2025. augusztus 18.
Türkinfo Blog Oldal 698

A törökországi fekete rózsa – mítosz vagy valóság?

Nazlan Ertan írása

Természetesen nem mítosz. Nézzék meg Önök is!” A 19 éves kapitány türelmetlenül mutat a feketés, szárított rózsabimbóra, amely a hajó kormányosfülkéje felett lóg. A fedélzeten lévő turisták azonnal kattogtatni kezdik fényképezőgépeiket. Ketten közülük már 1-1 gondosan becsomagolt rózsatövet is tartanak a kezükben, hogy otthon elültessék és megfigyeljék, vajon szárba szökken-e a híres fekete bimbó.

A Halfeti fekete rózsa rejtély azoknak a turistáknak, akik ellátogatnak az Eufrátesz partján elterülő festői kisvárosba. […] A helyiek csak „síró arab lány” néven ismerik a rózsát, mely egy romantikus regényt (Nazli Eray: Halfeti fekete rózsája), egy 3 évig futó televíziós sorozatot (Karagül) és egy parfümöt (Halfeti Eau de Parfum) is ihletett. Ha a Google-ben rákeresünk a fekete rózsa szókapcsolatra, akkor láthatjuk, hogy a vélemények mennyire megoszlanak: a helyi médiában török ​​tisztviselőket idéznek, akik a ritka rózsa szépségéről áradoztak, míg a külföldi oldalak – köztük a Snopes – szerint a fekete rózsa nem is létezik, az arról készült fényképek pedig pusztán mesteri hamisítványok.

Mehmet Erdogan kapitány, aki hajóját találóan Black Rose1-nak nevezte el, szilárdan hisz a fekete rózsa létezésében. „Szerintem az emberek azért nem hiszik el, hogy rózsa fekete, mert az Halfetin kívül sehol máshol nem termeszthető” – mondja. „Erre a mikroklímára és talajminőségre van szüksége a fekete rózsának.

Szomorúan teszi hozzá: „Sokan elhagyták a rózsakerteket, miután a Birecik-gátat 2000-ben véglegesítették és a régi várost elárasztották vízzel.

A Földművelésügyi és Erdészeti Minisztérium helyi szervezete, a Halfeti mezőgazdasági hivatal elhatározta, hogy életben tartja a rózsát. „Négy évvel ezelőtt elkezdtünk Halfetiben üvegházakat építeni, melyekben rózsákat termesztenek” – mondta Hakan Akmese, az iroda vezetője. „Napjainkban három különböző üvegházban 500 rózsatövet nevelünk. A rózsákat nem árusítjuk, hanem különleges dobozba helyezve elajándékozzuk őket (VIP turistáknak, újságíróknak, tisztviselőknek stb.).”

Halfeti, amely Délkelet-Anatólia két legnagyobb városa – Gaziantep és Sanliurfa – között található, a Birecik-gát miatt most két részre szakadt. Az „új város” egy rendetlen, csúnya építészeti tályog a folyó partján, míg az óváros – régi örmény és görög kőházaival – több mint fele víz alatt van.

A Black Rose1 egyike azon hajóknak, amelyek Új Halfetiből az Eufrátesz folyón szállítják a turistákat, érintve az elhagyatott román kori Rumkale erődöt. Útjuk során megállnak egy kávézónál, mely Savasanban, a félig elsüllyedt faluban található, s melyet a helyiek csak Beresul (=az erőd falánál) néven ismernek. Itt a vízzel körbevett minaret szürreális látványa tárul a látogató elé. Az egyik régi, elhagyatott házban egy felirat olvasható: „Semmi nem tart örökké.”

Minaret az Eufrátesz folyó mentén, a félig víz alatti Savasan faluban (Nazlan Ertan / Al-Monitor)

A falu egyetlen lakója a 80 éves Hasan Mutlu, akit csak „Halfeti Robinsonjaként” említ egy dokumentumfilm. Mutlu egy kávézót üzemeltet a betérő turisták számára. „Nem tudom, meddig tudom még ezt csinálni” – mondja, majd hozzáteszi: „Egymagam vagyok itt, és a munka sem lesz könnyebb, ahogy öregszem.”

