Horontól a Zeybekig – A török néptánc világa Korom Alexandrával 8. rész
Az Oszmán Birodalom celebjei: a karşılama és a çiftetelli
A török táncrégiók közötti utazásunk hetedik és egyben utolsó állomásához ért képzeletbeli vonatunk. Megérkeztünk a karşılama és a çiftetelli táncok hazájába. Mindketten népszerűek, kegyeikért vetélkedik Irán, Görögország, Macedónia és még Szerbia is. Nem csoda, hiszen már az Oszmán Birodalomban is ez a páros volt az egyik legnépszerűbb táncstílus. Állítólag a trákoknak volt abban nagy szerepük, hogy ez a könnyed táncstílus ennyire elterjedt és beolvadt a köztudatba.
Nézzük hát először a karşılamát. Népszerű stílus, valószínűsíthetően azért is, hiszen viszonylag kevés olyan török tánc van, ahol szemtől szemben lehetnek a táncosok, szemkontaktust felvéve – esetleg nyíltan kacérkodva egymással. Talán ez is az egyetlen olyan dolog, amely a különböző régiók karşılamájában megegyező sajátosság. Már csak azért is, mert igazából nincsenek kötött kombinációk, ez egy afféle szájról szájra terjedő stílus, ahol idősebbről fiatalabbra száll a táncfigura, és csak úgy érzés szerint adják elő. Kvázi örömtánc, esküvőkön különösen kedvelt szórakozási forma. Jelentése annyit tesz, hogy ’légy üdvözölve’.
A táncstílus manapság is dívik annyi változtatással, hogy a kor előrehaladtával a tradicionalitásába belecsempésződött egy kis erotikus jelleg is, hiszen ahogyan korábban említettem, itt érintkezhetnek a férfi és női kezek, a szemek mélyen elrévedhetnek egymásban és a szívek egyszerre dobbanhatnak, a csípők lágyan ringhatnak – olykor egészen közel egymáshoz. Törökországon belül Konya és környéke, az égei-tengeri régió, Mersin és környéke ,valamint Közép-Nyugat-Anatólia a karşılama hazája.
Ha ritmikáját vesszük górcső alá, 9/8-os, tehát 4 kicsiny lépést tesznek meg táncosaink 2-2-2-3 ütemre.
Karşılama nem csak a néptáncban van jelen, hanem a hastánc egyik kedvelt ritmusa is. Főként a romani – vagy gypsy – hastáncfúziók alkalmával találkozhatunk vele. A táncos ilyenkor apró cintányérral üti a ritmust, vagy szalaggal díszített csörgődobbal színesíti koreográfiáját. Az egyik legnépszerűbb karşılama ritmusú török-gypsy tánc a „rompi-rompi”. Számos hazai és külföldi tánccsoport feldolgozta, kisebb-nagyobb sikerrel. Aktív hastáncos koromban nekem is volt szerencsém a rompihoz – és nem azért, hogy hazabeszéljek, de az egyik kedvenc koreográfiám volt, valószínűleg az üteme miatt. Annyira lendületes, annyira magával ragadó, hogy nincs kedve az ember lányának abbahagyni.
No, de visszarántom magam a nosztalgiából, hiszen vár még ránk a másik játékos táncstílusunk, a çiftetelli. Hogy már a stílus neve ne legyen egysíkú és unalmas, számos írásformájával találkozhatunk: ez valószínűleg abból fakad, hogy a çiftetelliért (vagy tsiftetelli, chiftetelli) megint harcot vívnak Görögország és az arab világ táncosai is.
Le kell szögeznünk még a çiftetelliről való elmélkedés elején: az egyik legnehezebben kezelhető téma, hiszen nemcsak táncstílus, hanem táncritmus, tánclépés és – talán mondható, hogy – táncműfaj is. Ezért is kavarog sokszor a pontos meghatározás valószínűleg a táncos és zenész berkeken belül is a szakemberek fejében, és méláznak el hosszan, amikor a çiftetelli kerül szóba.
