2025. augusztus 5.
Türkinfo Blog Oldal 838

A szélördög

Mese mese meskete, egyet ugrott két kecske, varangybéka szárnyra kelt, bolha néne meg­ugrott, a sok szúnyog utána. A kakas még imám (pap) volt, a tehénből borbély lett s a sok liba imádkozott. Réges-régi időben, sírt az anyám bölcsőben, amint apám ringattam, mindez pedig akkor volt, egy padisa öreg volt.

Volt ennek az öreg padisának három fia meg három lánya. Megbetegszik egy nap az öreg és ahány hodzsa meg orvos, mind hozzá siet, mégse segíthetnek rajta.

– Ütött az utolsó órám – gondolja magában és így szól a fiaihoz:

– Ha majd meghaltam, az legyen közületek a padisa, aki három éjszakán át vigyázni fog a síromnál. Lányaimat meg annak adjátok oda, aki előszörre kéri őket.

Aztán meghal és illendő módon eltemetik.

Hogy padisa nélkül ne maradjon az ország, kimegy a nagyobbik az apja sírjához, leteríti a szőnyegét és imádkozik rajta, úgy akarja a reggelt bevárni. Egyszerre csak riadalom támad, a legény megijed, kapja a papucsát és hazáig meg sem áll. A második éjszakára a középső fiú megy ki a sírhoz, ő is megijed a nagy riadalomtól és haza inal a papucsaival. Harmadiknak a legkisebbre kerül a sor.

Veszi a handzsárját, az övébe dugja és elindul a temetőbe. Amint üldögél a szőnyegén, egy­szerre csak olyat csattan a földön, hogy az ég is megremegett belé. Fogja a legény és ép arrafelé siet, ahol a csattanás szólott. Hát egy nagy sárkány éktelenkedik előtte. Fogja a handzsárját és úgy beledöfi az állatba, hogy alig volt annyi ereje, hogy kinyöghesse:

– Ha ember vagy a talpadon, döfj belém még egyszer.

– Nem én, – mondja a sehzáde – anyám is csak egyszer hozott engem a világra.

Ott kilehelte a lelkét a sárkány. Le akarja vágni a fülét meg az orrát, de nem lát a nagy sötét­ségben és amint ide-oda tapogatódzik, egy kis világosság dereng elő a messziből. Egyenesen oda igyekszik, hát egy öregember kuksol a fényességnél. Két gombolyagot tart a kezében, az egyik fehér-, a másik meg feketeszínű. A fekete gombolyagot felcsavarja, a fehéret meg világgá ereszti.

– Mit csinálsz öreg apó? – kérdi tőle a sehzáde.

– Jaj fiam, – feleli az öreg, – ez az én ügyem-bajom. Az éjszakát összecsavarom, a nappalt meg kieresztem.

Azt mondja erre a legény:

– Apó, nehezebb az én dolgom, mint a tiéd.

Azzal megkötözi az öreg karjait, hogy ne ereszthesse még ki a nappalt és elindul, hogy elvégezze a dolgát. Jártában-keltében egy vár aljához jut el, negyven ember tanakodik alatta.

– Mi járatban vagytok? – kérdi tőlük a sehzáde.

– A várba szeretnénk bejutni, – felelik – hogy leraboljuk a kincsét; de sehogy se találjuk meg a módját.

– Besegítlek én benneteket – mondja a sehzáde, – ha adtok egy kis világosságot.

Készséggel ígérik meg neki a rablók.

Elővesz aztán egy csomó szeget, beleütögeti a várfalba, egész a legtetejéig. Aztán felmászik rajta és lekiáltja az embereknek:

– No most jöjjetek fel egyenként, úgy ahogy én jöttem.

Belekapaszkodnak a szegekbe, úgy mászik fel egymás után a negyven rabló. A sehzáde se rest, hanem veszi a handzsárját és egymás után, úgy ahogy előmásznak, lenyisszantja a fejüket, a testüket meg a vár udvarába dobálgatja.

