2025. július 17.
Türkinfo Blog Oldal 770

Csíkvár török kapcsolata Kirklareli-Kavaklival

A magyarországi, Fejér megyei Szabadbattyán partnertelepülési szerződést írt alá a törökországi Kirklareli-Kavakli településsel. A két nagyközség most szentesített megállapodása egy csaknem másfél évtizedes kapcsolat eredményeként született meg.

Mikor és hogyan kezdődött a falu török kapcsolata? – kérdeztük Polyák István polgármestertől.

– A magyar és török kapcsolatok csaknem másfél évtizedes múltra tekintenek vissza. Szabadbattyán 15–16. századi műemléke, a török nevet viselő Kula torony (kule, kulesi török eredetű szó, tornyot jelent – a szerk.) adta a kapcsolatfelvétel alapját. A 2004-ben kezdődő hagyományőrző várjátékokon már évről évre köszöntöttünk török vendégeket, és ez a kulturális, turisztikai folyamat mára a gazdasági kapcsolatok megteremtésének szintjéig jutott el.

– Kavaklival már korábbi az ismeretség.

– A helységgel 2009-ben kerültünk először kapcsolatba, és már az akkori településvezetés kezdeményezte az együttműködés alapjainak rögzítését, megerősítését. A szorosabb kapcsolat kialakításának feltételeit azonban a múlt évben sikerült megteremteni. Ebben kiemelkedő szerepet töltött be Osman Sahbaz, a Magyar Köztársaság tiszteletbeli konzulja, a Török–Magyar Üzletemberek Egyesületének alapító elnöke, aki településünk régi barátja és a Szabadbattyánért cím birtokosa.

– Miként alakultak a további esztendők

Folytatás

Forrás: www.feol.hu

Trabzon történelme

Trabzon a török térkép szélén van. Persze az ország sajátossága, hogy mindig van olyan, ami a messzebbnél is messzebb van. Tehát Trabzon még nem a világ vége. Van még azon túl is!

De mivel amolyan térkén végei, világ végei, időnként elfelejtették őt, időnként meg újra megtaláltál. Néha a hazaiak, néha meg az ellenség. Egyszer pedig, amikor otthon égett a város, szépen le tudott lépni…

Trabzon történelme bizonyos szempontból olyan, mint az anatóliai városok történelme általában: a kezdetek a világ kezdetéig nyúlnak vissza, és mindenki megfordult itt, aki csak kardot tudott ragadni, vagy sikoltozva menekülni.

De mégis! Egy lényeges különbség akad: ott a Fekete-tenger. És bár van még utána is, mégis Trabzon volt az utolsó nagyváros. Aki utána van, az már tényleg a világ vége.

A legrégebbi, máig fennmaradt írásos emlékek a hellénektől (más néven görögöktől van). Ők valamit nagyon jól csináltak, hogy mindig ők voltak az elsők. Vagy nagyon jó népalapítók voltak, vagy nagyon jó népirtók. De az is lehet, hogy mindkettő…

Az elsők, akikről pontosan tudunk, azok a milétoszi kereskedők voltak. Időszámítás előtt 756-ban jártak erre néhány megrakott hajóval, és mint az ilyen járműveknél, eléggé lassan haladtak. Unaloműzőnek geometriai feladatokat oldogattak meg, mígnem egyikük kinézett az ablakon, és meglátott egy hegyet. Egy hegyet a sok között. Ami másabb volt, mint a többi más.

– Odanézzetek! Egy trapéz!

Ez volt a végszó. A geometriától megmámorosodott görögök kiúsztak a partra, és mindjárt építettek egy erődöt a trapéz alapú hegyre. De ez annyira nem sikerült jól, hogy a trapézt háromszögre kiigazítsák, így a város neve maradt simán Trapéz. Helyi nyelven Trebizond, Trapezund, Tribisonde, Trapezus, Trapezus, vagy Trapezous. Attól függően, ki mit ivott.

Ezzel pedig kezdetét vette a viharos történelem. Mondjuk a helyieknek nagyon nem tűnt fel, mivel a tenger is viharos volt, szinte mindig. A trabzoniak azóta is nagyon kedvelik a tengert. Kedvenc szavuk a mavi, ami kéket jelent. A kedvenc színűk pedig a kék.

