Egy popénekes megverése miatt több éves börtönbüntetés fenyegeti Arda Turant, a törökök százszoros válogatott labdarúgóját. A 31 éves játékos ellen hétfőn szexuális zaklatás, tiltott fegyverviselés és testi sértés címén emeltek vádat, és ha bűnösnek találja a bíróság, akár 12 évet is kaphat, írta az MTI.
A Barcelonától a török élvonalbeli Basaksehirhez kölcsönadott középpályás a múlt héten egy isztambuli éjszakai bárban összekülönbözött Berkay Sahin popsztárral. Sajtóértesülések szerint Turan kikezdett az énekes feleségével, mire a két férfi egymásnak esett, és a futballista eltörte Sahin orrát. Erre a sértett elment egy kórházba, csakhogy Turan oda is követte őt egy övébe dugott pisztollyal, amely állítólag véletlenül elsült.
Azt már tudjuk, hogy Törökországban sem egyszerű az óvoda– vagy iskolaválasztás, és még sok-sok – magyar szemmel mindenképpen – érdekességgel találkozni, ha az iskolák háza táján nézelődünk. Kezdjük azzal rögtön, hogy minden hétfőn himnusszal és a nemzeti zászlóval indul a hét az iskolában, majd ugyanezzel a ceremóniával fejeződik be péntek délután. Reggel 8 és 9 között az összes nagyobb város garantáltan be van dugulva, és a járművek tekintélyes hányadát az iskolabuszok teszik ki, amellyel a diákokat szállítják az iskolába. Lehet-e ezen csodálkozni, ha arra gondolunk, hogy idén közel 17,5 millió törökországi diák kezdte meg a tanévet, ami mellesleg 67 ország népességénél is magasabb szám?
A kép forrása: Haber 7
Bekerülnek a rendszerbe
A kicsiknek legkésőbb 6 éves korukban el kell kezdeniük az iskolát, azt megelőzően csak egy évig kötelező az óvodai nevelésben részt venni, amit inkább iskolai előkészítőnek neveznek. Természetesen korábban is mehetnek óvodába, ha indul a korosztálynak megfelelő csoport, ha van elég hely, vagy ha a szülők tudják finanszírozni a magánóvodák nem ritkán borsos tandíját.
Óvodából az iskolába
Az oktatási törvény szerint az általános iskola 1. osztályát az adott tanév szeptember végéig a 66. hónapot betöltő, vagyis az 5,5 éves gyermekek kezdhetik. A szülő saját felelősségére, külső szakvélemény megkérése nélkül kérhet egy év halasztást, ha szeptemberig csak a 69. hónapot tölti be a gyermeke, és úgy érzi, nem iskolaérett még. Külső szakvéleménnyel alátámasztva a 70-71 hónapos gyermekek is maradhatnak egy plusz évet óvodában. A 72 hónapos, vagyis a 6. életévüket betöltötteknek viszont nincs mese, menni kell az iskolába.
Az általános iskola első négy éve
Törökországban 4+4+4 évet kell kötelezően eltölteni az iskolapadban. Az alapfokú oktatás 8 éves, itt is beszélhetünk alsó tagozatról (4 év) és felső tagozatról (4 év).
Alsó tagozatban nincsenek osztályzatok, a tanítók szövegesen értékelik a diákokat, ez kerül bele a bizonyítványba minden félév végén. Ezekben az években a gyerekek többnyire egy pedagógussal töltik a napjukat, akik a nemzeti tantervben meghatározott kötelező tantárgyakat tanítják. A magániskolák plusz foglalkozásokat is kínálnak, ám biztosan van matematika, török nyelv, rajz, zene, angol, környezetismeret, és szó szerinti fordításban „életismeretek”, amely keretében a gyerekek a családról, a környezetükről és a természetről tanulnak. Ez a tantárgy később társadalmi ismeretek néven folytatódik, és a tananyag kiegészül földrajzzal és történelemmel is.
A kép forrása: Hürriyet
A magániskolákban változatos a kép, iskolától függően sok egyéb órát is kínálnak: természettudományok (növények, állatok, kertészkedés, befőzés, tartósítás), dráma, sakk, robotika, kísérletezés, Lego matek stb. Az idegen nyelvet az állami iskolákban 2. osztálytól kezdik, míg a magániskolákban rögtön az 1. osztálytól.