Leereszkedik aztán a várfalon, hát ott az udvarban egy szép nagy palota. Kinyitja az ajtaját és amint belép rajta, egy kígyó oson be mellette és fel az oszlopra a lépcsők mentén. Veszi a legény a handzsárját, beledöfi a kígyóba, de a handzsárja a kőben maradt, elfelejtette kihúzni. Felmegy aztán a lépcsőn, benyit egy szobába, hát ott alszik benne egy szép lány. Szép lassacs­kán megint behúzza az ajtót, felmegy egy másik emeletre, ott is benyit egy szobába, azonmód egy szép lány, csakhogy még szebb mint az iménti. Ezt az ajtót is behúzza, felmegy a legfelső emeletre és amint benyit, hát csupa érccel van a szoba kirakva és olyan szépséges egy szép lány alszik benne, hogy ezer lélekkel szeretett bele a sehzáde.

Ezt az ajtót is behúzza, aztán felmegy a várfalra, kiszedegeti a szegeket és leszáll rajtuk a földre. Megy egyenesen az öreg apóhoz, akinek összekötözte volt a karjait.

– Jaj fiam, – kiáltja már messziről – be soká oda maradtál. Mindenkinek belefájdult már az oldala a sok fekvéstől.

– Feloldozza a sehzáde a karjait, az öreg meg kifejti a fehér gombolyagot. Világosság támadt a földön, a sehzáde is odatalált a sárkányhoz; orrát fülét levágja és beleteszi a tarisznyájába. Megy aztán vissza a saját palotájába, ahol eközben a legidősebbik testvérét tették meg padisának. Nem szól semmit, hadd legyen meg Allah akaratja.

Nem telik bele sok idő és egy oroszlán állít be a palotába.

– Mit akarsz? – kérdi tőle a padisa.

– A legidősebb leánytestvéredet akarom elvenni – feleli az oroszlán.

– Állatnak nem adom oda – feleli a padisa és már-már kergetnék a szerájból kifelé, mikor előáll a kis sehzáde és azt mondja:

– Meghagyta volt az apánk, hogy annak adjuk oda, aki előszörre kéri.

Azzal veszi a lányt és odaadja az oroszlánnak. Az meg fogja és viszi magával elfelé.

Másnap egy tigris jelenik meg, az meg a középső lányt kéri a padisától. A két nagyobbik megint nem akarja odaadni, de ismét előáll a kisebbik sehzáde, hogy apjuk parancsa szerint kell eljárniok. Veszi és odaadja a lányt a tigrisnek.

Harmadnapra egy madár száll le a szerájba, annak meg a legkisebbik szultán-lány kellene. A padisa meg az öccse megint csak ellenzik a dolgot. Addig bizonykodik azonban a kis sehzáde, míg a madár elviszi a lányt. A perik padisája volt ez a madár, a smaragd Anka.

Abban a másik várban, ahová a rablók akartak betörni, szintén egy padisa lakott volt. Azé volt a palota, meg a három lány is. Egy reggel, amint kilép a szobájából, látja, hogy járt valaki a szerájban. Lemegy az udvarra, megpillantja a kettévágott kígyót és a handzsár pengéjét. Körüljárja a várat, hát ott az alján a negyven rabló teteme.

– Nemcsak ellenség, hanem jóbarát is járt nálam, – gondolja – az mentett meg a rablótól meg a kígyótól. A handzsár a jóbaráté, de hol a gazdája? – kérdi a vezérétől.

– Azt úgy tudhatjuk meg, – feleli a vezér – hogy egy fürdőt építtetünk és mindenkit meghívunk belé, hogy szabad a fürdés. Minden egyes embert megvigyázunk és akinél a handzsár tokja, az lesz ami megmentőnk.

Felépíttetik a fürdőt és ország-világ jár bele megfürödni. Azt mondja egy nap a vezér:

– Mindenki megfordult már a fürdőnkben, csak a szomszédbeli három sehzáde került el bennünket.

Hírt adnak a sehzádéknak és jönnek ők is a fürdőbe. Szemügyre veszik a ruhájukat, hát az egyiknél a handzsár tokja. Hivatja a kis selmádét a padisa és így szól hozzá:

– Jót tettél velem meg az országommal. Add elő a kívánságod, hadd teljesítem.

