2025. augusztus 17.
Türkinfo Blog Oldal 699

Ezen a napon: Amikor egy egész város halat vásárol

Egy riportban láttam egyszer, amiben érzékeltetni próbálta a riportalany a város élelmiszer fogyasztását, hogy ha minden ember csak 1 db paradicsomot eszik meg egy nap, akkor ez Isztambulban 15 millió db paradicsomot jelent naponta. Egy kg paradicsomban van 5 szem, így az 3.000.000 kg paradicsom. Elképzelhetetlen mennyiség, amivel el kell látni minden egyes nap a lakosságot.

Miből eszik még annyit egy tengerparton élő török, mint a paradicsomból? Igen, halból. Ezt a halmennyiséget ki kell fogni, a vásárlókhoz el kell szállítani, és el kell adni, mely komoly feladatot jelent halászoknak és kereskedőknek egyaránt. Egy-egy halféléből néha nehéz megfelelő mennyiséget halászni, időnként azonban rekordmennyiséget sikerül fogni.

A 1955. március 11-i halpiacról külön hírben számoltak be a korabeli napilapok, mert 250.000 kg érkezett Isztambulba csak egyféle halból, a makrélából. Ennek 65%-a eladásra is került ezen a napon. Szó szerint belepte a földet a hal az árusok előtt.

Összehasonlításul, hogy ez mennyire óriási mennyiség egyetlen halféléből, elmondhatjuk, hogy az akkori egy halat árusító nagybani piachoz képest ma már három is üzemel, 80 hajó befogadására alkalmasak, és átlagosan naponta 50-250 tonna halat adnak el összesen, beleszámítva a teljes kínálatot.

Legközelebb a hírek csak 2018-ban számolnak be újra jelentős mennyiségű makréla fogásról a Márvány-tengeren. A szakértők elmondták, hogy ez a halféle csak nagyon tiszta tengerben él, és szaporodik, ezért a halfajta ismételt megjelenése örömhír.

 Erdem Éva – Türkinfo

Félelmetes, mi várta a kiesés ellen menekülő Fenerbahcét

Saját szurkolóik készültek koreóval.

Basaksehir–Fenerbahce rangadót rendeznek a török élvonalban szombat délután. A listavezető fogadja a kiesés ellen menekülő, szebb napokat is látott már Fenert.

A vendégek már péntek este összetartásra érkeztek a meccs helyszínére, és a szurkolóik is elkísérték őket – a látvány magáért beszél:

Forrás és videó: rangado.24.hu

Elfeledett vár és török ostrom – új látnivalók a gyulai várban

forrás: gyula.varosom.hu

A gyulai vár körül egykor épített palánkvár korabeli maradványait mutatja be egy új, állandó kiállítás Gyulán.

Két helyiségben is frissült a gyulai vár kiállítása az elmúlt napokban.
A történelmi épület emeletének két sarki termében a valamikori palánkfalat – annak kiterjedését, felépítését -, valamint a palánkfal feltárásának folyamatát bemutató résszel bővült a várkiállítás, közte a kastélyban találhatóhoz hasonló, de hangot is kiadó, saját fejlesztésű holoprojektorral.

Az új kiállítótéren az 1566-os török ostrom tárgyait mutatják be, amelyek a legutóbbi, a vár körül lefolytatott ásatások során kerültek elő, például egy ágyúgolyó és több fegyver is.

Folytatás >>>

Forrás: orszagkep.hu

Tavuk topkapı (Rizzsel töltött csirkecomb törökösen) – Szegedi Ági

Hozzávalók:

18 db csirke felsőcomb filé (a töltelékkel arányosan csökkenthető)
½ török teáspohár (1 dl-es) olívaolaj
1 pohár (2,5 dl-es) rizs
2 fej vöröshagyma
1 db paradicsom
½ cs. fenyőmag
1 ek apró szemű, fekete mazsola (kuş üzümü)
½ csokor petrezselyem
só, bors, őrölt szegfűbors
1 kk fahéj
1 tk menta
2 dl paradicsomlé (vagy 3 ek sűrített paradicsom)
2 ek mustméz (üzüm pekmezi) – mézzel helyettesíthető

Finomra vágjuk a vöröshagymát és a petrezselymet, a paradicsomot pár pillanatra forró, majd hideg vízbe dobjuk, lehúzzuk a héját, végül felkockázzuk. A mazsolát beáztatjuk egy pohár vízbe, a rizst megmossuk, leszűrjük.

