Török objektív: Yıldız Moran – az első fényképezést tanuló női fotós

„A fényképezés nem tudja megváltoztatni a világot, de meg tudja mutatni, különösen akkor, amikor az épp változik.” MARC RIBOUD (1923)

 Sorozatunkban olyan fotósok szerepelnek, akik képeikkel változó világunkat mutatják be nekünk. Lássuk a világot az ő lencséjükön át, mert sokszor olyat is meglátnak, amit mi nem.

Yıldız Moran Törökország első, a szakmát iskolai keretek között tanuló professzionális fotósa, ugyanakkor író és fordító is. Özdemir Asaf költő felesége.

1932. július 24-én született Isztambulban. A jó hírű Robert Koleji magániskolában végzett, majd 18 évesen Angliába ment egyetemre, ahol John Vickertől, a Shakespeare-színház fotósától tanult. Első kiállítását 1953-ban Cambridge-ben nyitotta meg, majd Londonban még négy tárlata nyílt. Miután visszatért Törökországba, ott is sorban nyíltak kiállításai.

A török művészeti világ egyik jeles képviselője, annak ellenére, hogy rövid, mindössze 12 éves a fotós pályafutása. Minden fényképe 1950-1962 között készült, amikor aktív fotós életet élt. Ennyi idő alatt is annyi, és olyan fényképet készített, amivel határozottan felnyitja szemünket, és általuk máshogy tekintünk a világra.

1963-ban házasodott össze Özdemir Asaf költővel, három gyermekük született, így tudatos döntés alapján feladta professzionális fotós pályafutását. Férje verseit angolra fordította, illetve egy angol–török szótár készítésén is dolgozott.

1981-ben elhunyt férje, egy évvel később az Isztambuli Szépművészeti Akadémián kezdett tanítani.

Rendszeresen nyílik olyan tárlat, ahol megnézhetjük fényképeit. Ez azt mutatja, hogy annak ellenére, hogy már 1995. április 15-én elhunyt, fotói iránt évtizedekkel később is hatalmas az érdeklődés.

2018. november 24-én nyílt, és 2019. május 12-ig volt látogatható az İstanbul Modern múzeum termeiben a Yıldız Moran: Bir Dağ Masalı – Yıldız Moran: Egy hegy meséje című kiállítás.

A tárlaton a fotós természeti, absztrakt, portré, hétköznapi élet, Anatólia, Isztambul témájú képei kapnak helyet, olyanok is, melyeket korábban még nem láthattak az érdeklődök. 86 fényképet akasztottak a falra – jelezve, hogy a tárlat megnyitásakor a művész 86 éves lenne. Ezzel kívánnak munkássága előtt tisztelegni. (forrás: istanbulmodern.org)

Meg kell említenem még egy tárlatot, mely a Pera múzeum gondozásában nyílt Zamansız Fotoğraflar – Időtlen fényképek címen. Ez is merít a művésznő teljes életművéből, bemutatva olyan – eddig ki nem állított – fotókat, melyeket a gyermekei gondozásában lévő archívumból választottak.

A névadás: Időtlen fényképek tökéletesen visszaadja képei értékét. Olyan fényképeket készített, melyeket megnézve odaképzeljük magunkat a helyszínre, bármikor, bárhol. A tárlat anyagából néhány képet itt is bemutatunk.

Ugyan első alkalommal 2013-ban állította össze a Pera múzeum a kiállítást, és akkor volt látogatható, szerencsére időnként – mintegy vándorkiállításként – megnyitják más helyszínen is. Illetve egy film és egy könyv is készült az anyagból, így mi is megtekinthetjük a képeket.

Fényképekről, fényképészről szubjektíven

Kollekciójából azt a fotót emelem ki, mely a kedvencem lett. Füreya Koralt, a modern török kerámiaművészet úttörőjét ábrázolja alkotás közben. Neki is rajongója vagyok hihetetlen akaratereje és munkája iránti elkötelezettsége miatt.

Nézzük meg a képet alaposan! Tökéletesen visszaadja a művésznő munka közbeni koncentrálását. Megmutatja környezetét is: egy pillanatképet az utcáról, és a műterem berendezését. A háttérben látható épületrészlet miatt még azt is sejtjük, hogy Párizsban készült a kép, mert Füreya Koral ott élt és alkotott. Az ablakban tükröződik a keramikus karja, ezáltal mutatja a munka közbeni mozdulatát. Ahogy fentebb is írtam, a kép hatására olyan, mintha magam is jelen lennék, amikor készült.

Yıldız Moran fotója fia, Olgun Arun kollekciójából. /forrás: fullantalya.com/

Szerző: Erdem Éva – Türkinfo