A 4. osztályban komolyodik a helyzet, bevezetik az osztályozást. Innentől kezdve a diákok félévente két központi dolgozatot írnak minden kötelező tantárgyból, és a kettő százalékos átlaga határozza meg a félévi osztályzatot. Nincsenek évközi röpdolgozatok, szóbeli számonkérés, csak ezen a két dolgozaton kell jól teljesíteniük. A szülők szerint ez bőven elég, hisz az első megmérettetés szinte egy hónappal az iskolakezdés után jön, éppen csak sikerül addig megszokni, hogy vége a nyárnak.
4.-ben jön be a hittan óra, és ez az év más miatt is fontos: a diákok 4. osztálytól jelentkezhetnek ösztöndíjra a magániskolákba.
Az ösztöndíjrendszer
Törökországban ösztöndíjrendszert vezettek be, amely arra hivatott, hogy a tehetséges diákok kedvezményes tandíjjal vagy ingyenesen látogathassanak az államinál több lehetőséget kínáló magánintézményeket. A magániskolák egyénileg, évfolyamonként szervezik saját vizsgájukat, amelyre bármelyik diák elmehet, aki ott szeretné folytatni a tanulmányait. Eredményes vizsga esetén az iskola kedvezményt nyújt a tandíjból, ez vonatkozhat csak a következő tanévre, de akár 4 tanévre is. Ha a diák több iskola vizsgáját is sikeresen megírta, akkor a kapott ajánlatok tükrében döntik el a szülővel, hogy melyik iskolát választják.
A kép forrása: Hürriyet
A rendszer óriási pozitívuma, hogy a hátrányos helyzetű gyermekek is lehetőséget kapnak arra, hogy a tehetségüknek megfelelő oktatásban részesüljenek. Hátránya viszont, hogy 4. osztálytól mást sem hallanak, mint hogy azért (is) kell tanulniuk, hogy minél magasabb pontszámot érjenek el az ösztöndíjvizsgán, minél jobb helyre felvegyék őket, és minél kevesebb tandíjat kelljen fizetni a következő tanévben. Bár a vizsgákon való részvétel önkéntes, sok szülő és tanár szerint óriási nyomásként nehezedik a kisdiákokra. Egyesek arra is panaszkodtak, hogy az intézmények valószínűleg már előre bekalkulálják a lehetséges árengedményt az éves tandíjba. Így fordulhat elő, hogy az alsó tagozatosok kedvezmény nélküli tandíja sokkal kevesebb – akár fele – a felső tagozatosok tandíjának. Végtére is a magániskolák célja az, hogy minél több tehetséges gyermeket szerezzenek meg, mert a megítélésük azon múlik, hány gyermek nyer felvételt tőlük köztudottan erős középiskolákba, egyetemekre.
Az ösztöndíjrendszer mellett az állam több módon is támogatja a tehetséges tanulókat. Központi felmérő tesztek megírása után tehetséggondozó programba kerülhetnek a gyerekek, aminek a keretében délutáni foglalkozásokon vesznek részt egy oktatási központban. Ha a gyerek tudja tartani a tempót az iskolai kötelezettségei mellett, akkor megnő az esélye arra, hogy később az ösztöndíj-vizsgákon jó eredményt érhessen el, és kedvezményesen vagy ingyenesen tanulhasson valamelyik magánintézményben.
Az állami ösztöndíj elnyerésének nem csak ez a módja. Éves központi vizsgán is részt vehetnek, ahol a ponthatárt elérő gyerekek akár ingyenesen tanulhatnak valamelyik magánintézményben. A magánintézményeknek egyébként kötelező bizonyos számú, államilag finanszírozott diákot felvenniük, akik sokszor olyan családból jönnek, ahol hősi halott is van. A hősi halált halt katonákat (és magánembereket, akik pl. a 2016. évi puccs során veszítették életüket) nagy tisztelet övezi Törökország-szerte, és az állam ilyen kedvezményekkel is próbálja a hátra maradt család megélhetését segíteni. A családok emellett beiskoláztatási támogatásra is jelentkezhetnek, ahol a szociális háttér vizsgálata alapján ítélnek meg támogatást, amelyet utólag fizetnek ki.
A második négy év az általános iskolában
A felső tagozatban több új tantárgy is bekerül az órarendbe (informatika, török függetlenségi háború és kemalizmus, karriertanácsadás – utóbbi kettő csak 8.-ban), és szaktanárok kezdik oktatni a diákokat.
