2025. július 18.
Türkinfo Blog Oldal 1383

A három iskolateremtő tudós-tanár:Németh Gyula, Ligeti Lajos, Fekete Lajos

A magyar altajisztika három iskolateremtő tudósa Németh Gyula (1890–1976), Ligeti Lajos (1902–1987) és Fekete Lajos (1891–1969).
3tanarnemetNémeth, noha tudományos pályája elején az összehasonlító altajisztikával foglalkozott, sohasem lett altajista. Ehhez hiányzottak mongolisztikai alapjai, bár módszeres nyelvtörténeti ismeretei hozzásegítették, hogy fiatalon az összehasonlító altajisztika területén is lényeges tanulmányokat jelentessen meg. Németh turkológus volt, akinek megadatott, hogy pontosan száz szemesztert tölthessen el a budapesti egyetem Török Filológiai Tanszékének (eredetileg: Török Filológiai és Magyar Őstörténeti Tanszék) élén.

„A török irodalom egy óriási tárház” – Interjú Sudár Balázs, turkológussa

Turkinfo: Hogyan és mikor került kapcsolatba a török kultúrával?
Sudár Balázs: Gyerekként főleg a díszítőművészet keleti motívumai ragadták meg a figyelmemet. Először persze nem az anatóliai török kultúrával kerültem kapcsolatba, hanem az ázsiai, nomád művészetet ismertem meg. A látvány mellett azonban a hangzás is hatott rám: Kobzos Kiss Tamásnál tanultam zenét, akinél Bartók török gyűjtése tananyag volt, valamint volt szerencsém találkozni Erdal Şalikoğluval is, s így remek török zenékhez jutottam. Ezek után egyszer csak a török tanszéken találtam magam. Bár eredendően nem akartam turkológus lenni, inkább csak a nyelv érdekelt, de aztán a barátságos környezetben végül mégis ez lett a sorsom.

Vámbéry Ármin: Az ezeregyéjszaka meg a ripszkanapé

Az ingyenjegyet Konstatinápolytól Budapestig ismét Eötvös jóvoltából kapta meg Vámbéry. 1864. május 29-én kötött ki hajója a Lánchíd pesti hídfőjénél. Oldalán a rengeteg látnivalótól szinte elkábult Iszhakkal, tüstént a szemben levő Európa-szállóba sietett. Örömének első fellobanásában észre sem vette, hogy nem várja idehaza senki. Láthatóan a kutya sem törődött megérkezésével. Csak a hotelszobában döbbent rá magányára: szorongása akkora erővel fogta el, hogy rögtön hírt küldött Eötvösnek, akiben ezúttal sem csalatkozott, mert legalább ez az egy jó ismerős mentől előbb látni kívánt a hazaérkezettet.

Mai Julianus: Róna-Tas András turkológusprofesszor

„Madzsar” – ez a szó is ott szerepel, arab írással, egy réges-régi sírkövön az oroszországi Csisztopol városának temetőjében, a Káma folyó partján. Jelentése: magyar. Egy 1311-ben elhunyt személy apjára vonatkozik – akinek nagyapjával még találkozhatott a Keleten maradt magyarok felkeresésére indult Julianus barát 1235 telén. Ezek a magyarok nem vonultak a leendő honfoglalókkal Nyugatra, hanem elváltak tőlük. A Volga és a Káma tájára költöztek.

Erdal Salikoglu az iszlám misztikáról, a török technóról : Két mecset közt

Ritkán beszélek magyarul, de hiányzik ez a nyelv. Éppen most próbálom törökről magyarra fordítani Pir Sultan Abdalt, egy régi török szufi költőt. Az ő neve annyit tesz: méltó tanító. Nehezen birkózom meg ezzel a munkával. Pir Sultan akkoriban halt meg, amikor Balassi Bálint született, akárcsak a magyar poéta, õ is filozófus volt meg harcos egyszerre – a szeretetről, a tisztaságról és Istenről éneklő-gondolkodó alevita, a bektasi szerzetesrend tagja.

