2025. augusztus 17.
Türkinfo Blog Oldal 701

Miért lett hirtelen olyan fontos Gesztes vára 1588-ban az oszmán-Habsburg nagypolitika viharában?

Gesztes vára 1588-1589-ben pár hónapig a figyelem, egészen pontosan a Habsburg-oszmán nagypolitika középpontjába került. Sorsát nem csak az egykori történetírók, hanem az első újság, az úgynevezett Fuggerzeitungok lapjai is megörökítették, az eseményekről beszámoltak. Istvánffy Miklós történeti munkájában a következőképpen számolt be az eseményekről:

„Gregoróczy Vince győri és Huszár Péter pápai vicekapitányok az alattok lévő végbeliekkel, kik közel kétezerig valának, az szerencsét próbálni végezének, s egymással tanácskozván az vértesi hegyek s erdők felé indíták az hadat az szándékkal, hogyha az budai és fejírvári törökök eleikben akadtanak volna, velek megvínni s erejeket megkésérteni nem kétlenék.

Azokhoz adá magát az úton rác Radics vajda kétszáz beszprémi katonákkal, s komáromi véghelyről is egynéhány hajón csatázó serény gyalogok; s midőn két nap az erdőkben múlatván semmi ellenségre nem találtanak volna, mivel a szikszai veszedelem után honjokban maradnának, Gesztes vára megvételére, mely nem messze vala, Radicsnak tanácsából (ki mivel azelőtt fizetésért ott szolgált volna, az helyet jól tudná), fordíták elméjeket s erejeket. Javallván az tanácsot Gregoróczy, Szent András havának kilencedik napján setét éjtszaka, közel az várhoz, hallgatózva, megállapodván jutának. S késedelem nélkül előttök menvén Radics, mind az egész gyalogság az kapuk elfoglalására hirtelen rohanással nekiméne, úgyhogy addig, míg az benn lévő ellenség ágyokból előfuthatna s fegyvert foghatna, vagy az lövőszerszámok kilövéséhez nyúlhatna, az mieink az első kaput szekercékkel s fejszékkel, és sok dárdákkal való feszegetéssel felnyitnák s bemennének. S az ellenség rettegve az felső várba szaladna, melynek ajtainak s kétfelé nyíló deszkáinak, midőn hasonló buzgósággal nekimentek volna, és hol gerendákkal törvén, hol kéttollú dárdákkal felrontani igyekeznének, s azalatt az berekesztetteknek, ha magokat megadnák, egészséggel s békével való elmenetelt ígérnének. Az ellenség a kétséges dolgokban az várnak megadása felől kiszólni kezde, s az vár Gregoróczy s Huszár hitire oly módokkal feladaték, hogy az oltalmazók szablyájokkal, puskájokkal s egyéb fegyverekkel, ahová akarnának, elmehetnének, de az lövőszerszámok s azokhoz tartozó készületek, s mindennemű élés otthagyattatnék.

Mely dolgok véghezvitetvén, s az ellenség, mely hatvan gyalog vala, Budára elbocsáttatván, az mieink az várat elfoglalák, s Gregoróczy azt a rác Radicsnak, kinek annak megvételében igen nagy vitézsége tetszék, megoltalmazására bízá, s ő maga az ő hadával Győrre megtére.”

Az Istvánffy által leírt támadás spontaneitásának azonban ellentmond, hogy Szinán budai beglerbég Ernő főhercegnek már 1588. október 27-én a következőképpen panaszkodott: „ez el múlt napokbannis algyukual Geszteös ala kwldeotteteök, kik az utakotis mind megh irtottak, ki az frigy ellen, es feölsegeodnek maga ayanlasa ellen uagyon, de ha isten engedi meg az elebbi czelekeödeteök sem marad nekieök.”

Egy nappal később a pasa ismét visszatért a Gesztes ellen tervezett támadáshoz. Leveléből szintén az tűnt ki, hogy Gregoróczyék pontosan eltervezték az akciójukat. Eszerint

Folytatás

Forrás: mult-kor.hu

A török rockcsapat új albuma: Néma kiáltás

A török rocktörténelem egyik legrégebben alapított csapata a Kurtalan Ekspres új albumot adott ki Sessiz Çığlık (Néma kiáltás) címmel. Az együttes tagja, Ahmet Güvenç szerint a lemezt a nők, a gyerekek, és az állatok ellen elkövetett visszaélések miatt nevezték el így.

