2025. július 17.
Türkinfo Blog Oldal 768

Török objektív: İsa Çelik – AFIAP fotóművész

„A fényképezés nem tudja megváltoztatni a világot, de meg tudja mutatni, különösen akkor, amikor az épp változik.” MARC RIBOUD (1923)

Sorozatunkban olyan fotósok szerepelnek, akik képeikkel változó világunkat mutatják be nekünk. Lássuk a világot az ő lencséjükön át, mert sokszor olyat is meglátnak, amit mi nem.

İsa Çelik 1944-ben Mersin megye,  Gülnar kerületében született. 1970-ben végzett Ankarában a Gazdaság- és Kereskedelemtudományi Akadémia Üzleti Gazdaságtudományi Tanszékén.

Fotózni 1958-ban kezdett, fő témája az „Ember” és a „Gyermek”. 1973-ban is „Ember” tematikával nyílt kiállítása, melyet az évek során százas nagyságrendben követtek kiállítások és diabemutatók.

Több nemzetközi versenyen való részvétele alapján elnyerte az „AFIAP: a FIAP művésze” elismerést, melyet a FIAP (Fédération Internationale de l’Art Photographique – Nemzetközi Fotóművészeti Szövetség) ítél oda az arra érdemes művészeknek.

A fotóművészi munkásságán túl számos plakátot és posztert, könyv- és CD-borítót tervezett. Gyermekkönyvek illusztrátoraként is többször dolgozott.

Filmművészetben szintén hírnévnek örvend. Rajzfilmeket készített, sőt saját maga is játszott játékfilmekben. A Nemzetközi Arany Narancs Antalyai Filmfesztiválon, Nemzetközi Adanai Filmfesztiválon és az Ankara Filmfesztiválon is zsűritag volt.

Kilenc könyv elkészítése is a nevéhez fűződik. Többek között a „Nazım Hikmet fotó-grafikus művek album” című művészeti album, a „Naldöken” és az „Állj, ne menj!” című mesekönyvek.

Sunahan Develioğlu – a Türkinfo munkatársa – a forrásokban megtalálható információkat a következőkkel egészítette ki: „Isa barátjaként elmondhatom, hogy Törökország legnagyobb bakelitlemez-gyűjteményével rendelkezik. Mikor meglátogatom őt, felrakja és lejátssza nekem a Seyyan Hanım által előadott Suna tango című dalt. Továbbá hatalmas fényképezőgép-gyűjteménye is van. Műhelye Isztambul Tünel kerületében található, mely nagyon érdekes kövületekkel, növényekkel, újságkivágásokkal, utcai hirdetőtáblákkal teli. Leginkább olyan mint az isztambuli biennálé.

Fényképekről, fényképészről szubjektíven

A művészről végzett kutatások során egy cikkben saját vallomását olvastam, melyben arról mesél hogyan kezdődött a fotózás iránti érdeklődése. El sem tudjuk ma már képzelni ezt az időszakot, de pont ezért lehet számunkra inspiráló.

A művész urat a fotózás akkor ragadta magával, amikor életében először hallotta meg az exponáló gomb hangját. Gyermekkorát a Toros hegységben, Mersin városhoz tartozó Gülnar kerületben töltötte. A benne rejlő művészetet nyilvánvalóvá tette, amikor saját házfalukra festett. „Akkoriban a falak agyaggal burkoltak voltak. Anyám, hogy rajtakapjon a falfestésen, azzal, hogy ég a kezem, az agyagba erős paprikát kevert egyszer” – meséli. „Egy nap apám hazaérkezve azt mondta, hogy jött a <képes>. Nem tudtam, hogy ez mit jelent. Felöltöztünk és együtt elmentünk a szőlőbe. Tudtuk, hogy fekete-fehér lesz a kép, de úgy gondoltuk mégis legyen a háttér zöld, ezért választottuk a szőlősorokat. Sorba álltunk. A fényképész azt mondta, ha összedől a világ, akkor sem mozdulhatunk meg. És azt a hangot, amit akkor hallottam, azóta is követem.”

Első fényképezőgépét Ankarában vásárolta úgy, hogy tanulóként gyűjtögette össze az árát. „Nagyon rossz bakelit gép volt. Egy papírzacskóba dugtam, úgy raktam a zsebembe, hogy elővehessem, ha szükségét éreztem” – meséli a régi emlékeket. Az első modellek, akikről képet készített, az Ankarában található Güven park szobrai voltak. Nem kérte már a barátait, hogy álljanak modellt, inkább a szobrokat fotózta hóban, esőben, sárban. „A fekete-fehér részleteit, a téma alapos megismerését így tanultam meg. Addig dolgoztam a témán, mígnem az az eredmény volt a kezemben, amit elképzeltem” – vallotta a művész.

