Török objektív: Koray Birand – a reklámvilág művésze

„A fényképezés nem tudja megváltoztatni a világot, de meg tudja mutatni, különösen akkor, amikor az épp változik.” MARC RIBOUD (1923)

Sorozatunkban olyan fotósok szerepelnek, akik képeikkel változó világunkat mutatják be nekünk. Lássuk a világot az ő lencséjükön át, mert sokszor olyat is meglátnak, amit mi nem.

Törökországban nagy népszerűségnek örvendenek a divatmagazinok, melyeket világszerte is kiadnak, de a szerkesztők elkészítik török nyelvű, török sztárokat bemutató, török fotósoknak is teret adó lapjaikat. Marie Claire, Elle, Vogue, Harper’s Bazaar, GQ: mind ismerjük, és tudjuk, ezekben a magazinokban tökéletes fényképeket láthatunk. Ki készíti ezeket a képeket? Általában olyan fotósok, akiknek neve garanciát jelent a minőségre.

Forrás: marieclaire.com.tr

Hihetetlen, de igaz: 2004-ben vásárolt magának először fényképezőgépet. Korábban filmeket készített: 1999-ben a Török Rádió és Televízió fiatal mozifilmesek versenyére egy rövidfilmet rendezett, 2000-ben Cyramaxx Films részére projektfilmet, majd 2002-ben a Kulturális Minisztérium megbízásából Törökországot bemutató filmet forgatott.

Koray Birand a Marie Claire magazin 2004. szeptemberi számához készített először fotókat, azaz kevesebb, mint egy évvel a kezdés után. Az első címlapképet a 2005. februári számhoz fotózta. Akkor 30 éves volt. Azóta számtalan török és nemzetközi reklámkampányban dolgozott.

Egy interjúban (bakmagazine.com) arról kérdezték, milyen viszontlátni munkáit, amikor elsétál egy újságárus mellett. Ezt válaszolta: „Különleges érzés, hiszen a munkámban a legjobban azt szeretem, hogy az általam készített kép a magazinállványokon, reklámpaneleken köszön vissza. Egyszer az Avea részére a diákreklámkampányhoz egy bokszoló lányt fotóztam. A munka éjfélkor kezdődött, nagyjából 45 percig tartott, és rögtön utána a megrendelőhöz mentem, ahol kiválasztottunk két képet. Elvégeztem az utómunkát, és azonnal leadtam az eredményt. Két nap múlva ismét egy fotózás miatt indultam útnak az autómmal, és ahová csak mentem, Isztambul szerte az általam pár napja készített kép jött velem szembe minden reklámfelületen. Nos, akkor úgy éreztem, hogy az én kiállításom van jelen egész Isztambulban. Gondolom, ez a példa leírja mit érzek.”

Nem csak képeket, filmeket is készít. Nem hagyható ki a bemutatásból Zeynep Tosun divattervező részére készített Three Apostles (Három apostol) című filmje, mely elnyerte az ELLE magazin különdíját a 2016-os isztambuli Divatfilm fesztiválon (Fashion Film Fest Istanbul 2016). Igen, reklámfilm. Igen, ruhákat mutat be. De hogyan? Történettel, csodálatos helyen, Kars világörökségénél, az Ani történelmi helyszínen. A filmet a fesztivál oldalán nézhetik meg.

Egy kis magyar vonatkozást is szeretnék megemlíteni: Mihalik Enikő szupermodellt fotózta a XOXO magazin 2014. márciusi számának. Gyönyörű, művészeti értéket hordozó képek.

Fényképekről, fényképészről szubjektíven

Ekkora tapasztalat, ennyi fotó, és még mindig azt hangsúlyozza, ha a munkájáról kérdezik: nehéz. Nehéz, mert beszorulhat egy stúdióba az időjárás miatt, pedig szabadtéri érzést kell átadnia. Nehéz, mert határidőkhöz kötött, sokszor hétvége vagy szabadság nélkül dolgozik. Nehéz, mert egy-egy munkája 6 hónap, de maximum egy év alatt eltűnhet, hiszen egy kampány kifut mindig. Nehéz, mert nincs módja arra, hogy sikertelenség esetén megismételjen valamit.

Egyes képeit fotóművészetileg is értéknek tekintik. Erre büszke, hiszen – saját bevallása szerint – ez a célja. Tudja, hogy fotós, de nem fotóművész, nem is tarja magát annak.

További fényképeket és filmeket tekinthetünk meg saját honlapján: www.koraybirand.co.uk

Végül a vele készített riportfilmet is ajánlom, mely alig több, mint fél perc, de megismerhetjük legfontosabb gondolatait.

Szerző: Erdem Éva – Türkinfo