2025. július 23.
Türkinfo Blog Oldal 786

Esküvő vőlegény nélkül

Diyarbakırban a 22 éves Rohat Akboğa épp fodrászhoz vitte menyasszonyát, Sara Başakot, akivel  pár nappal későbbre tervezték az esküvőjüket, amikor a rendőrség megállította őket.

Akboğát 2012 és 2016 között közösségimédia-felületeken megosztott tartalmai miatt a miniszterelnök rágalmazásáért ítélték el. Az ügyben kapott büntetés véglegesítése miatt letartóztatták és bebörtönözték. Körülbelül 2 év börtönbüntetés vár rá.

A férfi családja az esküvőt nem mondta le, megrendezték a vőlegény nélkül, akit az ifjú pár asztalánál  a székre akasztott öltönye képviselt.

A szalonba a menyasszonyt a vőlegény helyett a nagybátyja vezette be. A szomorú körülmények között megtartott esküvőn a tortát a menyasszony egyedül vágta fel.

Osztálytársak, júliusi eljegyzés

A menyasszony, Sara Başak a BBC kérdésére válaszolva elmondta, hogy Akboğával az iskolából ismerik egymást, és azért döntöttek úgy, hogy összeházasodnak, mert szeretik egymást. Júliusban volt az eljegyzésük, és Sarát sokkolta a letartóztatás.

„A legboldogabb napunk vált rémálommá, nem ezt akartuk. Nagyon rosszul érzem magam, de mindezek ellenére az esküvőt megtartottuk. Rohat nem volt ott, de az esküvőt emelt fővel rendeztük meg” – nyilatkozta  a menyasszony.

A vőlegény bátyja, Ramazan Akboğa szerint testvérét azért tartóztatták le a miniszterelnök megsértése miatt, mert a török haderőnek a PKK ellen indított műveletei során néhány posztot kedvelt, és saját maga is megosztott a Facebook-profilján.

Elutasított halasztási kérelem

„Azért tartják fogva, mert valaki más véleményét megosztotta. Azt mondják, véleményszabadság van, de  a testvérem helyzete azt mutatja, hogy ezek csak üres szavak” – mondja Ramazan Akboğa, és hozzáteszi: „2012 és 2016 között 19 megosztás miatt fogták perbe. A hadműveletek során történt haláleseteket elítélő véleményeket osztott meg. Azért fogták perbe és ítélték börtönbüntetésre, mert azok a vélemények állítólag megsértették a miniszterelnököt. A legfelsőbb bíróság elé kerülő ügyekben minimum 2 év múlva születik ítélet, ebben az ügyben három hónap alatt határoztak, a letartóztatással pedig megvárták az esküvő napját.”

Ramazan Akboğa szerint testvérét, aki hét évig dolgozott az önkormányzatnál, a per miatt távolították el az állásából.

Rohat Akboğa ügyvédje, Cebbar Leygara két hónapja a 2 év 6 hónapos börtönbüntetés elhalasztását kérte az ügyészségtől, de a kérelmét elutasították.

„Bemutattuk az esküvői meghívót, és a büntetés elhalasztását kértük. Más esetben 3 évet lehet halasztani, ezt az ügyészség most megtagadta. A büntetés nem éri el az 5 évet, ezért az illetékes fellebviteli bíróság nem fogadta el a kifogásunkat. A büntetést véglegesítették, a halasztást elutasították és Rohatot elfogták. Sajnos közel két évig börtönben lesz – mondta az ügyvéd.

Forrás: BBC

Fordította: Pauló Edit – Türkinfo

80 milliós büntetést kapott a Barcelona játékosa

Május elején történt, hogy Arda Turan rekordméretű eltiltást kapott a török labdarúgó-bajnokságban: a Barcelonától kölcsönbe a Bsasksehirhez érkező középpályás a Sivasspor elleni bajnokin lökte meg az asszisztenst egy szerinte elmaradt ítélet után. A piros azonnal villant, majd utólag jött az eltiltás is.