Az olívaolajat egy nagyobb lábasban felforrósítjuk, kissé megpirítjuk rajta a fenyőmagot. Rádobjuk a hagymát, megdinszteljük. Ezután következik a kockákra vágott paradicsom, végül a rizs. Sózzuk, fűszerezzük, majd beletesszük az apró szemű, fekete mazsolát. Legvégül adjuk hozzá a petrezselymet. Felöntjük két pohár forró vízzel, elkeverjük, majd addig főzzük, míg a leve elfő. Ekkor lefedjük, hagyjuk a rizst kipattogni.

A csirkecomb-filéket kissé kiklopfoljuk, megsózzuk. Kisebb tálkát kibélelünk két darab hússal, a közepébe töltünk a rizstöltelékből, majd a hússzeleteket összezárjuk a tetején. Ha nagyobb húsokkal dolgozunk, elég egy darab is a töltéshez. Tepsibe borítjuk a kész töltött combokat, a kis halmok tetejét megkenjük mustmézzel.

A paradicsomlevet (vagy sűrített paradicsomot) vízzel felhígítjuk 3 dl-re, sózzuk, borsozzuk, a hús alá öntjük. 200°C-ra előmelegített sütőben szép pirosra sütjük.

Afiyet olsun!

Szegedi Ági / Türkinfo

Nőnapi videó lányok, asszonyok kezeiről

Az Isztambuli Egyetem üzemszervezési karának kulturális klubja a Nemzetközi nőnap alkalmából videófilmet készített, hogy felhívja a figyelmet az emberek közötti különbözőségekre.

A kisfilm címe: Her Şey Bu Ellerin Eseri! – Minden ezen kezek munkája! Sok-sok kezet láthatunk benne miközben dolgoznak, zenélnek, varrnak, szépítkeznek, majd a kezekhez tartozó néhány arccal és névvel is megismerkedhetünk.

A videót e szavak kíséretében hozták nyilvánosságra: „Azoknak a nőknek, akiknek jogait nem veszik figyelembe, akiket gyengének látnak, akiket megvernek, akik zaklatás és nemi erőszak áldozatai… Álljatok ki jogaitokért, mert nők vagytok!”

A március 8-i nőnapi videó rendezője Rana Usta, a videó ötletadója Berkay Şeker, művészeti vezetője Emir Dereci, látványtervezője Alper Şahin, a forgatókönyvet Eda Özdemir írta. A klip zenéjét Yetkin Omaç szerezte.

Forrás: haberturk.com

Erdem Éva – Türkinfo

21 nőalak a török festészetben – nőnapi ajándék

Összeállításunkban híres török festők életműveit tekintjük át röviden, egy-egy nőt ábrázoló festményükön keresztül. Nőnapi ajándéknak szánjuk március 8-án. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ne lenne érdekes megnézni a nőkről készült festményeket az év bármely napján.

1. Osman Hamdi Bey (1842 – 1910)

Osman Hamdi Beyt egyedi látásmódja miatt nem szeretnénk orientalista festőként bemutatni, mert a keleti kultúrát a keleti festőktől nagyon különböző módon interpretálja. Képeinek női figurái – ellentétben az orientalista ábrázolással, ahol a nőiségüket helyezik előtérbe – megmutatják egyéniségüket, tehetségük tudatában vannak, illetve tanulni és fejlődni szeretnének.