Folytatás >>>

Forrás: isztambul.info – CyberMacs

Tarkan – Beni Çok Sev

„Borzasztó kudarc” – Török krízis

Németország nem tud mit kezdeni az Erdogant ünneplő török közösségekkel

Visszatetszést váltott ki, hogy német nagyvárosokban a török bevándorlók valóságos népünnepélyt tartottak június végén, miután Törökországban Erdogan megnyerte az elnökválasztást, pártja pedig a parlamenti voksolást. Miért kívánnak a német törökök tekintélyelvű vezetést az óhazának, miközben az új hazában szabadságban élnek?

Török zászlókat lengettek, rigmusokat skandáltak, sőt gépkocsikonvojokba szerveződve vonultak végig a német nagyvárosok utcáin a török bevándorlók, amikor kiderült: Recep Tayyip Erdogan török elnök újabb öt évre meghosszabbította mandátumát a június 24-i választáson. Tudvalevő volt pedig, hogy ezzel együtt kiterjesztették Erdogan hatalmi jogköreit, ugyanis elnöki rendszert vezettek be. Ráadásul a régi-új államfőt pártja, az Igazság és Fejlődés (AKP) vezető erőként támogatja majd a parlamentben.

Berlinben Erdogan több száz híve ünnepelt a Breitscheidplatzon, majd folyamatosan dudáló autókonvojuk végighaladt a Kurfürstendamm sugárúton. Helyi sajtójelentések szerint többen azt kiáltozták: „Erdogan a mi vezetőnk.”

Kölnben a török elnök lelkes támogatói szintén konvojban haladtak végig a Hohenzollernringen. A zászlók mellett a tűzijátékok is előkerültek. A rendőrségnek le kellett zárnia az utat, miután több szabálytalanságot is észleltek – írta a Kölner Stadt-Anzeiger című lap.

Dortmundban pedig videofelvétel készült arról, amint a török zászlókat lengető felvonulók Allahu Akbar (Allah nagy) felkiáltásokkal és a Kurd Munkáspártot ócsároló rigmusokkal „fűszerezve” tartottak örömünnepet. Ezt már nem hagyta szó nélkül Marco Bülow dortmundi szociáldemokrata Bundestag-képviselő, aki mikroblogján azt írta: „Elnézést, de én ettől rosszul vagyok.”
Mindezt látva Cem Özdemir, a Zöldek török származású társelnöke kijelentette: „Nézzünk szembe azzal, hogy Erdogan német-török támogatói nemcsak a maguk diktátorát ünneplik, hanem egyben kifejezik azt is, hogy elutasítják a mi liberális demokráciánkat. Csakúgy, mint az AfD. Van min aggódnunk” – írta Özdemir mikroblogján a bevándorlásellenes Alternatíva Németországnak (AfD) pártra utalva. Özdemir korábban arról beszélt: ahhoz, hogy a törökök hosszú távon jól érezzék magukat Németországban, teljes mértékben el kell fogadniuk „hazájuk értékeit és alkotmányát”.

Folytatás

Forrás: www.hetek.hu

Selda Bağcan – A török népzene mestere

Sokan gondolhatnák, hogy a török nők a férfiak árnyékában éltek az Oszmán Birodalomban. Ha azonban közelebbről is górcső alá vesszük élettörténetüket, könnyen láthatóvá válik, hogy milyen meghatározó szerepet töltöttek be Törökország felemelkedésében.

Ezeken a hasábokon hétről-hétre azokat a nagy jelentőséggel bíró török nőket mutatjuk be, akik életük során hozzájárultak Törökország fejlődéséhez, kulturális örökségéhez. Olyanokat, akiknek a munkásságát világszerte elismerés övezi és olyan „hétköznapi hősöket” is, akik tetteikkel kiemelkedtek a férfiak – esetenként – elnyomó világából.

Elena Favilli és Francesca Cavallo Esti mesék lázadó lányoknak – 100 különleges nő története című könyv nagyszerű olvasmány fiatal lányok számára, ezért hetekig állt a sikerlisták élén. Második kötete Törökországban a nőnapot megelőzően, az angliai kiadással egy időben jelent meg az üzletek polcain. Az új könyvet izgalommal várók és megvásárlók számára nagy meglepetést okozott, hogy egy török nő is szerepel oldalain. Ez a nő: Selda Bağcan énekesnő. Ismerkedjünk meg vele, hogy megtudjuk mivel érdemelheti ki a fiatal olvasók érdeklődését.