Ezeket a sorokat olvasva eszembe jutott egy film, melyet legalább 15 éve láttam, de azóta is emlékszem rá szinte minden részletében. Ez a film a Vizontele című török mozifilm, amiben egy televíziókészülék kerül egy olyan isten háta mögötti faluba, ahol még soha nem láttak egyet sem. Mindent megtett a falu lakossága annak érdekében, hogy nézhessék a csodát a dobozban. Bizony sokak életére hatással volt ez a készülék éppúgy, mint İsa Çelikre gyerekkori találkozása a fényképezőgéppel.

Életrajzi információk forrása: http://www.akfad.com/isa-celik-kimdir/

Szerző: Erdem Éva – Türkinfo

Most már az egész világ megismerheti a fekete-tengeri dallamos jelnyelvet és a Hıdrellez tavaszváró ünnepet!

Az UNESCO Meghatározatlan kulturális örökségek védelmi egyezségének törökországi végrehajtó szervezete, a Kulturális és Idegenforgalmi Minisztérium Kutatási és Oktatási Intézete folytatja munkálatait, céljuk, hogy az UNESCO által az egész világ megismerkedjen a meghatározatlan kulturális örökségi elemekkel, illetve hogy ezek az emberiség közös emlékei legyenek.

E munkálatok kiterjesztésének köszönhetően a 2017. december 4-8. között megrendezett, a Dél-Koreai Köztársasághoz tartozó Jeju szigetén tartott, UNESCO Meghatározatlan kulturális örökségek védelmének 12. nemzetközi bizottsági tárgyalásán a Törökországot képviselő “fütty-nyelv” szavazati többséggel került fel az UNESCO Sürgős védelmet igénylő, meghatározatlan kulturális örökségek listájára.

Törökország fekete-tengeri régiójának meredek hegyei és nehéz ökológiai viszonyai vezettek ehhez a különleges, Törökország más területeitől teljesen eltérő kulturális hagyománynak a kialakulásához. A tartomány domborzati viszonyai egymástól messze lévő házak építését tette csak lehetővé. A hatalmas távolság miatt a hagyományos szóbeli kommunikáció technikailag lehetetlen, így az itt élő emberek a szükséges helyzetekben kihasználják a fütyülés közben létrejövő magas hangterjedelmet. A fütty-nyelv az ujj-nyelv-fog-ajak-arc együttes használatával kibocsájtott fütyülés szóbeli jelentéseket nyerő kommunikációs rendszere. Napjaink technológiája mellett szinte teljesen feledésbe merült, azonban a Fekete-tenger keleti régiójában, főleg Giresun, Ordu és Gümüşhane városában még mindig használatban van.

A fütty-nyelv felvételét még 2016-ban javasolták, és hatalmas érdeklődés övezte a 2017-es decemberi konferencián, így nem meglepő, hogy egyhangú szavazással került fel a listára.

A kulturális és idegenforgalmi miniszter, Numan Kurtulmuş a dél-koreai konferenciákról hazatérve a Twitteren tett nyilatkozatában a következőket írta: “A Fekete-tengernél évszazadok óta felcsengő madár-nyelvként is ismert fütty-nyelv felkerült az UNESCO “Sürgős védelmet igénylő, meghatározatlan kulturális örökségek” listájára. Elismerésem az összes fekete-tengeri testvéremnek, akik a mai napig éltetik e hagyományt. Gratulálok!”

Ugyanezen a tárgyaláson Törökország és Macedónia közös projektje a „Tavaszváró ünnepek: Hıdrellez” nevű, meghatározatlan kulturális örökségi eleme is felkerült az emberiség meghatározatlan kulturális örökségeit felvonultató listára.

Az évszakok ciklikus változásainak bűvkörében élő emberek Anatóliában a történelem kezdete előtti időktől egészen máig különböző rituálékkal és ceremóniákkal ünneplik a tél végét és a természet ébredését.  Ezek közül a ceremóniák közül az egyik legfontosabbat, a Hıdrellezt, napjainkban is ünneplik egészen a Balkán-hegységtől Közép-Ázsiáig. Törökországon belül mindenhol éltetik ezt a hagyományt, elsősorban Trákiában.  A Hıdrellez ünnepek mutatják, hogy különböző kultúrák milyen kölcsönhatással vannak egymásra.