Az oktatási intézményekben – alsóban és felsőben –, minden hétfő zászlóünnepséggel és himnusszal kezdődik, majd ugyanezzel ér véget a hét péntek délután. Az osztályok rendben felsorakoznak, a zászlótartó tartja a nemzeti lobogót, és felcsendül a török nemzeti himnusz, amelyet mindenki hangosan énekel. A ceremónián kötelező a részvétel. A videón egy isztambuli iskola ünnepsége látható:
A tapasztalat szerint a magánintézmények nagy hangsúlyt fektetnek a diákok motiválására, akár iskolai szinten, akár osztályon belül. Bizonyos iskolákban napost vagy heti, esetleg tantárgyfelelőst neveznek ki az osztályban, aki a tanár „asszisztenseként” végzi a rá bízott feladatait. A gyerekek így vezetői tapasztalatokra is szert tehetnek. A feladat nagyon komoly státusszal jár, mindenki várja, hogy rá kerüljön a sor. Az iskolák rendszeresen szerveznek házi tanulmányi versenyeket, és a legjobb eredményeket elérőket vagy pl. a zászlóünnepségre legrendezettebben levonuló osztályt, esetleg a legszebben feldíszített tanterem gazdáját kitüntetett figyelemben részesítik az egész iskola előtt.
Szintén a magániskolákra jellemző a projektszemléletű oktatás, amely bár remek előnyökkel jár a diákok számára, a szülők nem mindig pozitívan nyilatkoznak róla. A negatív hangot mindössze az okozza, hogy a heti vagy havi projektek olyan házi feladatok, amelyeket a gyerekek nagy valószínűséggel nem tudnak önállóan elkészíteni, ezért a szülők folyamatos segítségére is szükség van. Például angolórára olyan videót kell készíteni, amelyben a diák elmondja, hogy milyen a saját napirendje, mikor mit csinál. Vagy törökórára egy 3 dimenziós táblát kell készíteni, amely arról szól, hogy miért jobb a török szavakat használni az idegen szavaknál.
Az állami iskolákban nincsenek előírt motivációs módszerek vagy projekt házi feladatok. A szülői tapasztalatok szerint ott sokkal több minden múlik a pedagógus hozzáállásán és munkamódszerén, fokozottan igaz az, hogy nem jó iskola kell, hanem egy jó pedagógus.
Az általános iskola végén, 8. osztályban nagy megmérettetés vár a diákokra: egyrészt évzáró vizsgán kell részt venniük, másrészt meg kell írniuk a központi felvételi vizsgát, ha nem a lakhelyük szerint illetékes állami középiskolában szeretnék folytatni tanulmányaikat. Az iskolákba az elért pontszám alapján lehet bekerülni.
Közlekedés az iskolába
Törökországban gyakorlatilag minden magánintézmény járat iskolabuszt, és sok államiban is létezik a szolgáltatás. Természetesen mindez feláras, kilométer alapján kell a havi díjat kifizetni. Az iskolabuszok úgy alakítják az útvonalukat, hogy minden diákot az otthona előtt tudjanak felvenni, hazafelé pedig ugyanott letenni.
A kép forrása: Milliyet
A kisbuszok szigorú, központilag meghatározott szabályokat betartva szállíthatják a gyerekeket. A buszon mindig van egy kísérő személy, aki segít a fel-, illetve leszállásnál, ő az, aki hívja anyukát vagy apukát, hogy hamarosan érkezik a busz, lehet kifáradni a gyerekkel vagy a gyerekért. Az intézmények külsős cégeket bíznak meg a szolgáltatás ellátásával.
Felvétel a középiskolába
Az általános iskola után az érdeklődési területük és a felvételi pontszámaik alapján többféle középiskolában folytathatják tanulmányaikat a gyerekek. Vannak a szakiskolák és szakközépiskolák, illetve a gimnáziumok. Előbbiben szakképzés folyik és szakmát tanulnak a diákok, innen csak különbözeti vizsga letétele után jelentkezhetnek egyetemre. A gimnáziumoknak több fajtája létezik, idegennyelv-oktatásra specializálódott, humán, reál, amelyek mindegyike érettségi vizsgával zárul, és ahonnan többnyire egyetemekre mennek tovább a gyerekek.
