2024. november 25.
Türkinfo Blog Oldal 22

Rohamoznak a török cégek Moszkvában, és nyernek is

Fotó: Pixabay

A nyugati márkák kivonulása Oroszországból fellendítette a török textilipart.

A török ruházati iparnak mindig nagyobb tekintélye volt a világpiacon, mint a bérmunkában úttörő ázsiai országoknak, leginkább Kínának vagy Bangladeshnek. Eddig is virágzó ágazat volt Törökországban a textilek és ruhafélék gyártása, – évszázadok óta nagy hagyománya van ott ennek – két és fél éve pedig, ahogy a nyugati márkák kivonultak Oroszországból, megduplázódott az oda irányuló törökországi cikkek exportja.
Legyen a neve „angolos”

Kezdik megtanulni az oroszok a török ruhamárkák nevét. Ezek egyfajta eszperente fantáziaszavak, okosan, hiszen a török nyelv sem tartozik a könnyen megtanulhatók közé, és rangja még mindig annak van Oroszországban, ami „nyugati”, illetve annak hangzik.

A törökországi ruházati cikkek, kiegészítők és cipők gyártói és kereskedői profitálnak legtöbbet a nyugati világmárkák eltűnéséből – mutat rá a Kommerszant nevű orosz napilap. Nyugatit mondunk, bár a vezető fast fashion cégek már régen globalizáltak, a tulajdonosi összetételben a világ minden nemzete képviselteti magát, maguk a holmik pedig jórészt Ázsiában készülnek, az ottani olcsó munkabér miatt.

Megkétszereződött a török üzletek jelenléte

Az orosz piaci elemzők megállapították, hogy a közelmúltban megkétszereződött a török ruházati márkák jelenléte az Orosz Föderációban. A török ​​gyártók a 2000-es évek elejétől kiemelkedően aktívak voltak itt, de a terjeszkedés idővel alább hagyott, mert nem tudtak ellenállni a nyugati láncok nyomásának. A háború kitörésével, „váratlan szerencse” érte őket, hiszen hirtelen megnövekedett áruik iránt az orosz kiskereskedők érdeklődése.

Az idei év végére 24-re nő az Oroszországban jelen lévő, de törökországi székhelyű divatmárkák száma, míg két évvel ezelőtt ez csak 11 volt, írja a lap.

Akkor az orosz üzletekben debütáló öt új külföldi divatmárka közül négy volt török, 2023-ban további nyolc lánc érkezett, köztük a Club, a NetWork, a Mudo és az Oxxo. Ezt a tendenciát igazolják a Fashion Consulting Group (FCG) adatai is, amelyek szerint 2022-2023-ban a 27, az orosz piacon újnak számító külföldi kiskereskedelmi cég 26 százaléka Törökországból, további 23 százaléka Kínából származott.

Az oroszországi bevásárlóközpontok szövetségének alelnöke, Pável Julin szerint már ezt megelőzően is széles körben képviseltették magukat a törökök, közte például az LC Waikiki, a Collin, a DeFacto, a Koton, amelyek változatlanul aktívan terjeszkednek – olvasható az FCG jelentésében.

Folytatás

Forrás: privatbankar.hu

Irgalmatlan vitát robbantott ki az Index cikke

Kép forrása: ddnp.hu

Nagy port kavart a tudományos életben az a felfedezés, amit a Pécsi Tudományegyetem kutatói a közelmúltban elsőként az Indexen közöltek, olyan eredményre jutottak, amely alapjában segít megérteni mindazt, amit eddig a magyar történelem egyik legmeghatározóbb eseményéről tudtunk, hittünk. A kutatócsoport vezetői, Fodor Pál és Pap Norbert elmondták, hogy a mohácsi csata helyszínén egy másik korszak összecsapásának tárgyi emlékei találhatók. „Igen, volt ott egy törökellenes »mohácsi« csata, de nem 1526-ban, hanem jóval később, 1687-ben.” Egy másik kutatócsoport tiltakozik. Bertók Gábor, a pécsi Janus Pannonius Múzeum igazgatója, a Mohács 500 csatatérkutató programjának vezetője szerint az eddig feltárt két sír napra pontosan keltezhető. „A csata utáni második nap keletkeztek, amelyben a lövedékeket megtaláltuk, innentől kezdve nem mondhatjuk, hogy ez a lövedéktípus 1526-ban nem létezett.” Németh Balázs hadtörténész, a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem oktatója úgy véli, hogy a másik kutatócsoport úgy görbíti a teret, ahogy neki tetszik.