A kávézóba látogató turisták száma növekszik, mivel a város egyre inkább kedvelt a turisták körében – a helyi hatóságok szerint. 2013-ban a város csatlakozott a cittaslow hálózathoz, ahhoz az olaszországi mozgalomhoz, amelynek célja a városi élet ritmusának lassítása és az ökológiai harmónia előmozdítása. Seref Albayrak, akit 2016-ban neveztek ki a város polgármesterének miután a korábbi polgármestert menesztették, szinte naponta szerepel a helyi médiában, és azzal büszkélkedik, hogy a város a kulturális örökségben gazdag Délkelet-Anatólia egyik kulcsfontosságú állomásává vált.

Albayrak, aki az Igazság és Fejlődés Pártjának (AKP) polgármesteri címéért indul a tavaszi választásokon, az Anatóliai Hírügynökségnek elmondta, hogy nyáron hétvégenként több mint 10 000 turista érkezik a kisvárosba. A város 2017-ben félmillió embert látott vendégül, és a várakozások szerint ez a szám 2019-ben megduplázódik. Albayrak hozzáteszi, hogy a város a fekete rózsa hírnevéből kovácsol tőkét. „A parti sétányon üvegházakat építettünk, ahol fekete rózsákat termesztünk, így a városba látogató turisták is megcsodálhatják őket” – mondta 2018 augusztusában. „A városi asszonyok fekete, rózsa alakú csokoládét és feketerózsa-lekvárt készítenek. A fekete rózsából szappan és lokum ​​is készül.” A Halk Egitim, a helyi felnőttoktatási központ képzéseket szervez nők számára, hogy a fekete rózsából öregedés elleni arckrémeket tudjanak előállítani.

Ez nem hibrid, ez egy helyi faj” – hangsúlyozza Akmese. „Fekete, ha tavasszal és ősszel virágzik. Más hónapokban sötétvörös. Ehhez a területhez tartozik, Halfeti mikroklímájához és a terroirjához (terroir = a helyi éghajlat, a geológiai tényezők, a talaj és a talajművelés tényezőinek összessége).” Az Al-Monitor újságírója ottléte során egyetlen sötétvörös, és nem teljesen fekete rózsaszálat látott.

Hasan Akan, a Harrani Egyetem oktatási karának dékánja szerint a rózsa gyökerei Franciaországba nyúlnak vissza. Turhan Baytop, az Isztambuli Egyetem gyógyszerész-professzorának tanulmánya szerint a Halfeti fekete rózsa Lyonból került Törökországba a 19. században, és ugyanabból a növénytani családból származik, mint a XIV. Lajos nevű rózsa.

És hogy miként került Délkelet-Törökországba? Senki sem tudja” – teszi hozzá Akan.

Fordította: Lukács Eszter – Türkinfo

Forrás: Al-Monitor

Török bakancs(lista) – A hettiták nyomában

Úgy mondják, hogy a világ tágasságát csak a túrázók ismerik. Az idő elveszíti minden jelentőségét, amikor 1, 10 vagy 50 km távolságot kell megtenni gyalogosan.

Az utazás az idő és a tér eltolódása, megváltoztatja és átalakítja az utazót is. Az út, amelyen megyünk, egyúttal az én megismerése, önmagunk próbatétele is.

Az Anatóliai-félsziget egy kulturális mozaik, az egymást követő civilizációk egysége. Az itt élő népek kitörölhetetlen nyomot hagytak a történelemben. E civilizációk közül a hettita korának „szuperhatalma” volt. A hettiták nevéhez fűződik az első írásos alkotmány és egy fejlett büntető törvénykönyv megalkotása, a könnyű harci szekerek, a korszak félelmetes fegyvernek elkészítése. Királyaik a stratégia mesterei voltak. Uralkodásuk idején több istennek és istennőnek is építettek templomot, csodálatos városokat hoztak létre. Ezek közé tartozik Hattuszasz ősi városa is, mely egyben egyike Törökország azon helyszíneinek, melyek az UNESCO Világörökségi Listáján is szerepelnek. A hettiták ékírással íródott táblákat is hátrahagytak, ezek az UNESCO Világemlékezeti Listájára is felkerültek 2001-ben.