Cikk folytatása>>>

Forrás: atv.hu

Domates soslu, zeytinli tavuk butları (Csirkecombok paradicsomszószban, olívabogyóval) – Szegedi Ági

Hozzávalók:

0,5 dl olívaolaj
1 ek sűrített paradicsom (domates salçası)
1 ek paprikakrém (biber salçası)
5-6 db csirkecomb

A paradicsomszószhoz:

3 pohár reszelt paradicsom
1 ek sűrített paradicsom (domates salçası)
só, őrölt bors, kakukkfű, őrölt pirospaprika, szömörce (sumak)
néhány szem magozott, fekete olívabogyó

A tetejére:
friss rozmaring

Az olívaolajban elkeverjük a sűrített paradicsomot és a paprikakrémet. A megtisztított, megmosott combokat beleforgatjuk, majd átöntjük az egészet egy mélyebb serpenyőbe. Közepes lángon (hőfokon) a combokat kissé elősütjük (7-8 percig).

A reszelt paradicsomot egy tepsibe öntjük. Hozzáadjuk a sűrített paradicsomot, sózzuk, fűszerezzük. Beletesszük az elősütött csirkecombokat, rádobáljuk az olívabogyót, majd 180°-ra előmelegített sütőben, kb. 30 perc alatt készre sütjük. Friss rozmaringgal meghintve, forrón tálaljuk. Köretnek rizs illik hozzá.

Afiyet olsun!

 

Szegedi Ági / Türkinfo

Vasárnapi utazások: Doğanbey, a régi-új falu

Hatnapos munkahét. Ez a megszokott Törökországban. Marad számunkra a vasárnap, amikor barangolhatunk. Természetesen ez nem jelent száz kilométeres utazásokat. Szerencsére pár órás távolságokat bejárva is ezer meg ezer lehetőség van arra, hogy szépet, érdekeset fedezzünk fel. Ezeket az élményeket írom meg a Vasárnapi utazások sorozatban.

Biztosan létezik mindenki számára olyan hely, ahová azért megy, és azért szereti, mert ott nincs semmi. Nincs híres épület, nincs múzeum, nincs kötelező látogatási célpont. Van viszont nyugalom, szépség, érintetlen természet. Ilyen hely a Söke város közelében lévő, Aydın megyében található Doğanbey falu. Már csak azért is most kell oda látogatni a semmi kedvéért, mert félő, hogy nem sok idő kell hozzá, hogy ez a nyugalom eltűnjön, ahogy az történt már hasonló falvakkal korábban is.

Egy Didimben töltött pár napos nyaralás után kanyarodtunk ide meglátogatni. Már hosszú hónapok óta terveztük, de valahogy eddig nem vezetett erre az utunk. Pedig már a környezete miatt is érdemes.

A Dilek-félsziget túlsó oldala Törökország egyik híres nemzeti parkja. Ígérem, oda tett látogatásunkról is írni fogok, mert megér egy mesét. Sajnos a félsziget azon oldalára nem lehet átautózni a partvonalat követve, és ennek egyszerű magyarázata van: annyira benyúlik az Égei-tengerbe, annyira közel van a görögországi Samos szigethez, hogy katonai területnek minősítették, az országhatárt védik innen.

Ennek megfelelően Söke város irányából közelíthető meg, így könnyen összeköthető – a véleményem szerint egyik legszebb – antik város, Priéné meglátogatásával.

Eski (azaz régi) Doğanbey maga már egy emelkedőre történő autózás után érhető el, előtte terül el teljes szépségében, ameddig a szem ellát a Menderes folyó deltája.

Autóinkat szigorúan a faluba érkezés előtt le kell tennünk. Szerencsére nem csak tiltó táblák miatt, hanem tényleg nem tudunk bemenni a szűk utcákra, csakis gyalogosan. Sőt, a falu felújított központi része egy mély völgybe történő lefelé, majd onnan felfelé történő séta után közelíthető meg. Talán ez az érintetlenség érzését biztosítja.

Mielőtt tovább utazunk, ejtsünk pár szót a falu történetéről. Eredeti neve Domatia, egyes utazási ajánlatokban most is így említik. 1924-ig rumeli lakossága volt, majd a lakosságcserét követően szaloniki törökök költöztek be a görög lakosság által sajátos stílusban épített házakba.