A különböző ritmusokon alapuló népszerű esküvői tánc más kultúrákba való adaptálása során számos olyan téves megnevezést kapott, mint a „kelet tánca” vagy „orientális tánc” vagy hastánc. Emiatt sajnos nagyon nagy az anomália a népszerű videomegosztó portálon is, hogyha rákeresünk a stílusra, és aki egy kicsit laikusabb a témában, könnyen elveszhet a sok téves információ között teljesen torz képet alakítva ki magában.
Nevét egy török hangszer – a bağlama – után kapta, amelyet törökül is çifte-telli- nek, azaz hosszú nyelűnek (is) hívnak. A táncstílus egyben a ritmus neve is, DUM-tak-tak-DUM-tak vagy DUM-tkt-TAK-tkd-TAK-tkDUM-DUM-TAK-tkt. Nagyon jellegzetesen kihallható a zenéből, ezzel megadva az egyedi stíluskaraktert.
Ami még megemlítendő tény a çiftetellivel kapcsolatban, hogy a ritmus és a tánc érdekes kapcsolatot mutat Görögország és Törökország, sőt visszanyúlva egészen az Oszmán Birodalom történetében. Görögországban a çiftetellit egyöntetűen a hastánc műfajának nevezik, és semmi köze nincs értelmezésben a korábban említett ritmushoz. Minden, ami hastánc, a görögök számára çiftetelli. Mivel a görög nép sem volt egy unalmas, guggon ülő nép, vándorolt és igázott erre meg arra, így „népszerűsítette” a kifejezést is az egész világ számára.
Valószínűleg a zavar ott keletkezhetett, hogy a çiftetelli, a kezdeti melankolikus hangvétele miatt az Oszmán Birodalom idején a paloták közkedvelt ritmusa(!) és nem tánca volt. A palota zenészei örömmel szolgáltatták a háttérzenét çiftetelliben. Utána természetesen az odaliszkek a ritmust manifesztálták tánccá a pasák nagy örömére, ahonnan egyenes út vezetett a mai transzformált állapottá. A mai Törökországban a borús hangvételnek nyomát sem találjuk, sőt a befelé forduló magányosan táncoló hölgyeknek sem. A tradicionális vonalat teljes mértékben felváltotta a popzenei alap és a vegyes páros táncosokból álló össznépi örömtánc.
Összegezve, Kedves Olvasó, elmondhatjuk, hogy bármennyire is kusza és homályos mindkét táncstílus, biztosan kijelenthető, hogy a mai napig a legnépszerűbbek, nemhiába kapták a megszemélyesítő „celeb” jelzőt. Hogy miért? Csak annyit javaslok: Hallgasd meg és rezdülj!
Korom Alexandra – Türkinfo
A macska, akinek saját metróállomása van
Vajon mi lehet annak a vírusvideónak a hátterében, amelyen egy macska a mozgólépcső tetején békésen pihen, miközben az emberek óvatosan kerülgetik?
A mindössze 8 másodperces videón – melyet az utóbbi napokban több millióan osztottak meg a közösségi oldalakon – az látható, ahogy az emberek a Taksim metrómegálló mozgólépcsőjéről lelépve elővigyázatosan kikerülik a cicát.
A videó készítője, Brandon Thompson megjegyezte: „A Taksim metrómegálló macskája nem törődik senkivel.” Sőt, teljesen közömbös minden körülötte zajló dolog iránt. Ez a csodás foltos jószág egyáltalán nem fél az emberektől.
Miért is tenné? A törökök köztudottan nagy állatbarátok: szeretik és gondjukat viselik, ezért sem szokatlan a metró macskájának nyugodt viselkedése. Gondoljunk csak bele, hány emberrel találkozik mint nap, és senki nem rúg bele, senki nem bántja.