Vásáry István : „Van egy össznépi szimpátia a magyarság iránt a törökökben, ez egy jó érzés, kevés ilyen ország van a Földön”

-Hogyan került kapcsolatba a török kultúrával és mikor döntött úgy, hogy ezzel szeretne foglalkozni?
-Gimnazista koromban kezdődött el az ez irányú érdeklődésem. Mindig is humán érdeklődésű voltam, érdekeltek a nyelvek, irodalom, történelem, de konkrétan a törökség és Belső-Ázsia felé úgy 2.-3. osztályos gimnazista koromban fordultam, és elsősorban azért, mert a magyar őstörténet – mint előttem oly sokakat már – engem is elkezdett foglalkoztatni. Kicsit utána olvastam és láttam, hogy a törökségnek milyen fontos szerepe volt a 9. század előtti magyarság történetében. Aztán kezembe került Németh Gyula 1930-ban írt könyve: A honfoglaló magyarság kialakulása – ő volt akkoriban a Török Tanszék professzora – ez csinált végképp kedvet ahhoz, hogy a török szakra menjek.

A török népzene sohasem hal ki : beszélgetés Nyitrai Péterrel , az Arasinda zenekar frontemberével -Videó-

-Hogyan és mikor került kapcsolatba a török kultúrával?

-Kamaszkori szenvedélyem a hangszerek gyűjtése volt, valamint törekedtem rá, hogy minél több hangszeren tudjak játszani. Többek között Kobzos Kiss Tamásnál ismertem meg a kobozt, illetve Balog Sándornál citerát tanultam. A legtöbb magyar népzenében használatos fúvós, pengetős hangszer játékátmódját igyekeztem elsajátítani. Régóta foglalkozom zenével, főleg magyar népzenét játszottam, a Süvöltő zenekarban is alapító tag voltam, de emellett érdekeltek más népek zenéi is, így észrevétlenül megszerettem a török zenét, s nagy vágyam volt egy török saz bağlama megszerzése.

„A párkák, akik a sorsom fonalát szőtték, beleszőttek egy török fonalat – Flesch István”

– Hogyan került először kapcsolatba Törökországgal? Tudósítóként vagy magánemberként?
– Tudósítóként, ráadásul nagyon régen. Ez 1966 decemberében történt, mikor is a főnököm, a Magyar Távirati Iroda Külpolitikai Főszerkesztőségében azt mondta: „Gyerekek, maradt egy kis pénz az év végén, amit valahogyan el kéne költeni”. Adott volt egy különleges alkalom, Koszigin szovjet miniszterelnök látogatása Törökországba, ami rendkívüli eseménynek számított, már csak azért is, mert még soha nem történt meg, hogy szovjet miniszterelnök Törökországba utazott volna. A kapcsolatok régen, Lenin idejében egy darabig nagyon jók voltak, aztán Sztálin alatt megromlottak, pláne Atatürk halála után. Azt mondta, menjek ki, és én kimentem. Persze abban az időben még maga az utazás is eléggé nehézkes volt, valóságos kalandnak számított.

Védőszentek egyéni használatra

védőVédőszentje nemcsak foglalkozásoknak, hanem földrajzi egységeknek, gyakori vagy súlyos betegségeknek, sőt minden egyes embernek van, időnként azonban nem is olyan egyszerű megállapítani, melyik égi pártfogó is az illetékes. Cikkünkből kiderül, hová fordulhatnak segítségért azok, akik nem találják nevüket a népi kalendáriumban.

A déli harangszó legendája

nfv18A legenda úgy szól, hogy a dicsőséges nándorfehérvári diadalban, 1456. július 22-én, Hunyadi János vezetésével a magyar sereg legyőzte a többszörös túlerőben lévő török hadat. Innentől kezdve az egész keresztény világot a déli harangszó emlékezteti a fényes győzelemre.

16,474FansLike
639FollowersFollow