Mennyibe kerül egy levél vagy egy csomag feladása Törökországba 2019-ben?
Bár a Magyar Posta Zrt. honlapján megtalálható az érvényes nemzetközi postai díjszabás tájékoztató, az igényelhető többletszolgáltatások, valamint a levél és a csomag méretére, súlyára vonatkozó tájékoztató is, mi most összegyűjtöttük azokat az információkat, amelyekre szükség lehet, ha Törökországba szeretnénk küldeményt feladni.
A levélküldemények esetében a fizetendő díjak az alábbi táblázatban olvashatóak:
A nemzetközi postacsomag, Európa+ csomag, MPL Standard Europe és EMS gyorsposta esetében a díjakat zónánként határozzák meg. Törökország a 3. zónához tartozik. A díjak az alábbi táblázatból olvashatók ki:
Az igényelhető többletszolgáltatásokra, maximum méret- és tömeghatárokra, valamint átfutási időkre vonatkozó tájékoztató pedig itt található:
Kollár Kata – Türkinfo
Mint egy mesevilág – csodás képek a havas sivasi hobbitházakról
Törökország közép-anatóliai régiójában található Sivas tartomány, mely különleges földbe vájt kunyhóiról nevezetes. A sivasi önkormányzat a híres Gyűrűk ura című filmben látott Hobbit-házakhoz hasonló épületek építésébe kezdett tavaly, mely nagy érdeklődésre tett szert mind a helyi, mind a külföldi turisták körében.
Az elmúlt napokban Törökország nagy részére megérkezett a hó, így Sivas tartományba is. A hóval borított hobbitházak igazán különleges látványt nyújtanak, aki teheti, látogasson el oda, aki nem, az pedig nézegessen róla képeket:
Képek forrása: cnnturk.com
Kollár Kata – Türkinfo
Törökország világörökségei – Isztambul történelmi negyedei
Az UNESCO Világörökségi listájára kerülés éve: 1985.
Listán elfoglalt helye: 365.
Elhelyezkedése: Márvány-tengeri régió, Isztambul
Kategória: kulturális örökség
Isztambul ma Törökország kulturális és gazdasági életének központja. A város őse i. e. 667-ben jött létre. A terület i. e. 64-ben római uralom alá került. A települést Nagy Konstantin császár hat évig tartó munkálatokkal átépítette, majd 330-ban az ország fővárosává tette. A birodalom 395-ös kettéválása után a Keletrómai Birodalom központja lett. A kereszténység elterjedésével patriarchátusi székhely, majd az 1054-es egyházszakadással az ortodox egyház központja volt, és az is maradt egészen 1453-ig.
A különböző vallások, kultúrák, közösségek és építészeti alkotások jelenléte teszi a várost igazán különlegessé.
A világörökség részét képező terület legfontosabb emlékei: Nagy Konstantin császár hippodromja, a Hagia Szophia, az Ahmed szultán-mecset (kék mecset), a Topkapı palota, a Szulejmán-mecset, a Hagia Irene templom, a Yerebatan Szeráj ciszternája, a Chora templom, a Valens-vízvezeték, a Pantokrator monostor és a városfalak.

A Hippodrom egy bizánci lóversenypálya, mely a konstantinápolyi élet egyik központja volt. Ma Sultanahmet térnek hívják. 203-ban Septimius Severus római császár kibővítette a várost és építtetett egy arénát a harciszekér-versenyek és más viadalok számára. 324-ben Nagy Konstantin császár úgy döntött, székhelyét Rómából Bizáncba teszi át, melyet Nova Roma (Új Róma) névre keresztelt. Konstantin bővítette és újjáépítette a várost, és felújíttatta a Hippodromot is. Úgy tartják, hogy Konstantin hippodromja 450 méter hosszú és 130 méter széles volt és képes volt 100 000 néző befogadására is. A Hippodrom versenypályája U-alakú volt. A téren áll a kígyóoszlop, mely a plataiai csatában elesett hősök emlékművének maradványa.