A Hettiták útján járva a régió gazdag kulturális örökségét fedezhetjük fel nyugodt környezetben. Ezen az úton végigmenni igazán különleges élmény a történelem, a kultúra és a természet szerelmeseinek.

A Hettiták útjának kiindulópontja egy gyönyörű nemzeti park, amelyet 1988-ban alapítottak 2634 hektárnyi földterületen Boğazkale megyében. A nemzeti park Hattuszasz város romjait és Alaçahöyük temetőjét foglalja magába.

Ismerkedjünk meg a várossal, mielőtt nekivágunk az útnak!

A Hettita Birodalom története i.e. 2000-ben kezdődik, amikor a hettiták letelepedtek Anatóliában. A birodalom fénykorát I. Labarnasz hettita király uralkodása alatt élte. A Hettita Birodalom fővárosa az i.e. 17-13. század között Hattuszasz volt. A város Çorum tartományban található, Törökország fekete-tengeri régiójában, 4 kilométerre, keletre Boǧazkalétól és délkeletre Sungurlutól. Az ókorban a várost egy 6 kilométer hosszú városfal vette körül, amely Alsóvárosra és Felsővárosra osztotta azt. A falba több hatalmas kaput is építettek, hogy megkönnyítsék az átjárást. Az oroszlános kaput, a szfinxek kapuját és a királyi kaput különböző motívumokkal díszítették, amelyek a művészek magas képzettségére és kifinomult ízlésére utaltak.

Forrás: wikimedia / KapuskaCoFabli / 4 August 2019, 14:08:53
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Culture Routes Society (@cultureroutessociety) által megosztott bejegyzés

Ma látható épületeinek nagy része az i. e. 14. és 13. században épült, abban az időben, amikor a nagyhatalmú hettita uralkodók, főleg III. Hattuszilisz és III. (IV.) Tudhalijasz monumentális épületeket emeltettek a városban és kiterjesztették annak külső határait. Hattuszasz egy hegyes, völgyekkel és vízfolyásokkal tagolt vidéken épült egy még korábbi település helyére. Ahogy területe bővült, formája és elrendezése a környezethez igazodott. A település négy nagyobb részre osztható: Büyükkale és a rajta épült citadella, Felsőváros, Alsóváros és a Büyükkaya-hegy.

Hattuszasz legnagyobb kiterjedését is ezalatt az időszak alatt érte el. Az ásatások során a Felsővárosban számos templomépületet azonosítottak, ahonnan nagy mennyiségű ékírásos dokumentum került elő, valamint öt réteget is feltártak. Az V. ásatási réteg egy i. e. 2000-ből való települést hozott felszínre, a IV. réteg a hettita betelepülés korszakából való. Hattuszasz fénykorát a III. réteg idején élte. A II. rétegben késői fríg korra utaló leleteket találtak, az I. réteg pedig hellenisztikus korú.

A hettita gyalogút és kerékpárút a Hattuszasz, Alaçahöyük és Szapinuva által határolt háromszög sarkait összekötő történelmi utak összessége. Az útvonal kialakítását a çorumi kormányzóság kezdeményezte és a munkálatokkal 2010 októberére végeztek. A Hettiták útja összesen 17 túraútvonalat foglal magába, melyek teljes hossza 236 kilométer. Az egykori kereskedő karavánok útvonalát követi. A kapcsolódó utak teljes hossza eléri a 385 kilométert és 6 izgalmas hegyikerékpárút is kapcsolódik hozzá közel 406 kilométer hosszan.

