2025. július 28.
Türkinfo Blog Oldal 728

Mehmet Zaman Saçlıoğlu: Kettő és kecske

Ez a könyv, amely miközben a kecskéről, a számokról és a csillagokról beszél, az emberre figyel; egy kecske történetének segítségével, fantasztikus és izgalmas képekkel változó és változatlan tulajdonságainkról, szenvedélyeinkről, félelmeinkről, szerelmeinkről, rossz és jó cselekedeteinkről szól. Mehmet Zaman Saçlıoğlu a kecske és az ember, a művészet és a filozófia, a lét és a nemlét, a test és a tudat, a múlt és a jövő párosairól gondolkodva egy álom és valóság közötti különös világba ragadja magával az olvasót.

Megjelenés éve: 2018
ISBN: 978 963 263 805 8
Terjedelem: 156 oldal
Fordította: Tasnádi Edit
Illusztrálta: Başak Oğuztaş Saçlıoğlu

Ne ülj ide!

Ez a macska helye!

Bajnokok Ligája – A szerdai program

Az utolsó előtti forduló szerdai játéknapján az A, a B, a C és a D jelű négyesek csapatai lépnek pályára a labdarúgó Bajnokok Ligája csoportkörében.

D csoport:
Lokomotiv Moszkva (orosz)-Galatasaray (török) 18.55

Forrás és további mérkőzések: webradio.hu

A színek ragadtak meg leginkább – Ahmet Güneştekin kiállítása Pécsett

Hinni sem akarom, hogy nincsenek hátulról világítva a pannók a pécsi Múzeum Galériában, mert a lángoló vörösek és a fagyos jégkékek között játszó kompozíciók sajátos technikával készültek.

Világhírű török képzőművész érkezett Pécsre az Isztambulban élő Ahmet Güneştekin (1966) szemé­lyében. Victor Vasarely nyomát követi, az ő op-art eszközei kelnek új életre a képein, de mindezt átitatja Ahmet lelke, vére, kultúrája. Ő ugyanis Mezopotámia, az ősi folyami mítoszok, legendák földjének szülötte, magában hordja népe, a kurdok tragikus történetét is. Sokoldalú alkotó, szobrai Kütahyában, Pécs török testvérvárosában készültek. A Debrecen méretű városka ősi porcelángyárában ritkán látott halálfejes figurák, Bosch szörnyeire emlékeztető kerámia-lények kerültek ki az égetőkemecéből, megvalósítva a művész álmait.

Ahmet Güneştekin teljes falat beborító, hatalmas méretű festményei aprólékosan precízek, szinte bevonják terükbe a nézőt. Ezek a Vasarely-újrafelfedezések szenvedélyesen tem­pera­men­tu­mosak. Az együtt szereplő művek – festmények, szőnyegek, videók és kerámiák – beszélgetnek egymással. Élet és újjászületés, a kettő közötti állapot egyfajta álom – melyben megjelennek szörnyek is –, de érezhetőek a bolygóközi terek is, hogy végül mindenek felett uralkodjon az élet.

A Válasz és folytatás címmel rendezett, gyűjteményes tárlat a Janus Pannonius Múzeum (JPM) három helyszínén, a Múzeum Galériában, a Vasarely Képtárban és a Zsolnay Múzeumban tekinthető meg.

Többször említette, hogy Victor Vasarely stílusa, munkássága komoly inspirációt jelentett önnek. Mi fogta meg az op-art atyja művészetében?

A színek és azok használata! Vasarely képes volt úgy megörökíteni a színeket, ahogy azok a természetben is léteznek. Ez nagyon könnyen rokonítható az én szemléletemmel. Én is az op-art irányzat követője vagyok. Ugyanúgy használok többféle felületet és eszközt, és keresem az új lehetőségeket. S hogy még egy párhuzamot említsek: ami a családi hátteret illeti, én is komoly hátrányokkal indultam az életben, épp úgy, mint Vasarely.