A Hagia Szophia bizánci ortodox bazilika, melyet később mecsetként használták, ma múzeumként látogatható. A Hagia Szophia az utolsó jelentős alkotása a késő ókori építészetnek. A templom különlegessége a többszörös kupolamegoldás, ami első pillantásra rendkívül instabillá teszi. Az épület méretei: 31 méter átmérőjű és 55,6 méter magas főkupola, valamint a megtámasztását biztosító rendszer. Előcsarnokaival együtt 7570 m2 alapterületű épület. A birodalomból összegyűjtött 100 építőmester alá beosztott 10 000 munkás 5 év alatt építette fel.
Jeles pont a templom keleti oldalánál, a padozaton egy különleges kövekből kirakott padlódarab. Ez az omphalos, a „világ köldöke”, amelyen az egykori leírások szerint a bizánci császárokat koronázták. A templom ugyanakkor jelentős zarándokhely is volt. A korabeli leírások szerint itt őriztek szilánkot Krisztus keresztjéből, Mária leplét, de a Krisztust megsebző lándzsa hegyét is itt tekinthették meg a zarándokok. A templom másik érdekessége az „izzadó oszlop”. A kőzet ugyanis az alatta elterülő víztározóból folyamatosan nedvességet szív fel, amely az oszlop oldalán kiütközik. A babona úgy tartja, hogy aki az oszlopot megérinti, annak kívánsága teljesül, ezért bronzzal fedett oldalán már kisebb lyuk keletkezett a másfél évezred során itt megérintett területen.

Ahmed szultán mecset, ismertebb nevén a kék mecset Isztambul egyik központi mecsete. Népszerű nevét azokról a kék csempékről kapta, melyek belső falait borítják (20 000 kézzel készített izniki csempe, 50 különböző motívummal). A dzsámit 1609 és 1616 között építették I. Ahmed oszmán szultán utasítására. A mecsetnek 6 minaretje van. A dzsámihoz tartozó épületegyüttesben találhatjuk a szultán és felesége, Köszem szultána türbéjét, egy medreszét és egy kórházat. A kék mecset Isztambul egyik legnépszerűbb látványossága, a világ egyik legismertebb épülete.

A Topkapı palota 1465 és 1853 között az Oszmán Birodalom adminisztratív központja volt. Építésére II. Mehmed szultán adott utasítást 1459-ben és 1465-ben fejezték be. A palota az Aranyszarv-öböl és a Márvány-tenger között fekszik az ún. Szeráj Csúcson. Több kisebb épületből áll, és négy udvar veszi körül.
A palota az oszmán építészet jegyében készült. Jelenleg múzeumként működik, ahol – többek között – porcelán- és üvegedények, oszmán kori öltözékek, fegyverek, miniatúrák, kalligrafikus iratok és ékszerek láthatók.
Az Első Udvar a Szeráj csúcson terül el és magas falak veszik körül. Másik neve: Janicsárudvar. A második udvarban található a kórház, a pékség, a janicsárok lakrészei, istállók; a Hárem és a Diván az északi részen, valamint a konyhák a déli oldalon. A konyhákban található a világ legnagyobb kínai kék-fehér és szeladon porcelángyűjteménye, melyet a szultánok rendkívüli becsben tartottak, mivel az edényekről azt állították, hogy megváltozik a színük, ha az étel vagy ital mérget tartalmaz. A Boldogság Kapuja vezet a Harmadik Udvarba, mely a palota szíve, egy gazdag kert, melyet a Szultáni Kamra épületei vesznek körül, közöttük a kincstárral, a háremmel és III. Ahmed könyvtárával. A Negyedik Udvar a szultán magánkertjeként funkcionált, ahol számos pavilont, kerti házat, teraszt és virágoskerteket találunk. Itt található még az a pavilon is, ahol fiatal fiúk körülmetélését végezték.