Képein az oszmán kori nőt zenélés, könyvolvasás vagy otthoni virágrendezgetés közben, minden esetben teljesen felöltözve láthatjuk. A művész 1880-ban festett képén két nő látható a bursai Zöld mecsetben. Az oszmán kori szőnyegek, csempék, kő- és fadíszítések között tamburral és tamburinnal ábrázolt alakok jól érzékeltetik, hogyan közelítette meg az alkotó a női identitás kérdését.

A kép címe: Két zenész nő.

A festő teljes életrajzát és más festményeinek, valamint egyéb munkásságának bemutatását az érdeklődők elolvashatják a Türkinfo cikkében.

2. İbrahim Çallı (1881 – 1960)

Jobb oldalon láthatjuk John William Waterhouse (1849-1917) angol festő The Soul of the Rose – A rózsa lelke című festményét, mely İbrahim Çallı török művész Rózsát szagoló nő című képét ihlette.

A török művész verziója talán nem adja át annyira a szabad nő szellemét, de határozottan érzékelteti a török nők társadalmi helyzetének változását és fejlődését az adott korszakban. Az az érdekes helyzet áll fenn, hogy bár a török nő fejét kendő fedi, a ruházata kissé áttetsző, ezáltal érzékibbnek hat, mint az angol nő. A szerelmesnek látszó angol hölgy egyszerűen megszagol egy rózsát egészen magába szívva az illatot.

3. Nazmi Ziya Güran (1881 – 1937)

 Nazmi Ziya természet-, sőt inkább „napfestő”. Hitvallása szerint „aki még nem kelt fel a nap korai óráiban, és nem látta, hogyan változik az éjjel nappallá, semmit nem látott a világból.” Képeinek témáit különös figyelemmel választotta ki, és azokat a számára kedves napszakban festette meg. Igazi impresszionistaként a foltokat az adott pillanatban látott fényviszonyoknak megfelelően, gyorsan vitte vászonra. A meleg és a hideg fények rendszerének használata a művész szinte minden képén megfigyelhető.

Napágyon fekvő nő rózsaszínben című képét 1904-ben készítette.

4. Mahmut Cüda (1904 – 1987)

A csendélet műfaja jellemzi őt leginkább. Témáit természetes környezetben, a részletekre ügyelve, tárgyait gondosan elrendezve festette meg. Az, hogy portrékat is festett, nem széles körben ismert tény. 1929-ben három nőket ábrázoló képet is készített, ezek közül a leghíresebb a Sara című. Tökéletes festmény, átlagon felüli portréábrázolás. Sara egy modell, aki a művészeti akadémián dolgozott. A rózsaszín ruha azonban a festő szeretett feleségének ruhája, melyet az akadémia bálján viselt. Ez a festmény 2017-ben egy árverésen 1.450.000 lírás (kb. 76 millió forint) áron kelt el.

5. Nuri İyem (1915 – 2005)

 Nuri İyem nőalakjait Ahmet Hamdi Tanpınar török író és kritikus így írja le: „Kemény, mint a szobor, elegáns, mint a zöld holdfény, egyszerű, mint a régi idők fényét magukban hordozó freskók és ikonok.” A faluból a városba költözés nehézségeit átélő, szociális jogaikért harcoló nők időszakának termékei ezek a festmények.

Félénk, szép, szégyenlős és melankolikus érzelmeket tükröző arcok ezek, melyekben a festő által nagyon szeretett, azonban 7 éves korában elvesztett nővére jelenik meg. Nuri İyem ikonikus alakja a művészetnek, nőalakjai azonnal felismerhetőek, olyan egyértelműen a védjegyei, mint az aláírása.

Ezen képének címe: Türkmen nő.

Az érdeklődők a festő teljes életrajzát és más festményeinek bemutatását is elolvashatják a Türkinfo egy korábbi cikkében.

6. Namık İsmail (1890 – 1935)

Namık İsmail fő témái három kategóriába sorolhatók: önarcképek, feleségéről, barátairól vagy híres személyekről készített portrék, illetve nőkről készített festmények. Önarcképeihez hasonlóan portréin is az arckifejezésre helyezi a hangsúlyt, és igyekszik megragadni a modell személyiségét. Képein sötét és fénytelen színek használata a jellemző, valósághűek, és a modell aktuális hangulatát ragadják meg.