„Szerencsétlen Józsi bácsi, nem tud védekezni, miközben tényleg jó úton járt” – mondta az Indexnek Németh Balázs, a hadtörténész, fegyvertörténész, a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem oktatója a 2021-ben, 94. életévében meghalt Szűcs Józsefről, aki fiatal korától mintegy 50 éven át a mohácsi csata nyomait kereste. Szűcs József lokálpatrióta tevékenységéért elnyerte Mohács díszpolgári címét, valamint halála előtt néhány évvel honvédelmi miniszteri elismerésben is részesült.

A hadtörténész Bertók Gábor régésszel, a pécsi Janus Pannonius Múzeum igazgatójával, a múzeum Mohács 500 csatatérkutató programjának vezetőjével és a Pázmány Péter Katolikus Egyetem oktatójával együtt Pap Norbert, a Pécsi Tudományegyetem földrajzprofesszorának szavaira reagált, aki korábban lapunknak egyebek mellett arról beszélt, hogy szerinte a Kádár-rendszer „keze” erőteljesen rajta hagyta nyomát a mai Mohács-képen.

„Kellett egy munkás, egy népi hős, akit fel lehetett mutatni a közvéleménynek. A népszerűsítésre Szűcs Józsefet választották ki, és bemutatták, hogy a sátorhelyi tömegsírokat és a szerinte Majsnál fekvő csatateret egy hat osztályt végzett, paraszti származású munkásember találta meg. Ebből azonban semmi sem volt igaz. Szűcs semmilyen, ezeket alátámasztó bizonyítékot nem talált. Amiket állított, nem igaz, teljes téveszme.”

Folytatás

Forrás: index.hu

Varga Kevin visszatért Törökországba

Kép forrása: archiv.dvsc.hu

A török másodosztályban szereplő Ankaragücühöz szerződött a 13-szoros magyar válogatott Varga Kevin.

A török klub tájékoztatása szerint kétéves szerződés kötött a 28 éves magyar támadóval, aki legutóbb a Sepsi OSK csapatában futballozott, amelytől bizonyos szabályok megszegése miatt volt kénytelen távozni a múlt héten, egy másik válogatot játékossal, Kecskés Ákossal egyetemben.

A profi pályafutását Debrecenben kezdő Vargának nem lesz ismeretlen a török közeg, hiszen korábban megfordult már a Kasimpasa és a Hatayspor együttesénél, összesen 62 meccsen lépett pályára az élvonalban.

A 114 éves fennállását épp a napokban ünneplő klub egyszeres török bajnok és kétszeres kupagyőztes, a jelenleg zajló idényben négy fordulót követően hat megszerzett pontjával a nyolcadik helyen áll.

Forrás: m4sport.hu

Berlini kenyérpapa

Törökország még akár pórul is járhat Erdogan hintapolitikájával

Kép forrása: commons.wikimedia.org

Törökország lehet az első olyan tagja a Kína és Oroszország által dominált, a nyugati szervezetek alternatívájának szánt BRICS+-szövetségnek, amelyik miközben tagja az egyik legfontosabb nyugati intézménynek, a NATO-nak is, valamint elméletben az Európai Unió tagjává is szeretne válni. De mi lehet Törökország célja? Nyugat helyett immáron Kelet része lenne a Recep Tayyip Erdogan vezette ország?

Vlagyimir Putyin orosz elnök külpolitikai tanácsadója, Jurij Usakov még szeptember 4-én jelentette be, hogy Törökország formálisan is be fogja nyújtani csatlakozási kérelmét az alapítóországok kezdőbetűi miatt BRICS-nek nevezett államközi intézménybe, amit később a török külügyminisztérium is megerősített.

Bár a török elnök, Recep Tayyip Erdogan és a török diplomaták szerint a lépéssel Ankara célja nem a Nyugat Keletre való lecserélése, hanem épp ellenkezőleg, a két világ közti kapcsolatot szeretnék közvetítőként erősíteni, a nyugati országok közül többen így is kétkedve fogadták a hírt – még ha nem is hivatalos csatornákon.

Az elmúlt években ugyanis a globális Dél és Kelet több országát összefogó államközi együttműködést Kína geopolitikai célokra is fel akarja használni. Az alapítóországok, Brazília, Oroszország, India, Kína, valamint Dél-Afrika közötti kereskedelem és gazdasági együttműködés elősegítésére létrehozott szervezet azóta már hivatalosan is a nyugati országok által teremtett nemzetközi viszonyokat szeretné megreformálni.
Kiegészíteni vagy kihívni a nyugati hegemóniát?

Hogy megértsük, Erdogan miért döntött úgy, hogy benyújtja tagsági kérelmét a története során idén először új tagállamokat is köszöntő államközi szervezetbe, először azt kell megértenünk, mi is az a BRICS.

