„Megtartó hagyomány” – a kézművesség, mint közös nyelv

nadudvar2Idén ér véget a Megtartó hagyomány című két éves projekt, amely egy magyar és egy török kézműves iskola együttműködéséről szól.

Az Európai Bizottság Az egész életen át tartó tanulás program keretén belül indított Comenius alprogram elnyerése után a Nádudvari Népi Kézműves Szakiskola és Zeytinburnu IMKB Kız Teknik ve Meslek Lisesi elkezdhette a közös munkát. A projekt lényege, hogy a két iskola tanárai, diákjai megismerjék egymás kézműves kultúráját, munkafolyamatait és a program végén a résztvevők elkészítsék az újonnan megismert technikák felhasználásával saját alkotásaikat. Az alapgondolat tehát az volt, hogy az iskolák saját hagyományaikat tovább őrizve tanuljanak egymástól. A projekt keretében a török és a magyar iskola diákjai és tanárai ellátogattak a partner ország iskolájába, kézműves műhelyeibe.

Magyarországról 20 diák valamint kísérő tanáraik kaptak lehetőséget, hogy eljussanak Törökországba, ugyanilyen számban érkeztek a török diákok és tanáraik is hazánkba. A Törökországban töltött tanulmányi út kéthetes volt, így lehetőség nyílt a műhelymunkák mellett kisebb kirándulásokra is. A Magyarországról érkező mesteremberek és tanulók kint töltött napjai pontos beosztás szerint zajlottak: meg volt határozva, hogy ki, mikor éppen milyen munkafolyamatba kapcsolódik be a műhelyben. A bemutatott magyar mesterségek között volt a bőrművesség, szövés, nemezkészítés, faművesség és a fazekasságok, míg a török iskolában gépi hímzést makramézást, grafikát, stb. oktatnak. A látogatás alatt közösen elkészített tárgyakból kiállítást is rendeztek.

A munkán kívül a magyar csapatnak alkalma nyílt bejárni Isztanbul nevezetességeit és még Bursába is eljutottak. Ami különösen érdekes, hogy egy átlagos turistát is ámulatba ejt a Nagy Bazár forgataga, de a kézművességgel foglalkozók számára még nagyobb élmény volt szakértő szemmel körbejárni a bazárt és szemügyre venni a különböző kézműves technikákkal készült ajándéktárgyakat. A különös érdeklődést látva az árusok nem csak a portékájuk eladására koncentráltak, szívesen beszélgettek arról is, hogy hogyan készült egy-egy tárgy és mitől lesz különleges. Nem mindennapi élményként élte meg a magyar csapat egyik oktatója, mikor egy árus megállított őt, mivel felkeltette érdeklődését sajátkészítésű nemeztáskája és érdeklődni kezdett iránta, hogy hol és miként készült.

nadudvar1

A Nádudvarról érkező diákok nagy örömmel gondolnak vissza az útra, többeknek most nyílt először lehetőségük, hogy külföldre látogassanak, tengerpartra menjenek. A hajdú-bihari kisváros valamint a török metropolisz közötti óriási különbség szerencsére nem okozott semmilyen gondot. A tanárok külön figyeltet szenteltek arra, hogy a diákokat kellőképpen felkészítsék indulás előtt.

A hazaérkezés után nem sokkal a török delegáció is megérkezett Magyarországra. Az ő programjuk is közel kéthetes volt. Az ideérkezőket is bevonták a műhelyi munkafolyamatokba, hogy bepillantást nyerhessenek hagyományos mesterségek magyar fortélyaiba. Természetesen nekik is volt lehetőségük a munkán kívül kirándulásra is, így többek között jártak Budapesten, Debrecenben, Egerben. A Nádudvaron közösen elkészített tárgyakból is rendeztek egy kiállítást.

Mind a két csoport törekedett arra, hogy a kézműves kultúrájukon túl más, olyan népi hagyományokat is bemutasson, mint a népviseletek, népdalok és néptáncok. A török diákok egy külön produkcióval is készültek, hogy felelevenítsék a török esküvői szokásokat, az esküvő hangulatát. A program azon célja, hogy a diákok megismerhessék egymás mindennapi életét, valamint a kézműves kultúráik hasonlóságát, teljes mértékben megvalósult. A tanárok is elégedettek voltak a diákok számára biztosított programokkal, mindössze azt hiányolták, hogy a két tanári kar közötti szakmai tapasztalatcserére kevés idő maradt. Annak ellenére, hogy nyelvi korlátok néha nehézséget jelentettek, sikerült nagyon jó kapcsolatokat kialakítani és barátokra is szert tenni.

nadudvar3

A törökországi kalandok után a nádudvari iskola nyitott más nemzetközi kapcsolatra is, hogy minél több ország mesterségét megismerjék, és megismertessék a sajátjukat. A program utómunkálatai jelenleg is zajlanak. A tanulók most készítik el a szakmai út során szerzett tudás alapján készített tárgyaikat, amelyeket rövidesen meg is lehet tekinteni.

További képek elérhetőek az iskola honlapján:
http://nadudvariszakiskola.hu/

Lantos Ágota – Türkinfo