A viszonylag magasan elterülő falu helyett azonban ezeknek a lakosoknak kényelmesebb élettér nyílt a tenger partján, és elköltöztek, így jött létre Yeni (új) Doğanbey, emiatt a régi falu lassan elhagyatottá vált. Körülbelül 20 éve néhány természetkedvelő fedezte fel szépségét, a páratan kilátást, és így kezdett lassan új életet.

Mostantól nincs is más dolgunk, minthogy sétálgassunk le s fel, keresztül-kasul a kőlapokkal borított utcákon.

Csodáljuk meg a jellemzően tető nélkül maradt, érintetlen házakat, melyek kiállták a történelem viharait és az elhagyatottságot.

Vagy ámuljunk azon, hogy egy-egy ilyen „viskóból” gondos emberi kezek mit tudnak varázsolni.

A faluban több tíz épület ugyanis már felújításra került az utóbbi években. Ankarából és Isztambulból költöztek ide családok, akik a nagyváros forgataga után itt, a nagy-nagy nyugalomban kívántak tovább élni. És bizony nem szeretik, ha mások ezt a nyugalmat megzavarják. Kedvesen fogadják a vendégeket, el- elbeszélgetnek, de panaszkodnak, ha illetéktelenek túl szemtelenül, és kérésük ellenére is túl erőltetetten közelítenek.

A völgyön át a parkolóhoz visszasétálva, a leszakadó part szélén épült kis családi vállalkozásban üzemletett teázóban felfrissülhetünk, és visszatekinthetünk erre a csodaszép falucskára. Garantáltan azt fogjuk érezni, hogy ide még vissza kell térnünk.

Mivel a főútra Söke felé kell visszautazunk, ne hagyjuk ki a lehetőséget, hogy meglátogathatjuk az Égei övezet egyik legrégebbi és legnagyobb keresztény templomát, a Szent Miklós templom romot (Aziz Nikolaos Kilisesi) Güllübahçe falucskában.

Könnyen odatalálunk az ide irányító táblák alapján, és bár a kapujában egy félig kidőlt tábla figyelmeztet arra, hogy bemenni veszélyes, bátran sétáljunk be.

Már a zöld, burjánzó növények között a bejáratig elsétálni is egy kaland. És ott a boltívek, kupolák alatt sétálni pedig igazán különleges élmény. Még akkor is, ha csak a csupasz falak maradtak meg az 1821-ben a Gelebeçi görögök által épített templomból.

És ha már idáig feljöttünk, egy arra alkalmas helyről tekintsünk el a Söke síkság felé. Lássuk meg annak szépségét, micsoda gazdag termőterületek vannak itt. Hány millió ember élelmezését oldja meg? Hány ezer ember megélhetését jelenti ez a föld? Én legalábbis mindig megcsodálom, ha utunk erre vezet.

Szerző és fotók: Erdem Éva – Türkinfo

Fotók: ez a tésztahíd 561 kilót is gond nélkül elbír

Alireza Nazari, a törökországi Atatürk Egyetem Tat Makaron nevű csapata nyerte meg a csütörtöki Reccs Tésztahídépítő-világbajnokság tartó kategóriáját Budapesten. Hídjuk 561,4 kilogrammos terhelésnél roppant össze. Mutatjuk a többi versenyző munkáját is.

A megmérettetés célja, hogy a műszaki egyetemek hallgatói világszintű versenyen mutassák meg tehetségüket, szakmai tudásukat – áll az Óbudai Egyetem közleményében.

A tésztából épített hidak versengése több évtizedes hagyománnyal rendelkezik, több európai és tengerentúli mérnökképző intézményben is rendeznek hasonlót, de a 2005-ben RECCS néven elindított magyar versengés 2011 óta várja a világ számos pontjáról érkező diákokat.