A 171 ország támogatását élvező UNESCO Meghatározatlan kulturális örökségeinek védelmi egyezségének keretein belül Törökországot beválasztották a végrehajtó szervezetbe, így szót nyert az UNESCO felső szintű véglegesítő bizottságában.

Ez idáig összesen 14 világörökségnek minősített kulturális emlékkel büszkélkedhetett Törökország, azonban a Sürgős védelmet igénylő, meghatározatlan kulturális örökségek listáján először kapott helyet törökországi emlék. A Törökországon belüli Meghatározatlan kulturális örökségek listája így most már 16 névvel büszkélkedhet,  a kategórián belül ezzel sikeresen védi helyét az első 5 ország között.

Dora Uysal – Türkinfo

Forrás: Hürriyet, T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı

İzmir Metro F. Altay – Evka 3 Hattı

Kép: İZMİR METRO A.Ş.

Ebben a kávézóban oroszlánt mutogatnak üvegkalitkában

Egy isztambuli kávézó tulajdonosát állatkínzással vádolják, miután maga tette fel az internetre a videót, melyben a kávézó vendégeit egy fiatal oroszlán szórakoztatja.

A Khaleesi névre keresztelt nőstény állat a felvétel tanúsága szerint egy üvegkalitkában járkál fel-alá a kávézóban, miközben egy kislány rohangál előtte. Hamarosan kiderült, hogy a Mevzoo kávézó papagájokat, krokodilokat és lovakat is tart.

A tulaj, Cengiz Şıklaroğlu elmondása szerint a török törvények értelmében a kávézója „B osztályú állatkertnek” minősül, és hogy csak olyan állatokat fogad be és etet a saját költségén, amelyekre bajos lenne az állatkertekben vigyázni – és egyébként jóval nagyobb életteret biztosít nekik, mint amit az Állatkertek Világszövetsége javasol.

A videó megjelenése óta a Change.org-on petíció is készült a nagymacska kiszabadításáért. A török hatóságok vizsgálatot indítottak az ügyben, és kötelezték a Mevzoot, hogy három hónapon belül bontsák el az oroszlán üvegkalitkáját.

A török média szerint a kávézóban további 35 nyúl, jó pár flamingó, négy kígyó, négy ló, két papagáj, két krokodil és egy iguána él.

Forrás és videók: www.nlcafe.hu

A fásult isztambuliak Izmirbe menekülnek

GETTY/Alexander Koerner – Izmir, Törökország, 2016. május 26.

Amikor múlt hónapban megjelent a 2017-es év leggyorsabb ingatlan-áremelkedését mutató világvárosainak listája, nagy meglepetést okozott, hogy a divatos Berlin került a lista élére.

Ennél is meglepőbb, hogy a lista második helyén Izmir, Törökország harmadik legnagyobb városa áll, ahol tavaly 18,5%-kal emelkedtek az ingatlanárak. Az Égei-tenger partján fekvő város és a várost körülvevő Izmir tartomány az elmúlt években intenzív belső migrációt tapasztalhatott meg, mely megdöbbentő árakat és egyre nagyobb ingatlanspekulációt eredményezett.

Az Izmirben letelepedők közül sokan Törökország legnagyobb városából, Isztambulból érkeznek ide, a városból, amely évtizedek óta az ország más részeiről érkezők elsődleges célpontja volt. A hivatalos adatok szerint 2015 és 2016 között a városból kitelepülők száma 70 000-rel meghaladta a beköltözők számát.

A török ​​média idei beszámolója szerint 2017-ben több mint 18 000 ember hagyta el Isztambult Izmirért, s az áttelepülők csoportja leginkább értelmiségiekből tevődött össze. 2016-ban 16 000 ember tette ugyanezt. A szakemberek – akik a folyamatot agyelszívásként értékelik – az elvándorlás fő okaiként a zsúfolt közlekedést, a betonfelületek megállíthatatlan növekedését és az elmagányosodást említették.

Eközben az izmirek amiatt aggódnak, hogy ez a bevándorlási hullám negatív hatással lesz majd saját életükre.

„Mivel itt kevesebb a munkalehetőség, mint Isztambulban, ezért sokan szembesülhetnek azzal, hogy épp a szomszédaik miatt szorulnak ki a munkaerőpiacról” – mondja Ali Kincal, izmiri őslakos.