A Szulejmán-mecset a második legnagyobb mecset Isztambulban. A híres török építész, Szinán építette I. Szulejmán szultán parancsára Isztambul harmadik hegyére. Az építkezés 1550-ben kezdődött, és 7 évig tartott.
Az épületet 4 minaret veszi körül, mivel I. Szulejmán a negyedik isztambuli szultán. A minaretek 10 erkélye jelzi, hogy I. Szulejmán a tizedik szultán az Oszmán dinasztiában.
A komplexum a tulajdonképpeni mecseten kívül szállásokat (karavánszeráj), konyhát, kórházat, iszlám iskolát (medresze) és egy fürdőt (hamam) is tartalmaz. A kertben I. Szulejmán leányának (Mihrimah) mauzóleuma található. II. Szulejmán, és anyja Saliha Dilaşub szultána, II. Ahmed és II. Musztafa lánya, Szafije is itt nyugszik. A komplexum északi falánál található Szinán nyughelye.
A mecsetben 1660-ban tűzvész okozott károkat, ezután IV. Mehmed parancsára a svájci-olasz építészek építették újjá. A restaurálás során az épület barokk stílusjegyeket kapott. A 19. század során visszaállították eredeti alakját, az első világháború alatt azonban az udvarban fegyverraktár volt, ami felrobbant, így újabb tűz pusztította el az épületet. 1956-ban állították helyre ismét.

A Hagia Irene templom Isztambul egyik legrégebbi bizánci temploma. A templom ma múzeum, de leginkább a különleges akusztikája miatt itt megrendezett koncertekről híres. A nevét Szent László lányáról, Piroskáról kapta, aki Iréne néven lett bizánci császárnő.
A templom legelső változatának megépítésére I. Konstantin római császár adott utasítást a 4. században, ám ez az épület később, 532-ben leégett. A templomot utána 548-ban, majd később is restaurálták.

Az Elsüllyedt Palota vagy Yerebatan ciszterna az egyik legnagyobb a több száz hajdani víztározó közül, melyek ma is ott fekszenek Isztambul alatt. Ez a ciszterna a Hagia Szophia közvetlen szomszédságában, a belváros közepén található. A víztározót I. Justinianus bizánci császár építtette 532-ben.
A 143×54 méteres termet 336 darab 8 méternél is magasabb márványoszlop tartja, melyek közül két oszlop az ókori görög szörnyeteg, Medúsza fején nyugszik. A két kőfej eredete ismeretlen. A legtöbb oszlopot korinthoszi oszlopfő koronázza, ez is alátámasztja azt a feltevést, hogy hajdani épületek elbontásával teremtettek nyersanyagot az Elsüllyedt Palota építéséhez. A Medúsza fejek is rendezetlenül állnak, a ciszterna építői alighanem csupán a kőanyagot látták a valamikori szobrokban, nem a szépségre törekedtek.
A terem falai 4 méter szélesek, és speciális vízálló malterral építették őket. A víz az Isztambultól mintegy 20 km-re északra lévő belgrádi erdőből eredt és folyt be a városba az akvadukton (ókori vízvezetéken) keresztül.

A Chora vagy Kariye templom egy a bizánci korban épült görög keleti vallási épület. Másnéven Szent Megváltó templomnak is hívják, mely a bizánci építészet egyik legszebb műve. Az eredeti templom a IV. században épült és az akkori városfalakon kívül állt. A IV. keresztes hadjárat idején Bizáncot kifosztották és a templom is több helyen megsérült, az 1269-es földrengéskor omlott le teljesen.
A helyreállítás után nyerte el mai formáját. A benne látható mozaikokat 1320 körül festhették, a kor legszebb művészi alkotásai. Isztambul 1453-as elfoglalásakor sikerült a törököktől megvédeni, csak 50 évvel később alakították át mecsetté. A mozaikokat azonban nem tették tönkre, csak vakolattal fedték le. A templom rekonstrukciója és a mozaikok feltárása 1948-ban kezdődött és 1958-ban fejeződött be, ekkor már múzeumként nyitotta meg kapuit a látogatók előtt.