Cikk folytatása>>>

Forrás: hvg.hu

Alkalmi vétel: eladó ókori város

A 2500 éves, Bodrumtól 30 km távolságra fekvő Bargylia nevű ókori romvárost eladásra kínálják. Az ősi város, amely mára a vakondok élőhelyévé vált, nem védett, mivel területileg magántulajdonban van. A telek tulajdonosai már a Kulturális és Turisztikai Minisztériumhoz is fordultak, hogy vegyék át a területet.

Bargylia tudomásunk szerint 2500 éves múlttal rendelkezik. Azért beszélhetünk csak feltételes módban, mert a területen mindez idáig nem történt régészeti feltárás, mindössze az ókori forrásokban előforduló településnév alapján következtethetünk rá. A híres ókori földrajzi író, Sztrabón említése alapján tudjuk, hogy a városnak nagyszerű Artemisz-temploma volt.

A város ma úgy néz ki, mintha vakondok lakhelye lenne, mert szinte minden lépés során egy mély gödörbe botlunk. Látható az is, hogy a teljesen tönkretett városból a fosztogatók részekre szedve hordtak el egy mozaikot.

Vajon miért nem végeztek régészeti ásatásokat itt? Azért, mert Bargylia ősi városa, mely 330 hektár területen található és egyértelműen régészeti leleteket is rejteget, 1927. óta magántulajdonban van. A telek tulajdonosai az ókori várost most 35 millió török líra vételáron eladásra kínálták.


Forrás: hurriyet.com.tr

Fordította: Erdem Éva – Türkinfo

Kilenc pontban Törökország: 9 ajándék, aminek örülnek a törökök

Magyar igazságból három van, miként jókívánságból is, ha kifogjuk az aranyhalat. A cigányzenekar száz tagot számlál, hét mérföldes csizmával indulunk neki a nagyvilágnak, és a sárkánynak is illik mind a hét fejét levágni. A kilences pedig Törökország száma, legalábbis a Türkinfónál.

Sorozatunkban azt vesszük sorra, mi a 9 jó, ismert, ízletes, hazahozni-, hallgatni- vagy kóstolnivaló, sínen gördülő vagy fülbemászó… Összeállításunkban nem az objektivitás, hanem kimondottan az egyéni ízlés vezérelt bennünket. Legyen szó utazásról, irodalomról, gasztronómiáról vagy lakberendezésről, összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat Törökországról – 9 pontban.

Sokan esünk szerelembe Törökországgal egy-egy nyaralás vagy utazás alkalmával, de nem elhanyagolható azoknak a száma sem, akiknek baráti kapcsolat vagy egy szerelem nyitja meg a kapukat az országba. Bárhogyan is habarodjunk beléjük, előbb-utóbb elérkezik a pillanat, amikor látogatóba készülünk török ismerőseinkhez, és természetesen nem illik üres kézzel megjelenni. Igen ám, de mit vigyünk nekik ajándékba?

1Kézműves termékek: porcelán, hímzett, horgolt terítők, hímzések

mindenamieger.blogspot.hu

A törökök – különösen, ha hölgy a vendéglátónk vagy éppen bemutatni készülnek neki 🙂 – nagyon szeretik a kézzel készített, különleges kézműves termékeket. Lehet ez apró porcelán csecsebecse, gyönyörű hímzett asztalterítő, textil szalvéta vagy egy saját készítésű horgolás – vendéglátónk biztosan örülni fog neki, és később büszkén mutogatja majd a betérő ismerőseinek.

2Fűszerek: paprikafüzér, őrölt fűszerpaprika, Erős Pista, Piros Arany, Gulyáskrém

e-kepeslap.com

A török és magyar konyha ízvilága sok szempontból hasonló, de azért vannak olyan fűszereink, készítményeink, amelyekkel meg tudjuk őket lepni. Ha van rá idő még hatásosabb, ha élesben villantjuk meg a tehetségünket, és főztünkön keresztül mutatjuk meg, melyik ajándék mire jó. Onnantól kezdve garantált, hogy egy újabb látogatás alkalmával ismét kérni fogják – vagy a főztünket vagy csak a fűszereket.