– Nem kívánok én egyebet, – feleli a legény – mint a legkisebbik lányodat.

– Jaj fiam, – sóhajt egyet a padisa – csak azt az egyet ne kérted volna. Inkább a fele országo­mat kérjed, csak azt a lányt ne.

– A lányodat akarom, – feleli a sehzáde – egyebed nem kell.

– Fiam, – rimánkodik a padisa – odaadom a legnagyobbik lányomat, odaadom a középsőt, odaadom akár mind a kettőt is. Ellensége van a legifjabbik lányomnak, a szél-dev, és azért őrzöm egy érces szobában, hogy közelébe se férkőzhessen az az ördög fajzatja. Olyan ször­nye­teg az a szél-dev, hogy se nyíl nem járja, se szem nem láthatja. Szél módjára repül és szél a megjelenése.

Nem használ a beszéd, csak az a lány kell a sehzádénak. Addig kéri az apjától, addig rimán­kodik neki, míg megunja a sok beszédet és odaígéri a lányát. Rövidesen az esküvőjük is megvan és övék a mennybéli boldogság. A másik két lányt a másik két sehzáde veszi el és úgy térnek vissza az országukba. A kis sehzáde ott marad, őrzi a feleségét a dev elől.

Idő telik idő múlik, éldegél az egypár, mintha dev se volna a világon. Azt mondja egy nap a sehzáde a feleségének:

Szultánom, eddig még el se mozdultam mellőled, pedig vadászhatnékom volna egy kissé, ha csak egy-két órára is.

– Jaj, sehzádém, – ijedez a felesége – ha elmész mellőlem, tudom Istenem, hogy nem látsz többé.

Ígéri a sehzáde, hogy rövidesen visszajön, meg se tudják, hogy eltávozott. Azzal veszi íját-nyilát és megy az erdőre vadászni.

Csak erre lesett a szél-ördög. Félt a híres sehzádétól és nem merte mellőle elragadni. Alig hogy kitette a lábát, ehol jön akár a szélvész és ragadja magával hetedhét országon is túlra.

Mikorára visszatér a sehzáde, se a felesége sehol, se a boldogsága. Szalad a padisához, onnan meg vissza; de biz azt csak a szél-dev vihette el, mondják. Sír-rí nagy keservében, üti-veri magát a földhöz, aztán felugrik, lóra kap és vagy a felesége, vagy a halál, nyargal a nagy világ­ba.

Napokon át jár, heteken át jár, még csak pihenőre sincs ideje, úgy kergeti a bánatja. Egy nagy szeráj tűnik egyszerre a szeme elé, de mintha csak káprázat lenne, jóformán még szemügyre se tudja venni. Pedig a legidősebbik lány testvérének volt a palotája. Ép az ablakon nézdegélt ki a húga és még elcsodálkozik rajta, hogy ide is elvetődhetik valaki, ahol se madár nem repül el, se karaván nem vonul át. Hát még amint felismerte benne a testvérkéjét! Olyan nagy volt az örömük, hogy öleléstől, csókolástól beszédhez sem jutottak.

Folytatás >>>

Forrás: Kúnos Ignác: Török mesevilág

Az oszmán bankok rövid története

Két férfi áll az Oszmán Bank Beyogluban található fiókja előtt 1930-ban.

A bankok története egészen a 13. századi Itáliáig nyúlik vissza, azonban jelentőségük az ipari forradalom idején terebélyesedett ki igazán, és ez az a korszak, ami alatt a bankok elterjedtek az Oszmán Birodalom területén is.

A banki gyakorlatok először a történelmi Itáliában jelentek meg a 13. században, majd innen terjedtek el a világ minden tájára. A bankok hamar Európa meghatározó intézményeivé váltak, melyek környezetében virágzásnak indultak a vállalkozások különösképp az ipari forradalom után. Az ipari forradalom idején az Oszmán Birodalom szoros kereskedelmi és üzleti viszonyban állt Európával, így nem is véletlen, hogy ebben az időben álltak munkába a Birodalom első bankjai is.