A Kurtalan Ekspres közel félévszázada zenél, és bár tavaly nem adtak ki albumot, a rajongókkal folyamatosan találkoznak havonta 10-12 koncerten. Utolsó albumuk viszonylag hosszú előkészítés után került a piacra, közben gitárost is váltottak, de végül úgy adhatták ki, ahogy azt megálmodták.

A lemez társadalmi témákat érint: a nők elleni erőszak, a gyerekek kizsákmányolása, a globális felmelegedés.

A címadó dal a nők és gyermeklányok elleni erőszak, és a lányok gyermekkori házasságáról szól. Egy másik dal az Özgürlük (Szabadság) című dalt Özge Fışkın énekes adja elő. Az album egyik nagy meglepetése a 2009-ben elhunyt Bahadır Akkuzu gitárossal együtt írt, de a mai napig meg nem jelentetett Uyanın (Ébredj fel!) című, ami a globális felmelegedésre és az ez által okozott természeti katasztrófákra hívja fel a figyelmet.

A Kurtalan Ekspres 46. albumának kiadását Barış Manço halálának 20. évfordulójára időzítették, az iránta érzett szeretet és tisztelet jeléül.

Ahmet Güvenç szerint: „A köztársaság szégyenének tekintjük a nők elleni erőszakot. Csak az elmúlt 18 hónapban 23 ezer 17 év alatti lány esett teherbe. Minden nap vannak női áldozatok. A nők a mi anyáink, ők a mindeneink. Mi úgy tudunk ennek megálljt parancsolni, hogy a dalainkkal figyelmeztetünk mindenkit. A velünk együtt zenélni kezdők dalai minden alkalommal üzenetet küldenek.”

Hallgassuk meg a dalt, melyet a Kurtalan Ekspres ad elő Şevval Sam énekesnővel közösen. Az újságkivágások, melyek a klipben szerepelnek mind valóságos esetet mutatnak be. A szöveg fő sora pedig igen megható: „Ez a dal a félbe maradt gyerekkorokért szól”.

A cikk forrása egy interjú, mely a www.karar.com oldalon került publikálásra.

Erdem Éva – Türkinfo

CSÁKÁNY LÓRÁNT, SÓFI-ÖSZTÖNDÍJAS ORVOSTANHALLGATÓ UTAZÁSI ÉLMÉNYBESZÁMOLÓJA: IZMIR (TÖRÖKORSZÁG)

Közéleti Kávéház Szegedi tehetségek utazási élménybeszámolója sorozat:

Az SZTE Sófi Ösztöndíj Alapítvány 18 éve óta több millió forint ösztöndíjjal és sok szolgáltatást nyújtva támogatja a fiatal szegedi tehetségeket, akik körbeutazták a világot. A tehetségek vetítéssel illusztrált előadásokat tartanak szép és izgalmas utazási élményeikről hónapról-hónapra, amelyeken a Közéleti Kávéház közönsége megismerheti a világ csodálatos országait, városait és természeti szépségeit.

40. PROGRAM: CSÁKÁNY LÓRÁNT, SÓFI-ÖSZTÖNDÍJAS ORVOSTANHALLGATÓ UTAZÁSI ÉLMÉNYBESZÁMOLÓJA: IZMIR (TÖRÖKORSZÁG)

Időpont: 2019. március 4. (hétfő) 17 óra

Helyszín: Magyar Tudományos Akadémia SZAB Székház, 110-es előadóterem (6720 Szeged, Somogyi utca 7.)

A vetítéssel illusztrált előadás során bemutatásra kerülnek Izmir “eldugott” részei, olyan helyek, amelyek a turisták számára szinte ismeretlenek, ám annál érdekesebbek. A virtuális kirándulás Izmir szegénynegyedéből fog indulni, majd felfedezzük a török népi mesterségeket. Egy finom Çay (török tea) mellett megismerkedünk a török hagyományokkal, ezt követően bejárjuk a híres izmiri bazárt, és végezetül eljutunk az Égei-tenger partjáig, vagyis Izmir szívébe.

Forrás: facebook

Nezihe Araz: a kommunizmustól a szúfizmusig

Sokan gondolhatnák, hogy a török nők a férfiak árnyékában éltek az Oszmán Birodalomban. Ha azonban közelebbről is górcső alá vesszük élettörténetüket, könnyen láthatóvá válik, hogy milyen meghatározó szerepet töltöttek be Törökország felemelkedésében.