3Édességek: Szamos Marcipán

zimaleto-tour.com

Törökországban a marcipánból készült édességek nem ismertek minden régióban, ezért sokan nem is kóstolták még. Egy szép díszcsomagolásban átadott marcipános bonbont biztosan kíváncsian bontanak majd ki, de arra vigyázzunk, hogy az édességünk inkább alkoholmentes legyen, ha nem vagyunk biztosak abban, hogy mik a családban a szokások.

4Könyvek: képes albumok Magyarországról, Budapestről

edmf.com

Még ha nem is értik majd a nyelvet, amin a könyv íródott, előszeretettel fogják lapozgatni a Magyarország szépségeiről vagy Budapest nevezetességeiről szóló képeskönyvet. Ha a törökök körében egyébként is népszerű úti cél a Budapest-Prága-Bécs háromszög, akkor miért ne csinálhatnánk mi is kedvet hozzá? Egész más az élmény, ha a könyv alapján mesélünk egy kicsit az országról, a lakóhelyünkről, és megmutatjuk, melyik a kedvenc helyszínünk a könyvben felsoroltak közül. Minden másra is igaz: a török emberek kíváncsiak, örömmel veszik a történeteket.

5Díszes, nyomott mintás ruhadarabok, pólók

teepublic.com

Ha fiatalabb korosztálynak szeretnénk vinni valamit, jó ötlet lehet egy-egy vagány feliratos vagy nyomott mintás póló, sapka vagy vászontáska. Mivel ők maguk szeretik a piros színnel is kifejezésre juttatni saját hazaszeretetüket, nem lövünk mellé, ha magyarországos-budapestes-trikolor ruhadarabot választunk nekik. Biztosan szívesen viselik majd, és büszkén mutatják meg a barátaiknak.

6Dísztárgyak, csecsebecsék

dreamstime.com

A törökök (is) mániákusan gyűjtik az apró csecsebecséket, kis emlékeket. Ha ilyennel lepjük meg őket, akkor a lényeg, hogy legyen különleges, esetleg emlékeztessen valamire, mert akkor biztos, hogy bekerül a nappali vitrines szekrénykéjébe. Fogadjunk, hogy van ott belőle egy?!

7Ha fogyasztanak alkoholt: egy jó üveg bor, pálinka, kézműves sör

promotions.hu

Törökország többségében muszlimok lakta ország, ezért embere válogatja, hogyan viszonyul az alkohol kérdéséhez. Ha tudjuk előre, hogy a vendéglátónk fogyaszt alkoholt, akkor biztosan értékelni fogja, ha valamilyen jó fajta hazaival állítunk be – legyen ez pálinka, egy üveg Tokaji Aszú (a törökök édesszájúak), vagy egy jó minőségű Egri Bikavér. Ami a pálinkát illeti, a kerítésszaggatót inkább hagyjuk otthon, mert nem csak a kerítést szaggatják majd tőle, jobban kedvelik a szelídebb ízeket.

8Hűtőmágnesek

123rf.com

Ki ne szeretné a különleges hűtőmágneseket?! Ha igazán csak aprósággal szeretnénk készülni, ez biztosan bejön nekik!

9Rubik-kocka

promotions.hu

Bár Törökországban is kapható, de sokkal érdekesebb, ha elmondjuk mellé, hogy egy magyar feltalálóról kapta a nevét. Ha pedig profi vagy, rögtönzött bemutatót is tarthatsz nekik.

 

A listánk erősen hiányos, de 9-be csak ennyi fért bele. Nagyon kíváncsiak vagyunk, nektek milyen tuti ötleteitek vannak?!

K. Tengeri Dalma – Türkinfo

Volt idő, amikor még halálbüntetés járt az utcán kávézásért

Az európai és közel-keleti uralkodóknak sokáig egyáltalán nem tetszett, hogy az emberek úton-útfélen öntik magukba a koffeint.