Kiváltságok az adósság fejében

Az oszmán kormány 1845-ben még két pénzváltótól kölcsönzött, akik hivatalos bankárként működtek a mai Isztambul Galata negyedében. A megállapodás szerint a bankárok a brit fonthoz igazították az árfolyamok és a kamatok mértékét, cserében pedig privát bankokat finanszírozhattak. Így aztán 1847-ben megalakult az első oszmán bank, a Bank-ı Der Saadet. Csakhogy ez a bank egyáltalán nem rendelkezett saját tőkével. Mivel váltóit kizárólag alapítóinak tekintélye miatt használták és fogadták el, az intézmény rövid időn belül csődbe ment.

Nem sokkal később, 1865-ben alapították brit tőkével a Bank-ı Osmanit, vagyis az Oszmán Bankot, melynek székhelye Londonban volt. 1863-tól francia tőkével megtámogatva, az intézmény Bank-ı Osmani-i Şahane néven működött tovább, és egyszerre töltötte be a központi bank, valamint az üzleti, befektetési intézmény szerepét. Az 1877-78-as orosz-török háború finanszírozására pedig az oszmán kormány a galatai pénzváltók mellett már az Oszmán Banktól is kölcsönzött.

Az Oszmán Bank hirdetése

Az Oszmán Bankot az első modern bankként tartják számon a birodalom és a köztársaság idejében egyaránt, hiszen ugyanezen név alatt még sokáig fennmaradt a Török Köztársaság idején. Sőt, egy időben még a pénznyomtatás privilégiumával is rendelkezett. 1920-ra azonban fordult a kocka: indiai muszlimok, hogy a törököket a görögök ellen vívott háborúban támogassák, jelentős összegeket küldtek Ankarába, és az ottani székhelyű İş Bank lassan az Oszmán Bank riválisává nőtte ki magát, mint az isztambuli hatalom megtestesítője. Miután a háborút a törökök megnyerték, ez az új tőke lett az ország pénzügyi rendszerének legfőbb mozgatórugója. Más szóval, Ankara felülkerekedett Isztambulon.

Értékpapír alapok hazai tőkéből

Az Oszmán Bank alapítását sok más banké követte, és mind külföldi tulajdonban volt. Mivel az İş Bankot és az Oszmán Bankot is külföldiek birtokolták, a kölcsönök túlnyomó többségét külföldi kereskedőknek nyújtották. Ezért a helyiek többnyire pénzváltókhoz fordultak – akik többsége nem muszlim volt –, vagy az államtól vettek fel kölcsönt, ami az özvegyek és árvák vagyonát őrizte.

Mithat pasa, Nis tartomány – a mai Szerbia területén – pasájának erőfeszítései eredményeképpen 1863-ban oszmán tőkével megtámogatva megszületett az első értékpapír alap Ruseban, mely a mai Bulgária ötödik legnagyobb városa. A második értékpapír alapot öt évvel később, 1868-ban nyitották Konstantinápolyban. Az alapokat a kormány felügyelete alatt az értékpapír tulajdonosok közösen működtették. Az értékpapír alap a befektetett tőkével gazdálkodott: azok, akik kölcsönt kértek, zálog- vagy kezesjegyek formájában jutottak pénzhez. Azonban az értékpapír alapokat, a pénzügyi és politikai krízis miatt 1907-től átvette a Ziraat Bank.

Működési alapelvek

Ebben az időben a sharia, mely az Oszmán Birodalom hivatalos jog és szabályrendszerét alkotta, tiltotta a kamatok felszámítását az üzleti tranzakciók során. Viszont azt nem tiltotta az iszlám, hogy ezeket a kamattal járó ügyleteket a birodalmon kívül, más országokban számítsák fel. Mivel a bankok központjai külföldön működtek, a kamattal járó tranzakciók nem számítottak tiltott műveletnek.