Selda Bağcan 1948-ban született Nyugat-Törökország Muğla városában. Apja török-macedón származású állatorvos, anyja krími tatár származású tanár. Két bátyja volt: Savaş és Sezer, és egy öccse, Serter, aki Selda két éves korában született. A család ezután hamarosan Van városba költözött, ahol Selda gyerekkorának nagy részét töltötte. Édesapja, Selim zenerajongó volt, szaxofonon és fuvolán játszott, ezért gyermekeit is arra ösztönözte kiskoruktól, hogy kezdjenek zenét tanulni. Selda öt évesen mandolinon kezdett el játszani. A család sok estét töltött el együtt muzsikálva.

Az édesapa tífuszláz miatti váratlan halálát követően a család Ankarába költözött. Selda folytatta a mandolinozást, majd gitáron kezdett játszani középiskolai évei alatt. Eleinte olyan angol, olasz és spanyol dalokat énekelt, melyeket a rádióban hallott. Egyetemi tanulóként már érdeklődést mutatott a hagyományos török ​​népzene iránt, illetve munkásságát korai anatóliai rock énekesek is inspirálták, például Cem Karaca, Barış Manço és Fikret Kızılok, valamint a népzenész Saniye Can.

Egyik bátyja az Ankara központjában működő, népszerű Beethoven bár tulajdonosa volt, ahol személyesen találkozhatott ezekkel az énekesekkel, és saját maga is énekesként léphetett fel.

Karrierjét profi zenészként 1971-ben kezdte el, az egyetemen töltött utolsó évben, az ankarai Erkan Özerman zenei producer ösztönzésével és támogatásával. Hat kislemezt adott ki az első évben, amelyeken török népdalokat adott elő érzelmes hangon, egyszerű akusztikus gitárral vagy bağlamával (török húros népi hangszer) kísérve. Ezek a lemezek hozták meg számára a hírnevet. 1972-ben a Török Külügyminisztérium őt választotta, hogy képviselje Törökországot a nemzetközi Golden Orpheus dalversenyen. 1980-ig további tizenkét kislemezt és három nagylemezt adott ki, s számos törökországi és nyugat-európai városban turnézott. Dalai erős társadalmi kritikát fogalmaztak meg, szolidaritást tanúsítottak a szegényebb rétegekkel és a munkásosztállyal, mely különösen népszerűvé tette a baloldali aktivisták és szimpatizánsok körében.

Kísérletezett szintetikus és elektronikus hangzással, továbbá rock and roll zenei stílussal is, de minden esetben népi hagyományokon nyugodott zenéje. Az 1980-as török ​​államcsínyt követően a katonai vezetők politikai tartalmú dalai miatt üldözték. Háromszor került börtönbe 1981 és 1984 között. Útlevelét elkobozták, ami többek között megakadályozta abban, hogy részt vegyen az első WOMAD Reading Fesztiválon 1986-ban (a nemzetközi fesztivált azóta is minden évben, júliusban tartják Angliában). Részben a WOMAD szervezőinek nyomására, útlevelét 1987-ben visszakaphatta, így azonnal európai turnéra indult, és még ugyanebben az évben Hollandiában és az Egyesült Királyságban is koncerteket adott.

Azóta is albumokat készít és Törökországban, valamint a világ számos országában koncertezik.  A török ​​zenei élet aktív szereplője. Cikkünk írásakor, 2018. júliusában is hatalmas sikerű, 2 órás koncertet adott 40 tagú szimfonikus zenekari kíséret mellett az isztambuli Harbiye Cemil Topuzlu Szabadtéri Színházban.

Az 1993-ban meggyilkolt újságíró, Uğur Mumcu temetésére írt Uğurlar olsun (Búcsú) dala nagyon népszerű lett, és az 1990-es években jellemző politikai események szimbólumává vált, egy olyan időszakban, amely számos megoldatlan gyilkosságot hozott Törökország történetébe.

A 2000-es évek végén súlyosan megsérült egy autóbalesetben, útban egy antakyai koncertre és csak hosszan tartó kezelés után épült fel teljesen a zúzódásokból és törésekből.

Szolidaritását fejezte ki 2013-ban a Gezi Park nevéhez fűződő tiltakozások mellett, noha – belgiumi koncertjei miatt – ezeken nem tudott részt venni.

2014 novemberében Selda Bağcan a hollandiai Le Guess Who? Fesztivál díszvendége volt Utrechtben. Olyan együttesekkel együtt lépett itt fel, akik zenéje követőinek tartják magukat (St. VincentTune-Yards and Suuns zenekarok).