A tizenhetedik században a kávé hirtelen meghódította Európát: a török muszlim rabszolgák révén előbb Máltára, majd a nagy európai országokba is betört a Magyarországon eleinte fekete levesként emlegetett ital: az első, nem a törökök által irányított európai kávéház Velencében nyitott meg 1645-ben, majd őket követte London 1654-ben, Bécs pedig 1683-ban. Magyarországon egy kicsit tovább kellett várni a ma a sokak keringési rendszerében vér helyett folyó italra: az első pesti kávéfőzők a XVIII. század első éveiben jelentek meg, virágzásuk pedig egészen a második világháborúig tartott.

A több nagyvárosban is a törökök kiverése után hátrahagyott tartalékok kiaknázásával született európai kávéipart azonban nem mindenki nézte jó szemmel, a kávéházak ugyanis a különböző vagyoni helyzetű és társadalmi státuszú emberek találkozópontjaivá váltak, akik veszélyes dolgokra, így például közös gondolkodásra, sőt, összeesküvések szövésére voltak képesek.

Az Oszmán Birodalmat 1623 és 1640 között irányító IV. Murád 1633-ban épp ezért eldöntötte, hogy a kávéivás rombolja a társadalmat és széthúzást okoz, majd egy hirtelen ötlettől vezérelve betiltotta a főváros kávéházaiban való kávéivást, valamint a dohány- és ópiumfogyasztást. A törvénynek ellenszegülőket azonnal halálra ítéltette, a legendák szerint pedig sokszor maga is álruhában vegyült a nép közé, a tilosban járók, valamint a rosszkor rossz helyen lévők fejét pedig saját kétkezes kardját segítségül hívva választotta el a testüktől.

Legnagyobb meglepetésére a konzervatív muszlim hittudósok közül többen is egyetértettek vele, hiszen a Mohamed próféta halála után megszületett újításokra szerintük egyáltalán nem volt szükség – mesélte az Atlas Obscurának a kort kutató Madeline Zilfi, aki arról is beszámolt, hogy az italnak szép számmal akadtak védelmezői is, így például a XVI.-XVII. század fordulóján a birodalom legfontosabb egyházi személye, Bostanzade Mehmet Effendi, aki egyenesen versbe öntött védőbeszédet írt a kávéhoz.

IV. Murád egyáltalán nem alaptalanul félt az új italtól, hiszen a fillérekért megvásárolható fekete tényleg összehozta a különböző rétegeket, annak lassú elkészítési módja – húsz percen át főzték tűzforróra, így meginni is csak igen lassan, kortyonként lehetett – pedig tökéletes alapot nyújtott egy legalább egyórás beszélgetéshez, melyben sokszor szó eshetett például az egyházról, a felső tízezer kihágásairól, vagy épp a birodalom vezetőiről.

Folytatás >>>

Forrás: 24.hu

Mustafa Akyol: Miért fordulnak el hitüktől a törökök?

A török politikusok körében és a médiában egyre gyakrabban felmerülő téma, hogy a fiatalok közül miért fordulnak sokan a „deizmus” felé akkor, amikor egyébként az iszlám népszerűbbnek tűnik, mint valaha.

Április 10-én Recep Tayyip Erdoğan szokatlan tettével hívta fel magára a figyelmet a török parlamentben Ankarában, miközben pártja képviselőinek tartotta szokásos heti beszédét. A beszéd közben hirtelen megállt és a pódiumra hívatta İsmet Yılmaz oktatásügyi minisztert.  A két férfi kb. fél percig pusmogott egymás között a nagyszámú hallgatóság előtt. A kikapcsolt mikrofonok miatt nem lehetett hallani az egész beszélgetést, de a miniszter egy ízben azt mondta, hogy a „deizmusról szóló jelentés” és „a fiataljaink ezt gondolják róla”. „Nem”- csattant fel Erdoğan határozott hangja. „Ez nem jó.”