Ezeken a hasábokon hétről hétre azokat a nagy jelentőséggel bíró török nőket mutatjuk be, akik életük során hozzájárultak Törökország fejlődéséhez, kulturális örökségéhez. Olyanokat, akiknek a munkásságát világszerte elismerés övezi és olyan „hétköznapi hősöket” is, akik tetteikkel kiemelkedtek a férfiak – esetenként – elnyomó világából.

Araz Nezihe az iskola befejezését követően a Resimli Hayat magazin újságírója lett.

Nezihe Araz fiatal korában a kommunisták harcaival azonosult és a baloldali környezet is nagy hatást gyakorolt rá, később azonban konzervatív író és újságíró lett, miután követte a modern szúfi vezető, Kenan Rifai tanait.

A török ​​politikában a bal- és a jobboldal mindig is szigorúan elhatárolódott egymástól. Ha az egyik oldalon áll valaki, az azt jelenti, hogy mindennel szemben áll, amit a másik oldal képvisel. Bár előfordulhat, hogy valaki baloldali nézeteiről jobboldali nézetekre vált – vagy fordítva –; Törökországban – a modern politikai szokásoknak megfelelően – az emberek jellemzően ragaszkodnak ideológiai nézeteikhez.

Ez azonban nem volt általános jelenség azt megelőzően, hogy az İsmet Inönü vezette balközép párt, a Köztársasági Néppárt (CHP) elvesztette a választásokat 1950-ben a jobbközép párt, a Demokrata Párt (DP) ellen.

Az átlagemberek nem kategorizálták be magukat bal- vagy jobboldalinak. Ami pedig az értelmiségieket illeti, nem voltak olyan szigorúak ideológiájukban, mint ma.

Az 1940-es években az értelmiségiek és a tudósok egy csoportot alkottak. Így kapcsolataik is hasonlóak voltak a családi kapcsolatokhoz, és sokan közülük rokonok vagy nagyon közeli barátok voltak. A Török ​​Kommunista Párt (TKP) fontos szerepet játszott az értelmiségiek társadalmi kapcsolataiban egészen az 1980-as évekig. Néhány jobboldali értelmiségi TKP körökből származott, bár nem a belső, hanem inkább a külső körökből.

Éppen ezért annyira meglepő, hogy Nezihe Araz, a konzervatív dráma- és életrajzíró korábban a török kommunista törekvések vezetőjének, Behice Borannak dolgozott asszisztensként az Ankara Egyetemen. Araz az évek során jutott el a baloldaltól a szúfizmusig.

Korai évek

Araz Fatma Nezihe néven született 1920. május 11-én Konyában. Apja, Rıfat Araz Mustafa Kemalnak, az akkoriban zajló függetlenségi háború vezetőjének közeli barátja volt. Törökországba brit, görög és más európai csapatok hatoltak be, a megszállásuk elleni küzdelemhez pedig Rıfat Araz a Ziraat Bank fiókvezetőjeként járult hozzá az aranykészletek elrejtésével. Az aranyat Damaszkuszból Ankarába vitte, hogy megakadályozza a megszálló francia csapatok fosztogatását.

Az Araz név a Bulgurluzade család, Ankara egyik legjelentősebb családjának vezetékneve. A Bulgurluzade család látta vendégül Mustafa Kemalt Ankarában, az elnökség első helyszínén. Így vált Rıfat a függetlenségi háborút követő köztársaság kiemelkedő alakjává. 1927-től 1943-ig a CHP országgyűlési képviselője volt.

Bár Rıfat Araz Mustafa Kemal közeli barátja volt, és 16 évig a CHP helyettese is, mégis ragaszkodott vallásos életviteléhez és a modern szúfi vezetőt, Kenan Rifait követte.

Nezihe ebben a vallásos, mégis modern családban nevelkedett. 1941-ben fejezte be az Ankarai Leánygimnáziumot, majd beiratkozott az Ankara Egyetem Nyelvtörténeti és Földrajzi Karának filozófiai szakára. Nezihe itt közel lehetett Behice Boranhoz, az 1940-es évek egyik leghíresebb kommunista akadémikusához, akinek 1946-ban asszisztense lett, miután lediplomázott.

