A bevándorlók filmjeinek Németország-képe még Fassbinder munkáinál is sötétebb

Kép forrása: www.pikrepo.com

Szűkös barakkokba zsúfolt, jogfosztott vendégmunkások, a beilleszkedéssel és a honvággyal küszködő külföldi diákok, a munkát megtagadó német értelmiség. Az idei Berlinale retrospektív vetítéssorozatában iráni, török, szenegáli, indiai filmrendezők Németországa rajzolódott ki, élesebben és kritikusabban, mint valaha. A fesztivál Forum Special programja kísérletet tesz a német filmtörténet újrakeretezésére, saját kultúrájára egy eddig perifériára szorított szemszögből néz.

Ébresztő! – üvölti egy szemüveges, kopaszodó értelmiségi vasárnap reggel hétkor egy frankfurti utcában. A házak lakói az ablakhoz sietnek, rendőrséggel fenyegetőznek, mert a férfi megzavarja a nyugalmukat.

Ahogy Sohrab Shahid Saless Ordnung (Rend, 1980) című filmje első jelenetének, úgy a Berlinale idei Forum Special programjának is felrázó ereje volt. A német filmben már a hatvanas évek óta fontos téma volt a bevándorlók helyzete és kihívásai, nemcsak a kánon perifériáján, de a nemzetközileg leginkább meghatározó német alkotó, Rainer Werner Fassbinder munkáiban is, például a A félelem megeszi a lelket vagy A vendégmunkás című filmekben. Ugyanakkor a Németországban tanuló, vagy vendégmunkás nemzettársaikat Németországba követő török, kurd, közel-keleti, indiai, afrikai rendezők filmjei kevesebb figyelmet kaptak, vagy egyenesen kívül tartotta őket a filmtörténetből a cenzúra és a rasszista érdektelenség. A Berlinale, egészen pontosan az Arsenal gyűjteményének Fiktionsbescheinigung (ideiglenes tartózkodási engedély) című programjában már negyedik éve foglalkozik ezekkel az alkotásokkal. A program filmjei különböző Németország- és kívülállás-tapasztalatokat dolgoznak fel, elsősorban jólét, kapitalizmus, idegenség, németség fogalmait megvilágítva.

Folytatás

Forrás: magyar.film.hu