A kérdéses felmérés eredményéről, amelyről a konzervatív Konya városában egyeztetett az Oktatásügyi Minisztérium szakmai csoportja, még április elején cikkezett a sajtó. „A fiatalok a deizmus felé tolódnak” című jelentés meglepő tényeket tárt fel azokról a fiatalokról, akikről azt gondolhatta mindenki, hogy a legközelebb állnak a valláshoz. Ők az „imam hatip”-ok, azaz az államilag támogatott vallási iskolák tanulói. A felmérés szerint az iszlám hagyományos értelmezését az új generáció nem minden esetben tudja befogadni (ilyen pl. a gonosz létezésének kérdésköre, azaz miért hagyja Isten a gonoszt létezni), ezért néhány diák magát a hitet kérdőjelezi meg. Nem válnak ateistává, hanem a vallásgyakorló ifjúság valahol a kettő között találja meg az útját. Ez a deizmus, azaz hisznek Istenben, de a világra való közvetlen befolyását nem ismerik el.

A jelentés meglepte és fel is dühítette Törökország konzervatív vezető rétegét. Devlet Bahçeli, a nacionalista Nemzeti Haladás Pártjának (MHP) vezetője kirohant a jelentés készítői ellen, és azzal vádolta őket, hogy bemocskolják a török ifjúságot a deizmus vádjával, amely az ateizmus előszobája. (Az alapvetően ellenzéki MHP az utóbbi időben Erdoğan szövetségesévé vált.) Néhány nappal később a török állami vallásügyi hatóság vezetője is a deizmus ellen szólalt fel. Szerinte a kifejezés olyan filozófiát takar, amely megtagadja a próféciát, és reméli, ha egyszer megértik, mit is jelent a deizmus valójában, akkor egy ilyen deviáns gondolatot a török nemzet nem fog elfogadni.

A deizmusról folytatott vita valójában nem új keletű, a mostani fellángolást megelőzően is napirenden volt már. Mustafa Öztürk, a haladó szellemű iszlám teológus és a Karar napilap egyik cikkírója az elsők között hívta fel a figyelmet a jelenségre. A 2017 áprilisában a „Deizmus nyomában” című cikkében azzal érvelt, hogy bár a vallásos, konzervatív réteg meggyőződése, hogy az aranykorban élnek, egy nagyon alapvető dolog csúszik ki a kezeik közül. Az új generáció egyre közömbösebb és egyre inkább eltávolodik az iszlám értékeitől. Az iszlám legtöbb vallási képviselője régi dogmákon alapuló elveket hangoztat – magyarázta Öztürk -, és ez a kozmopolita, mindent megkérdőjelező fiatalság egyháztól való elfordulásához vezet.

A cikk megjelenése óta az iszlám eróziója a fiatalság körében állandósult téma lett a nyilvánosság előtt. Egy márciusi konferencián az Isztambul Medeniyet Egyetem egyik konzervatív akadémikusa azt mondta, hogy a család hatására vannak ugyan kendőt viselő hallgatói, de ugyan ki vallaná be, hogy valójában még csak nem is deista, hanem ateista. Az elmúlt hónapokban több tucat cikkben elemezték a „deista pestist”, TV műsorok is foglalkoztak a témával. Bár arról nincs adat, hány török távolodott el az iszlámtól, és ugrott át a deizmus ”bohócautójára”, az elbeszélések alapján annyi bizonyos, hogy ez nem csak képzelgés.

A legérdekesebb kérdés mégis az, miért fordul el annyi török a hitétől, különösképpen egy olyan időszakban, amikor az iszlám népszerűsége feltörekvőben van. A válaszok politikai szemlélettől függően változnak.

A kormánypárt megrendíthetetlen támogatói szemében a deizmus része annak az összeesküvésnek, amelyet a nyugati hatalmak a fényességes török nemzet meggyengítése érdekében vetnek be. Yusuf Kaplan, a kormánypárti Yeni Şafak napilap egyik újságírója azt mondta, hogy a deizmus a konzervatív elveket valló családok gyermekeinek körében terjed, míg a szekulárisabb családok gyermekei ettől szélsőségesebb irányba, az ateizmus felé tolódnak. Kaplan szerint ennek legfőbb oka a nyugatról érkező élvhajhász, anyagias és elfajzott kultúra. Törökországnak meg kell védenie magát a kulturális elzülléstől, ezért növelnie kell a vallás szerepét az oktatásban és a médiában, ellenkező esetben „az imperialisták belülről fogják legyőzni az ország lelkét”.