 

Fordította: Erdem Éva – Türkinfo

Flesch István: Kurdok, kurdbarátok helytállása önkénnyel dacolva, egyenlőtlen küzdelemben

            A Török Köztársaság elnöke ünneplő tömeg örömrivalgása közepette a demokrácia győzelmének nevezte a törökországi választások eredményét. Lényegében azt, hogy most már véglegesen szentesíthette államfői jogköre népszavazáson már korábban jóváhagyott kibővítésének tervét, végbemehet tehát az eddigi hagyományos parlamentáris demokrácia úgynevezett elnöki rendszerré történő átalakítása. Ez nem kevesebbet jelent, mint az ő egyszemélyi hatalmának eddig példátlan megnövelését Törökországban. Leszámítva természetesen a szinte már a régmúlt ködébe vesző hajdani daliás oszmán időket.

            Mi most nem kívánjuk részletesen elemezni a történteket, valamint Recep Tayyip Erdoğan demokráciaértelmezését. Államfőként kétségtelenül egyértelmű győztesként került ki a választásokból. Ám a nagy szónok azt a szembeötlő másik tényt sem kerülte meg, s már „diadala” utáni első beszédében is elismerte, hogy a kettős, vagyis elnök- és parlamenti választásokon az Igazságosság és Fejlődés Pártja, az AKP, amelynek ő szintén vezetője, ugyan első lett, de saját jogán már nem alakíthatott volna kormányt. A török nagy nemzetgyűlésben így csak a Nemzeti Cselekvés Pártjával, az MHP-val már jó előre választási szövetségbe tömörülve szerezhette meg az abszolút többséget. Ez a párt szélsőjobboldali, kurdellenes fenekedő nacionalista, továbbá feltétel nélkül támogatója Erdoğan „terrorellenes” háborús politikájának a törökországi, valamint az észak-szíriai és észak-iraki fegyveres kurd mozgalommal szemben. Valószínűleg nem járunk nagyon messze az igazságtól, ha úgy véljük, hogy magatartásában máig mély nyomot hagyott „szürke farkas” születési eredete.

             „Ámbátor eredeti célunkat nem értük el, minden igyekezetünkkel azon leszünk, hogy eme vele való szövetségben oldjuk meg a problémákat” – idézett a baloldali Cumhuriyet az államfő programadó győzelmi beszédéből. A BBC Türkçe, az angol rádió török szolgálatának hírmagyarázója fel is tette a kérdést: vajon az AKP-nak még meddig lehet szüksége egy ilyen pártra? De Devlet Bahçeli pártvezér régóta fegyelmezett és hűséges „fegyverhordozója” az elnöknek.

            A sajtó kiszivárogtatta, hogy kettőjük szövetségének esetleges rossz választási szereplése esetére már most is készen állt egy terve új választások gyors kiírattatására. Ugyanúgy, mint akkor, amidőn 2015 nyarán Erdoğan – az AKP visszaesése folytán – koalícióra kényszerült volna. A kormánypárt viszonylagos kudarcát akkor az okozta, hogy erőre kapott, és a parlamentbe való bejutáshoz szükséges 10 százalékos szavazati küszöböt nagy lendülettel átugorva, önálló pártcsoportként a török történelemben először elfoglalhatta helyét az ankarai nemzetgyűlésben a baloldali kurdbarát HDP, a Népek Demokratikus Pártja, amely nemcsak a mintegy 15–20 millió kurd lakos és más nemzetiségek ügyének felkarolója, hanem általánosságban is a hátrányos társadalmi megkülönböztetéssel szembeni állampolgári egyenlőség harcosa. A novemberi előrehozott újabb választásokon aztán az elnök szemszögéből már hellyel-közel helyreállt a „törökországi világ megszokott rendje”, amennyiben az AKP újra abszolút többséget szerzett. A HDP viszont a kormány bánatára – bár szavazatokat vesztett – megőrizte parlamenti pozícióját.

            Előtte azonban tragikus események sorozata rendítette meg a közvéleményt. A fanatikusok Iszlám Államának (ISIL) öngyilkos merénylője a szíriai határ közelében fekvő Suruçban magával rántott a halálba 33 baloldali fiatalt. Ők mindannyian az Elnyomottak Szocialista Pártjának (ESP) aktivistáiként éppen nagygyűlésen készültek fel arra, hogy a határt átlépve részt vegyenek az ISIL ostroma alól felszabadult Kobanê kurd romváros újjáépítésében.