A legismertebb vízvezeték a rómaiak által épült és a 4. században elkészült Valens-vízvezeték (Bozdoğan), amelyet Valens római császárról neveztek el, és amely egészen elért Trákiáig több, mint 250 km-en keresztül szállítva a vizet. Összesen három nyitott (felszíni) és több mint száz földalatti víztározója volt, és mintegy egymillió köbméter vizet juttatott a városba. A Valens-vízvezeték vége ma Isztambul Fatih negyedében található, és csak 971 méternyi szakasza maradt fenn. Az eredeti építmény 29 méter magas volt, viszont ma sokkal alacsonyabb, mivel a talajszint most hat méterrel feljebb található, mint a 4. században.

A Pantokrátor monostor Szent Piroska bizánci császárné, magyar királylány kezdeményezésére 1118-1136 között épült templom-, kolostor- és kórház együttes. Az Hagia Szophia mellett a második legnagyobb bizánci épület a mai Isztambulban. 1453-at követően Zeyrek Molla dzsámi néven ismert. Noha az épület mecset, egykori keresztény templom jellege jól látható. A műemlék-együttesben az elmúlt évtizedekben számos restaurálásra került sor, amely a bizánci emlékekre is kiterjedt. Híres mozaikpadlója négyszögletes, de nem négyzetes hasábokból készült mozaikokból készült. A császárnét itt temették el.

