitikus, kulturalista, illetve a pluralista, ha úgy tetszik, a szekularizált. Az első értelmében egységes iszlám rendszer van, és ez határozza meg a muszlimok viselkedését, mindegy, hogy valaki Bangladesből, Marokkóból származik, vagy netán egy berlini török közösség tagja. A másik nézőpont szerint – magam is ezzel értek egyet – nincsen a tér-idő kontextusból kiragadott iszlám, hanem különböző „iszlámok” és helyi muszlim közösségek vannak a maguk történelmi összefüggésében. Ezért a helyi közösségek viselkedését kell vizsgálnunk. Az Európai Unióban 25-30 millió muszlim él, és még ott vannak a Balkánon élő „őshonos” közösségek. Ezek nagyon változatosak, differenciáltak a hagyományhoz és a modernséghez való hozzáállásuk és egy sor más vonás szempontjából. Tény, hogy az integráció hiánya általános probléma, de ez több évtizede megoldatlan kérdés. A többségi társadalom részéről is sokszor hiányzik a szándék a muszlim kisebbségek befogadására, sőt érzékelhetően nőtt az iszlámellenesség. Ha megnézzük az európai szélsőséges pártokat, sokuk kifejezetten az iszlámellenes, bevándorlásellenes retorikával akar politikai tőkét kovácsolni.

– Mondana erre példát?
– A japán–morva Tomio Okumara pártja, a cseh parlamentbe frissen bejutott Szabadság és Közvetlen Demokrácia, a holland Geert Wilders vezette Szabadságpárt és Marine Le Pen Nemzeti Frontja éppen nemrég találkozott, hogy az „iszlámkérdésről” tárgyaljon. Nevezett pártok élesen iszlámellenesek, Wilders Hitler Mein Kampfjához hasonlította a Koránt, amelyet be kellene tiltani. Az iszlámot tekintik a fő ellenségnek, mert úgymond le akarja igázni Európát. A fő törésvonalat pedig az iszlám és a kereszténység, az iszlám és az európai-nyugati civilizáció között látják. Ez téves megközelítése a helyzetnek, ami ráadásul a szélsőséges dzsihadisták malmára hajtja a vizet. Az iszlám egyike a három nagy egyistenhívő világvallásnak – a másik kettő a kereszténység és a judaizmus –, amelyek alapvető értékei között nincs lényegi különbség. Hangsúlyozom az alapvetőt, mert természetesen vannak érték- és normarendbeli, az eltérő kulturális sajátosságokat tükröző és egyéb különbségek. Az iszlám évszázadok óta jelen van Európában, és sokat tett hozzá az európai-nyugati, sőt az egyetemes emberi civilizációhoz. Súlyos hiba az iszlám és az erőszak, az iszlám és a terrorizmus közé egyenlőségjelet tenni. Nincs olyan vallás, amelyre hivatkozva ne lehetne aljas tetteket elkövetni, amint ezt számtalan történelmi példa bizonyítja. A dzsihadizmus áldozatai között sokkal több a muszlim, mint a keresztény. Ráadásul az iszlámnak a legkülönbözőbb értelmezései léteznek, s a „fősodor”, a muszlim vallástudósok és a széles közvélemény túlnyomó többsége szerint a radikális dzsihadizmus ideológiája és tettei szemben állnak az iszlám értékeivel. Véleményem szerint a fő törésvonal a mérsékeltek és a szélsőségesek között van, és a terrorizmussal, a dzsihadizmussal szembeni harcban keresztények és muszlimok egymásnak szövetségesei.

Folytatás >>>

Forrás: mno.hu

3 napig tartó esküvő Şırnakban

Törökország délkeleti részén, Şırnakban különleges esküvőt tartottak néhány héttel ezelőtt.

Az Uludere körzetben élő Özgür és Nurten Ürün esküvője nagyon különleges volt.

Az esküvő pénteken kezdődött, és a több ezer résztvevő népviseletbe öltözve mulatott 3 napon és 3 éjszakán át. A vendégek török és kurd zenére táncoltak, köztük halayt is, melyet egy drónnak köszönhetően sokan láthattak.

A táncokban a mennyasszony és a vőlegény is részt vett.

Képek az eseményről:

Forrás: CNN Türk

Kollár Kata – Türkinfo

Az öregember, a padisah meg a tolvajok

Élt egy városban egy szegény öregember meg a felesége. Az öreg arról volt híres, hogy minden talányt megfejt, minden csalafintaságot kiszimatol. Még azt is beszélték felőle, hogy a sokadalomból is ki tudja választani a tolvajt.

Abban a városban pedig negyven tolvaj élt.

Mindenki tudta, de senkinek se sikerült elfogni őket. Történt egyszer, hogy kirabolták a padisah kincstárát. A padisah hívatta a szegény embert, és azt mondta neki:

– Azt beszélik, te megfejtesz minden talányt, kiszimatolsz minden csalafintaságot, még a sokadalomból is kiválasztod a tolvajt. Ellopták az aranyamat a kincstárból. Adok neked negyven napot. Találd meg a tolvajt, és megjutalmazlak. De ha meg nem találod, megparancsolom a hóhérnak, hogy csapja le a fejed.