            Nem sokkal később a parancsnoki központjától függetlenedett, „különutas” egyik fegyveres PKK-csoport közleményben tudatta, hogy a fiatalok legyilkolásáért bosszúból végeztek két török rendőrrel – közelről fejbe lőtték őket. Bűncselekményüket azzal indokolták, hogy szerintük a török állam a szíriai polgárháborúban fegyverrel is támogat kurdellenes felkelőket, s így összejátszik az ISIL-terroristákkal is. E PKK-csoport véres tettétől nyilvánosan elhatárolta magát a kurd mozgalom ernyőszervezete, a Kurdisztáni Népközösségek Szövetsége (KCK), amely alá a PKK, a Kurdisztáni Munkáspárt is tartozik. A török államfő főleg erre az álnok kettős rendőrgyilkosságra hivatkozva indíttatta el, illetve újította fel a hadsereg légi és szárazföldi általános támadását a „terrorista PKK” fő fészkei ellen Délkelet-Törökországban és Észak-Irakban. Ennek során robbantak ki nagy emberveszteséggel és tízezrek menekülésével járó utcai harcok több városban páncélos fedezettel rohamozó török különleges osztagok katonái és PKK-harcosok között, akik útakadályok, mély árkok mögött és épületekben fészkelték be magukat. A kiterjedt pusztítás nyomait máig magán viseli több város, közöttük az akkor részben rommá lőtt Nusaybin és Cizre. A romok alól még most is kerülnek elő holttestek.

            Ezekkel a kegyetlen hadműveletekkel egyben véget is ért egy hosszabb tűzszünet, s megszakadt egy reményteljes béketárgyalás-folyamat, amelynek során évek óta magas szintű titkos megbeszélések folytak a kormány és a PKK, illetőleg a közvetítést vállaló HDP megbízottai között. Ennek a kurd béke- vagy más néven megoldási folyamatnak a sikeres befejezéseként már csak a tárgyaló felek aláírására várt az előzetesen az isztambuli Dolmabahçe-palotában kimunkált és záróokmányba foglalt tízpontos egyezmény. Ekkor azonban mindenki döbbenetére Recep Tayyip Erdoğan megtagadta a szükséges államfői hozzájárulását. Kormányzati alárendeltjeinek szemére vetette, ürügyként állítólag felrótta, hogy nem tájékoztatták megfelelően az ügyek állásáról. Bülent Arınç korábbi miniszterelnök-helyettes szerint viszont az elnök mindenről folyamatosan és részletesen tájékoztatva volt. Olyannyira, hogy a Cumhuriyet jelentése szerint az elnökkel telefonon egyeztettek a végső megszövegezésről, valamint még arról is, hogy milyen legyen a résztvevők ültetési rendje a megállapodás nyilvános bejelentésekor. Erdoğan azonban később akaratlanul is maga árulta el, hogy neki egyáltalán nem az ő személyes tájékoztatásának állítólagos hiányosságaival volt baja, hanem a HDP általa nem várt első akkori nagy parlamenti sikerével, mert attól tartott, hogy ez veszélyeztetheti nagyra törő egyéni politikai elképzeléseit. „Nem lehet megállapodni egy olyan politikai párttal (HDP), amelyet terrorszervezet (PKK) támogat” – jelentette ki júliusban az isztambuli Ataşehir kerületi Mimar Sinan-mecsetben elmondott ramadáni imája után.

            Mindezt azért volt szükséges bővebben felidézni, hogy megfelelően értelmezzük Erdoğan választási kampány előtti, alatti és utáni „kurdpolitkáját”, s rátérhessünk a „kurdok pártjának” mostani választási eredményeire, valamint annak bemutatására, hogy a török államfő és hatóságai ez alkalommal is miként igyekeztek a HDP-t politikai és egyéb nemtelen eszközökkel minden úton-módon mielőbb megfosztani túlélési lehetőségeitől, és kiszorítani a törvényhozásból.