A BRICS még 2001-ben született meg papíron, amikor a Goldman Sachs közgazdásza elemzésében arra jutott, hogy 2050-re az akkor még gyorsan növekvő gazdaságoknak számító Brazília, Oroszország, India és Kína fogja uralni a világgazdaságot.

A Goldman Sachs közgazdásza nem tévedett. Míg a BRICS-országok 2001-ben még a világ összes GDP-jének csupán a 8 százalékát termelték, manapság már 26 százalékát, miközben ez idő alatt a legfejlettebb nyugati gazdaságokat és az Európai Uniót tömörítő G7-ek világpiaci hozzájárulása 65 százalékról 43 százalékra esett vissza. Emellett a gazdasági növekedés egyik motorjának számító populáció tekintetében is a BRICS áll jobban: a világ populációjának 40 százaléka az öt alapítóországban él, míg a G7-ek a világ populációjának 10 százalékát adják.

Folytatás

Forrás: index.hu

Brand Finance: a török Migros Ticaret Európa legerősebb élelmiszer-kereskedelmi márkája

Kép forrása: commons.wikimedia.org

A Brand Finance és az ESM: European Supermarket Magazine Európa legerősebb élelmiszer-kereskedőit rangsorolta és legelső jelentésében a török Migros Ticaret-et találta a legjobbnak.

Az Európa élelmiszer-kiskereskedőit a Brand Strength Index (BSI), azaz az márkaerősség index alapján sorba állító jelentés az ESM European Grocery Report kiadványának leutóbbi kiadásában jelent meg.

Az egyes kiskereskedők BSI-pontszámának meghatározásához a Brand Finance a márkák teljesítményének a versenytársakéhoz viszonyított hatékonyságát bizonyos nem kézzelfogható mérőszámok tekintetében vizsgálja. A márka erejét az ISO 20671 szabványnak megfelelő eljárás keretében értékeli figyelemmel a marketingbefektetésekre, az érintettek hozzájárulásának arányosságára és ezek üzleti teljesítményre gyakorolt hatására. A felhasznált adatok a Brand Finance saját piackutatási programjából és nyilvánosan elérhető forrásokból származnak.

Minden egyes márkához egy márkaerősség-index (BSI) pontszámot rendelnek 100-as skálán, amelyet a márkaérték számításakor is figyelembe vesznek. A pontszám alapján minden egyes márka egy AAA+-ig terjedő márkaminősítést kap, a hitelminősítéshez hasonló formában.

Az élen a Migros Ticaret végzett

Az élen a Törökországban több mint 3500 üzletet üzemeltető, isztambuli székhelyű Migros Ticaret végzett 90,1 BSI pontszámmal, AAA+ minősítéssel, 9,0 hűségpontszámmal és 9,8 reputációs pontszámmal.

A második helyen a svéd ICA kiskereskedő 86,3 BSI pontszámot ért el, épp csak, hogy megelőzve a harmadik helyen álló holland Albert Heijnt a maga 86,1 BSI pontszámával.

A 10 legerősebb európai élelmiszer-kiskereskedő

Migros Ticaret (Törökország) BSI index: 90.1

2. ICA (Svédország) BSI index: 86.3

3. Albert Heijn (Hollandia) BSI index: 86.1

4. Jumbo (Hollandia) BSI index: 84.1

5. Tesco (Egyesült Királyság) BSI index: 83.9

6. E. Leclerc (Franciaország) BSI index: 83.7

7. REWE (Németország) BSI index: 83.5

8. Mercadona (Spanyolország) BSI index: 83.4

9. Edeka (Németország) BSI index: 82.7

10. Kaufland (Németország) BSI index: 82.4

Forrás: trademagazin.hu

BARTÓK NYOMÁBAN – IN THE FOOTSTEPS OF BARTÓK

Kép forrása: jegy.cinefest.hu

A Bartók nyomában című dramatizált dokumentumfilm Bartók Béla 1936-os törökországi gyűjtőútját járja végig Isztambultól Adanáig, mely gyűjtőút során világossá vált, hogy a török és a magyar népzene között olyan hasonlóságok vannak, amelyek gyökereinkig nyúlnak vissza.

Premier

2024. 09. 10. | 19:00
URÁNIA TEREM

2024. 09. 13. | 21:00
BÉKE TEREM

Forrás: jegy.cinefest.hu

ÉLET / HAYAT

Forrás: jegy.cinefest.hu

Hicran megszökik otthonról, amikor apja eljegyzésre kényszeríti Rızával. Rıza, aki azt hiszi, hogy Hicran nem akar vele lenni, eleinte nem törődik vele. Ám amikor ez kezdi zavarni, úgy dönt, szembeszáll a helyzettel és hosszasan keresi őt Isztambulban.

Forrás: jegy.cinefest.hu

16,474FansLike
639FollowersFollow