Itt bemutatott képének címe: Álló nő.

7. Eren Eyüboğlu (1911 – 1975)

Eren Eyüboğlu Párizsban tanult festészetet, ott ismerkedett meg az ugyanott tanuló  Bedri Rahmi Eyüboğluval, akivel összeházasodtak, és együtt tértek vissza Isztambulba. A pár együtt utazott Törökország-szerte, és megfestették az anatóliai élet pillanatit, ötvözve a folklórt a művészettel. A társadalmi problémákra különösen érzékeny művész absztrakt és impresszionista stílusban ábrázolta az anatóliai embereket és természetközeli életmódjukat. 81 éves koráig, vagyis egy életen át festett, és a legtöbb idejét Anatóliában töltötte. Festészetének központi figurái az ott élő nők.

Ezen képének címe: Bursai menyasszony.

8. Nurullah Berk (1906 – 1982)

Nurullah Berk új nézőpontot hozott az ún. odaliszk stílusú festészetbe. Ez az ábrázolási stílus Jean Auguste Dominique Ingres francia festő óta jelen van a festészetben, és az ágyasok vagy egyéb női alakok erotikus pózban fekvő ábrázolását takarja. Berk geometrikus formákkal, egyszínűre festett hátterekkel dolgozott festményein, művészetére a miniatűr technika is hatással volt. A keleti és a nyugati művészet ötvözetének is tekinthetjük műveit.

A kép címe is ennyi: Odalık – mely az efajta ábrázolásnak egy összefoglaló elnevezése is.

9. Turgut Zaim (1906 – 1974)

Turgut Zaim a nemzeti és vidéki török festészet alapítójának is tekinthető. A vidéki emberek, illetve az őket körülvevő természet ábrázolója. Az anatóliai török folklór és hagyományok megfestésével tett szert hírnevére.

A köztársaság első éveiben próbálta az anatóliai népi művészetet és a hagyományos miniatűr technikát egyetemesen elfogadottá tenni a török festészetben. Mesterien ábrázolta a regionális sajátosságokat, és nemzeti értéteket mutatott meg képein, melyek főszereplői általában falusiak és bevándorlók.

Ezen képének címe: Nomádok a fennsíkon.

10. İbrahim Balaban (1921 – )

İbrahim Balaban festő a 40-es évek elején kendertermesztés vádjával börtönbe került. A mindössze 19 éves fiatalember ott ismerkedett meg Nazım Hikmet költővel.  Képzőművészeti tehetsége a költő segítségével tör elő, aki festészetet tanít neki, és hamarosan az összes festékét is neki ajándékozza. Festményeiről a Cumhuriyet nevű napilap 1953. november 8-i számában Yaşar Kemal író így fogalmaz: „Egy reménysugár érinti meg az ember belsejét. Megtisztítja a mondatok sötétségétől. Balaban egyértelműen fejezi ki, amit el akar mondani.”

Ezen képének címe: Szoptató nő.

11. Cemal Tollu (1899 – 1968)

Cemal Tollu munkásságának elején (1932-33) főleg alakokat festett. Rajzainak és olajfestményeinek készítésekor először tanulmányozta őket, és sok esetben éppen a deformációikra alapozta a megvalósításukat. Ceruzarajzaiban fény-árnyék játékkal, olajfestményein hangsúlyos színekkel és kontúrokkal dolgozott.

Az itt bemutatott képe ebből a korszakából származik, címe Fekete ruhás nő. Később hagyományőrző témák ábrázolására tért át, és kubista stílusban alkotott.