Kölcsönök nyújtása során pedig a kliens vásárolt valamit irreálisan magas áron a kölcsönző személytől. Az oszmán bankok alapelvei tehát így működtek. Ha például a kliens 100 egységnyi kölcsönt szeretett volna, vásárolnia kellett a banki pénztárostól egy tollat, könyvet vagy egy karórát 9 pengő fejében, majd a bankostól megkapta a 100 pengő kölcsönt. Így aztán az adós tulajdonképpen 109 pengő ellenében jutott 100 pengő kölcsönhöz.

Ezt a fajta eladást (muamala), mely megoldásként szolgált a pénzhiányos időkben, amikor szinte lehetetlen volt kamatmentes kölcsönhöz jutni, tranzakciós értékesítésnek nevezték. A kölcsönnel járó extra vásárlás minimum mértékét a kormány szabta meg a mindenkori piaci feltételeknek megfelelően. A limit Nagy Szulejmán (1526-1566) idejében 10%, Abdülmedzsid szultán (1839-1861) alatt 15%, míg II. Abdülhamid (1876-1909) idején 9% volt. A tranzakciós értékesítés úgy tűnhet, mint a törvények kijátszása, de nem volt az. Épp ellenkezőleg, olyan megoldás volt, melyet a törvények tettek lehetővé. Ugyanis maga a kölcsön és az értékesítés két külön tranzakciónak minősült. A legérdekesebb pedig, hogy a kliens maga döntött az általa magas áron megvásárolt tárgy áráról (a minimum limit figyelembe vételével).

Alapítványok a bankok szerepkörében

Mielőtt az Oszmán Birodalomban megjelentek a modern bankok, különböző pénzkezelő alapítványok látták el a banki szolgáltatásokat. Azok az alapítványok, melyek a rászorulóknak nyújtottak kölcsönöket, a birodalom néhány gazdagabb emberének felajánlásából tartották fenn magukat. Azonban ezek az alapítványok, mert kevés volt belőlük, és forrásaik korlátozottak voltak, rövidesen eltűntek.

A váratlan adók könnyebb megfizetésére szintén a gazdagabb emberek hoztak létre speciális alapítványokat, evvel segítve saját közösségeiket. Bizonyos szempontból ezek az alapítványok is pénzkezelő alapítványoknak tekinthetőek. Nemcsak arra szolgáltak, hogy az adókat könnyebben be tudja fizetni a közösség, hanem segítették azokat, akik betegség miatt nem tudtak dolgozni, hozzájárultak a szegények temetkezési költségeihez és a rászoruló, esküvő előtt álló fiatal lányok esküvői készülődéseihez vagy fiatal férfiak üzleteinek beindításához, segítettek a tűz vagy összeomlás miatt otthonukat elvesztő családoknak, és hozzájárultak a falvak és lakónegyedek útjainak, hídjainak, járdáinak és vízvezetékeinek építéséhez. Ezen alapítványok jelentős része 1869-ben aztán átkerült az önkormányzatokhoz. A Török Köztársaság kikiáltásakor pedig valamennyit államosították.

Földművelési kölcsön: vidéki alapok

Mithat pasa – a Dunai tartomány kormányzója, melybe beletartozott Nis, Vidin és Silisitra – kezdeményezésére 1863-tól minden településen vidéki alapokat (memleket sandıkları) kezdtek létrehozni. Ezek az alapok, a már fent említett és korábban működő speciális alapítványok helyettesítésére szolgáltak. Az alapok tőkéje a falu által megtermelt javak megszabott hányadának visszaforgatásával gyarapodott. Amikor ez elért egy adott összeget, ebből kaptak a település lakói kölcsönöket. A fix lejáratú kölcsönöket, melyek háromtól tizenkét hónap futamidővel jártak, 12% kamat és jótállási biztosíték fejében lehetett igényelni. Az év végén az alap teljes nyereségének egyharmadát elosztották a falusiak között, mégpedig annak arányában, amekkora tőkével az egyén az alap vagyonához hozzájárult.