Ez a tarka macska nem a véletlen folytán került a metróállomásra: ezt a helyet ő maga választotta. Nem azért, mert nincs gazdája – hiszen a többi kóbor állat meg tud élni a szabadban is, hanem azért, mert ő így döntött. A metróállomást szemelte ki magának, itt él immár három éve.

Ő is olyan, mint a többi anatóliai macska, amelyek isztambuli üzletekben, éttermekben, múzeumokban és mecsetekben lógnak naphosszat, mégsem hallani egy rossz szót sem róluk.

A macskák szabadon választják meg, hogy éppen hol akarnak időzni, kivel és mikor akarnak érintkezni. Az embereknek pedig tiszteletben kell ezt tartaniuk. Ennyi.

Íme néhány kép a cicáról. Nézzék csak, mennyire szereti a mozgólépcsőt – szerinte ez a tökéletes hely az alvásra!
A macska sokszor akadályozza az embereket a mozgólépcsőről való lelépésben. Na de kik vagyunk mi, hogy azt mondjuk neki, ne tegye?!
A metróállomás az övé, mi pedig jobban tesszük, ha a lábunk elé nézünk.
És íme a videó, amely a metróállomás macskáját híressé tette:
Forrás: anadolukedisi
Fordította: Lukács Eszter – Türkinfo
Trileçe – Szegedi Ági
Hozzávalók:
5 db tojás
1 pohár (2 dl-es) cukor
1,5 pohár liszt
½ török teáspohár (1 dl-es) langyos víz
1 cs. sütőpor
1 cs. vaníliáscukor
1 csipet só
A tejes öntethez:
3,5 pohár tej
2 dl tejszín
3 ek cukor
A tetejére:
2 dl habtejszín
1 púpozott ek porcukor
A karamellszószhoz:
5 ek kristálycukor
1 ek vaj
2 dl habtejszín
A díszítéshez:
Őrölt pisztácia
Készítünk egy piskótát. A tojásokat szétválasztjuk. A fehérjét egy csipet sóval kezdjük el alacsony fokozaton felverni, majd adjuk hozzá a fele cukrot, azzal verjük tovább. Ha már keményedik a hab, folytassuk magas fokozaton, egészen addig, míg a hab olyan kemény lesz, hogy a felfordított tálból sem esik ki.
Egy másik tálban a tojások sárgáját keverjük habosra a cukor másik felével és a vaníliáscukorral. A lisztben keverjük el a sütőport. Ezután felváltva szitáljuk a lisztet, és öntsük a langyos vizet a tojássárgájához. A legvégén egy spatula segítségével óvatosan keverjük hozzá a habbá vert fehérjét, úgy, hogy lehetőleg ne nagyon törjük össze.
Öntsük a tésztát egy sütőpapírral bélelt tepsibe, és 160°-ra előmelegített sütőben süssük kb. 40-45 percig. Ha elzártuk a sütőt, vegyük ki a piskótát és hagyjuk langyosra hűlni. Ezután vágjuk körbe a szélénél, fordítsuk ki a tepsiből, majd húzzuk le róla sütőpapírt. Egy fogpiszkálóval szurkáljuk meg a tészta alját, tegyük vissza a tepsibe, sűrűn szurkáljuk meg felülről is.
Öntsük össze a tejet a tejszínnel, keverjük el benne a cukrot, míg felolvad. A tejes öntettel egyenletesen locsoljuk meg a piskótát. Nyugodtan öntsük rá az egészet, be fogja inni. Addig, míg ez megtörténik, betehetjük a hűtőszekrénybe.
Verjük habbá a tejszínt a porcukorral. Egy keveset tegyünk félre a díszítéshez, a többit kenjük a piskóta tetejére. Tegyük vissza a süteményt a hűtőbe.