Kincal azt is elmondta, hogy egy alkalommal, amikor épp a városi buszon utazott, egy urlai (Izmirtől 40 km-re délre fekvő város) lakos panaszkodott az újonnan érkezők beáramlásáról.

„Ahogy látom, sok új és nagyon drága beruházás folyik mindenütt, és a sok vevő – a rendkívül fényűző projektek talán legtöbb vevője – nem Izmirből származik” – mondta Kincal.

Izmir tartomány az ország legnépszerűbb nyaralóhelyei közé tartozik. Itt található a tengerparti Çeşme vagy a festői, gyönyörű homokszínű kőházairól ismert Alaçatı. Izmir városa csak egy rövid autóútra fekszik ezektől a helyektől, és olyan városi életvitelt tesz lehetővé, amely élénk, de mégsem olyan kaotikus, mint Isztambulban.

Múlt vasárnap este Alsancakban, Izmir fő szórakoztató negyedében, a közelmúltban megnyitott bárokkal és éttermekkel szegélyezett mellékutcák zúgtak a főként fiatalokból álló tömegek hangzavarától. Nyilvánvaló, hogy ezen a területen jelentős változások történtek. Csak pár lépésre innen, a Kordon sétányon összegyűlt emberek tömegei a sörüket kortyolgatva, napraforgómagot eszegetve élvezték a kilátást.

A három millió lakosú Izmir az évek során is terjeszkedett: a környező domboldalakon illegális lakótelepek épültek, közülük számos nem messze helyezkedik el a városközponttól. A környék népszerűségének köszönhetően ezeknek az engedély nélkül – és gyakran egy éjszaka alatt –  felhúzott lakásoknak nagy eséllyel az lesz a sorsuk, hogy lerombolják őket, hogy új házakat építsenek a telken. Isztambulban már évek óta zajlik ez a folyamat, mely jelentős természeti és szociológiai átalakulást eredményez.

Ezzel párhuzamosan jelentős közlekedési fejlesztések kezdődtek Izmirben: a várost Isztambullal összekötő autópálya várhatóan 2019-ben készül el, amelynek eredményeképpen a kilencórás autóút négy óra alá csökkenhet. Az Izmirt és Ankarát összekötő nagy sebességű vasút megépítését 2020-ra tervezik. Egy közelmúltbeli találkozón Izmir polgármestere, Aziz Kocaoğlu a tömegközlekedési járatok számottevő fejlesztéseiről számolt be, amelynek során a metrórendszer meghosszabbítását és egy olyan elővárosi vonal bevezetését ígérte, amelyet villamoshálózatokkal egészítenek ki.

Ahogy az isztambuliak ezrei egyre inkább belefáradnak a magas árakba, a szörnyű forgalomba, a túlzsúfoltságba, a véget nem érő építkezésekbe és a csak elvétve felfedezhető zöldterületek hiányába, Izmir és a közeli vidéki városok egyre vonzóbbá válnak. S habár ez a nagy kereslet elkerülhetetlenül növeli az árakat, és jelentős változásokat is eredményez, a helyieknek valószínűleg eszük ágában sincs, hogy máshová költözzenek.

„A helyiek másfajta identitással rendelkeznek. Annak ellenére, hogy egyfolytában panaszkodnak miatta, nagyon szeretik a várost” – mondta Kincal.

Fordította: Lukács Eszter – Türkinfo

Forrás: Al-monitor

Müzeyyen Senar: „A köztársaság dívája”

Sokan gondolhatnák, hogy a török nők a férfiak árnyékában éltek az Oszmán Birodalomban. Ha azonban közelebbről is górcső alá vesszük élettörténetüket, könnyen láthatóvá válik, hogy milyen meghatározó szerepet töltöttek be Törökország felemelkedésében.

Ezeken a hasábokon hétről hétre azokat a nagy jelentőséggel bíró török nőket mutatjuk be, akik életük során hozzájárultak Törökország fejlődéséhez, kulturális örökségéhez. Olyanokat, akiknek a munkásságát világszerte elismerés övezi és olyan „hétköznapi hősöket” is, akik tetteikkel kiemelkedtek a férfiak – esetenként – elnyomó világából.

2015. február 8-án hunyt el Müzeyyen Senar, a klasszikus török zene egyik legjelentősebb képviselője a 20. században.

Törökország kulturális átalakulása meghatározó volt az oszmán és a köztársasági időszak között. A köztársaság feltételei és tilalmai szigorúak voltak, melynek következtében sokan művészi ízlésük megváltoztatására kényszerültek.

