Mabel Matiz, egy popénekes az érettségi kérdéssorban

Már többször gondoltam rá, hogy bemutatom az olvasóknak Mabel Matiz zeneszerző, szövegíró, énekes munkáját, mert több éve az egyik kedvencem a török popzenei piacon.

Kép: Mabel Matiz hivatalos Facebook oldala

Most, hogy a 2020. júniusi érettségi (egyben egyetemi felvételi) vizsgán is vele kapcsolatos kérdést tettek fel a vizsgázóknak, úgy gondoltam, nem halogatom tovább.

A kérdés megválaszolásához természetesen a diákoknak nem kell tudniuk zenélni, a török nyelv alapos ismerete viszont szükséges hozzá (bevallom, én megnéztem a megoldókulcsot, úgy lett egyértelmű a válasz). Az mégiscsak különleges, hogy felbukkan a neve egy aktívan dolgozó, 2010 után piacra lépő fiatal zenésznek egy vizsgán, melynek kérdéseit egy ország olvassa kíváncsian. Ő maga is büszke erre.

Ismerkedjenek meg ezzel a különlegesen tehetséges zenésszel, aki a vizsgákat követően sok-sok fiatalnak üzent!

Lelkesítő szavakat írt a közösségi médiában a fiatalok számára: „17 évvel ezelőtt én is ugyanezen a vizsgán ültem, hasonlóan izgultam, mint most ti, és azt sem tudtam, mit akarok a jövőben kezdeni magammal. A gimi utolsó heteiben szerzett óriási lelkesedéssel fogorvosnak jelentkeztem, elvégeztem az öt évet, és két évig dolgoztam fogorvosként. Aztán jött el a nap, amikor hallgattam a belső hangomra, és úgy döntöttem, elmondom, amit akarok, és a szabadságot választottam. A folytatást már tudjátok. Miért mondom ezt el ilyen hosszan? Azért, hogy tudjátok: egy életetek van, és az az élet a tiétek. Senkinek nem tartoztok semmivel, azt csináljátok, amit szeretnétek! A belső hangotok legyen az első számú iránymutatótok!”

A nevezetes kérdés egyébként a szövegértési feladatsorban található – itt megtalálhatják a 35-36. pontban, a török nyelvi kérdéssorban –, és a megadott szövegrész arról szól, hogy a zenész Maya című albuma milyen kiemelkedő minőségű munka. A szöveg szerzője egyenesen azt mondja, hogy ilyen meghatározó zenei album Sezen Aksu 1991-es Gülümse albuma óta nem jelent meg. A misztikus zene hangját, a népköltészet lelkesítő szavait, az arab zene ritmusát és a szintipop ötvözetét mintegy egészként adja nekünk az album. Megérteti velünk, hogy a lelkünkben átélt szerelem nem ugyanolyan, amilyennek gondoljuk annak átélése nélkül (egyébként ezen mondatrészt kellett értelmeznie a vizsgázóknak). Az album hidat képez Şeyh Galip (1700-as években alkotó költő, a díván költészet mestere) és Neşet Ertaş (török népzene mestere) között.

Ezek után talán érthető, milyen fontos szereplője Mabel Matiz a mai török popzene világának. Sokak tetszését biztosan nem elsőre nyeri el, mert nagyon színes, különleges személy. A hangtónusa is egyedi. Pont ezen különlegességek miatt figyelhetünk fel rá – ahogy velem is történt –, és miután ez megtörtént, már nem lehet nem hallgatni.

Íme egy dal 2013-ból és egy 2015-ből, melyek a kedvenceim, így ezeket a dalokat újra és újra szívesen lejátszom vagy énekelem, ha a rádióban megszólalnak. Hallgassanak bele Önök is, utána folytatjuk a bemutatást!

Az énekes 1985. augusztus 31-én született Mersinben. Zenét csak egyetemi évei alatt kezdett tanulni, gitáron játszott és szolfézsórákat vett. Első dalait is ekkor kezdte írni, és azokat házi körülmények között rögzítette, majd anonim módon töltötte fel a MySpace oldalra.

Megismerkedett Engin Akıncı menedzserrel, és elkezdett dolgozni első albumán, mely 2011 májusában jelent meg. Ennek címe egyszerűen a művész nevét viseli. 5 dalához klip is készült.

2013-ban jött a következő album, Yaşım Çocuk néven, mely már óriási érdeklődést váltott ki, és több díjat hozott neki. Még ugyanebben az évben részt vett egy emlékalbum készítésében, ahol Aysel Gürel dalai (szövegíró, aki nem kisebb énekeseknek írt dalt, mint Ajda Pekkan, Nilüfer, Sezen Aksu, Tarkan, hogy néhányat említsünk) szólalnak meg. Az ezen előadott Sultan Süleyman című dalt minden idők legsikeresebb török újrafeldolgozásaként (cover) ismerik el.

2015-ben jött a következő album, a Gök Nerede című, majd 2018-ban – kétéves munka után 21 dallal – a fent már említett Maya című nagylemez. Már nemcsak saját magának ír dalokat, hanem – többek között – Teoman, Göksel, Ayşegül Aldinç, Özge Fışkın, Burcu Tatlıses számára is szerzett dalszöveget és zenét.

Albumborítók forrása mabelmatiz.com weboldala, ahol bele is hallgathatnak a lemezekbe.

Eközben 2013-ban a GQ Türkiye magazin „Az év zenésze” címet adta neki. 2017-ben megkapta a nagy presztízsű Altın Kelebek díjat a legjobb videoklipért. 2020-ban három díjra jelölték: a legjobb férfiénekes, a legjobb dal, a legjobb klip.

Nézzék meg a 2017-es nyertest! Pontosan olyan, amilyen színesnek az elején leírtam a művészt.

Remélem, nagyon sok fiatal előtt állhat példaként, akik esetleg a vizsgát még azzal a céllal írták meg, hogy mérnökök, orvosok, jogászok legyenek, de végül tehetségüket megmutatva zenészekké válhatnak.

Erdem Éva – Türkinfo