A Török-Alpok legkékebb tengerszeme ködben is világít

Kép forrása: commons.wikimedia.org

A Kacskar-hegység egy kakukktojás a száraz török hegyvonulatok között: a Fekete-tenger déli oldalán magasodik, dús növényzet borítja, kék tengerszemek tarkítják. Csúcsa majdnem 4000 méter, ködlabirintusban kissé nehéz megmászni, de mi mégis nekilendültünk. (A Szépkilátás blog korábbi posztja alapján.)

Mint korábbi posztomban írtam, augusztusban az Ararát meghódítására indultunk tucatnyian, de közbeszólt a geopolitika. Isztambulban tudtuk meg, hogy a kurd lázongások miatt a török hatóság lezárta a hegyet. Ezért új célt kellett találnunk, hasonlóan izgalmasat. Adta magát Törökország egyik legérdekesebb, egyedülálló alpesi jelleggel bíró hegysége, a Fekete-tenger partján magasodó Kacskar (Kaçkar), azaz a Pontusz-hegység, amit többen a Török-Alpoknak neveznek.

A Nemrut-kráterbéli első kör után Dogubayazitban szálltunk meg, az Ararát szállóban (itt volt lefoglalt szállásunk). Ez a város az Ararát-mászók Zermattja, innen indulnak a hegymászók a hegy meghódítására. Itt jóval nyersebb, durvább, agresszívabb a hangulat, mint a délebbi, derűs Vanban. A levegőben szinte érezni a kurd többség haragját (hogy mire haragudnak, arról a korábbi posztban írtam). A (török) rendőrség épülete itt három sor tankcsapdával, homokzsákokkal van megerősítve, a rendőrautók inkább katonai páncélosok.

Kevesebb a mosoly, több a sötéten villogó tekintet. Valahogy nem is szívesen mászkáltunk az utcákon, és könnyű szívvel hagytuk ott a várost reggel, hogy elinduljunk nyugat felé, a Fekete-tenger irányába. Hosszú utazás következett mikrobuszon, amit még hosszabbá tett egy hegyomlás. A ritka úthálózat itt mély völgyekben halad, és két napja tartó esőzés, ami nagyon ritka vendég errefelé, megindította a hegyet, az utat lezárták.

Így viszont áthajtottunk a Tortum-szurdokon, ami eddigi tapasztalataim szerint a legmonumentálisabb és legszebb (hullámzó) rétegződésű sziklaszoros, amit valaha láttam. Sofőrünk törökös vezetési bemutatója még felejthetetlenebbé tette az utazást. Záróvonalat átlépve kamiont előzni Törökországban megszokott. Záróvonalat átlépve két kamiont előzni, na, az már nem annyira. De hogy mindezt kanyar előtt, az már durva.