Egy kisebb lábasban olvasszuk fel a kristálycukrot, majd karamellizáljuk barnára. Adjuk hozzá a vajat, végül pedig a tejszínt. Keverjük szép simára, kissé sűrítsük be a mártást. Vegyük le a tűzhelyről, hagyjuk langyosra hűlni. A langyos karamellmártást öntsük a sütemény tetejére, simítsuk el. A megmaradt tejszínhabból húzzunk vékony csíkokat a tetejére, végül egy fogpiszkáló segítségével mintázzuk meg. Vágjuk fel kockákra, mindegyik kocka közepére szórjunk egy kevés őrölt pisztáciát. Aki nem szereti a karamellt, készítheti pl. málnaöntettel is.
Afiyet olsun!
Szegedi Ági / Türkinfo
Tapintható műtárgyak látássérült emberek számára
A közép-anatóliai Eskişehir tartományban működő Anadolu Egyetem kutatói által indított projektnek köszönhetően a világ múzeumainak legjelentősebb leleteit 3D nyomtatókkal reprodukálták annak érdekében, hogy a látássérült emberek számára is ”láthatóvá” tegyék őket.
A műtárgyakat Braille írású tájékoztató kártyákkal is ellátták. Özlem Yiğit, Hıdır Karaduman és Ümran Alan akadémikusok úgy döntöttek, hogy hozzásegítik a látássérült embereket ahhoz, hogy a történelmi műtárgyakat megismerhessék.
A program a „Szkenneld be a világot” elnevezésű projekt része, amelynek keretében a világ múzeumai legismertebb műtárgyaikat beszkennelik és feltöltik a digitális térbe. Az Anadolu Egyetem oktatói úgy döntöttek, hogy ezeket a műtárgyakat Törökországban keltik életre a 3D-s nyomtatás segítségével.
Karaduman elmondta: „Projektünket „3D-s műtárgyak múzeumának” neveztük el, és tavaly részt vettünk vele a Fehér Bot Fesztiválon a Boğaziçi Egyetemen, Isztambulban. Eddig mintegy 30 műtárgyat vontunk be a programba, melyeket Braille írású kártyákkal és hanganyagokkal láttunk el annak érdekében, hogy a látássérült emberek számára is megismerhetőek legyenek.”
„A múzeumok gyakran értelmetlen, sötét és unalmas helyek a látássérültek számára. Számos múzeumban csak korlátozottan van lehetőség a műtárgyak megérintésére. A projektünknek köszönhetően a látássérülteknek megvan az esélyük arra, hogy megtapinthassák és jobban megértsék ezeket a műtárgyakat. Elérhetővé tettük számukra a múzeumokat.”- tette hozzá.
Fordította: Lukács Eszter – Türkinfo
Forrás: Hürriyet Daily News
Cselgáncs: Még egy török győztes Antalyában
Befejeződött az antalyai cselgáncs Grand Prix. A harmadik napon öt súlycsoport küzdelmeit rendezték meg.
Cirjenics Miklós az 5. helyen végzett a -100 kilós férfi kategóriában, melynek döntőjében újra összecsapott a tavalyi junior világbajnoki finálé két résztvevője. Ahogy akkor, úgy most is az azeri Zelim Kocojev győzött az orosz Arman Adamjan ellen. Kocojev viszonylag egyoldalú összecsapáson, ippont érő két vaza-arival nyert.
– Adamjannal már sokszor mérkőztem, mindig nagyon érdekes csatát vívtunk egymással. A tatamin ellenfelek vagyunk ugyan, de egyébként barátok, akik tisztelik egymást. Jól éreztem magam Antalyában, gyönyörű hely, gyönyörű a sportcsarnok is, a szurkolók pedig szenzációsak. Kiabálva, sikítva biztattak minket, ami sokat segített. Antalya, mindent köszönök – mondta a győzelme után Kocojev.
A női mezőnyből Loriana Kuka produkciója emelkedett ki. A 78 kilogramm alatti hölgyek között versenyző koszovói dzsudoka látványos akciókkal elért győzelmekkel jutott a döntőbe.
