Az utca nyelve és irodalma: a török rap népszerűsége és története

Ha magyar nyelven keresünk rá a rapzene szóra, olyan cikkek bukkannak fel, mint Magyarországon a rapkultúra is egyre csak szegényedik, vagy Top 10: a magyar raptörténet mélypontjai…. Ezzel szemben Törökországban a rap töretlenül sikeres, sőt a stílus rajongói attól félnek, hogy a sok új dal és előadó miatt felhígulhat a szakma. Egy-egy új nóta nyilvános megjelenése mindig nagyon várt esemény, és pár nap alatt több tízmilliós nézettséget hoznak a dalok a Youtube-csatornákon.

Hogy miért van ekkora különbség a két ország között ezen a területen? Nem biztos, hogy ezt meg tudjuk fejteni a cikk végére, de az biztos, hogy érdemes megismerni a török rap történetét és legsikeresebb előadóit, dalait.

forrás: twitter

A történet az 1990-es években kezdődik, és egyértelműen a németországi törökökhöz köthető. Ezt megelőzően ugyan İslamic Force (1986-2000) néven török gyökerekkel rendelkező zenészek énekeltek rapdalokat, azonban angol nyelven, így nem tekintik azt a török rap részének.

1991, amikor az első zenetörténeti lépés megtörténik: a King Size Terror néven előadó Alper Ağa rappel először török nyelven. Nem meglepő, hogy dalának címe: “Bir Yabancının Hayatı” – azaz Egy külföldi élete. A rap ugyanis mindig éles társadalomkritikával tűzdelt dalszöveget jelent, aktuális társadalmi és a közösségre jellemző problémákat örökít meg.

A valóban török rap előadónak tekinthető első formáció neve: Cartel. A három német városból – Kiel, Nürnberg és Berlin – érkező Erci-E, Karakan és Da Crime Posse alapították. 1995. május 3-án jelent meg az album, mely Törökországban is piacra került. Óriási népszerűségre tettek szert. Velük zárult a török rap első generációja.

forrás: evrensel.net

Az országon belül, nevezetesen Bursában, 1996-ban alapított első együttes a Barikat Grubu.

Az ezt követő években hirtelen jelentek meg az új előadók: Yunus Özyavuz (művészneve Sagopa Kajmer), Bilgin Özçalkan (Ceza) és Tarık Gamert (Dr. Fuchs), Tunç Dindaş (Turbo), Izmirből Yener Çevik, Berlinből Fuat Ergin, Ankarából a Mode XL csapat alapítója, Evren Besta-Yasin Vural, és Edirnéből az AdrianaPolis létrehozója, Rapozof.

A 2000-es évek hozták meg a média-népszerűséget a műfajnak, leginkább a Dream TV csatornának köszönhetően. Néhány előadó ezekben az években vált profivá, azaz a zene már a megélhetésüket is lehetővé tette.

Az első hivatalos török rap rádiócsatornát Dj Ergün üzemeltette 2000-2005 között Master Of Turkrap néven. Majd 2001-ben Turkishrap.com címen létrejött az első weboldal, mely csak török rapelőadók dalait tartalmazza. A stílus kedvelőinek érdemes meglátogatni, mert hihetetlen mértékű a kínálat. Korábban a Suikast.de német nyelvű rap témájú weboldal támogatta a török rappel kapcsolatos hírek internetes megjelenését.

Hamar elérkeztünk a rap történetében egy újabb szakaszhoz, a stílus egyik jellegzetességéhez, amikor rap és underground előadók egymásnak üzennek – persze nem dicséretet – egy-egy dalban. Ezt úgy hívjuk, diss, mely az angol disrespect (tiszteletlenség) szóból származik. Sok esetben káromkodást is tartalmaz, de ha nem, akkor is erősen fogalmaznak a szövegben.

2004-ben kezdtek feltámadni a hideg szelek Sagopa Kajmer és Ceza között. 2005-ben Ceza lánytestvére szólt be Sagopa Kajmernek, majd annak felesége, Kolera kritizálta Cezát, hogy csak a pénz miatt szerepel egy reklámfilmben. Így Ceza megírta az első diss dalt két ellenfelének címezve. Ez beindított egy perekkel, büntetésekkel tarkított üzengetési sorozatot, mely egészen 2010-ig tartott. Azóta egész gyűjtemények találhatók az ilyen dissekből, természetesen más előadóktól is.

Az egyik legfrissebb rapdal szintén egy diss Norm Ender előadásában. Ő a rap „nagy öregjei” közé tartozik. Kritikusai szerint túl sok a káromkodás a dalaiban, de azt mindenki elismeri, hogy minden helyzetben fel tud állni és újrakezdeni mindent. Norm Ender most is két év kihagyás után jelentkezett új slágerrel, amiben az új generációnak –  Ezhel és Ben Fero rappereknek – olvas be. A dal 2019. július 18-án került nyilvánosságra, most július 24-ét ír a naptár, és 17,2 millió alkalommal nézték meg a klipet. Persze a válasz sem maradt el az énekesektől, csak 2 napot kellett várni rá. Ez ebben a komikus, lehet oda-vissza énekelni.