Bővebb információval a hettita útvonalról Ersin Demirel könyve szolgálhat. Demirel része volt a gyalogút építési munkáinak, így a tőle származó információk „első kézből” valók. Ezenkívül egy mobiltelefonos alkalmazás is segíti az eligazodást az úton.

A hettita útvonal kezdőpontja a Yazılıkaya templomnál van és egészen Büyükhırka településig tart. Az ösvény egy völgyben végződik, amely tele van barlangokkal. Ha lehetőség van rá, érdemes megnézni közülük és az itt keletkezett tavak (Çatak, Soǧucak, Kızılhamza) közül is néhányat. Az út ezt követően 84 kilométer után éri el a Delikkaya-szorost és a Karahacipot, az itteni barlangok az ókorban lakottak voltak.

A már említett történelmi karavánút Szapinuva romjaitól délkeletre kezdődik és Amasyáig tart. A következő megálló az İncesu-kanyon, vagy másnéven Kazankaya. Itt található az Anatóliai-félsziget legnagyobb Kübelé istennő szobra.

A Gerdek Kaya sírtól kezdődő és Geven falu közelében végződő Alaca folyóvölgy 6 ösvényre ágazik és egészen Cemilbey faluig tart. Aki ezt az útvonalat választja, az útközben patakpartokon, sziklasírok, barlangok, várak, elhagyott falvak (Akçasoku és Kabirkabil) mellett sétálhat el.

Forrás: cultureroutesinturkey.com, outdoorturkiye.net

Kollár Kata – Türkinfo

Ezen a napon: Cihat Burak, a mérnök, aki a török kortárs művészetet alapjaiban változtatta meg

Mérnöknek tanult és mérnökként dolgozott. Minisztériumi ajánlással, európai ösztöndíjjal került Párizsba, ahonnan már nemcsak mérnökként, hanem festő- és grafikusművészként érkezett haza országába. Emellett novellákat is írt.

1994. március 13-án, 79 évesen hunyt el Cihat Burak, akit a nép emberének, a nép művészének tartanak. Ennek oka, hogy nem viselkedett mindentudó művészként, épp ellenkezőleg: a tanultakat újraértelmezve, egy népművész tisztaságával alkotott. Célja az volt, hogy feloldja az élet ellentmondásait, a nép emberének szemszögéből véleményezze a valóságot, s megmutassa azt, amit nem látunk, vagy látunk, de elmegyünk mellette.

Első kiállítását – Franciaországból visszatérve –  1957-ben, Isztambulban nyitotta meg, 1964-től pedig kiállításai nyíltak külföldön és Törökország-szerte. 1991-ig összesen 78 alkalommal mutatta be műveit egy-egy tárlaton, 23 alkalommal pedig egyéni kiállításon. Sorban nyerte a művészeti díjakat is.

Érdekes tárlat lehetett – hogy egyet kiemeljünk a sok közül – az 1989-ben, a második Isztambuli Nemzetközi Biennálé keretei között rendezett, macskafiguráit bemutató kiállítás. Saját bevallása szerint is jellemző rá, hogy képein szerepel egy macska. Egy korábbi cikkünkben is írtunk már arról, hogy az Aliye Berger művésznőről készített portréján is szerepel egy állat, mintegy stílusjegyként.

Festményeit nézegetve, műveivel ismerkedve feltűnt nekem, hogy több képét úgy készítette el, mintha „képregény” lenne, és egy-egy történetet mesélne el. A vásznat 2-3 részre osztva festette meg, mint egy folytatásos művet. Az egyik különösen jól kifejezi számomra a bemutatáskor leírt valóságértelmezését. Születés-házasság-halál: egy élet valósága egy festményen, három lépésben, egyszerűen a tényeket ábrázolva: hogyan éljük életünket a jelenlévő tanúk előtt.

Jelenleg képeit többek között az İstanbul Modern múzeumban is megtekinthetjük. Néhány ezek körül: Fantastik Şehir (Fantáziaváros), Cumhuriyet Meyhanesi (Köztársaság mulató), La Féte du Faune (Vadon fesztivál).