1925-től kezdve a kemalista kormány forradalmi újításokat vezetett be az élet szinte minden területén, így többek között a ruházkodásban, az időszámításban, a mértékegységekben, az ábécében is. A kormány a zenei ízlést is meg akarta változtatni, ezért 1934-től kezdődően a 600 éves klasszikus oszmán repertoárt kihagyták a hivatalos török rádióműsorokból.

1934. november 1-jén Mustafa Kemal Atatürk a török nagy nemzetgyűlés megnyitó ünnepségén így szólt: „A zene, melyet ma hallgatunk kell, nem éri el a megfelelő szintet. Ennek pontosan tudatában kéne lennünk. Elkerülhetetlenül szükséges, hogy összegyűjtsük azokat az értékes nemzeti dallamokat és szavakat, amelyek érzékeny gondolatokat és érzéseket fejeznek ki, és amelyek ezeket az általános zenei szabályokkal összhangban dolgozzák fel. A török nemzeti zene csak ezen az úton járva válhat híressé és csak így foglalhatja el méltó helyét a világzenei körökben.”

A fenti beszéd a klasszikus oszmán zene halálát jelentette. A belügyminisztérium betiltotta az oszmán klasszikus zenét, és a rádiók két éven át nem sugározhattak oszmán zenei előadásokat.

Mindebben a legtragikomikusabb, hogy maga Atatürk a klasszikus oszmán zene nagy kedvelője volt, és mindig tartott maga mellett pár oszmán zenei előadóművészt. Elnöki rezidenciáján nagy lelkesedéssel hallgatta a kiemelkedő énekeseket, férfiakat és nőket, fiatalokat és időseket egyaránt. Ezen énekesek között volt egy leány is. Müzeyyen Senar 14 éves korában énekelt Atatürk udvarán.

 Korai évek

Müzeyyen Senar 1918. július 16-án született Bursában. Apja, akinek beceneve „Cerrah Mehmet” (sebész Mehmet) volt, egy kávézót üzemeltetett a településen. Anyja, Zehra, aki gyönyörű hangjáról volt ismert, női közönségének a Koránból olvasott fel. Müzeyyennek egy nővére és egy bátyja volt.

Müzeyyen szülei nem éltek boldogságban: mindig veszekedtek, és Zehra sokat panaszkodott Mehmet hűtlensége miatt. Ez a helyzet nagy hatással volt Müzeyyen Senar későbbi házasságaira és válásaira. Az idős férfiak iránti vonzódása abból eredhetett, hogy apja nem volt hajlandó részt venni a gyereknevelésben.

A fiatal Müzeyyen (forrás: uludagsozluk.com)

Müzeyyen zenei elismerése akkor kezdődött, amikor kísérni kezdte édesanyját koránolvasás közben. Teljesítménye nagyon meglepte a falusi vallásos asszonyokat, mert Müzeyyen hangja – fiatal kora ellenére – rendkívül érett és erős volt. Egy idő után Müzeyyen édesanyja elhagyta férjét, és Isztambulba költözött.

Müzeyyen három évig apjával maradt, majd tizenkét évesen anyjához költözött. Isztambulban folytatta tanulmányait, ahol egy zenetanár felkarolta, és beadta jelentkezését a híres Üsküdar Musiki Cemiyetibe, az üsküdari Klasszikus Zenei Társasághoz.

Egy fiatal díva felemelkedése

Müzeyyen kora jelentős zenészeitől tanult: például Kemal Niyazi Seyhuntól, a híres hegedűvirtuóztól vagy Hayriye asszonytól, a híres lantművésztől.

Mindenki, aki hallotta Müzeyyen előadását, elismerte erőteljes hangját. Szinte minden kiváló klasszikus zeneszerzővel együtt játszott: Sadettin Kaynakkal, Selahattin Pınarral, Lemi Atlíval és Mustafa Nafiz Irmakkal. Tinédzser kora ellenére az isztambuli hagyományos klasszikus zenei elit művészei közé sorolták.

1932-ben az isztambuli rádióban kezdett énekelni. Senar rádióelőadásait nagy figyelem övezte. Hallgatói között volt  İbrahim Dervişzade, aki a „10. Yıl Belvü Gazinosu” nevű népszerű varieté tulajdonosa volt. Dervişzade felkérte a fiatal énekesnőt, hogy játsszon a műsorban, aki ezt elfogadta, és 1933 őszén fellépett a színpadon. Dicsfényben úszott. Tinédzser kora óta sztárként viselkedett. Kérésére a csoportban való éneklés helyett szólóénekesként lépett fel ezt követően. Így lett a török népzene legfigyelemreméltóbb szólistája.