Más török elemzők szerint a vallástól való elfordulás oka nem a Nyugatban keresendő, hanem Törökországban. Mindez egyfajta belső reakció arra a korrupcióra, pökhendiségre, szűklátókörűségre, vakbuzgóságra, kegyetlenségre és durvaságra, amit manapság az iszlám nevében elkövetnek.

Ezt a nézetet általában az ellenzékiek hangoztatják, de a kormányközeli médiában is hallani ésszerű hangokat. Az egyikük Kemal Öztürk, szintén a Yeni Şafak cikkírója, aki szerint a deizmus törökországi előretörése tagadhatatlan tény, amit bárki láthat, ha követi a társadalmi változásokat. Azt is hozzátette, hogy tévednek azok a vallásos konzervatívok, akik szerint mindez csak szeretett hazájuk rágalmazása vagy a külföldi erők támadása. Az iszlám világ legnagyobb problémája egyrészt a mély ellentét a konzervatívok vélelmezett elmélete és a valódi gyakorlat között, másrészt a dogmatikus vallásosság, a tudatlanság, az ellenségesség és az erkölcstelenség az iszlám közösségen belül.

Akif Beki – egy másik elemző, aki korábban a kormányt támogató nézeteket vallott, de mostanában kritikus hangnemre váltott -, egy nagyon fontos problémára mutatott rá: szégyentelenül használják fel az iszlámot a politikai érdekek érvényesítésére. Az elemző szerint nagyon jó példája ennek Ali Murat Alatepe propaganda beszéde a közelmúltban. Alatepe az AKP tagja és az isztambuli Esenyurt városrész polgármestere, aki szerint „Ha itt és most veszítünk, elveszítjük Jeruzsálemet és Mekkát is.” Szavai szerint az AKP túlsúlya elengedhetetlen az iszlámhoz. Másképpen fogalmazva az iszlám nélkülözhetetlen az AKP dominanciájához.

Egyetértek Akif Bekivel és más hasonlóan gondolkodó elemzőkkel abban, hogy miért fordul el olyan sok török a vallástól. Pontosan azért, mert az iszlamista erőnél központosul a hatalom, akik viszont viselkedésükkel eltaszítják az embereket attól a hittől, amelynek éppen ők követelik a gyakorlását.

Egy 2015. márciusban megjelent Al-Monitornak írt cikkemben (Törökország még szekulárisabb lesz) előre megjósoltam ennek a bekövetkeztét. „Az AKP gyakorlata Törökország újra-iszlamizálásának a vágyát foglalja magába, ez azonban kontraproduktív lehet és a szekularizációt lendítheti előre„- írtam akkor. Ma, háromévi hanyatlást követően úgy tűnik, ez a nemkívánatos jelenség javában tart. Már neve is van: deizmus.

Az eredeti cikk forrása: Al-Monitor

Fordította: K. Tengeri Dalma – Türkinfo

„Dream of Color Fest” Antalyában

Indiából indult világhódító útjára a „Dream of Color Fest” elnevezésű rendezvény, melyen már több mint 20 ország vesz részt az egység és a boldogság jegyében. A résztvevő országok között idén 3. alkalommal szerepelt Antalya.

A Muratpaşa körzetben lévő Lara Beach Park 10. számú strandján idén május 13-án tartották a „színes” fesztivált, amelyen közel 5000-en vettek részt. Az esemény kezdete előtt, délután 3 körül már kígyózó sorban várakoztak a helyi és külföldi fiatalok, hogy bejussanak az esemény helyszínére. A szervezők a résztvevőknek 6 különböző színű, természetes alapú ételfestéket (sárga, piros, kék, rózsaszín, lila és zöld) adtak, amivel azután jól összekenhették egymást. Az esemény fénypontjaként festékbomba csatában is részt vehettek.

A fesztivál ideje alatt DJ által szolgáltatott élőzene, tánc-show, versenyek, ajándékkészítés és játékok is várták a fiatalokat.

Forrás: haberturk.com

Képek forrása: ntv.com.tr

Kollár Kata – Türkinfo

16,474FansLike
639FollowersFollow