Kisművészetek a szeldzsuk korban

A beyşehiri Eşrefoğlu dzsámi belső tere

Fafaragványok:

Sok esetben az épületek homlokzatain megjelenő kőfaragványok ismétlődtek a fából készült alkotásokon. Feltehetően a rendelkezésre álló faanyag bőségének köszönhető, hogy a szeldzsuk dzsámik belső berendezése fafaragványok – a faragott ajtók, mimberek (szószékek), Korán-állványok – tekintetében különösen gazdag volt. Az alkalmazott motívumok alapja a fali csempe díszítésben is nagyon kedvelt csillag-forma volt, melynek belső felületét finoman kidolgozott arabeszk-hálóval töltötték ki.

Textilművészet:

A szeldzsuk textil-művészetről, a fennmaradt emlék-anyag csekély száma miatt viszonylag kevés információval rendelkezünk. A selyem-gyártás színvonaláról két, európai gyűjteményben fennmaradt darab tanúskodik. A ma Lyonban őrzött, körökbe foglalt, párban ábrázolt oroszlánokkal díszített miseruha alapanyagán a felirat I. Alaeddin Keykubad (1219-37) szeldzsuk szultánra utal. A másik, valószínűleg ugyanabból a műhelyből származó töredéken a szeldzsuk heraldika egyik jellegzetes motívuma, a két fejű sas látható. A későbbi, nagy volumenű oszmán-török szőnyeggyártás alapjait a szeldzsuk időszakban rakták le. A szeldzsuk korban gyártott szőnyegek egy része a dzsámikban, egy különösen értékes együttes a konyai Alaeddin dzsámiban maradt fenn. Jellegzetességük a sötét kék, vagy vörös háttéren sárgával, vagy világos zölddel megrajzolt geometrikus mintázat.

Folytatás >>>

Forrás: gepeskonyv.btk.elte.hu