A finálé az utolsó másodpercekben dőlt el. Kuka ekkor kontrázta meg az ukrán Anasztaszija Turcsin támadását, ami számára a győzelmet jelentette. A 21 éves cselgáncsozó bemutatkozása ennél jobban nem sikerülhetett volna, hisz ez volt az első versenye a World Touron.
– Az hogy nyerni tudtam itt, nagy önbizalmat ad, mert már tudom, hogy képes vagyok felvenni a versenyt a legjobbakkal is. Izgalommal várom a folytatást, a következő versenyeken is szeretném megmutatni, hogy mit tudok. Koszovóban a dzsúdó az egyik legfontosabb sportág. Kicsi, de nagyon erős csapat vagyunk, és folyamatosan fejlődünk. Mindnyájan együtt tréningezünk, nagyszerű ehhez a csapathoz tartozni – mondta szerényen Kuka.
Az utolsó nap legszebb akcióját a férfi nehézsúly döntőjében Inal Taszojev mutatta be. Az orosz dzsúdós ipponnal győzött az iráni Javad Mahjoub ellen.
A hazai versenyzők végül két győzelemmel zártak Antalyában. A női nehézsúly döntőjében Sebile Akbulut a Bosznia-Hercegovina színeiben versenyző Larisa Cericet múlta felül.
Forrás: hu.euronews.com
Isztambul különleges mecsetei
Mielőtt a modern felhőkarcolók száma rohamosan nőni kezdett Isztambul kerületeiben, a városkép meghatározói a mecsetek és azok kupolái, minaretjei voltak. A legtöbb turista látta már, ahogy a müezzin a minaret erkélyéről imára hívja a hívőket, és amikor egyszerre több müezzin éneke hangzik fel, az felemelő élmény. Vannak azonban olyanok, akik azt szeretnék tudni, miért épültek minaretek és a muzulmánok miért használják azokat imádkozáskor.
Az elektromos áram és a mikrofon megjelenése előtt a minaret volt a legjobb hely arra, hogy a müezzin imára hívja a híveket, mert innen a hangja messzire elhallatszott. Naponta ötször mászott fel a mecset minaretjébe, majd elhangzott az ezán törökül. Az ezán nem más, mint egyszerű mondatokból álló muzulmán ima, a mondatokat többször ismétlik egymás után és arról szól, hogy nincs más Isten csak Allah, és Mohamed az ő prófétája.
Ugyanakkor a Koránban nincs szó minaretekről. Az első minaretet a damaszkuszi Ommajád mecsethez építették 74 évvel Mohamed próféta halála után. A tudósoknak sokféle teóriája van a minaretek eredetéről, kezdve a világítótornyoktól a mezopotámiai kőépítményekig és a templomtornyokig. Bárhonnan is származnak a minaretek, Isztambul a legjobb hely arra, hogy megismerkedjünk velük, a városban ugyanis több, mint 3 000 különböző stílusú mecset van, ami csak arra vár, hogy felfedezzék.
Amint az egy keresztény bizánci várostól elvárható, Isztambul első minaretje valójában egy templom tornya volt. A Karaköyben található épület az Arab mecset (Arap Camii), amit a város arab megszállása idején, 717-718 között egy bizánci templomból alakítottak ki. A nyugati keresztesek a 13. században visszaállították katolikus templommá, de az épület 1453-ban, az oszmán hódítást követően végül ismét mecset lett.
Az oszmán ostrom 1453-ban közel két hónapig tartott április és május között és II. Mehmed szultán és emberei nem tudtak mit kezdeni mecset nélkül, a városfalon kívüli táborukban ugyanis ilyen nem volt.
A (Hódító) Mehmed szultán mecset (Fatih Sultan Mehmet Camii) a mai Zeytinburnu területén épült. A mecset minaretje a legrégebbi oszmán minaret, mely Isztambulban áll. Az építmény egyszerű szerkezetű, ami azt is jelzi, hogy az oszmánok a lehető leggyorsabban szerettek volna bejutni a városba.