Senar 1933-ban – 15 évesen –  vette fel első lemezét. Egyesek szerint több mint 5000 hangfelvételt rögzített.

Ének az elnökért

Tehetségéről az egész országban hallottak, így Mustafa Kemal Atatürk elnök is, aki nagy szerelmese volt az oszmán klasszikus zenének. S bár az effajta zenét az 1930-as években két évre betiltotta, ugyanakkor Senarnak különleges meghívást küldött, hogy énekeljen a rezidenciáján. Senar többször is énekelt Atatürknek.

Atatürk és a fiatal Müzeyyen (forrás: hurriyetdaily)

Elérkezett karrierje csúcsára, mely helyezést évtizedeken át meg is őrzött. Ő volt a modern török klasszikus zene népszerűsítésének vezető énekese, amely hagyományos oszmán udvari zene volt. Egészen 1941-ig minden csütörtökön az Isztambul Rádióban énekelt. A török klasszikus zene híres művészének és zeneszerzőjének, Mesut Cemilnek a meghívására egy ideig az Ankara Rádióban is szerepelt.

1983-ig különböző nagyvárosokban lépett fel, s számos koncertet adott  Törökországban és külföldön. Az 1980-as évekig az ország legismertebb hangjai közé tartozott. Ebben az időben nehéz lett volna olyan valakit találni, aki még soha nem hallotta Senart énekelni.

Legismertebb dalai közé tartoznak: Ne Olursun Güzelim Sevsen Beni (Kérlek, szeress, drágám), Dalgalandım da Duruldum (A múltban hányódtam, most megérkeztem), Benzemez Kimse Sana (Nincs hozzád hasonló), Akşam Oldu Hüzünlendim Ben Yine (Este van, és megint bánatos a szívem), Ben Seni Unutmak için Sevmedim (Nem szeretnélek elfelejteni), Fernye, Ormancı (Erdőlakó).

Később Umm Kulthum számait szinkronizálta olyan arab filmekben, amelyeket török mozikban mutattak be. Néhány filmben szerepelt is, így a Kerem ile Aslı-ban (Kerem és Aslı), Ana Yüreğiben (Anyai szív) és a Analar Ölmezben (Az anyák soha nem halnak meg). Ez utóbbi életrajzi történeten alapul.

Senar nagyon erős, mély hangjáról volt ismert. Éneklési módszere az egyes szótagok és hangok hangsúlyozásán múlott. Ella Fitzgeralddal és Umm Kulthummal hasonlítják sokszor össze, bár Senar kevésbé kacéran, inkább ünnepélyesen énekelt. Általában komolyan, mégis lelkesen énekelt. Meg volt a hangja hozzá, hogy betöltse a teret. Számai hallgatásakor az embernek az az érzete támad, mintha elkísérné az éneklésben. Barátságosan és őszintén énekelt.

Állami művész

Számos alkalommal kitüntették. 1998-ban hivatalosan is elnyerte az állami művész címet, amelyet azonban nem volt hajlandó elfogadni. Ugyanebben az évben különleges lemezt készítettek azok a fiatal énekesek, akik szerették őt, többek között Ajda Pekkan, Sezen Aksu, Nilüfer és mások. A lemezen Senar legjobb dalai hallhatóak a fiatalabb dívák előadásában.

Müzeyyen Senar tiszteletére kiadott album (forrás: opus3a.com)

Sezen Aksu különleges ünnepséget is rendezett 2004-ben az énekesnő művészetének 73. évfordulójára. Bülent Ersoy, a török klasszikus zene modern dívája fényképes kiállítást szervezett Müzeyyen Senar tiszteletére 2009-ben, melynek címe „Müzeyyen Senar: Cumhuriyet’in Divası” (A köztársaság dívája) volt.

Müzeyyen Senar 2015. február 8-án, 97 esztendősen hunyt el. Február 10-én került sor a temetési szertartásra, melyen számos énekes, színész és színésznő vett részt a Bebek-mecsetben és a Zincirlikuyu temetőben.


Fordította: Lukács Eszter – Türkinfo

Forrás: Daily Sabah (borítókép: wikipedia)

 

16,474FansLike
639FollowersFollow