A vidéki alapok adminisztratív feladatait négy ember látta el, akiket a közösség választott. Az egy bíróból, körzeti vezetőből és két választott tagból álló kormányzó bizottság pedig az alap megfelelő működéséért felelt. Ezek az alapok, melyek avval a céllal jöttek létre, hogy megvédjék a vidékieket a zálogügynököktől, uzsorásoktól, és segítsék a termelés fellendülését, az első szövetkezeteknek is tekinthetőek. Az 1883-ban haszonalapokká (menafi sandıkları) átnevezett szervezetekből jött aztán létre a Ziraat Bank 1888-ban (a ziraat szó jelentése földművelés). Az egykori vidéki alapoknak, az 1935-ben létrehozott Földművelési Kölcsön Szövetkezetek felelnek meg.

Forrás: Ekinci, Ekrem Bugra (2017, November 30) History of Ottoman Banking. Daily Sabah (online). https://www.dailysabah.com/feature/2017/12/01/history-of-ottoman-banking

Horváth Bálint – Türkinfo

Amasra: a város, melyet az ősök szelleme hozott létre

Amasra a fekete-tengeri régió ősi településeinek maradványaira épült. Egykor a rómaiak és a bizánciak éltek ezen a területen. Ma ez a kisváros – a turizmusnak és a régészetnek köszönhetően – újra visszanyerte régi fényét.

A Bartın tartományban található Amasra városát az i.e. 30. században alapították. A rómaiak és a bizánciak központja is volt, napjainkban gazdag történelmének és időtlen természeti szépségének köszönhetően kedvelt turisztikai célpont.

Aki ebbe a kicsi, de elbűvölő városba érkezik, úgy érezheti magát, mintha az egyik legnépszerűbb török tengerparti településre látogatott volna: minden megtalálható, amire csak szükségünk lehet. Itt sosincs holtszezon, a turisták minden évszakban szívesen ellátogatnak a településre, hogy felfedezzék ezt a páratlan szépségű tájat. Amikor leesik az első hó, Amasra egy téli csodaországgá változik.

A természeti szépségei mellett Amasrában azon dolgoznak, hogy a város 5000 éves történelmét megőrizzék. Az itt található ókori város különlegessége, hogy kb. 40%-a föld alatt van.

A különböző írásos emlékek szerint Amasra a korai bronzkorban már lakott volt és a perzsa hercegnő, Amastrine uralkodása alatt élte fénykorát. A területen több emléket találtak a hellenisztikus, a római, a bizánci, a szeldzsuk és az oszmán időkből is, az ásatások során pedig olyan maradványokra bukkantak, amelyek meghatározóak voltak a régió szempontjából.

Bár az eddig feltárt leletek nagyban hozzájárultak ahhoz, hogy a térség történelmét jobban megismerjék, a tudósok szerint az ókori város fele még mindig föld alatt van.

Az Amasra Múzeum igazgatója, Baran Aydın, az Anadolu Ajansı török hírügynökségnek elmondta, hogy Amasra egy ősi település, mely leginkább a görög és római városokra hasonlít és valamikor állami központként működött.

A területen jelenleg közel 6 000 ásatás folyik, mely során feltártak olyan leleteket, amelyek azt bizonyítják, hogy itt egy ősi, hatalmas római település lehetett, ahol több, mint 40 000-en éltek.

A múzeumigazgató elmondása szerint a világ minden tájáról érkeztek ide régészek, hogy tanulmányozzák az ókori város szerkezetét, ehhez a múzeum által rendelkezésükre bocsátott digitális térképeket is felhasználták.

Amasra évszázadokon át – és még napjainkban is – népszerű hely a turisták körében, akik a világ minden tájáról érkeztek és érkeznek ide. Az általuk készített írásos beszámolókból megtudhatjuk, hogy a műemlékeket látogatták meg és felkeresték az első telepesek barlanglakásait is.

Napjainkra azonban nagyon kevés építmény maradt épen, némelyikük a területen pusztító árvizek miatt semmisült meg. Az ásatások során sok épületet találtak meg kollégáim, úgymint a római fürdőt, a találkozóhelyeket vagy a mozaikpadlóval díszített házakat, de azt is tudjuk, hogy a múzeum mögötti területen még római kori villák is vannak.”