Nezihe Araz

Araz az ankarai tudományos kommunista kör fiatal tagja volt.  Kommunista professzorai, Boran és Muzaffer Şerif nézeteit követte. Şerif az egyetemi elbocsátását követően az Egyesült Államokban jelentős sikereket ért el a szociálpszichológia területén. Araz az ugyanezen kommunista értelmiségi kör által kiadott folyóiratok munkálataiban segített.

Kétértelmű váltás

Borant 1948-ban elbocsátották az Ankara Egyetemről. Ez idő tájt az állam elkezdett nyomást gyakorolni ​​a baloldaliakra. Araz ekkor távozott az Ankara Egyetemről, annak ellenére, hogy erre senki nem kényszerítette. Családja javaslatára Isztambulba költözött, és PhD-tanulmányokba kezdett. Araz szülei szerették volna lányukat elkülöníteni a baloldaliaktól, akik İsmet İnönü erős befolyása alatt álltak.

Araz nem fejezte be PhD-tanulmányait, a Resimli Hayat magazin újságírója lett. Rifai irányítása alatt szúfi lett. A baloldaltól a szúfizmushoz való átpártolásának részletei nem ismertek. Annyit tudunk, hogy családja kérésére hagyta el baloldali környezetét. Nem sok elképzelés van arról sem, hogy mi vezette arra a szélsőséges váltásra, amelynek két végén a materialista szekularizmus és az ezoterizmus állt. Az egyetlen racionális magyarázat talán az lehet, hogy Araz baloldalisága elsősorban Boran professzorhoz való hűségén, semmint a kommunizmus eszméin nyugodott.

Szúfista író

Araz miután Rifai tanítványa lett, életrajzokat kezdett írni olyan történelmi és vallási karakterekről, mint II. Mehmed („Fatih’in Deruni Tarihi”, II. Mehmed ezoterikus története, 1953.), Mohamed próféta („Peygamberler Peygamberi”, A próféták prófétája, 1960.), Yunus Emre („Dertli Dolap”, 1961.) és Jalaluddin Rumi („Aşk Peygamberi”, A szeretet prófétája, 1962). Ezekkel az ezoterikus életrajzokkal Samiha Ayverdi, az 1950-es évek kiemelkedő szúfi írójának nyomába lépett.

Araz az anatóliai muszlim szentek történetét is megírta. Ehhez később írt egy második kötetet, mely az anatóliai muszlim női szentek életéről szólt. Emellett az anatóliai török ​​népek hagyományos női ruházatát vizsgálta.  „Kırk Pencereli Konak” címmel publikálta kutatásait.

Araz évtizedeken át újságíróként dolgozott, mégis inkább a darabjai azok, amelyek fennmaradtak utána. Mintegy tucatnyi színpadi és televíziós darabot írt. A Müşfik és a Yıldız Kenter által működtetett Kent Tiyatrosuval dolgozott.

Araz életének utolsó éveiben Alzheimer-kórban szenvedett. 2009. július 26-án halt meg.

Fordította: Lukács Eszter – Türkinfo

Forrás: Daily Sabah

Készül az utóbbi idők egyik legsikeresebb sorozatának török verziója

Tudjuk, hogy előbb-utóbb elkészül a sikeres külföldi sorozatok török verziója is, korábban írtunk már erről, ennek ellenére mindig érnek meglepetések.

Pár napja hozták nyilvánosságra, hogy a Fox tévécsatorna leforgatja az utóbbi idők egyik legsikeresebb sorozatának török változatát. A This is us (Rólunk szól) négy ugyanazon a napon született embert mutat be, történetüket a múlt és a jelen összemosásával, bravúros módon szövik a készítők. Részről részre hatalmas érzelmeket élhetünk át. Gyermeket nevelőknek, vagy a jövőben gyermeket vállalóknak szinte kötelező megnézni, mert az élet számtalan problémáját feldolgozza. Az Amerikai Filmintézet a megjelenés évében beválasztotta a tíz legjobb sorozat közé, a színészek és a sztori Golden Globe- és Emmy-díj jelölések sorát hozták (az imdb.com szerint 111 jelölés, 36 díj), egy-egy epizód pedig tizenötmillió nézőt vonz a képernyők elé.

A török sorozat címe Bir Aile Hikayesi (Egy családi történet).