12. Fahrelnisa Zeyd (1901 – 1991)

Fahrelnisa Zeid egyedi, csakis rá jellemző stílusban alkotta festményeit és plasztikáit. Életműve  egyetlen irányzatba be nem sorolhatóan változatos és gazdag. Ha mégis szeretnénk, három korszakba sorolhatnánk munkáit. Korai korszakában a miniatűr stílusjegyeknek megfelelő portréábrázolással foglalkozott. Ezután a geometrikus formákkal játszó absztrakt stílus, késői korszakában pedig a portréképek váltak jellemzővé művészetében. Az itt bemutatott önarcképe 1988-ban készült, címe Önarckép. Fahrelnissa Zeid ezt a képet Ammanban egy tanítványa részére készítette, mely a tanítvány önarcképéből indult, de a művész a tanuló életkorának megfelelően önmagát ábrázolva fejezte be.

Óriási életművéről és életrajzáról is találnak egy cikket az érdeklődők a Türkinfon.

13. Hikmet Onat (1882 – 1977)

Hikmet Onat csendélet és portré területeken is alkotott, de inkább tájképeiről ismert: Isztambul és a Boszporusz festőjeként tett szert hírnévre.

Taha Toros, török művészetkritikus és író így mutatja be a festőt: „Végtelenül szerény volt. Nem szerette mutogatni magát, a reklámnak hátat fordított. Ezért Onatról nagyon keveset beszéltek, azt is csak zárt körben. Magába zárkózó típusként a hangoskodó életmódtól nagyon távol tartotta magát. Ennek ellenére voltak módszerei az elismerés és a tisztelet kivívására. Élettársa évekig élt a négy fal között fekvőbetegként. Őt ápolta, és átélte a beteggel együtt annak minden fájdalmát. Így Hikmet urat nem igen lehetett látni, csak legfeljebb a nap korai óráiban az öbölnél, mikor annak szépségét vitte vászonra.”

46 évesen festett először portrét. Olajfestékkel készítette 1928-ban, modellje nem ismert. Tájképei mellett igen kevés portrét festett, éppen ebben rejlik az Ülő nő című képének jelentősége.

14. Halil Paşa (1857 – 1939)

A katonafestők nemzedékének legismertebb alkotója. Halil Paşát a művészettörténetben az első török impresszionista festőként ismerik. A színekkel és a fénnyel fejezett ki mindent. Jellemzően tájképeket festett, azonban csendéletei, illetve portréi is ismertek.

Nő rózsaszínben című képének modellje nem ismert, azonban általános külső jegyei alapján töröknek vélik. A kép készítése előtt 8 évig tanult festészetet Párizsban, feltételezik, hogy ottani emlékek alapján is készíthette. A nőt sötétzöld, bársonyhatású háttér előtt festette meg deréktól felfelé. Ruházata, a fehér fodros blúz, a fényes rózsaszín ruha, illetve ékszerei, leginkább pedig a tekintete érdemel figyelmet.

15. Mihri Müşfik (1886 – 1954)

Mihri Müşfik asszony ezen képén Ali Rıza Bey isztambuli polgármester és egykori bécsi nagykövet édesanyját, Naile asszonyt festette meg. Egy valódi oszmán nőt ábrázoló, kiemelkedő jelentőségű festmény.

Mihri Müşfik az első nő, aki Törökországban festeni kezdett az ún. kortárs stílusban. Különösen híres volt portréiról.

A festményen Naile asszony ruházata, testhelyzete és a kezében tartott imalánc a múltat idézi fel nekünk. A nő arckifejezése jól mutatja az idősödő nők pozíciójának megerősödését és a többi házbéli nő felett gyakorolt hatalmát az oszmán társadalomban. A környezete, a kazettás ablak, a háta mögött látható rokokó díszítésű fal és a függöny rojtjai is a kort idézik.

16. İzzet Ziya (1880 – 1934)

Annak ellenére, hogy a török festészet egy jelentős alakja, életrajzáról nem sokat tudunk.  Zonaro olasz festő helyét vette át a palotában udvari festőként, mikor az elhagyta az országot. Nagyon sikeres volt modelljei arcának és testvonalának hiteles ábrázolásában. Alakjainak mozdulatai és azok kifejezőereje különösen figyelemre méltóak.