Felsőfokú oktatás
A szakközépiskolát elvégző hallgatók a szakirányuknak megfelelő 2 éves felsőfokú szakképzésben tanulhatnak tovább. Az egyetemre bekerülő hallgatóknak 4 év az alapszak, melyet 2 év mesterszakkal tudnak kiegészíteni. Bizonyos szakmáknál, úgymint orvos, állatorvos, gyógyszerész, mérnök stb. eleve 5 vagy 6 éves az egyetemi képzés. A mesterszak után lehetséges doktori képzésre járni, ami átlag 4 évet vesz igénybe.
A kép forrása: Arti Gercek
Érdekesség, hogy azon végzősöknek, akik állami alkalmazottként (akár pedagógus, akár köztisztviselő) szeretnének az állami szektorban elhelyezkedni, le kell tenniük egy speciális vizsgát, hogy bekerülhessenek a rendszerbe. A vizsga letétele után a legelső években az állam jelöli ki, hogy hol kell dolgozniuk, ezen nincs lehetőség változtatni sem. Előfordulhat, hogy valaki évekre az ország túlsó csücskébe kerül, egy piciny kis faluba, távol a lakhelyétől és a családjától. Ha letelik a kötelező idő, akkor kérelmezheti az áthelyezését megadott adminisztrációs kerületbe.
Péntek délután van, hamarosan hozza a szél a hozzám legközelebbi általános iskolában felcsendülő himnusz hangját. Vége a hétnek, itt a hétvége, amikor újra felbolydul a város, de most egészen más miatt: jó az idő, irány kifelé!
(Köszönöm a cikksorozathoz nyújtott segítséget Erdem Évának!)
Törökország nem csak üdülőhelyeiről, hanem ókori építészetéről, háborítatlan, különleges tájairól és barátságos, vendégszerető lakosairól is ismert. Az ország sokszínűsége vitathatatlan, mint ahogyan az is, hogy rengeteg embert vonz a világ minden tájáról. Következő összeállításunkban összegyűjtöttünk párat a török kincses ládikó ékköveiből.
Isztambul
A világ egyik legősibb városa a történelem során, az ókori Róma korában először a Bizánci Birodalom majd az Oszmán Birodalom fővárosaként szolgált. Habár időnként ragyogását beárnyékolták a háborúk, ma egyedi pompájában tündököl. Római, bizánci és oszmán paloták, mecsetek, templomok és romok tarkítják szépségét. A Topkapi palota és Hagia Sophia, valamint a Szulejmán-és a Kék mecset egyértelműen kihagyhatatlan állomásai a Törökországban tett kalandozásunknak.
Antalya
A Földközi-tenger partjának legszebb része, a Török Riviéra-ként is ismert Antalya a modern, virágzó város és az ókori történelem keveréke. A hegyekben kirándulva olyan szép természeti csodákat is láthatunk, mint a látványos Düden vagy a Kursunlu vízesések. Ugyanakkor érdemes a várost és a tengerpartot is bebarangolni és élvezni annak kellemes atmoszféráját.
Patara
Valaha Lycia nagy haditengerészeti és kereskedelmi kikötőjének szerepét töltötte be a Xanthos folyó torkolatánál fekvő város. Mára azonban egy közkedvelt kirándulóhely, melyet ugyan egykor egy földrengés pusztított el, mégis rengeteg emléket őriz. A gyönyörű, 12 kilométeres strandját a világ legjobbjai közt tartják számon. Akár a környék bebarangolása, akár a pihentető strandolás mellett döntsünk, biztosan kellemes és felejthetetlen élményekkel térünk majd haza.
Egy biztos, a törökök nem véletlenül választották ezt a dombot nagyrabecsült hősük temetkezési helyéül. Az ottomán hódítás idején a Rózsadomb még csak a szűkebb helyrajzi értelemben vett területet jelentette, nem a gazdagság és luxus, hanem a természeti kincsek és a nyugalom szimbóluma volt. Lankáin kis falu házai álltak Dunára néző varázslatos panorámával, zöld növényzettel és itt-ott szőlővel tarkítva. Bár csak a 19. században fedezték fel magát a barlangot, a Rózsadomb mélyén rejtőző barlangrendszer vízkészlete szintén fontos szerepet játszott abban, hogy a törökök megkedveljék ezt a helyet, és olyan fürdőket hozzanak létre, mint a Veli bej fürdője vagy a Lukács fürdő.