A Medyapım cég neve alatt futó produkcióban a rendezői székben Merve Girgin (Doktorlar, Acil Aşk Aranıyor) ül, a forgatókönyvet pedig Deniz Madanoğlu (İzmir Çetesi, Sen De Gitme)  írja.

Főszerepekben Songül Öden, Celil Nalçakan, Birkan Sokullu, Olgun Toker és Elçin Afacan láthatóak majd.

Egy sorozatok török forgatókönyv szerinti újragyártása a tapasztalatok szerint kétféle módon történhet: az eredeti verzió csak ötletadó, és azt nagyon törökös módon valósítják meg, vagy pedig egy az egyben, szinte szó szerint követik az eredeti történetet. Az előzeteseket és a fotókat elnézve itt a másodikról van szó, mert kísértetiesen hasonlítanak az eredeti jelenetekhez.

Egy-egy jelenet a filmekből. Felül a török, alul az amerikai verzió

Persze most még csak sejtésekről beszélhetünk, mert mindössze három rövid részletet láttunk a készülő produkcióból, de erős a gyanú.

Ebben a videóban például a jóképű filmsztár (Berk – Birkan Sokullu) beszélget a kissé molett ikertestvérével (Beste – Elçin Afacan), és megkérdi: „Abban a két percben, amíg te meg nem születtél, vajon én mit csináltam?”. Ez a mondat elhangzik az eredeti filmben is. Már csak arra vagyok kíváncsi, hogyan oldják meg a harmadik testvér kérdését, aki az amerikai filmben egy afroamerikai fiú. Itt azonban a harmadikként megjelenő filmelőzetesben határozottan nem. A török sorozatban ezt a karaktert (Mahur) Olgun Toker játssza.

Egy biztos: This is us rajongóként egyrészt kicsit félek a másolattól, másrészt kíváncsian várom.

Az első epizód bemutatója 2019. március 9-én este 8 órakor lesz a Fox televíziós csatornán. Amerikában 2016 óta vetítik, és 2019. február 19-én mutatták be a 3. évad 13. részét.

Erdem Éva – Türkinfo

Dániel próféta kő síremlékét találták meg Konyában

A tavalyi év végén Törökország középső részén, Konya tartományban a Bibliából ismert Dániel próféta síremléke került elő.

A síremlékre Konya Doǧanhisar kerületében találtak rá tavaly novemberben, egy ház felújítása során. Azóta a síremléket az Akşehir Múzeumban kiállították és nagy népszerűségnek örvend ritkasága miatt.

A konyai Necmettin Erbakan Egyetem művészeti professzora, Ilker Mete Mimiroǧlu elmondta, hogy ez a „fontos és ritka” lelet az i.sz. 5. századból származik, még az iszlám megszületése előtti időkből.

Ezt a síremléket a keresztények készítették, hogy ezzel emlékezzenek meg a prófétáról. Tovább folytatjuk a munkát azon a területen, ahol ez a lelet előkerült” – tette még hozzá.

A sírkövön egy kereszt motívum látható egy hajóhorgonyon. Ez arra utal, hogy a körzetben halászattal foglalkoztak” – mondta.

A professzor arról is beszélt, hogy a Dániel-kő ugyanarról a helyről származik, mint egy másik páratlan sírkő, mely Jónás prófétát ábrázolja, akit lenyelt egy óriási hal. Ez a sírkő jelenleg Beyşehirben látható, a Konyai Régészeti Múzeumban.

A professzor arra is kitért, hogy a Jónás-kő „az egyik legfontosabb lelet abból az időszakból”, majd hozzátette, hogy a lelet „különösen a keresztény világ számára fontos”.

A török tudósok több nemzetközi szimpóziumon is beszámoltak ezekről a ritka leletekről, amelyek létezése nagyon meglepte a tanácskozások résztvevőit.

A professzor még azt is elmondta, hogy Konya gazdag régészeti leletekben, melyek a szeldzsuk, római és bizánci időkből származnak. E tárgyak nagyon fontosak a vallási turizmus szempontjából és ezek adják Konya egyik fő vonzerejét.

Konyában található a szúfi misztikus költő, Rúmi síremléke is, melyet évente zarándokok ezrei keresnek fel.

Forrás: Daily Sabah

Fordította: Kollár Kata – Türkinfo

16,474FansLike
639FollowersFollow