İzzet Ziya ezen kívül sok irodalmi művet, novellákat és regényeket illusztrált. Ezzel teremtett hidat az irodalom és a festészet között. Bahriye Çeri és Ali Birinci könyvet is írtak róla és munkásságáról Az irodalom és a vászon találkozását létrehozó İzzet Ziya címmel.

Itt bemutatott képének címe: Lány a tengerparton.

17. Müfide Kadri (1889 – 1912)

Törökország első női festői között tartják számon, az Oszmán Birodalom utolsó éveiben alkotott. Sajnos nagyon fiatalon, mindössze 22 évesen hunyt el tuberkulózisban. Rövid élete ellenére kiterjedt életművel rendelkezik. Úgy vélik, hogy a festészetbe menekült fájdalmában, amit amiatt érzett, hogy mind édesanyját, mind édesapját elveszítette már csecsemőkorában. Sami Yetik festővel szeretett volna összeházasodni, ami végül előrehaladott betegsége miatt nem valósult meg.

Itt bemutatott képének címe: Könyvet olvasó nő

18. Hamit Görele (1903 – 1980)

Görele hitvallása szerint ahogyan a zene nem létezik matematika nélkül, úgy a festészet sem létezhet geometria nélkül. Hamit Görele művészetének alapvető dinamikáját a természet és geometria fegyelmezettségének összekapcsolása adja, úgy ember- mint természetábrázolásában is. Ha stílusa nem is egyértelműen kubista, ahhoz nagyon közeli. Szilárd és szabálykövető módszere megfigyelhető abban, ahogyan Isztambult ábrázolja. Utolsó éveiben kicsit kevesebbet használta a geometrikus ábrázolást, mégis ez jellemzi leginkább munkásságát.

Itt bemutatott képének címe: Kanunon játszó nő.

19. Şeref Akdik (1899 – 1972)

Şeref Akdik ezt a festményét 1945-ben készítette. A kép bámulatosan visszaadja a valóságot. A festményre nézve azt érezhetjük, a készítője félt megmutatni magát, a személyiségét, a véleményét. A képen hangsúlyos a zöld: a modell szemének és felöltőjének színe figyelemkeltő. Şeref Akdik embereket ábrázoló képeiről és portréiról híres.

Az itt bemutatott képének címe egyszerűen az: Portré.

20. Eşref Üren (1897 – 1984)

Eşref Üren képei – néhány kivétellel – tájképek, portrék, belső térben készített munkák és aktok, tehát négy csoportjába sorolhatók. Első ránézésre impresszionistának tűnik, festményei lírikus hangulatúak. Kültéri, utcai képein is impresszionista jegyek mutatkoznak, de inkább tekinthető tájképfestőnek.

Eşref Üren portréin átlagos életet élő hétköznapi emberek jelennek meg. Képeinek jellegzetessége a festő sajtos ecsetvonásai. Ami a női szépséget illeti, aktjain az idealista ábrázoláson felülemelkedve, realista nézőpontból mutatja be a mindennapi életüket élő nők valóságát. A festményein ábrázolt nőket az egyéniségüket tükröző arckifejezésük miatt ismeretlenül is jól meg tudjuk egymástól különböztetni.

Itt bemutatott képének címe: Sapkás nő.

21. Cihat Burak (1915 – 1994)

Cihat Burak itt bemutatott, 1970-ben festett Aliye Berger portréja című képe Ankarában, az Állami Festmény- és Szobormúzeum kollekciójában található. A portré festője és a modell is két különleges ember, két színes egyéniség. Cihat Burak annak ellenére, hogy nem portréfestő, kedves barátját, Aliye Bergert (grafikusművész) annak saját palotájában, selyemruhába öltözve festette le.

A portré nem a művésznő, Narmanlı Han épületbeli házában, hanem a családja Büyükadán található villájában készült. Nem tudjuk pontosan, hogy a házban volt-e macska, úgy vélik, a jobb sarokban látható állat inkább csak azért került oda, mert ez a festő egyik jellemző stílusjegye. A kép érdekessége, hogy míg évek óta Aliye Berger portréja címe volt kiállítva, sőt maga a festő könyvében is ezen a címen szerepelt, később Fahrünnisa Zeid portréja címre módosította azt. A két nő, akikről szó van, testvérek, és mindketten művészek (utóbbi fentebb cikkünkben is szerepel).