Szomorúan ment haza az öregember.

– Mit mondott a padisah? – tudakolta a felesége.

– A padisah magához hivatott, és azt mondta: „Azt beszélik, te megfejtesz minden talányt, kiszimatolsz minden csalafintaságot, még a sokadalomból is kiválasztod a tolvajt. Ellopták az aranyamat a kincstárból. Adok neked negyven napot. Találd meg a tolvajt, és megjutalmazlak. De ha meg nem találod, megparancsolom a hóhérnak, hogy csapja le a fejed.”

– Jaj nekünk, hát hogy tudnád te megismerni a tolvajt! – siránkozott az öregasszony.

Búsultak, búslakodtak, csak nem bírták kitalálni, hogy menekülhetnének ki a bajból. De a tolvajok, akik az aranyat elvitték, megneszelték, hogy a padisah varázslattal akarja kitudni, ki lopta el az aranyat, és megijedtek. Szürkületkor összegyűltek, és a legöregebb tolvaj azt mondta:

– Esténként az öregember meg az asszony mindig elmondják egymásnak, hogy mit láttak aznap. Küldjük el egyikünket az öreghez, hallgassa ki, miről beszélgetnek, és mondja el nekünk.

Elküldték a tolvajok az egyik társukat az öreghez. A tolvaj az ablakhoz lopakodott, odatartotta a fülét, és meghallotta az öregember hangját:

– Összesen negyven volt, egy odavan, maradt harminckilenc.

Az öreg a napokat értette: negyven napot adott neki a padisah, és egy már letelt. Hanem a tolvaj visszafutott a többiekhez:

– Rólunk beszélnek, és tudnak mindent. A tulajdon fülemmel hallottam, mikor az öreg azt mondta: „Negyven volt, egy odavan, maradt harminckilenc.” Ugyan miről beszéltek volna másról? Hiszen hogy én elmentem, harminckilencen maradtatok itt.

Nagy riadalom támadt a tolvajok közt, és másnap megint el akartak küldeni valakit, hogy kitudja, milyen veszedelem fenyegeti őket. De most úgy határoztak, hogy kettőt küldenek. Odasettenkedtek a tolvajok az öregember házához, és egyszer csak meghallották az öreg hangját:

– Negyven volt, kettő odavan, maradt harmincnyolc.

– Igen, kettő odavan – felelte az öregasszony.

A tolvajok visszarohantak a társaikhoz, és egymás szavába vágva ordították:

– Mindent tudnak! A tulajdon fülünkkel hallottuk, hogy az öreg azt mondta az asszonynak: „Negyven volt, kettő odavan, maradt harmincnyolc.” Az öregasszony meg azt felelte: „Igen, kettő odavan.” Hát ki másról beszéltek volna? Hiszen mikor mi ketten elmentünk, harmincnyolcan maradtatok.

A vezér gondolkodott, gondolkodott, tanácskozott a többiekkel, és végül azt mondta:

– El kell vinni az aranyat az öregnek, majd ő visszaadja a padisahnak, különben meg nem menekülünk az akasztófától. Majd az öreg beszél rólunk a padisahnak.

Másnap elment az egyik tolvaj az öregemberhez. Vitte az aranyat is, és így szólt:

– Itt van az arany, amit a padisah kincstárából elloptunk. Vidd el a padisahnak. Csak bennünket ne árulj el!

De az öreg nem vette el az aranyat.

– Ha elviszem a padisahnak, megkérdi, hogy hol vannak a tolvajok. Mit mondok neki? Azt hiszi, én raboltam ki a kincstárat, és felakasztat.

– Mit tegyünk? Segíts rajtunk, nem akarjuk, hogy megöljenek bennünket! – rimánkodott a tolvaj.

– Ha besötétedik, vigyétek vissza magatok az aranyat oda, ahonnan elvettétek. Akkor a padisah nem kérdezi meg, hogy hol vannak a tolvajok.

A tolvaj hazaszaladt. Gondolkoztak, gondolkoztak a tolvajok, és úgy gondolták, hogy igaza van az öregembernek. Mikor besötétedett, visszavitték az aranyat a helyére.

Reggel a nagyvezír jelentette a padisahnak, hogy az arany megint ott van, ahol volt. Csodálkozott a padisah: ilyen gyorsan megtalálta az öreg a tolvajokat!

Hívatta az öreget, és így szólt hozzá:

– A bölcsességed megmentette a kincstáramat Mit kérsz jutalmul?

Megörült az öreg, hogy nem öleti meg a padisah, és felkiáltott:

– Örökké éljen a padisah, nekem nem kell semmi! Engedj haza, a tolvajokat pedig ne keresd többé!

A padisah megparancsolta, hogy engedjék el az öregembert.

Forrás: mek.oszk.hu

16,474FansLike
639FollowersFollow