Konstantinápoly 1453-as elfoglalása után úgy tartják, hogy az első ezán a városfalon belül, a Hagia Szophiából csendült fel. Ez volt az első hely, amit II. Mehemd szultán meglátogatott, amikor átlépte a Topkapı palota kapuját, és azonnal elrendelte, hogy a templomot alakítsák át mecsetté. Hogy időt spóroljanak, az oszmánok a Hagia Szophia első minaretjét téglából építették kő helyett. Később II. Beyazid és II. Szelim szultán építette hozzá a másik három minaretet. A minaretek között ezért láthatók még most is stílusbeli eltérések.
Az oszmán mecsetek nagy részének csak egy minaretje van, míg azoknak, amelyek a szultán megrendelésére épültek, kettő vagy több. Az Ahmed szultán mecset (Sultan Ahmet Camii vagy más néven Kék mecset) az első olyan épület, amelynek hat minaretje van, épp annyi, mint annak idején a Mekkában lévő Masjid al-Haram mecsetnek, mely az iszlám legszentebb mecsete.
Az Ahmet szultán mecset hat minaretje közül négynek három erkélye van, míg a másik kettőnek kettő, ami összesen tizenhat, ami azt jelképezi, hogy I. Ahmed szultán a 16. oszmán szultán volt.
A két 16. századi mecset minaretjeit Mihrimah szultánáról nevezték el, ezzel is emléket állítva az építész titkos szerelmi történetének. Amellett, hogy I. Szulejmán szultán lánya volt Mihrimah, Diyarbakır kormányzójának, Rüsztem pasának volt a felesége. Mindezek miatt a híres oszmán építész, Szinán mester nem tudta nyíltan felvállalni szerelmét a szultána iránt, ezért építette a két mecsetet, egyet az európai, egyet pedig az ázsiai oldalra. A hölgy születésnapjának estéjén különleges égi jelenség figyelhető meg: az európai oldalon lévő mecset két minaretje között épp akkor megy le a nap, amikor az ázsiai oldalon lévő mecset minaretje mellett felkel a hold. Nem véletlen, hogy a Mihrimah név „napot és holdat” jelent.
Mivel az oszmán állam a szeldzsuk szultanátus romjain jött létre, az oszmán minaretek nagyon hasonlítanak a karcsú, hengeres formájú szeldzsuk minaretekre. A szeldzsuk építészetet azonban nagyban befolyásolta a perzsa építészet. A nyugati kultúra egyre növekvő befolyása miatt az oszmánok a 19. században már barokk és rokokó stílusjegyeket is alkalmaztak minaretjeiken. Az 1853-ban befejezett Ortaköy mecset (Ortaköy Camii) minaretjein román stílusjegyeket és arany leveleket is felfedezhetünk.
A modern Sancaklar mecsetet (Sancaklar Camii) 2013-ban nyitották meg, különleges minaretje van. Maga az imaterem a föld alatt van és a téglalap alakú minaret egyenesen a földből indul, nincs rajta torony vagy erkély. Az építész, Emre Arolat célja ezzel az épülettel az volt, hogy a látványos császári mecsetek helyett egy ritka, meditatív istentiszteleti helyet hozzon létre.
A Beykoz Karlıtepe mecset (Beykoz Karlıtepe Merkez Camii) 2016 júniusa óta van nyitva, a korabeli mecsetekhez hasonló. A minaretnek olyan erkélye van, melyről megcsodálható a Boszporusz. A mecsetben lévő könyvtár pedig lehetőséget ad a látogatóknak, hogy válasszanak maguknak egy könyvet, miközben elfoglalják helyüket a „világ tetején”.
Forrás: The Guide Istanbul
Kollár Kata – Türkinfo