A leggyakrabban használt anatóliai motívumok és jelentésük

Anatólia a világ legrégebbi művészeti hagyományainak bölcsője. Ezek a művészeti alkotások egyidősek az írott történelemmel, és a modern civilizáció megjelenése előtt jóval régebbről eredeztethetők. Ezek az anatóliai motívumok a szociális státuszt, a vágyat, a szerelmet, a várakozást, a hitet, a házasságot, a nőtlenséget, a migrációt, a katasztrófát, a szomorúságot, az örömet, az ízlést, a boldogságot, a vágyakozást, az elválást, kívánságokat és még sok minden mást is kifejezhetnek.

De – mint minden más művészeti alkotás esetében is – néhány motívum nagyon népszerűvé vált, leginkább azok, amelyekben a gyönyörű ábrázolás a jelentéstartalommal elegyedett. Ha szőnyegvásárlásra indulunk Törökországban, vagy csak helyi vázákat nézegetünk, gyakran találkozhatunk ezekkel a motívumokkal.

Elibelinde

„Elibelinde” szó jelentése: „csípőre tett kéz”, egy csípőre tett kezű női alakot ábrázol, és – nem meglepő módon – az anyaságot és a termékenységet jelképezi. Kilimeken (kilim= szőtt, csomózás nélkül készült szőnyeg) és török szőnyegeken egyaránt fellelhető ez a motívum.

Érdekességként említhető a mintával kapcsolatban, hogy igen elterjedt a mindennapi használatban: nemcsak szőnyegeken, hanem például zsákokon és más gyakran használatos háztartási eszközökön is megjelenik. Mindez jelentésének köszönhető, mely az anyaságra és termékenységre utal. Ezek a szimbólumok nemcsak ősi hagyományokon alapulnak, de az anatóliai népesség körében elfogadott vagy félig-meddig elfogadott hiedelmeken is, mely szerint az „elibelinde” motívum bevonzza az örömöt és a gyermekáldást. Ez a motívum, hasonlóan a többi anatóliai mintához, kissé eltérő lehet megjelenésében, de az alapmotívum mindig ugyanaz.

Muska és a Nazar amulett

A „Nazar” nagyon fontos jelentéssel bír Anatóliában, mert az ördögi szemet jelképezi. Ha rossz dolog történik, azt a nazarnak tulajdonítják. Főleg a sebezhető vagy értékes emberek vannak kitéve ennek a veszélynek, de mások is célpontok lehetnek, például: kisbabák, állatok vagy értékes tárgyak, vagy a tulajdon. A hiedelem szerint ez okozhatja egy kisbaba hirtelen megbetegedését vagy ha egy fontos eseményen eltörik valami a terítékből.

A legjobb módja annak, hogy megvédjük magunkat és családunkat a szemmelveréstől, ha Nazar amulettet vagy Nazar szimbólumot használunk.

A Muska funkciója szintén az, hogy megvédjen minket az ördögtől. A kettő motívum nem egyforma, bár hasonlítanak egymásra. A Muska háromszögalakú minta, míg a Nazar szemformájú. A Muska szimbólum a tipikus Nazar formából eredeztethető. Ha ezeket a motívumokat beleszövik a szőnyegbe vagy a kilimekbe az megvédi a családot az ördögtől – az anatóliai hiedelem szerint. Persze mindemellett ezek a minták szemet gyönyörködtetők is!

Bőség

A bőség kívánalma egy gyakori szükséglet, főképp Anatólia vidéki részein. A bőség és a boldogság kéz a kézben jár, melyet a szőnyegek motívumain gyümölcsök és állatok képében jelenítenek meg. Ezenkívül a fák, virágok, talaj, levelek motívumai is ugyanezt a jelentést hordozzák. A fákon kívül a természeti formák, mint például a sziklák, a víz, a hegyek szintén a bőséget szimbolizálják.

Koçboynozu (Kos szarva)

Az Elibelinde-t tipikusan női szimbólumként említettük, a „kos szarva” egy jellemzően férfit jelképező motívum. Olyan férfias tulajdonságokat mintáz meg mint az erő és a hősiesség, de hordozhat más jelentést is – a többi anatóliai szimbólumhoz hasonlóan. Többnyire szőnyegeken és kilimeken találkozhatunk ezzel a motívummal, de meglehetősen gyakoriak hagyományos sírköveken is. A felsoroltakon kívül szobrokon, anyagokon és ruhadarabokon is használják ezt a tradicionális mintát.

Hayat ağaçı (Az élet fája)

Az élet fája egy világszerte ismert szimbólum. Az emberi élet menyországhoz közelítését, valamint az Univerzum folytonos változását jelképezi. A talaj, a gyökerek, az alsóbb ágak, a törzs mind az ég felé nyúlnak, a felső ágakat fény világítja meg. Mindezek együttese fejezi ki a földet és a mennyet.

Törökországban leggyakrabban a ciprusfát használják motívumként, de emellett még  a fügefa és a pálmafa is gyakran megjelenik. Kőművesmunkákban, fafaragásokban, fazekas termékeken, csempéken, szövésben, üvegfúvásban és miniatúrákban, zenében és irodalmi művekben is használatos ez a motívum.

Fordította: Kiran Katalin – Türkinfo

Forrás: hometurkey.com