Bankszámlanyitás Törökországban

Forrás: pixabay.com

Számos oka lehet annak, ha egy Isztambulban tartózkodónak török bankszámlára van szüksége. A legnyilvánvalóbb az, hogy a tartózkodási engedély kiváltásához kell. Emellett praktikus okai is vannak: az elektronikus átutalás, közvetlen befizetés vagy hogy elkerüljük, hogy sok készpénzzel a zsebünkben menjünk utcára. Bárhogy is van, azt tudni kell, hogy a számlanyitási folyamat minden banknál más.

A következőkben ehhez próbálunk meg segítséget nyújtani.

Melyik bankot válasszuk?

Az első és legfontosabb kérdés, melyik bankot válasszuk. A legegyszerűbb, ha a lakásunk vagy a munkahelyünk közelében lévőt. Néhány banknál dolgoznak olyan alkalmazottak is, akik angolul vagy más idegen nyelven beszélnek. Azt is eldönthetjük, hogy állami (Ziraat Bankası, Halk Bankası, Vakıflar Bankası) vagy magántulajdonú (Akbank, Yapı ve Kredi Bankası, Garanti Bankası), esetleg külföldi banknál (Citibank, HSBC Bank, ING Bank) nyitunk számlát. Mindhárom típusnak vannak előnyei és hátrányai is. Például a magántulajdonú és a külföldi pénzintézetek felszámolhatnak banki költséget, viszont lehet, hogy állami bank nincs a környékünkön. Előfordulhat az is, hogy munkahelyünk vagy az oktatási intézmény, ahol tanulunk, szerződésben áll valamelyik bankkal, és azt javasolja, hogy náluk nyissunk számlát. Azt viszont tartsuk észben, hogy ha nem beszélünk közel folyékonyan vagy anyanyelvi szinten törökül, az általunk választott bank átirányíthat minket egy másik fiókba, ahol van angol nyelvre lefordított bankszámlaszerződés, ugyanis jogilag nem megengedett, hogy úgy írjuk alá a szerződést, hogy nem értjük azt.

Szerezzük be a szükséges dokumentumokat

Miután eldöntöttük, hogy melyik bankot választjuk, menjünk be és kérdezzük meg tőlük, milyen dokumentumokra lesz szükségünk, ugyanis az iratok bankonként eltérőek lehetnek. De az biztos, hogy szükségünk lesz az útlevelünkre, a török adószámunkra (vergi numarası) és néhány esetben lakhatási igazolásra.

Adószám

Adószám kiváltásához egyszerűen csak meg kell keresni a legközelebbi adóhivatalt (vergi dairesi) online, majd bemenni az útlevelünkkel. Annyit kell mondani, hogy „vergi numarası başvurusu yapmak isterim” (adószámot szeretnék kérni). A hivatali dolgozók lefénymásolják az útlevelünket, átadnak néhány iratot, amit alá kell írnunk, majd ezt követően kapunk egy papírlapot, rajta az adószámunkkal.

Lakhatási igazolás

Ez a lépés nem mindig szükséges, de érdemes rákérdezni. Van néhány lehetőségünk: adhatunk hitelesített bérleti szerződést; közüzemi számlát, mely a címünkre és nevünkre szól; egy hitelesített szerződést, melyben a velünk együtt lakó felelősséget vállal értünk; vagy próbálkozhatunk egyéb hivatalos papírral is.

Egyeztessünk időpontot a bankkal

Ha minden szükséges irat a kezünkben van, menjünk be a bankba, és kérjünk időpontot az ügyintézésre. Néha azonnal megcsinálják, máskor időpontot adnak, általában még arra a hétre. Ha mindent jóváhagytak, két héten belül kiküldik a névre szóló bankkártyánkat, de ha jobban szeretnénk, azonnali kiállítást is kérhetünk. Ebben az esetben viszont a nevünk nem lesz dombornyomással ráírva a kártyára.

Forrás: yabangee.com

Fordította: Kollár Kata – Türkinfo