Folytatódik az olcsó déli paprika térnyerése, de Magyarország is javított pozícióin az EU belső piacán
Évek óta tart az a folyamat amelyben Spanyolország és Hollandia, az Európai Unió belső piacának két legnagyobb exportőre fokozatosan teret veszít az unión kívülről érkező, elsősorban marokkói és török paradicsommal és paprikával szemben. Az Euroestacom adatai szerint a 2020-as évhez képest tavaly további visszaesést mutatott az EU belpiacán értékesített spanyol paprika volumene: a 2021-es 565,8 ezer tonna 12,8%-os csökkenést jelent. Korántsem ilyen mértékben, de szintén visszaesés látszik Hollandia uniós belpiaci paprikaexportjában is: a 2021-ben piacra vitt 281,6 ezer tonnás mennyiség 2,3%-kal múlja alul az egy évvel korábbi kiviteli adatokat. Az EU piacának harmadik legjelentősebb szereplője, Marokkó 12,5%-kal növelte eladásait (135,5 ezer tonnára), míg Törökország még nagyobb mértékben, 18,1%-kal bővítette uniós exportját (106,9 ezer tonnára). A hollandok által az Unió területén értékesített paprika átlagára (2,07 euró/kg) valamivel több mint 20%-kal volt magasabb, mint a spanyol árué (1,72 euró/kg). Ezeknél a marokkóiak (0,91 euró/kg) és a törökök (1,17 euró/kg) is jóval olcsóbban hozták be portékájukat. A Magyarországról származó, uniós piacokon értékesített paprika átlagára 1,51 euró/kg volt 2021-ben (nem változott 2020-hoz képest), ami a jelentősebb exportőrök között a középmezőnybe tartozik, megelőzi például a francia, lengyel és osztrák árakat. További örvendetes tény, hogy a magyar paprikaexport volumene a 2020-as 15,56 ezer tonnáról 16,8 ezer tonnára nőtt, és a 2021-es kivitel értéke meghaladta a 25,4 millió eurót.
Forrás: fruitweb.hu