Természetesen a stílus összes előadóját, albumát, dalát bemutatni lehetetlen, nem is célunk. Egyes előadók már a 20 éves jubileumi lemezt is kiadták, tehát hatalmas a kínálat lemezekből, dalokból, sztárokból. Azt érdemes még megemlíteni, hogy 2007. november 9-én és 18-án a CNN Türk tévécsatorna két részes dokumentumfilmet mutatott be, mely egészen részletesen mutatja be a török rap és hip-hop zene fejlődését. Az ezt követő történelmet pedig együtt éljük meg azzal, hogy a zenészek folyamatosan ellátnak minket új dalokkal, lemezekkel, pletykákkal.

A legjobb dal vagy előadó címeket kiosztani – mivel erősen szubjektív műfaj – nem lehetséges, inkább csak csipegetünk népszerűség alapján.

Közel 127 milliós jelenleg a nézettsége Ceza Suspus (Csend és köd) című nótájának. Feliratos, így érdemes olvasni is. A gyors szövegmondás már önmagában is lenyűgöző és szórakoztató.

Ceza 1977-ben született Isztambulban. Public Enemy rajongó volt, általános iskolában kezdett saját rapszámokat írni. Elektrotechnikusként végzett és dolgozott, mikor első sikereit aratta. Felesége a szintén rapénekes Roka. Az egyik legnagyobb példányszámban eladott török raplemez a Nefret együttes nevéhez fűződik, melyet Ceza és Dr. Fuchs rapperek alakítottak. Cezának még Sezen Aksuval, a popdívával is volt közös dala, mely szintén mutatja rendkívüli népszerűségét (Sezen Aksu & Ceza – Gelsin Hayat Bildiği Gibi).

A rapper nem egyenlő a rosszfiú fogalmával, még ha hajlamosak is vagyunk ezt hinni. Ceza az első olyan zenész, aki Fair Play-díjat nyert egy dallal, melynek címe Karşı Takıma El Ver (Nyújts kezet az ellenfélnek). Rendszeresen szerepelnek szövegeiben a békepárti, illetve a nőkkel való pozitív bánásmódra felhívó szavak.

Egy másik kihagyhatatlan nagy név a rap világában Sagopa Kajmer. Dalai egyre-másra döntik meg a nézettségi rekordokat. Ott volt a kezdeteknél, és jelen van ma is. Hihetetlen termékeny előadó. Közel 20 albumán kívül szólólemezeket is megjelentetett. Felesége a szintén rapper Kolera, akivel közös albumuk is megjelent 2007-ben İkimizi Anlatan Bir Şey (Kettőnket elmesélő valami) és 2010-ben Bendeki Sen (A bennem lévő te) címmel.

A legújabb rapperek között az egyik legfelkapottabb név Ben Fero. Németországban született, de 3 éves volt, mikor hazaköltöztek, és Izmirben telepedtek le. Kritikusai emlegetik is, hogy ne nagyon higgyük el a gengszter-stílust, mert a napfényes városban úgy élt, mint egy nyaralóban. Külső megjelenését az izmos test és a kopasz fej jellemzi, és ezeket előszeretettel hangsúlyozza.

Mindössze pár hónapja lépett a nyilvánosság elé, azonban 8 éves kora óta raprajongó, előbb amerikai, majd a török művészek dalain nőtt fel. Mahallemiz Esmer (A kerületünk barna) című első dala mindössze egy éve jelent meg, mára 27 millióan nézték meg. Stílusa szótagoló rap, ezért a gyorsan éneklő rapperek gúnyolják is. Legutóbbi klipje 2019 júniusában jelent meg, pár nap alatt több tízmilliós nézettséget ért el. Tökéletesen érti és ki is használja a mostani hullámokat és a közösségi média nyújtotta lehetőségeket. Nincs mélyenszántó szövege, de azokat a dolgokat énekli meg, amelyek a mai fiatalokat érdeklik.

Ha Ben Fero az új vonal, Yener Çevik a rap apja. Érdekes, hogy ő is Izmirben nőtt fel, de  a rap alapítóihoz, az amerikai gettóban élőkhöz hasonlatosabb körülmények között, Izmir egy külkerületében. Nem felejti el, honnan érkezett: hátrányos helyzetű gyereknek oktat rapet és graffitit.

Hamisítatlan rapper, azonban a dalaiban érezhető a török folklór (arabesk, türkü) hatása is. Szalagos kazettákon hallgatta Neşet Ertaş és Müslüm Gürses – török népzenészek – dalait, melyek határozottan befolyásolták stílusát.

2012-ben súlyos autóbalesetet szenvedett Isztambul és Izmir között. Egy évig nyomta az ágyat, nézte a négy falat és az interneten lógott, két évig nem készített új dalt. Orvosa javaslatára a gyógyszerek szedése helyett fogott újra zenélésbe. Bir taraf siyah olur bir taraf beyaz Bir taraf da düğün var bi taraf da yas – (Egyik oldalon fekete, a másikon fehér, Egyik oldalon lakodalom, a másikon gyász) énekelte dalában. Miért szeretik ennyire az emberek Yener Babát? Mert kimondja a dalaiban azt, amit az átlag ember szeretne, de nem mondhatja el. 2016 a legaktívabb éve volt: 3 dalt, majd egy albumot adott ki. Sokak dili ve edebiyati  – Az utca nyelve és irodalma (a cikkünk címét adó) albuma a rap világában bombaként robbant.

Források: sirmuzik.com.tr, zenci.hu

Erdem Éva – Türkinfo