Szintén ebben a kollekcióban található az a mű, mely szerepel a Hürriyet napilap által indított szavazáson, mely Törökország legfontosabb művészeti alkotásait állította sorrendbe. A szakmai zsűri által adott pontok alapján döntöttek, és a 100-as listán ez a képe a 17. lett. Címe: Şairin Ölümü (A költő halála), és a művész 1967-ben festette. Az értékelés szerint munkásságának jelentősége pont abban van, amiről már föntebb írtunk – a hitvallásában: „Minden tudásomat törlöm és elölről kezdem.”

2018 májusában sor került egy árverésre, ahol klasszikusoktól a kortársig számtalan művet értékesítettek, többek között olyan művészek képeit, mint  Hoca Ali Rıza, Sami Yetik, Fahrelnissa Zeid, İbrahim Çallı, Nuri İyem és Fausto Zonaro, akikről a Türkinfo oldalain már olvashattak.

Cihat Burak Hayal Donanma (Tengerészet szelleme) című műve 1,130 millió lírás (58,5 millió Ft) áron a legdrágábban elkelt festmény volt az árverésen.

forrás: ntv.com.tr

Erdem Éva – Türkinfo

Barátságot erősít a mádi tárlat

Három évvel ezelőtt Kiss Gábor korábbi ankarai nagykövet és felesége kezdeményezte, hogy magyar és török amatőr fotósok készítsenek hazánk és Törökország egy-egy városáról, illetve tájegységéről felvételeket. A projekt célja a kétoldalú gazdasági, kereskedelmi, társadalmi kapcsolatok, továbbá az országimázs erősítése volt. A kiválasztott helyek között szerepelt Tokaj-Hegyalja és Törökország harmadik legnagyobb városa, Izmir.

Először Izmirben

A fotók elkészültek, a darabokból először Izmirben nyílt tárlat tavaly novemberben. A felvételek – amelyekből albumot állítottak össze – hazai bemutatását szombaton tartották Mádon, „Izmir–Tokaj – Két Nemzet, Egy Kamera” címmel. A programot – amelyen Koncz Ferenc, a térség országgyűlési képviselője, továbbá Ahmet Akif Oktay, Törökország budapesti nagykövete és Demeter Ervin a megyei kormányhivatal vezetője vett részt. Schmitt Pál korábbi köztársasági elnök nyitotta meg, köszöntőt mondott Christoper Dologh tiszteletbeli konzul és Szőcs Géza miniszterelnöki megbízott.

– Kapcsolatainkat a legmagasabb szinten ápoljuk, most a kulturális együttműködés a példa, hiszen a „Két Nemzet, Egy Kamera” program immár hagyomány a két ország között – utalt Schmitt Pál arra, hogy korábban Budapest és Ankara, majd Pécs és Isztambul Beyoglu kerülete között valósult meg hasonló projekt.

A mádi Furmint Alkotóházban megrendezett fotókiállítás Izmir és a B.-A.-Z. Megyei Kormányhivatal támogatásával valósult meg.

Forrás: www.boon.hu

A Netflix új török sorozata Göbekli Tepében játszódik

Az amerikai Netflix online médiacsatorna egy új török televíziós sorozatot készít, melynek helyszíne a Törökország délkeleti részén, Şanlıurfa tartományban lévő Göbekli Tepe lesz.

A Netflix már korábban bejelentette, hogy az új sorozatának főszereplője Beren Saat török színésznő lesz, akit a magyar nézők olyan sorozatokból ismerhetnek, mint a Tiltott szerelem, a Fatmagül, a Bosszú vagy A szultána.

A történet helyszíne, ahogy arról már korábban mi is beszámoltunk, 2018 nyarán került fel az UNESCO Világörökségi Listájára.

A Netflix itt forgatott sorozata jó alkalom lesz arra, hogy Göbekli Tepe világszerte ismertté váljon, mert a fantasy műfajban készülő sorozat biztosan sok fantasy-film és Beren Saat rajongót vonz majd arra a helyre, ahol a világ legősibb szentélye található.