Az igazgató azt is elmondta, hogy a régészeti ásatások során feltárt bizonyítékok alapján tudják, hogy nézhetett ki egykor a város szerkezete. Először egy 4 méter magas oszlopokkal rendelkező templom maradványait fedezték fel.

Rájöttünk, hogy az ókori Amasra nagy része még mindig föld alatt van, és attól tartunk, hogy a modern épületeket az egykori város maradványaira építették, ami nagymértékben megnehezíti a feltárást.

Az igazgató arról is beszámolt, hogy egy értékmegőrzési projektbe kezdtek annak érdekében, hogy megakadályozzák a terület kulturális örökségeinek megsemmisítését, lebontását.

Forrás: Daily Sabah

Kollár Kata – Türkinfo

Fazıl Say & Serenad Bağcan – Akılla Bir Konuşmam Oldu

Kaçkar Dağları Milli Parkı

Russell Crowe Twitteren gratulált Kıvanç Tatlıtuğnak

Az Oscar-díjas színész, Russel Crowe január 5-én Twitter oldalán gratulált a híres török színésznek, Kıvanç Tatlıtuğnak.

Mivel Crowe is hallotta a hírt, hogy az I. Világháború idején játszódó gallipoli csatáról készülő filmben Kıvançnak ajánlották fel Mustafa Kemal Atatürk szerepét, ezért ennyit írt a török híresség oldalára egy másik felhasználó hozzászólására: „Kıvanç!!! Nagyon jó színész!”

Tatlıtuğ egy válaszüzenetben köszönte meg neki: „Russel. Boldog új évet! Köszönöm kedves szavaid. Milyen szép tőled, hogy még mindig nézel. Nagy megtiszteltetés számomra, igazán hálás vagyok. Jó lenne újra találkozni, talán 2018-ban!”

A gallipoli csatát az Oszmán Birodalom vívta a Dardanelláknál 1915-ben, megpróbálták megakadályozni, hogy a szövetségesek elérjék Isztambult. A győzelem Törökországnak nagy erkölcsi lendületet adott, amelynek köszönhetően megnyerték a Függetlenségi háborút, majd 1923-ban Atatürk megalapította a Török Köztársaságot.

Tatlıtuğot különösen jól ismerik az arab világban, számos népszerű tévésorozatban játszik, s nem egyszer „a Közel-Kelet Brad Pittjének” is nevezik.

Forrás: Hürriyet Daily News

Kollár Kata – Türkinfo

Földközi-tengeri régió – Antakya

Antakya Törökország Hatay tartományának székhelye. A várost az ókorban Antiókhia néven ismerték.

Története Nagy Sándor halálával kezdődik, bár korábban is voltak kisebb települések ezen a területen, egyes vélemények szerint a szíriai Alisar vagy Alimus néven az i. e. 9. században említett vár is azonos vele. A makedón király egyik hadvezére, I. Antigonosz Monophthalmosz alapított várost az Orontész folyó partján Kr. e. 306-ban, Antigonia néven, amit utóbb I. Antiokhosz Szótér, a Szeleukida Birodalom királya saját magáról neveztetett el. Kr. e. 64-re a város Pompeius révén a Római Birodalom kezére került, hamarosan a birodalom harmadik legnagyobb városa lett, mintegy 300 000 ember lakta. A kereszténység elterjedése után fontos keresztény központ lett, több fontos zsinatot is tartottak itt. A bizánci korban a várost hatalmas földrengés rázta meg, ami után lassan hanyatlani kezdett. 638-ban muszlim arabok hódították meg. 1517-ben az Oszmán Birodalomhoz került. Az első világháború után Szíriához csatolták, de Törökországnak 1938-ban sikerült elérni, hogy a Szíriát uraló franciák török kézre adják.

Forrás: Wikipédia

Kollár Kata – Türkinfo

Egy edzőterem örökbérletet adott egy szíriai menekült fiúnak, miután álmodozva bámult befelé az ablakon

Így is lehet hozzáállni a messziről érkezőkhöz.