A kiállításon láthatunk olajképeket, kerámiákat, de még szőnyegeket is. Először a témát választja ki, és ahhoz rendel anyagot, vagy éppen fordítva?

Nincs megszilárdult eljárásom vagy módszerem. Akad, hogy az ötlet születik meg először, s ahhoz társítom a felületet, az anyagot, máskor meg épp az anyag indít el bennem egy új gondolatot. Természetesen előfordul, hogy egy témát több anyag, felület használatával dolgozok fel, hiszen így a kifejezési eszközök lehetősége is tágabb.

Hogyan tekint a Janus Pannonius Múzeummal közös munkára? Elégedett a végeredménnyel, a kiállítással?

Tökéletesen megvalósultak az elképzéseim. Elismeréssel tartozom a tárlat két kurátorának, barátaimnak, Kemal Orta és Sárkány József művészettörténészeknek. A pécsi kiállítás eddigi alkotói pályafutásom legjelentősebb állomása.

A Múzeum Galériában állították ki több monumentális művét. Kérem, avasson be az alkotási folyamatba: mennyi idő alatt és milyen módszerrel készül el egy ilyen olajkép? Múzsa ihleti meg vagy inkább a határidő?

Az alkotás folyamata egyértelműen összefügg a kreativitással. A létrehozandó műtárgy anyaga és a mérete nem jelent számomra korlátot. Ennél sokkal fontosabb az a folyamat, amely az ötlettől elvezet a megvalósulásig, tehát ahogy a gondolatot a műbe transzformálom. Annak ellenére, hogy a műveim nagyon pontosan megtervezettnek tűnnek, soha nincs előre leírt tervem az alkotáshoz.

Közismert, hogy ön egy ideig az isztambuli Mimar Sinan egyetem hallgatója volt, később azonban autodidakta művészként képezte tovább magát. Miért döntött így? Ennyire vágyott a szabadságra?

Ötéves korom óta festek. A családom arra ösztönzött, hogy végezzem el az egyetemet, mert ez később fontos lesz a karrierépítésben. Az egyetemen azonban gyorsan felismertem, hogy nem nekem való. Nem szerettem a szabályokat, a kötöttségeket, emellett úgy éreztem, a felsőoktatás korlátozza a művészi érzést és szabadságot, holott a művészetnek szabadnak kell lennie. Dalí, Gauguin, Van Gogh, Picasso szintén nem végzett egyetemet. De említhetnénk Vasarelyt is, aki szabadiskolában tanult, majd a Bortnyik Sándor-féle Műhelyben folytatott elsősorban grafikai tanulmányokat. Később erre ő úgy emlékezett, hogy a párizsi emigráció éveiben ez a képzés mentette meg az életét, mert abban az időszakban sem munkája, sem pénze nem volt. Ráadásul ezek a tanulmányok indították el a művészi pályán.

Magyarországon sokaknak van saját elképzelésük, képük Törökországról és Isztambulról. Milyen ma művészként ott élni, alkotni?

Folytatás

Forrás: olvassbele.com

Egy nap Şirincében

Miért hívják Şirincének, és hol található?

Şirince egy kedves kisváros vicces történelemmel, gyönyörű kilátással, csodás ételekkel, vendégszeretettel és még sok minden mással. Ez az egyik legjobb példája a török és a görög falu szintézisének. A falu neve „kedves” törökül, de korábban Çirkince vagyis „csúnya” volt. Állítólag azért nevezték korábban csúnyának, hogy megvédjék a település szépségét és a lakóit a kíváncsi tekintetektől. Amikor azonban rájöttek, hogy mennyire látványos helyen terül el és milyen csodás építészeti alkotásokban bővelkedik, a nevét Şirincére változtatták 1926-ban.

A falu a hegyek között fekszik kb. 12 km-re Epheszosz ókori városától és 85 km-re İzmirtől. Építészete valóban különleges, ezért néhány házat a nagyközönség számára is látogathatóvá tettek, hogy ők is megismerhessék a falu különleges építészeti stílusát. Ha új házat építenek a településen, arra törekedniük kell, hogy beleilljen a falu összképébe, mely egyébként védelem alatt áll. Mivel Şirince hegyek és termékeny földek között fekszik, ezért rengeteg szőlő-, olíva-, barack-, füge-, alma- és dióültetvényt láthatunk mindenfelé.

