Tengerszorosok szerepe: már a Trójai háborút is a Boszporuszért vívták

Kép forrása: www.pikrepo.com

Az orosz ukrán háború egyik nem közvetlenül harctérről származó, de fontos híre volt, hogy Törökország egy több, mint 85 éve kötött megállapodásra, a montreux-i egyezményre hivatkozva lezárta a Boszporuszt az orosz hadihajók előtt, és csak a támaszpontjukra visszatérő orosz hadihajók haladhatnak át a szoroson. Magyarán a Fekete-tengerről korábban elindult hajók visszatérhetnek, de máshonnan indítottak nem hajózhatnak be a Fekete-tengerre. Ehhez kapcsolódva nézzük meg mi is a helyzet ezzel az egyezménnyel, és kissé tágabban a jelentősebb tengerszorosokkal.

A tenger szabad, azon bárki hajózhat. A tengerszorosok azonban általában egy, vagy több nemzet felségterületéhez tartoznak, ezért azokon az áthaladás feltételekhez kötött.

A Boszporusz megkerülhetetlen a Fekete tenger felé

A legfontosabb szorosok a Perzsa-öböl kapuja, a Hormuzi-szoros, a Vörös-tenger bejárata, a Báb el-Mandeb szoros, aztán a legforgalmasabb hajózási út a Malajzia és Indonézia közötti Malaka-szoros, Gibraltár, valamint a két nagy hajózó csatorna a Szuezi és a Panama. A Boszporusz, a Fekete- és a Földközi-tenger közötti átjáró helyzete azért is érdekes, mert az a Fekete-tenger egyetlen kijárata a világtengerekre. A többi szoros valamely módon azért megkerülhető, hosszabb úton ki lehet váltani, ez alól csak a Hormuzi-szoros kivétel, ugyanis az az olajban gazdag államok ölelte Perzsa-öbölbe szintén csak ez az egy hajózó út nyílik.

A Hormuzi szorost Irán ellenőrzi, de katonai jelentősége messze kisebb, mint a Boszporusznak. Az igaz ugyan, hogy a Perzsa-öböl bejárata a világ olajellátásának kulcsa, de az olaj azért más módon is szállítható, és a Perzsa-öböl körüli országok haditengerészeti jelentősége elenyésző. Irán így is sok esetben fenyegetőzött azzal, hogy lezárja ezt a szorost.

A többi átjáró megkerülése persze nem kis fennakadást jelent, már ha egy-egy ilyen vízi út elzáródik. A télen volt is példa, amikor egy balesetet szenvedett konténerszállító hetekre lezárta a Szuezi csatornát.

A Szuezi-csatornát egyébként az egyiptomi kormány ellenőrzi 1956 óta, előtte brit igazgatás alatt volt. A másik fontos szoros a Malaka szoros, ez két állam, Indonézia és Malajzia fennhatósága alá tartozik, de ez is kikerülhető, ha egy hajó nem tud, vagy nem akar erre hajózni.

Más a helyzet a Fekete-tengerrel, ahova, mint említettük, csak egy vízi út vezet, ezért ez a világkereskedelem egyik legfontosabb átjárója, amit jól mutat, hogy a Boszporuszon áthaladó hajók száma háromszorosa a Szuezi-csatornán áthaladóknak.

Törökország jobb békét harcolt ki magának az I. világháború után

Folytatás

Forrás: tudas.hu