Forrás: http://www.leblebitozu.com

Fordította: Erdem Éva – Türkinfo

Ezen a napon: A nőnap Törökországban

Törökországban a nőnapot először 1921-ben ünnepelték meg: „Munkásnők napja” néven.

1975-ben és az azt követő években tömegrendezvényekkel ünnepeltek, részben zárt rendezvényközpontokban, másrészt utcai felvonulásokkal, rendezvényekkel.

Ettől az évtől „Egyesült Nemzetek Nőinek 10 éve” néven indult el egy különleges időszak, ráadásul 1975-ben Ankarában a „Törökország 1975 Nők Éve” című kongresszust is megrendezték.

Az 1980. szeptember 12-i katonai puccsot követő történelmi időszakban 4 éven át nem adtak engedélyt semmiféle tömeges ünneplésre. 1984-től azonban minden évben megtartják március 8-án a különböző nőnapi rendezvényeket, immár „Nemzetközi nőnap” néven.

forrás: tr.sputniknews.com

Jelenleg is jellemzők a március 8-i utcai felvonulások, emellett azonban már napokkal az esemény előtt ünnepi hangulatot teremtenek a nőket köszöntő plakátokkal, képekkel. Március 8-án pedig koncertekkel, egyéb rendezvényekkel köszöntik a nőket. Erről szóló cikkünket a Türkinfo oldalain olvashatják. A lányok és asszonyok ezen a napon sokszor közös kirándulásra indulnak, és ott ünneplik meg a napot egy ebéddel, vagy akár táncos mulatsággal.

Erdem Éva – Türkinfo

Isztambul hét csodája: a város legendás dombjai

„Az idő szőnyeget sző a hét domb felett hét színből, hét hangból és számtalan jelből” – olvasható a török költő, Necip Fazıl Kısakürek egyik versében. Az isztambuliak nagy része ezeket a sorokat a város hét dombjával azonosítja, de vannak olyanok is, akik azt is tudják, hol vannak.

A bizánciak voltak az elsők, akik a történelmi félsziget ezen dombjain építkeztek, melyek Róma hét dombjával vetekedtek. Ahhoz, hogy jól szemügyre vehessük ezeket a dombokat, a Galata-torony tetejére kell felmászni és onnan dél felé tekinteni. A bizánciak a dombokra templomokat, palotákat és piactereket építettek, majd – amikor 1453-ban az oszmánok elfoglalták a várost – mecsetek épültek mindenfelé. Ha a félsziget felé fordulunk a toronyból, jól láthatjuk ezeket a dombokat és a város ázsiai részét is.

Az első domb: Topkapı palota

Ez a domb volt a mai Isztambul központja, amikor a görög telepesek i.e. 650-ben megérkeztek. A három oldalról vízzel körülvett domb ideális volt a megerősített városuk számára. Konstantin császár itt építtette fel palotáját és ez lett a Római Császárság fővárosa i.sz. 330-ban. Amikor az oszmánok megérkeztek 1453-ban, a palota romokban állt. II. Mehmed szultán is meglátta a lehetőséget ebben a helyben és három évvel később itt épült fel a Topkapı palota, mely az oszmán dinasztia központja volt egészen 1865-ig, amikor Abdul-Medzsid szultán a Dolmabahçe palotába tette át székhelyét. Az elsőtől az utolsó oszmán szultán uralkodásáig, ez a domb volt a város politikai központja 2200 éven keresztül.