Göbekli Tepe már 12 000 évvel ezelőtt is létezett, az itt található kőtáblákat 1963-ban fedezték fel, a régészeti munkák pedig 1995-ben kezdődtek el a területen.

Az új török sorozat készítője az O3 Média vállalat, a forgatás március végén kezdődik.

A történet Şengül Boybaş török írónő első, A világ ébredése (Awakening the World/Dünyanın Uyanışı) című regényén alapul. Beren Saat egy Atiye nevű nőt alakít, aki a családját keresve rájön, hogy van egy különleges képessége: át tud járni a történelmi korokon. Így eljut a világ kezdetére, ahol segít az ókori kultikus szentély, Göbekli Tepe felépítésében.

Göbekli Tepe még biztosan sok mozifilm és tévésorozat ihletője lesz, de a Netflix az első, aki ezt a különleges helyszínt használja. Meglepő módon a török hatóságok találkoztak a sorozat készítőivel, és megadták az engedélyt a film elkészítéséhez. Úgy tűnik, ez lesz az a film, amelynek köszönhetően a nézők megismerhetik a csodát, mely évezredekig rejtve volt a szemünk elől.

Forrás: ahvalnews.com, teammy.com

Kollár Kata – Türkinfo

Kirgizke utazásai: Téli Törökország – Hazafelé

2015. január 2. Isztambul – Bécs – Győr

Mint mindig, elérkezett hát az utolsó nap is. Kora reggel indultunk ki a reptérre. Ezúttal roppant kényelmesen csak kisétáltunk Kadiköybe a buszpályaudvarhoz, nem kellett se villamosozni, se kompozni. Ezért nagyon előnyös, ha az ember az ázsiai oldalon foglal szállást, amennyiben a SAW-ról repül. Úgy emlékszem régebben az E10-es busszal utaztunk, de most a szállodában is azt tanácsolták, hogy az E11-es a gyorsjárat, azzal menjünk. Kadiköyben szinte nem is kellett várnunk, máris indult egy E11-es busz. Ezúttal nem éreztem csalódottságot, hogy már indulnunk kell haza, részben nagyon sok szépet láttunk, nagyon jól sikerült az út, részben pedig azért a második hét esős időjárása alapján úgy gondoltam, ennyi most elég volt.

A reptéren bőven volt még időnk, vettünk egy telefonkártyát, amivel fülkéből haza lehetett telefonálni, és próbáltam transzfert intézni a reptérről a Pegazus Transzfer nevű cégtől. Előzőleg már próbáltam e-mailben ill. Skypon felvenni velük a kapcsolatot, sajnos sikertelenül. Telefonon sikerült elérni az ügyintézőt, de kiderült, hogy a mi érkezési időpontunkhoz közel nem indul gyűjtőjáratuk, csak este 8 körül, arra meg órákat kellett volna várnunk. Hiába lett volna jóval olcsóbb a transzferszolgáltatás, letettünk róla, és maradtunk az eredeti vonatos verziónál.

Eseménytelen repülés után érkeztünk meg Schwechatra, ahol az ÖBB jegyárus-standnál megvettük a bécsi közlekedésre is érvényes vonatjegyet. Innen S-bahnnal utaztunk Wien-Landstrasse megállóig. Itt átszálltunk a metróra, és meg sem álltunk Wien-Hauptbahnhofig. Volt még időnk beugrani az Intersparba is, ahol finom osztrák Eggenberg sörökkel és az elmaradhatatlan Mannerrel töltöttük fel a készleteinket.

Folytatás >>>

Forrás: kirgizkeutazasai.blog.hu

Az élménybeszámoló előző részei:

1. rész, 2. rész, 3. rész, 4. rész, 5. rész, 6. rész, 7. rész, 8. rész, 9. rész, 10. rész, 11. rész, 12. rész, 13. rész

16,474FansLike
639FollowersFollow