A csaknem 6,5 kilométer hosszan elnyúló isztambuli városfal, amelynek egyes szakaszai az időszámításunk szerinti 5. században épültek, a világ egyik legkomplexebb erődítményének részét képezték valaha. A II. Theodosius bizánci császár (i. sz. 408–450) által építtetett első erődfalak Konstantinápolyt minden oldalról körülvették a szárazföldön. Bár egy földrengés miatt megrongálódtak, a megerősített és kiegészített védművek további ezer éven át védték a birodalom fővárosát. Az 1453-as oszmán–török hódítást követően továbbra is karbantartották a falakat, bár egyes részeit lebontották, hogy a terjeszkedő városnak helyet nyerjenek. Napjainkban a város szívében húzódnak a palotákat, kerteket, temetőket és mecseteket összekötő falszakaszok.
Forrás: hu.wikipedia.org, turkmagyarizi.com, index.hu
Kollár Kata – Türkinfo
Vallási ünnepek Törökországban 2019-ben
A vallási ünnepek számítása az iszlám naptár szerint történik, amely a hold mozgásához igazodva 10–11 napos csúszást mutat minden évben.
2019-ben a vallási ünnepek a következő napokra esnek:
Ramadán (Ramazan) – 2019. május 6. – június 4.
Ramadán ünnep (Ramazan Bayramı vagy Şeker Bayramı) – 2019. június 4-6.
Áldozati ünnep (Kurban Bayramı) – 2019. augusztus 11-14.
Kollár Kata – Türkinfo
Fátyollal és fátyol nélkül – A fejkendő
Manapság, ha meghalljuk a „fejkendő” szót, leginkább a muszlim fejfedőkre asszociálunk.
A bécsi Néprajzi Múzeum kiállításán most végigkövethetjük a fejkendők – sokszor ellentmondásos – történetét, és az idők során betöltött szerepét. /Cristina Burack írása/
Fejkendő: egy olyan anyagdarab, amely jelentéstartalmat hordoz. Az egész világon keresztülhúzódó 4000 éves történelme során hol bővült, hol szűkült jelentéstartalma, amely ugyanolyan sokszínű – és néha ellentmondásos is –, mint maga a fejfedő anyaga.
A bécsi Néprajzi Múzeum (Weltmuseum) nemrég nyílt különleges kiállítása a remények szerint bővíti majd a nézőpontokat ezzel a szövetdarabbal kapcsolatban.
A fejkendő 17 különböző ábrázolása többek között fotókon, rajzokon, videókon és divatterveken jelenik meg.
Az aktuális eseményekből született ötlet
Míg a kiállítás évezredeket ölel fel, októberben olyan társadalmi és politikai eseményekre is sor került, amelyek ötleteket adtak a kiállítás megvalósításához – meséli Axel Steinmann, a kiállítás kurátora.
Kiemelte egy gyógyszeripar reklámját, melyben egy fejkendős nőt szerepeltettek, a hidzsábot viselő női emojik bevezetését, illetve Szaúd-Arábia azon döntését is, mely szerint állampolgárságot kapna egy női robot, amelynek – ellentétben a helyi nőnemű lakosokkal – nem kell befednie a fejét nyilvános helyen.
Steinmann szerint fontos megérteni, hogy a fejkendőt politikai és erkölcsi környezete is befolyásolta a történelem folyamán mind Keleten, mind Nyugaton. „A kiállítás célja, hogy feltárja azokat az átalakulásokat, melyeken a fejkendő keresztülment, melyeket elfelejtettünk, elnyomtunk, vagy amelyek egyszerűen ismeretlenek számunkra” – tette hozzá.
A kiállítás fotói mindent bemutatnak a hagyományos keresztény fátylaktól kezdve a haute couture fejkendőkön át az egészen absztrakt fejfedőkig. És amíg az egyik rajz egy nagy szemű fiatal nőt mutat be egy díjnyertes, stílusos nyári ruhában, csomózott fejkendővel, addig egy másik, teheráni vázlat egy teljesen lefátyolozott nőt ábrázol, akinek arca rejtve van, de kilátszik a vékony, magas sarkús bokája. A kiállítás bővelkedik átfedésekben és kontrasztokban.
Egy tárgy, több jelentés
A fejkendő ma gyakran kerül a nyugati világban zajló – a muszlim nők által viselt különféle fejkendőkre összpontosító – parázs viták kereszttüzébe. A fej lefedésének gyakorlata azonban mindegyik ábrahámi vallásban megjelenik – a judaizmusban, a kereszténységben és az iszlámban –, gyökerei pedig egészen a több évezreddel ezelőtti ősi mezopotámi civilizációkhoz vezethetők vissza.
A kiállítás nem úgy mutatja be a fejkendőt, mintha az mindig választás kérdése lenne, és nem kerüli ki az iszlám fejfedőkkel kapcsolatos kortárs vitákat. Leírásában elismeri, hogy számos muszlim lány és fiatal nő kénytelen lefátyolozni magát nyilvános helyeken.
Fejkendők: egyetemes felszerelés? A Néprajzi Múzeum kiállításának darabjai Észak-Afrikából, Délnyugat- és Közép-Ázsiából, Guatemalából és Indonéziából érkeztek, ugyanakkor Steinmann is rámutat arra, hogy még ez a földrajzi terjedelem sem képes teljesen megragadni a fejkendő témáját. A kiállítás kiemeli a férfiak által viselt fejfedőket is. „Fontos volt számomra, hogy a férfiak által viselt fejfedők (turbánok, kipák stb.) is bemutatásra kerüljenek. Ezek kialakulását a viselet szabályai mellett történelmi és vallási-kulturális szempontok is befolyásolták.”
Kipa, süveg vagy fátyol: vallási fejfedők a világ minden táján A különböző vallások követői különleges fejfedőket viselnek, hogy kifejezzék hitüket, alázatot és méltóságot mutassanak. A kipák, süvegek, fátylak és turbánok különféle anyagokból készülnek. Hasonlóan a nőkhöz, a vallási szabályok a férfiaknak is előírják, hogy eltakarják fejüket Isten előtt, mint ahogy az a Talmudban, a judaizmus legfőbb írásában is szerepel. A férfiak divatból is gyakran viselnek fejfedőt. A kiállítás nemeken, földrajzi területeken és a korszakokon ível át, ebből fakadóan felvetődik a kérdés: a fejkendő univerzális kiegészítő? A válasz nem teljesen magától értődő – tudjuk meg Steinmanntól.„Ugyanakkor a fejet – akárcsak a testet – mindig minden kultúrában díszítették vagy eltakarták.”
A kiállítás megtekinthető 2019. február 26-ig:
Weltmuseum – Bécs, Heldenplatz
Nyitva tartás: szerda kivételével minden nap 10 óra és 18 óra között, pénteken 10 órától 21 óráig
Belépő: 12 Euro, gyerekeknek ingyenes
https://www.weltmuseumwien.at/
Forrás: Deutsche Welle
Fordította: Lukács Eszter – Türkinfo