A második domb: Çemberlitaş

A modern villamosvonal mentén továbbhaladva az Aranyszarv-öböl felé, egy hatalmas oszloppal találkozhatunk, ez a Çemberlitaş, vagyis Konstantin oszlopa. Eredetileg a nagy piactér közepén állt és Konstantin császár tiszteletére emelték. Az oszmánok a 18. században azonban ezen a dombon építették fel a Nuruosmaniye mecsetet. A francia barokk stílusban épült mecset volt az első oszmán mecset, amelyen már erősen érezhető volt az európai hatás. A közeli Beyazit-torony a mai Isztambul Egyetem közelében áll, ahonnan gyönyörű kilátás nyílik a környékre.

A harmadik domb: Süleymaniye mecset

Az oszmán építőmester, Szinán által tervezett mecset a 16. században épült, és a klasszikus oszmán építészet egyik legszebb példája. Márvány elemeit az Hagia Szophia mellett lévő régi hippodrom (lóversenypálya) köveiből, valamint İzmit ókori romjaiból használták fel, hogy meggyorsítsák az építkezést, amely közel tíz évig tartott. A mecsetet kívülről egy hatalmas kupola fedi, melyet több kisebb kupola vesz körül. Belülről nézve olyan érzésünk lehet, mintha a kupola a végtelenbe futna, bal és jobb oldalán pedig két alacsonyabb kupola látható. A bonyolult formák harmóniája tovább folytatódik az ólomüveg ablakokon és íveken, valamint az izniki csempével díszített központi mihrabon (imafülke) is.

A negyedik domb: Fatih mecset

A bizánci időkben itt állt a Szent Apostolok temploma, mely a város második legfontosabb temploma volt az Hagia Szophia után. Úgy tartják, hogy ez lehetett a bizánci császárok temetkezési helye is. A templomban talált számos koporsó elég jó állapotban maradt fenn, melyeket az Isztambuli Régészeti Múzeumban állították ki. Az oszmán hódítás után az ökomenikus pátriárka székhelye volt, de II. Mehmed szultán idején lerombolták és helyére egy mecsetet építettek. Ez volt az első olyan iszlám épületegyüttes, ahol iskola, egészségügyi központ, könyvtár és hamam is volt. II. Mehmed sírhelye a mecset mellett található több oszmán író, katona és diplomata sírjával együtt.

Az ötödik domb: Yavuz Szelim mecset

A Balat szomszédságában lévő domb van a legközelebb az Aranyszarv-öbölhöz. A közeli ökumenikus pátriárka épülete, a Fener Görög Középiskola, a templomok és zsinagógák arra engednek következtetni, hogy ez nem muszlim terület volt. A domb tetején áll a Yavuz Szelim mecset, melyet I. Szelim szultán parancsára építettek. Az építésze azeri volt, Acer Ali, aki Tabrizból került az országba Szelim szultán sikeres perzsa hadjárata után.

A hatodik domb: Mihrimah szultán mecset

Ez a félsziget legmagasabb pontja, a Theodosius fal mellett található, mely a régi városfal része volt. A domb tetején áll a Mihrimah szultán mecset, melyet szintén Szinán mester épített Szulejmán szultán egyetlen lánya tiszteletére. Az épület szépsége a vékony, kecses kialakításból adódik. A kis, ólomüveg ablakokon át beszűrődő fény színes fényárba vonja a belső teret. Ez a mecset nem tévesztendő össze az Üsküdárban, a Boszporusz partján álló Mihrimah szultán mecsettel.

A hetedik domb: Sümbül efendi és Cerrapasa mecset

Ez a domb közelebb van a Márvány-tengerhez, mint az Aranyszarv-öbölhöz. Számos történelmi mecset található itt, többek között a Sümbül efendi mecset, melynek eredetije a 6. századi Szent András templom helyén állt. Annak ellenére, hogy kívülről teljesen török, a belsejében a bizánci oszlopok és a falak még mindig jól kivehetőek. Innen nem messze van a Cerrapasa mecset, mely Cerrah Mehmed efendi, a palota orvosa utasítására került Szinán mester tanítványához 1593-ban. A márvány mimbár (szószék) különös geometriai alakzatokkal van díszítve.

Forrás: The Guide Istanbul

Kollár Kata – Türkinfo

16,474FansLike
639FollowersFollow