50 dkg borjúcomb
2 l víz
só, szemes bors, babérlevél
1 fej vöröshagyma
2 gerezd fokhagyma
3 ek olívaolaj
2 ek sűrített paradicsom
1 tk szárított menta
só, bors, őrölt római kömény
1 pohár csicseriborsó
A gombócokhoz:
2 pohár aprószemű bulgur (köftelik)
½ pohár búzadara
1 db tojás
1,5 pohár meleg víz
½ török teáspoár liszt
1 ek sűrített paradicsom
1 tk só
1 kk őrölt pirospaprika
1 kk őrölt római kömény
1 kk szárított menta
A csicseriborsót áztassuk be egy éjszakára. Másnap sós vízben főzzük meg. Nyomkodjuk ki a héjából (kicsit macerás, de megéri).
A borjúhúst vágjuk kockákra, tegyük fel főni egy fazékban, sós vízben. Dobjunk bele néhány babérlevelet, pár szem borsot. Ha felforrt, habozzuk le. Főzzük puhára a húst.
A bulgurt és a búzadarát tegyük egy tálba, öntsünk rá meleg vizet. Amikor felszívta a vizet, adjuk hozzá a lisztet, tojást, sűrített paradicsomot és a fűszereket. Formázzunk kis gombócokat (Az enyémeknél kisebbeket, nekem akkor épp nem volt időm több gombócot készíteni.).
Egy másik fazékban dinszteljük meg az apró kockákra vágott vöröshagymát az olívaolajon. Tegyük rá a zúzott fokhagymát, majd amikor már érezni az illatát, adjuk hozzá a sűrített paradicsomot is. Hintsük meg pirospaprikával, és öntsük rá a borjúhúst, levével együtt. Tegyük bele a főtt csicseriborsót, sózzuk, fűszerezzük, ha szükséges, öntsünk még hozzá vizet. Forraljuk fel.
Vegyük vissza a lángot, ne zubogjon túlzottan a leves, és tegyük bele a gombócokat. Főzzük készre (kb. 5 perc). Szórhatunk a tetejére finomra vágott petrezselymet. Tálaláskor kínáljunk mellé citromot. Kevesebb lével készítve egytálételként is fogyaszthatjuk.
A hatnapos munkahét megszokott Törökországban. Marad tehát számunkra a vasárnap, amikor barangolhatunk. Természetesen ez nem jelent száz kilométeres utazásokat. Szerencsére pár órás távolságokat bejárva is ezer meg ezer lehetőség van arra, hogy szépet, érdekeset fedezzünk fel. Ezeket az élményeket írom meg a Vasárnapi utazások sorozatban.
Oh, azok a híres török reggelik! Ugye mind olvastunk már róla a Türkinfo hasábjain is? Például itt, hogy milyen is egy reggeli Vanban, vagy itt, hogy hová érdemes menni Isztambulban, ha jól akarunk lakni még délelőtt. De török reggeliből soha nem elég, ha máskor nem, akkor legalább vasárnap legyen terülj-terülj asztalkám.
Legalábbis nálunk ez a szokás a családban. A hét egyéb napjain mindenki fut, amerre épp dolga van, és előtte csak egy kávéra vagy egy müzlire van idő. De vasárnap megadjuk a módját úgy, hogy otthon kirakunk mindent az asztalra, ami egy rendes török reggelihez jár, vagy elmegyünk valahová és befizetünk egy ún. serpme kahvaltı-ra, azaz „szórt reggelire”. Honnan a kifejezés? Egy-egy ilyen reggeli 10-15, vagy akár többféle ételből áll, és ezt mind elénk „szórják” kis tányérokon, hogy megkezdhessük a 2-3 órán át tartó étkezésünket. Ezért fejenkénti díjat szokás felszámítani, mely (Izmirben és környékén) 15-20 TL/fő (700-950 Ft) ártól kezdődik, és felmehet 30-40 TL (1400–1900 Ft) árig is a helytől függően. Természetesen tea minden mennyiségben jár hozzá, és általában török kávéval záródik az étkezés.
1 of 3
Ilyen étkezési lehetőséget kínáló helyek vannak a városunkban is, azonban, ha van egy egész vasárnapunk mi bizony szeretünk kimenni a városból a reggeli kedvéért. Nem csak mi, sokan mások is – így az egész metropoliszt minden oldalról olyan népszerű helyek veszik körül, ahol erre szakosodott éttermek találhatók. Tényleg minden oldalról, mert bármelyik városból kivezető úton indulunk is el, előbb-utóbb belebotlunk egybe, ötbe, tízbe, százba. Az egyik ilyen helyszín, ahová izmiriek százai mennek ki vasárnaponként, az Çiçekliköy, mely a Manisa főútvonalon mindössze 10 km autózás után már el is érhető.
