Kemény tények a török társadalomról: A megkérdezettek 60 százaléka egyetért az internet és a média cenzúrázásával

ipsosA közvélemény-kutatással is foglalkozó Ipsos Csoport törökországi kutatóintézete kétévente felmérést készít a törökországi lakosság körében, amely során a törökök életmódbeli és viselkedési szokásait vizsgálják. Az idei felmérés alapján minden tíz megkérdezettből hat úgy gondolja, hogy igenis helyénvaló, ha a médiát és az internetet cenzúrázzák.

A felmérés során közel 16 ezer, 14 év feletti török állampolgárt kérdeztek meg. A férfiak 69 százaléka egyetért azzal, hogy a „férj engedélye szükséges ahhoz, hogy a nő munkát vállalhasson”. Ugyanerre a kérdésre a nők 57 százaléka is igennel válaszolt.

A kérdőívet 49,2 százalékban férfiak, míg 50,8 százalékban nők töltötték ki. A megkérdezett férfiak 20 százaléka szerint nincs abban semmi kivetnivaló, ha a nőt megpofozzák, amikor „rászolgál”, ráadásul a nők 18 százaléka szintén így vélekedik erről a kérdésről.

A 16 ezer török 84 százaléka azt nyilatkozta, hogy a szabadidejében legszívesebben TV-t néz, 65 százalékuk főleg a hírműsorokat követi, 41 százalékuk pedig a vetélkedő műsorok előtt tölti el a legtöbb időt.

A fejkendő érzékeny vallási szimbólumnak számít Törökországban, ezért viselete fontos kérdés, a kérdőív összeállítói ezt a témát sem hagyták figyelmen kívül. A megkérdezettek 70 százaléka helyesli, hogy az egyetemi hallgatók is hordhatnak fejkendőt az oktatási intézményekben (a jelenlegi kormányzópárt, az Igazság és Fejlődés Pártja, 2008-ban törölte el a fejkendő közintézményekben való viselésének tilalmát. Ugyanakkor a korábbi rendelkezés továbbra is érvényben van a bírók, az ügyészek, valamint a katonai és biztonsági erők tagjai számára), 57 százalékuk pedig minden közalkalmazott számára engedélyezné annak viselését.

A kiadott elemzés szerint a nők 37 százaléka otthon is befedi a fejét, míg 60 százalékuk csak akkor, ha elhagyja otthonát. A férfiak 46 százalékának fontos, hogy felesége fejkendőt viseljen.

Ami a török lakosság egyéb szokásait illeti, az eredményből kiderül, hogy a megkérdezettek 24 százaléka egyáltalán nem hallgat zenét, 29 százalékuk nem hallgat rádiót, 45 százalékuk soha nem olvas könyvet, 29 százalékuk pedig nem olvas újságot. 68 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy egyáltalán nem szörfözik az interneten.

A nyilatkozók 96 százaléka soha nem járt még opera vagy balett előadáson, 73 százalékuk koncerten sem. 80 százalék azoknak az aránya, akik soha nem mennek színházba, 56 százalék pedig moziba se.

A kitöltők 45 százaléka egyáltalán nem nyaral belföldön, míg 94 százalékuk soha nem választ külföldi úti célt, ha nyaralásról van szó.

Ami az egyéb szabadidős aktivitást illeti, 46 százalékuk válaszolta azt, hogy semmilyen sporttevékenységet nem végez, még a Törökországban egyébként nagy népszerűségnek örvendő „sétálást” sem. 38 százalékuk nem jár el a családjával étterembe, és a megkérdezettek 39 százaléka legalább heti kétszer elmegy valakihez látogatóba.

2015-01-09
Fordította: K. Tengeri Dalma