A 12 éves Mohammed Khaled jobb híján cipőpucolásból keresi a kenyerét a dél-törökországi Adiyaman tartományban, miután kénytelen volt elhagyni hazáját. Nemrég pedig készült róla egy fotó, amin az látszik, hogy új lakhelyén sóvárogva tekint be egy fitneszterem üvegfalán, hátán a munkaeszközéül szolgáló zsámollyal.

A kép elég hamar vírusként rohanta körbe az internet számos, főleg török szegletét.

Miután a kép eljutott az edzőterem tulajához, Engin Doganhoz, neki több se kellett, utánajárt, ki a titokzatos fiú, majd amikor megtalálta, teljeskörű és örökre szóló bérletet ajándékozott neki. Khaled elmondta a helyi Anadolu hírügynökségnek, hogy nagyon örül a lehetőségnek: „mindig arról álmodtam, hogy ledolgozom a kövérségemet, és most végre ezt el is érhetem.”

A fiú itt már boldog tagként szeppen meg éppen.

Forrás és kép: www.nyugat.hu

Rossz előjelnek hitték, ezért száműzték az oldaluknál összenőtt ikreket a 10. századi Bizáncból

Nagyon kevés középkori forrás ismert, amely a valamely testrészüknél összenőtt ikerpárokról szól. Vajon mit gondolhatott egy évezreddel ezelőtt élt ember erről a különös „jelenségről”? A Medievalist nevű középkori portál egy 10. századi bizánci forrás segítségével mutatja be, hogy tekintettek akkoriban a sziámi ikrekre. A Diakónus Leó bizánci történetíró tollából származó írás (a minden bizonnyal) a legkorábbi ismert sebészi kísérletet is bemutatja, amely az összenőtt testvérek szétválasztására irányult.

A szét nem vált, a köznyelvben összenőttnek nevezett egypetéjű ikrek jelenségére már évmilliókkal ezelőtti leleteket is találtak a kutatók az állatvilágban. Az emberre vonatkozólag az ókortól kezdve maradtak fenn feljegyzések. (Érdekesség, hogy egyes elméletek szerint a római mitológia kétarcú istenét, Janust is összenőtt ikerpárok ihlették.) A tudományos szaknyelv kettős torzoknak nevezi őket, míg a köznyelvben az összenőtt kifejezés mellett a sziámi ikrek megnevezés a leggyakoribb. Ez utóbbi szófordulat az 1811-ben született, az egész világot beutazó Csang és Eng Bunkerhez köthető, akik a törzsüknél nőttek össze. A mai Thaiföldön látták meg a napvilágot, amit akkoriban Sziámnak hívtak, innen az elnevezés. Tulajdonképpen nekik köszönhető, hogy világszerte ismert lett ez a jelenség.

A középkorban azonban még meglehetősen szokatlan, ritka és szinte egyáltalán nem volt ismert a különleges fejlődési rendellenesség. Diakónus Leó bizánci krónikás a 940-es évekből származó művében első kézből mutatja be, mit jelentett akkoriban egy összenőtt ikerpár látványa:

„Abban az időben egy Kappadókiából [a Római Birodalom, majd Bizánc egyik provinciája, ma Törökország része] származó férfi ikerpár a Római Birodalom [a korabeli szóhasználatban nem Bizáncnak nevezték az államot] számos részén keltett nagy feltűnést. Én magam, aki írom ezen sorokat, gyakran láttam őket Asiaban [Asia római provincia a mai Kis-Ázsia nyugati részét jelentette]. Egy szörnyű és újszerű csoda. A testük különféle részei egészek voltak, azonban az oldaluk a hónaljtól a csípőig összekapcsolódott egyesítve a testüket és összeolvasztva őket a másikba.

Az egymás melletti karjaikkal átkarolták a másik nyakát, a másik kezükben pedig botot tartottak, amelyek segítségével tudtak csupán járni. Akkoriban harminc esztendősek voltak, fizikailag fejlettek, fiatalosak és erőteljesek. Hosszabb utazások során egy öszvéren lovagoltak, a nyeregben oldalt ülve, ahogyan a nők szoktak. Különösen jó kedélyűek voltak.”

Folytatás

Forrás: mult-kor.hu

16,474FansLike
639FollowersFollow