Miért érdemes Şirincébe látogatni?

Şirince természeti környezetének buja növényzetét jól kiegészítik a csodás kétszintes épületek. A falu messziről úgy néz ki, mint egy festmény, és a házak messziről ugyanolyan elragadóak, mint közelről nézve. A házak szeles, szűk, macskaköves utcákkal kapcsolódnak egymáshoz, így aki erre jár, olyan érzése lehet, mintha visszakerült volna abba az időbe, amikor még nem voltak autók és modern ipar.

Az autók ki vannak tiltva a falu központjából

Şirince keskeny utcácskáit úgy próbálják megóvni, hogy járművek nem, csak lovak közlekedhetnek ezen a részen, így gyalogosan érdemes felfedezni a falut.

Természetes, helyben készült ételek

Mivel Şirince friss termékeiről híres, ezért nem meglepő, hogy az ételek, amelyeket itt fogyasztunk, meghatározóak. Az itt felszolgált falusi reggeli, az egyik legjobb török reggeli, amit valaha ettünk. Megszámlálhatatlanféle sajt és olíva, paradicsom és uborka és lekvárok kerülnek reggelente az asztalra. A hegyekben szedett gyógynövényeket az ételeikhez is felhasználják és természetesen helyi termesztésű olíva olajával főznek.

Vicces eset

2012. december 21-én sok, úgymond hívő azt hangoztatta, hogy a majanaptár szerinti világvége Şirincében éri az emberiséget, ezért mindannyian a faluba mentek és az éjszakát azzal töltötték, hogy együtt várták a világvégét, ami persze nem jött el. Azóta viszont ez a vicces történet is Şirincéhez kapcsolódik.

Mit csináljunk, mit vásároljunk a bazárban?

A şirincei bazár az egyik legnagyobb az Égei-tenger partján. Szinte minden megtalálható itt. Az itteni élelmiszerek verhetetlenek. A legfrissebb, legfinomabb termékeket minden standon megtaláljuk. Nyugodtan kóstoljuk meg a gyümölcsöket vásárlás előtt, egyébként is mindent odaadnak, hogy kipróbálhassuk vásárlás előtt. Az élelmiszereken kívül különböző ajándéktárgyakat, ékszereket, szappanokat, szárított gyümölcsöt, kézzel készített ruhaneműt is vásárolhatunk itt.

Az itt készült török kávét mindenképpen meg kell kóstolni. A kávét egy homokkal töltött edénybe teszik miután nyílt lángon megfőzték. A homok ugyanis megőrzi a meleget, így a kávé hosszú ideig melegen marad. Ez a kávéfőzési módszer helyi különlegesség, az itt készített kávé erős és nagyon finom.

Forrás: Turkey Home

Kollár Kata – Türkinfo

Turhan Özek, a török klasszikus énekes

Turhan Özek 1937-ben született Bursában. 1961-ben nyerte meg az Ankarai Rádió által meghirdetett énekes pályázatot, karrierje ezzel indult. 1966-ban sikeresen befejezte a rádió hangmérnöki kurzusát is, majd énekesként, hangmérnökként és kórusvezetőként dolgozott. 1990. november 26-án hunyt el Ankarában.

Kép forrása: Youtube

Turhan Özek, Türk müziği ses sanatçısı. 1961 yılında Ankara Radyosu’nun açtığı stajyer ses sanatçısı sınavını kazanarak radyoya girdi. 1966 yılında tonmaysterlik kursunu da başarıyla bitirdi. Radyoda ses sanatçısı, tonmayster ve koro şefi olarak görev yaptı. 26 Kasım 1990 gününde Ankara’da öldü.

Eva Erdem – Türkinfo

16,474FansLike
639FollowersFollow