             Rögtön tisztázni kell: tervükkel felsültek, de sikerült a pártnak súlyos károkat okozni. A HDP a június 24-ei általános választások eredményeként 11,7 százalékos aránnyal 67 képviselőt küldhetett a török nagy nemzetgyűlésbe, ahol a harmadik legerősebb párt lett. Délkelet-Törökországban továbbra is uralja a terepet: az itt reá adott szavazatok aránya meghaladta a hatvanöt százalékot a hagyományos erősségeinek számító, főleg kurdlakta Diyarbakır, Şırnak és Hakkari tartományokban. 55 százaléknál többet szerzett Mardinban, Batmanban és az észak-keletebbre fekvő Ağrıban, az Araráthoz közeli tájakon. A déli Mersin, Adana és Hatay tartományokban szintén átjutott a parlamenti küszöbön.

            A szavazók több mint tíz százaléka támogatta a kurdbarát pártot Isztambulban és az égei-tengeri Izmirben is. A HDP már nem csupán regionális párt, hanem hatásköre kiterjed az egész országra is. Tény azonban, hogy – mint ez a BBC Türkçe honlapjának összeállításából kitetszik – míg nyugaton erősödött, addig keleten, éppen a legfontosabb kurd vidékeken a korábbinál jóval kevesebben szavaztak rá, noha döntően itt is megőrizte fölényes erejét.

Török bakancs(lista) – Fedezze fel a 8000 éves történelmet

Úgy mondják, hogy a világ tágasságát csak a túrázók ismerik. Az idő elveszíti minden jelentőségét, amikor 1, 10 vagy 50 km távolságot kell megtenni gyalogosan.

Az utazás az idő és a tér eltolódása, megváltoztatja és átalakítja az utazót is. Az út, amelyet megteszünk, egyúttal az én megismerése, önmagunk próbatétele is.

Törökország Ephesus-Mimas túraútvonala

Az Epheszosz-Mimas útvonal, amely az égei-tengeri Izmir tartományán halad át, festői utazást nyújt a 8000 éves török történelem és kultúra felfedezésére vágyó utazók számára.

Kép: AA/Emin Mengüarslan

A 709 km-es útvonal 49 gyalogos és kerékpáros úttal kapcsol össze hat nyugat-török antikvárost: Ephesus (Ephesus-Selçuk), Kolophon (Değirmendere-Menderes), Lebedos (Ürkmez-Seferihisar), Teos (Sığacık-Seferihisar), Klazomenai (Urla) és Erythrai (Ildırı-Çeşme).

Forrás: rota.yarimadaizmir.com

Az utazás az Artemisz- templom előtt kezdődik Epheszosz ősi városában, majd Seferihisaron, Güzelbahçe falun, Urlán, és Çeşme körzeteken áthaladva Mimasban (ma Karaburun) ér véget.

Fotó: Erdem Éva – Türkinfo

Az útvonal követi azokat az ösvényeket, amelyek az ókori városállamok között kereskedelmi és kulturális összeköttetést jelentettek – mondta Ertuğrul Tugay, a Török Hegymászó Szövetség alelnöke.

„A célunk a projekt előkészítése során az volt, hogy helyreállítsuk az Izmir-félsziget hat jón városát összekötő utakat, és bemutassuk azokat a mai utazóknak” – mondta Tugay.

Az ókori helyszínek mellett az útvonal olajfaligetekkel, szőlőskertekkel, rétekkel és halászfalvakkal tarkított, mely a főutaktól, a gyalogutaktól és a homokos strandoktól függően kanyarog ide-oda. Természetesen időnként a tenger, és az azt övező hegységek lejtői mellett halad el. Ebben a csodálatos filmben „végigfuthatjuk” a távot.

Az útvonal mentén a mindenképpen megemlítendő látnivalók közé tartozik Urla kikötője és Çeşmealtı tengerpartja. Az ősi Klazomenai városban az utazók ellátogathatnak a világ első nagyüzemi olívaolaj sajtolójába, amelynek története az i.e. 6. századig nyúlik vissza. Nem hagyható ki az UNESCO Világörökség részét képező Epheszosz ősi kikötővárosa sem, a görög történelem gazdagságával, Celsus könyvtárával, amfiteátrumával és több tucat más feltárt épületével.

A kerékpárosok az útvonalon 773 km nyomvonalat járhatnak be. Çeşme kikötője és az Artemisz- templom között elnyúló 190 km-es szakasz megfelel az európai kerékpár-hálózat (EuroVelo) szabványoknak, így a kerékpárosok részére a máshol megszokott élményt nyújtja.

Részletes információk (törökül és angolul): rota.yarimadaizmir.com

Fordította: Erdem Éva – Türkinfo

Kayseray

16,474FansLike
639FollowersFollow