„Sokan már nem engedhetik meg maguknak ezt a luxust, másoknak pedig túl olcsók vagyunk”

Kép forrása: commons.wikimedia.org

A szőnyegbolt mintha a nyugalom szigete lenne: frissen főzött török teával vár minket a tulajdonos házaspár, míg a napsütés bekacsintgat a bolt borostyánnal benőtt ablakán. A belváros szívében található Kilimboltban ennek ellenére nagy a forgalom: ott jártunkkor is érkezett vevő, aki elvitte a házaspár egyik kedvenc szőnyegét, a szír-török határ közelében található Urfából, a bibliai Ábrahám szülőhelyéről származó 200 ezer forint értékű kilimet. A hvg.hu a Kardos házaspárnál járt.

„Fáj a szívem az urfai szőnyegért, mert a 2011 óta tartó szír háború miatt onnan már nem hozunk el több szőnyeget” – mondja Balogh Zsóka, a Kilimbolt egyik alapítója. Ő és férje, Kardos István 24 éve alapították meg az üzletet, ezzel meghonosítva a magyarországi kilimpiacot. A rendszerváltást követő években nagyon népszerűek voltak az antik szőnyegek, a kilim és perzsa szőnyegeknek kifejezetten nagy volt a kultuszuk, de ahogy mondják, mostanra megöregedtek a nagy gyűjtők.

Az örökösök alig várják, hogy széthordják a gyűjteményt, a gyűjtők pedig alig várják, hogy megkapják a kivételes darabokat – meséli mosolyogva István.

Zsóka és István mindketten környezetvédelmi mérnökként végeztek, majd a szakmájukban dolgoztak. Ebben az időben szerettek bele a szőnyegekbe és gyűjtőkké váltak – ahogy mondják, megfogta őket a kultúra érintetlensége. „Akit egyszer elkap a kilimokokusz baktérium, az így járt. Végigjártuk az összes magyarországi boltot, azonban sehol nem volt kilim, így megnyitottuk a saját boltunkat”– mondja Zsóka, aki időközben elvégezte a szőnyegbecsüs képzést, ahol Mátéffy Györktől, a Nemzeti Múzeum főrestaurától tanult. István hozzáteszi: egy használt autó áráért vettek szőnyeget, majd megnyitották a boltot, ahova meglepetésükre emberek tömegei özönlöttek.

„Amikor elkezdtük az üzletet, a célközönség olyan fiatalok voltak, akik progresszív ízléssel rendelkeztek, kedvelték a természetes irányt” – és volt rá pénzük is. A mostani generáció már inkább használati tárgyként tekint a szőnyegekre, mint befektetési eszközre – mondja István. Rajtuk kívül azok is veszik a kilimet, akik szeretik a természetes anyagokat, az igényes kézzel készült munkákat, de a drága csomózott szőnyegeket nem engedhetik meg maguknak: mára kinevelődött egy olyan réteg, amelyiknek kifejezetten igénye van ezekre a darabokra. Problémát csak az jelent az üzlet szempontjából Kardos István szerint, hogy az igényes középosztály eltűnőben van.

Folytatás

Forrás: hvg.hu