És, hogy érzékelni lehessen hány hely közül választhat a reggelizni vágyó, egy térképet mutatok, melyet a foursquare alkalmazáson készítettem lekérdezve Çiçekli és környéke étkezésre szolgáló lehetőségeit. Egy-egy kis négyzet egy-egy éttermet jelöl.
És melyiket választjuk? Jellemzően minden alkalommal más helyszínt. Van, hogy csak autózunk, és amire a család négy tagja közül legalább három igent mond, ott megállunk. Olyan is van persze, hogy barátokkal megyünk az általuk ajánlott helyre. Legutóbb például épp a fent említett ajánló alkalmazás pontjaira bíztuk magunkat, és a térképen 1-es sorszámmal szereplő, igen magas – 9 pontot elérő – helyszínt választottuk. Azt bizton állíthatom, soha nem jöttünk el éhesen, sőt úgy sem, hogy „na, ide sem jövünk többet”. Vannak azért olyanok, amit jobban, vannak, amit kevésbé kedveltünk meg.
Miért is érdemes ide elmenni a finom és tápláló reggelin kívül?
A gyerekek szeretik, mert minden helyen van játszótér. Jellemzően csúszda, és nagy fákról lelógó kötélhinta, de legtöbbször még trambulin, sőt lovaglási lehetőség is van. De az biztos, hogy óriási hely van a futkosáshoz, bújócskázáshoz. Na és nem utolsó sorban a városi gyerekek itt házi állatokkal is találkozhatnak: kutyákkal, cicákkal, baromfikkal, lovakkal.
A természetkedvelők azért szeretnek ide jönni, mert tiszta levegőt szívhatnak, és valóban zöld, tavasszal virágokkal teli környezetben lehetnek. Az éttermek nevei is árulkodók: cseresznyéskert, fenyőfa alatt, mandula, lovas park, hársfa és hasonló neveket adnak nekik. Nincs senki bezárva a városba, elnézhetünk körbe ameddig a szem ellát, legalábbis a két oldalon húzódó hegyvonulatokig. Egyik oldalon a Manisa fölött magasodó Spil hegység látszódik, a másik oldalon a Bozdağlar, így sokszor a távolban havas hegycsúcsokat látunk, míg mi a szép napsütésben élvezzük a langyos időt.
1 of 4
Még a történelemkedvelők is kaphatnak egy kis lehetőséget arra, hogy egy igen régi emléket látogassanak meg. Bár szomorúan kell megállapítanom, hogy kicsit elkéstünk már mi is ezzel a látogatással. Bár évek óta jártunk ide és a környékre, nem tudtam róla, hogy itt található az oszmán időszak egyik kőhídja. 1817-ben épült a Fatih Sultan Köprüsü, mely Manisa és Aydın között vezető karavánút része volt.
Azért írom, hogy elkéstünk, mert eredeti állapotában is láttam róla fényképeket, azonban tavaly felújítási munkákat kezdtek, és – bár én amatőr vagyok ebben a témában – szemmel láthatólag nem a legszakértőbb módon történt ez a felújítás. Azért még érdemes ide látogatni, és egy pár percet itt eltölteni.
Ne ijedjünk meg, ha lövések hangját halljuk miközben itt álldogálunk. Nagyon közel van – sőt érdemes megnézni – az Ifjúsági- és Sport Igazgatóság által létrehozott lőteret, ahol török válogatott sportolók is gyakorolnak. Aki nem látott még élőben agyaggalamb-lövészetet, bizonyára élvezni fogja.
1 of 2
És ha nem volt elég a reggeli? Semmi gond! Ezek az éttermek mind – egytől egyig – délután 2-3 körül átváltoznak ún. kendin pişir kendin ye helyekké, ami annyit tesz: süsd meg magadnak a húst, amit nálunk veszel, és fogyaszd is el! Azaz mintha a saját kertedben grilleznél, csak nem kell bevásárolnod, tüzet raknod és utána elmosogatnod. Ugye jól hangzik? Már csak ezért is megéri estig itt maradni!