Az izmiri tengerparti sétányon található Arkas Art Center kiállításairól nem először írunk, mert mindig olyan meglepetést hoznak a városba, hogy meglátogatásuk kihagyhatatlan élmény. 2019. szeptember 18. és 2020. január 5. között egy Picasso-tárlatot látogathatunk meg.
Ezúttal a megnyitás után két nappal már ott is voltam, és nem állítom, hogy utoljára láttam. A rajzok, jelmezek, fényképek, festmények különleges válogatását láthatjuk, így többször is érdemes azokat végigböngészni.
A tárlat alcíme: „Picasso-Méditerranée”. Picasso és a Földközi-tenger közötti köteléket mutatja be vándorkiállítás formájában, 2017 óta járva a kiállítótermeket. A kilenc ország közreműködésével létrejött projekt fő résztvevője és szakmai vezetője a párizsi Picasso Múzeum (Musée national Picasso-Paris).
A tárlatot Picasso életének, művészetének, társadalmi szerepének főbb állomásait bemutató panellel kezdjük, mely egy hosszú folyosó falát foglalja el. Elolvashatjuk a legfontosabb tudnivalókat, és fel-fel bukkannak itt – kis fotók formájában – a kiállítási tárgyak is, így alkotásait össze tudjuk kötni az életszakaszaival.
Ezután kezdjük meg barangolásunkat Picasso világában. Kis termekben témánként találunk válogatást műveiből. Különböző technikákkal készített rajzait, lenyomatait, festményeit láthatjuk.
Egyik külön kiemelt téma – malagai gyermekkorának köszönhetően – a bikaviadalok és matadorok világa. A cirkusz világa a tárlat másik fontos részlete. Picasso 1904-ben, amikor Párizsba költözött, közel lakott a Medrano cirkuszhoz, melynek gyakori látogatója volt. A művész rengeteg akrobatát ábrázolt és egyik ikonikus figurája, a Harlequin is ebben az időszakban született.
A kiállítás során több teremben látogathatunk el a színház és a balett világába. Picasso számtalan jelmez- és színpadtervét tekinthetjük meg a falakon. A legnagyobb élmény azonban az, hogy kész jelmezeket és egy óriási színpadi háttérképet is kiállítottak. Ha jobbra nézünk, Picasso keze munkája alapján ott egy terv, ha balra nézünk, ott a megvalósult kosztüm. Ráadásul televízió-képernyőkön vetítik folyamatosan a balettelőadásokat, tehát rögtön a színpadon és a táncosokon is megcsodálhatjuk ezeket.
Így érkezhetünk például 1916-ba, amikor a Szergej Gyagilev által alapított Orosz Balett színpadra állította Erik Satie zeneszerző és Jean Cocteau író történetét, a Parádé című balettet.
Majd átugorhatunk egy spanyolos világba Manuel de Falla táncjátéka, a Háromszögletű kalap című művének köszönhetően, melyet 1919-ben mutattak be Londonban. A díszleteket és a kosztümöket is Picasso tervezte.
Ha nem lenne elég, jönnek még Picasso 1920-ban, a Pulcinella című Sztravinszkij-zenére készült balett számára tervezett jelmezei.
Engem mint amatőr fotóst leginkább annak a folyosónak a kiállítási anyaga kötött le, ahol egy sötétbordó falon nagyon szépen megvilágított fényképek sorát nézhetjük végig. Számtalan fényképész kockáin láthatjuk Picassót, sokszor komikus pózban.
Egy egész falat befedő óriási fotó által pedig büszkék lehetünk magyarságunkra is. A magyar–francia művész, Brassaï (Halász Gyula) képe ez, melyen többek között Picassót és Jean-Paul Sartre francia írót láthatjuk. A kép 1944 júniusában készült egy felolvasóesten.
Van még idő 2020. januárig ellátogatni a tárlatra. Irány Izmir!
A kiállítás helyszíne: Arkas Sanat Merkezi
Cím: Kültür Mahallesi, 1380. Sk. 3-1, 35230 Konak/İzmir
Nyitva: 10:00 – 18:00, hétfőn zárva
A belépés díjtalan.
Szerző és fotók: Erdem Éva – Türkinfo