Dízeltől a villanyautóig: a Ford hatalmas és szupermodern török gyárában jártunk

Kép forrása: commons.wikimedia.org

Felkerestük a Ford gigantikus gyártóüzemét, ahol évente nem kevesebb, mint 385 ezer jármű készül hagyományos hajtáslánccal éppúgy, mint szupertrendi villanymotorral. A portfólió egyik véglete az elektromos robogó, a másik pedig a hatalmas nyergesvontató.

Történetünk 1928-ban kezdődik, amikor is a Koc nevezetű cég megnyitotta első törökországi Ford kereskedését, majd pedig 1959-ben létrehozta az Otosan gyárat, ahol 1967-ben kezdődött meg a Ford Transitok gyártása. 1983-ban 30 százalékos részesedést vásárolt a cégben a Ford, 1997-ben pedig létrejött a Ford Otosan vegyesvállalat, melyben a két cég egyenlő részesedéssel bír.

A Koc Holding mára eljutott arra a szintre, hogy egymaga kitermeli a török GDP 8 százalékát. A 20 ezer alkalmazottat foglalkoztató Ford Otosan három török és egy román helyszínen évente mintegy 722 ezer járművet gyárt. Mi az Isztambultól 2 órányi autózásra található gölcüki gyárban tettünk rövid látogatást.

Hatalmas méretek
A 712 ezer négyzetméter alapterületen 340 ezer négyzetméternyi üzemterületet felvonultató gölcüki üzem több mint 8 ezer alkalmazottnak ad munkát, melyek 17 százaléka nő. Mint megtudtuk, a Ford Otosan mindent megtesz annak érdekében, hogy növelje a nők részarányát, melynek azonban gátat szab, hogy ebben a gyárban relatíve nagy méretű és nehéz alkatrészekből szerelnek össze járműveket.

A 2001-es évnek 40 ezer legyártott kocsival nekivágott üzemben jelenleg már évi 385 ezer autó készül. Autógyártás alatt ezúttal konkrétan azt kell érteni, hogy a beérkező fém nyersanyagból itt helyben készül az összes karosszériaelem, melyeket helyben fényeznek és itt kerül sor a komplett hajtáslánc beszerelésére és a teljes összeszerelésre, amit helyi tesztelés és minőségellenőrzés követ.

A nagyságrendekről sok mindent elárul, hogy nemcsak kültéren, hanem az üzemek belsejében is kisbusszal vittek körbe bennünket. Az esetleges ipari kémkedést elkerülendő az épületek belsejében szinte sehol sem volt szabad fényképezni.

Gölcükben készülnek a Ford Transitok számos különböző karosszéria változatban és változatos hajtáslánccal. A rövidebb-hosszabb, alacsonyabb-magasabb haszonjárművek első-, hátsó- és összkerékhajtással, dízel és elektromos motorokkal hagyják el a szupermodern, javarészt automatizált gyártósorokat.

Folytatás és képek a gyárról

Forrás: hvg.hu